Jag blev också blåst förra månaden när jag "köpte" en beg telefon. "Säljaren verkade så just och seriös att jag swishade 2500:-. Efter 10 dagar fick jag fortfarande inte telefonen. Jag skrev sms och begärde ett spårningsnummer för att söka sändningen hos Postnord., Han beställde ett digitalt kvitto som jag fick en bild av.
Jag besökte flera gånger postombudet och varje gång fick jag höra "tyvärr, inget paket idag, kom tillbaka om ett par dagar då kanske finns det något".

Efter en vecka till, inget nytt på posten, jag sickade ett sms igen till "säljaren" och pratade med både Postnord och Blocket.Postnord svarade att det är brukligt att någon beställer en frakt online, får ett bevis med ett sändningsnummer på skärmen med det är ingen tvång att fraktbeställaren skickar något, "Säljaren" tog fraktsedel bilden från sin skärm och skickade den till mig för att få mig och tro att han gjorde allting rätt.

Blocket uppmanade mig att kontakta polisen vilket jag också gjorde. "Säljaren" svarade "tyvärr blev jag plötsligt inlagd pga COVID19 och ska be min sambo ta hand om detta nästa dag., 3 dagar senare inget, jag skrev ett nytt sms och sa att jag ska anmäla detta till polisen eftersom jag misstänker att det är ett bedrägeri. Han reagerade på en gång och förklarade att paketet nog försvunnit hos Postnord under transporten, han swishade tillbaka 700:- och lovade att skicka resten av pengarna om 3 dagar, när jag skrev nytt sms så hade han bytt telnummer.

För 3 dagar sedan, fick jag ett brev från polisen där det står "Förundersökningen läggs ned".

Motivering: "Den misstänkte är åtalad för annan brottslighet, påföljden är tillräckligt för att omfatta också den nu aktuella brottsligheten".

Där rök mina resterande 1800:- som jag kommer aldrig att se igen.

Om det är tillåtet så kan jag bifoga "säljarens" namn, efternamn och de numer gamla telefonnumret.

Läxan jag lärde mig " aldrig lita på en digital fraktsedel som bevis för att betala i förväg", hoppas andra lär sig av min erfarenhet.
Må så gott allihopa
.

• Gilla
jimih
  • Laddar…
P
E Efrahim skrev:
Hej!

Blev förra veckan lurad på 1800,- kr vid köp av en begagnad Hikoki cirkelsåg och en Hitachi skruvdragare. Annonsen var i Jönköping, själv bor jag i Jokkmokk. Godtrogen som man är, betalade man i förskott via swish. Som jag förstår är det tydligen mycket osannolikt att man får tillbaka pengarna men kanske man kan lyckas varna andra och uppmana till försiktighet. Måhända någon fler som råkat ut för samma bedragare?

Första kontakt via blocket meddelande tjänst, sedan sms och till sist pratades vi vid på tlf.

Det kändes seriöst då han först föreslog att jag skulle komma och kollade på verktygen, innan han visste var jag bodde. Har handlat mycket på blocket och ofta betalat i förskott utan problem, faktiskt köpte jag andra verktyg samma vecka som kom fram utan problem.

Namnet som jag swishade var ett helt vanligt namn, han skickade bild på ett handskrivet kvitto som han skulle skicka med, samt bild på sin påstådda arbetsplats. Hade kunna lägga upp bild på kvittot med namn och nummer, men vet ej hur jag blurrar namnet, då om jag förstått rätt, inte får "hänga" ut personer
Då jag sålt och behövt skicka har jag använt "Blocketpaket" aldrig problem med betalningen då.

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
E Efrahim skrev:
Hej!
Anmäl också till Swish så kan dom spärra numret.

Blev förra veckan lurad på 1800,- kr vid köp av en begagnad Hikoki cirkelsåg och en Hitachi skruvdragare. Annonsen var i Jönköping, själv bor jag i Jokkmokk. Godtrogen som man är, betalade man i förskott via swish. Som jag förstår är det tydligen mycket osannolikt att man får tillbaka pengarna men kanske man kan lyckas varna andra och uppmana till försiktighet. Måhända någon fler som råkat ut för samma bedragare?

Första kontakt via blocket meddelande tjänst, sedan sms och till sist pratades vi vid på tlf.

Det kändes seriöst då han först föreslog att jag skulle komma och kollade på verktygen, innan han visste var jag bodde. Har handlat mycket på blocket och ofta betalat i förskott utan problem, faktiskt köpte jag andra verktyg samma vecka som kom fram utan problem.

Namnet som jag swishade var ett helt vanligt namn, han skickade bild på ett handskrivet kvitto som han skulle skicka med, samt bild på sin påstådda arbetsplats. Hade kunna lägga upp bild på kvittot med namn och nummer, men vet ej hur jag blurrar namnet, då om jag förstått rätt, inte får "hänga" ut personer
E Efrahim skrev:
Anmält hos polis, bank och blocket. Om jag förstått det rätt så kommer banken och blocket endast lämna personuppgifter till polisen, inte till mig i det här skedet iaf.

C
Vad är grejen egentligen med denna uppenbarligen ganska vanligt förekommande kategori av bedragare som håller på och konverserar med köparen, hittar på olika ursäkter, fabricerar olika typer av bevismaterial och betalar tillbaka delar av beloppet?
Måste ju vara någon sorts psykisk störning?

Okej att man råkar ut för trasselsuddar som inte är bedragare i egentlig mening, men det framgår ju både här och på andra ställen att detta är personer som satt detta i system.

E Efrahim skrev:
Ja det känns tämligen hopplöst att få tillbaka pengar, som sagt, kanske jag kan varna andra.

Han finns inte på hitta.se men namnet finns ju på swish men jag vet inte hur jag ska få fram andra uppgifter än bara namnet?
Men swishnumret går väl att skicka meddelande på? Svarar hen inte?

Bockamålen Bockamålen skrev:
Men swishnumret går väl att skicka meddelande på? Svarar hen inte?
Varför ska TS skicka meddelande dit?

ClasseClas
J jimih skrev:
Jag trodde det var uppenbar att det jag menade var exakt det som Fairlane nämde. Dvs köparen är en bedragare. Han får en riktig telefon i paketet. Men ringer Blocket och påstår att han fått en tegelsten. Blocket säger att han måste returnera paketet. Tegelstenen åker ner i paketet och skickas tillbaka till säljaren. Säljaren hämtar ut paketet med tegelsten, och då får köparen får tillbaka sina pengar. Dvs köparen fick telefonen utan att betala för den.

Hur skyddar Blocket mot detta specifika upplägg? Visst, säljaren kan polisanmäla och hålla på. Men det blir nog svårt att bevisa att han faktiskt skickade en telefon och inte en tegelsten.

Det jag ville säga var att Blocketpaket är inte en garant för att inte bli lurad. Och jag kan definitivt förstå om en säljare inte skulle vilja använda sig av det.
För att använda Blocketpaketet måste både säljare och köpare signera med sina BankID och godkänna köpeskilling och fraktbelopp. En ev bedragare blir ju lätt att lagföra speciellt när säljaren ser till att ha fotobevis ihop m leveransen. Det skulle vara intressant att höra om någon har blivit blåst i en Blocketpaketet-transaktion.

Tyvärr har ju en del i tråden råkat illa ut vilket är beklagligt. Vad är ditt tips till dem? Hur brukar du själv göra när du köper och säljer på Blocket på distans?

Har granterat köpt/sålt över tusen saker på Blocket senaste 15 åren. Skickar ALDRIG och åker själv glatt 45 mil och hämtar om det behövs.

Tycker det blir alldeles för mycket strul/osäkerhet för mig som säljare om köparen inte sett/testat en begagnad vara före köp.

Istället för att skicka väntar jag hellre tills en köpare kan komma själv ELLER skicka en bekant som genomför affären. Sen kan ju denne bekant skicka varan i så fall.

ClasseClas ClasseClas skrev:
En ev bedragare blir ju lätt att lagföra speciellt när säljaren ser till att ha fotobevis ihop m leveransen.
Fast vad ska alla bevis i världen hjälpa när läget ändå är som nedan:

R RowBan skrev:
För 3 dagar sedan, fick jag ett brev från polisen där det står "Förundersökningen läggs ned".
Motivering: "Den misstänkte är åtalad för annan brottslighet, påföljden är tillräckligt för att omfatta också den nu aktuella brottsligheten". Där rök mina resterande 1800:- som jag kommer aldrig att se igen.

• Gilla
jimih
  • Laddar…
C
R RowBan skrev:

Motivering: "Den misstänkte är åtalad för annan brottslighet, påföljden är tillräckligt för att omfatta också den nu aktuella brottsligheten".
Testa att ringa upp åklagaren och se vad de säger.

ClasseClas ClasseClas skrev:
För att använda Blocketpaketet måste både säljare och köpare signera med sina BankID och godkänna köpeskilling och fraktbelopp. En ev bedragare blir ju lätt att lagföra
Lätt att lagföra? Det låter lite naivt... Jag har sett allt för många exempel på att lagväsendet inte fungerar på det viset, inte i praktiken, iallafall inte i normalfallet. Det den drabbade tycker är klockrena bevis kanske polis och åklagare har en annan syn på.
Och bedragaren kan ha använts sig av en bulvans bank-id (knarkare utan mätbara tillgångar t.ex) eller hackat/hotat till sig någon annans bank-id.

speciellt när säljaren ser till att ha fotobevis ihop m leveransen.
Hur skulle det gått till, rent praktiskt? Som minimum skulle man behöva ha en enda lång oklippt filmsekvens som visar följande moment:

1. Visar produkten som ska skickas, och demonstrerar att den fungerar som utlovat
2. Visar när den packas ner
3. Visar när paketet lämnas in till posten
4. Visar upp kolli-numret

Som sagt, allt detta måste ske i en enda filmsekvens, och produkten eller paketet måste finnas i bild hela tiden. Försvinner det ur bild för en enda sekund så kan det ha bytts ut mot något annat.

Frågan är dock om ens detta skulle räcka som bevis i en eventuell rättegång. Dels finns det ju väldigt avancerad teknik för att manipulera video (det kan ju räcka med att man fogar ihop två separata videoklipp på ett sömlöst sätt, eller att man manipulerar kolli-numret som visas), dels kan man ju ha gjort något med paketet efter videoklippet slutar, kanske bara sagt till postnissen "ah, fan... vänta... jag glömde lägga i en grej i paketet... kan jag få tillbaka det lite snabbt? och vi kan väl fortfarande köra med samma kolli-id, som ju redan är betalt och registrerat?".

Det skulle vara intressant att höra om någon har blivit blåst i en Blocketpaketet-transaktion.
Absolut. Jag tror att risken överlag är lägre, men jag ville bara lyfta fram att risken är inte obetydlig, och i det stora hela så handlar det om att flytta över merparten av risken från köparen till säljaren.

Tyvärr har ju en del i tråden råkat illa ut vilket är beklagligt. Vad är ditt tips till dem? Hur brukar du själv göra när du köper och säljer på Blocket på distans?
Flera andra här har kommit med bra tips. Mest skulle jag säga att det handlar om att man ska försöka göra en helhetsbedömning om man litar på sin motpart, och ju mer osäker man känner sig och/eller ju större problem man kan få (t.ex ju högre summan är), destå mer vaksam ska man vara och vid en gräns så ska man avstå från en affär.

Själv använder jag Blocket och liknande extremt sällan, delvis av denna anledning. Det är sällan jag har behov av saker jag inte kan köpa från en riktig butik, och om jag vill bli av med saker så brukar jag oftast hellre skänka bort dom.

useless useless skrev:
Varför ska TS göra en polisanmälan när pengarna är återbetalade???
Om du läst hela min kommentar så har du kanske räknat ut att jag nog inte har sett att han fått pengarna återbetalade? Då finns såklart ingen mening med att försöka kräva tillbaka nåt man redan fått..

emmschen emmschen skrev:
Då finns såklart ingen mening med att försöka kräva tillbaka nåt man redan fått..
Man kan ju alltid försöka. Har man tur så är bedragaren lite smått förvirrad av alla grejer han håller på med så han kanske kan missa och betala tillbaka en gång till... :rofl:

emmschen emmschen skrev:
Om du läst hela min kommentar så har du kanske räknat ut att jag nog inte har sett att han fått pengarna återbetalade? Då finns såklart ingen mening med att försöka kräva tillbaka nåt man redan fått..
Du svarade alltså innan du hade läst hela tråden. :surprised:

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du svarade alltså innan du hade läst hela tråden. :surprised:
Helt rätt. Jag är bara människa.

Men det kan ju också vara så att någon annan kanske varit med om samma sak, men inte fått tillbaka sina pengar. Och då kan ju han/hon kanske ha nytta av mitt svar.

Jag beklagar att min miss upprörde dig så pass, att du kände att du behövde tillrättavisa mig.

• Gilla
jimih
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.