A Andy78 skrev:
Pratar vi el eller pratar vi Fiber?
Folk resonerar olika, för en del är det helt ointressant att spekulera i vad det kostar framöver.
Kanske får jag betala mindre eller ett par tusen mer om 10år det får jag ta då.

Framöver, ja vi mobilt kanske via fiber eller mobil uppkoppling, boxer eller parabol.

Försäljning av sommstugan är nog det minsta man behöver oroa sig för då det är så mycket annat som spelar in.
Vi pratar fiber, men poängen var att det i mkt är precis samma frågeställning som när Sverige skulle elektrifieras. Skeptikerna fick helt enkelt fel, och en del gamlingar som var med då beställer fiber idag (utan att ens ha dator) bara pga av att de minns vilket jävla käbbel det var...
Framöver, tror jag man kan anse att vi i denna och flera andra trådar klarlagt att det inte kommer att komma några stora tekniksteg som i ett ögonblick gör fiber omodernt. Iaf inte på landet, vilket det ju gällde här.

Z Zizzi skrev:
Snart är 5G här så ta det lugnt det löses sig .
Loggar sedan en tid hastigheten på min 4G-uppkoppling.

Och man kan se rätt tydligt vad hela den här luftburna bredbandsgrejen lider av: när mycket folk vill surfa, går hastigheten för alla ner. Samma problem kan teoretiskt existera med fiber men är i praktiken inte ett problem idag, då upplänkarna får utrustningen har tillräcklig kapacitet än.

Så här ser en dygnskurva ut typiskt. Vill jag surfa i 20 Mbit/s får jag passa på att göra det vid 5-snåret på morgonen. Resten av dagen går det i runt 5 Mbit/s och ofta så lågt som 2 Mbit/s. Uselt men ett resultat av hur trådlös teknik fungerar.

Det finns ingenting som tyder på att 5G skulle lösa detta trängselproblem.

Diagram som visar dygnets varierande nedladdnings- och uppladdningshastigheter för 4G-internet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
N
T tompaah7503 skrev:

Och man kan se rätt tydligt vad hela den här luftburna bredbandsgrejen lider av: när mycket folk vill surfa, går hastigheten för alla ner. Samma problem kan teoretiskt existera med fiber men är i praktiken inte ett problem idag, då upplänkarna får utrustningen har tillräcklig kapacitet än.

Så här ser en dygnskurva ut typiskt. Vill jag surfa i 20 Mbit/s får jag passa på att göra det vid 5-snåret på morgonen. Resten av dagen går det i runt 5 Mbit/s och ofta så lågt som 2 Mbit/s. Uselt men ett resultat av hur trådlös teknik fungerar.

[bild]
Oj det var dåliga värden. Vad har du för operatör och hur långt har du till masten?
Vilken router har du? Har du några externa antenner?

N Nalleman64 skrev:
Oj det var dåliga värden. Vad har du för operatör och hur långt har du till masten?
Vilken router har du? Har du några externa antenner?
Poängen med grafen var egentligen inte den genomsnittliga hastigheten utan den stora variationen över dygnet, som otvetydigt har med kapaciteten i etern att göra och hur mycket folk som streamar för tillfället.

Men jag har en Poynting XPOL MIMO på taket, injusterad mot bäst prestanda en gång i tiden. Kopplad på en numera antik Huawei B593-u12 men jag vägrar byta ut den då vi ska få fiber snart (har de sagt i två år nu men nu verkar det faktiskt vara på gång). Signalstyrkan är okej, 4/5 på routern. Har inte örnkoll på vilken mast den kopplar upp sig mot, dessutom är MIMO lite lurigt på den fronten. Vi har nog närmaste mast ca 3 km fågelvägen och andra master inom 5-8 km.
Inne i huset är det ett gäng Unifi APs så flaskhalsen är definitivt uppkopplingen mot 4G-masten.

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
N
T tompaah7503 skrev:
Poängen med grafen var egentligen inte den genomsnittliga hastigheten utan den stora variationen över dygnet, som otvetydigt har med kapaciteten i etern att göra och hur mycket folk som streamar för tillfället.

Men jag har en Poynting XPOL MIMO på taket, injusterad mot bäst prestanda en gång i tiden. Kopplad på en numera antik Huawei B593-u12 men jag vägrar byta ut den då vi ska få fiber snart (har de sagt i två år nu men nu verkar det faktiskt vara på gång). Signalstyrkan är okej, 4/5 på routern. Har inte örnkoll på vilken mast den kopplar upp sig mot, dessutom är MIMO lite lurigt på den fronten. Vi har nog närmaste mast ca 3 km fågelvägen och andra master inom 5-8 km.
Inne i huset är det ett gäng Unifi APs så flaskhalsen är definitivt uppkopplingen mot 4G-masten.
Jag kör med två riktantenner (MIMO) och en Huawei B593 (som inte är någon dum router alls och som får hänga med så länge den fungerar och då tar jag min B525 i bruk istället).
Körde tidigare med Telenor och en mast c:a 8 km bort. Hastighet ner låg i spannet 5-20 Mbit/s beroende på tid på dygnet. Upp stabilt runt 15 Mbit/s. Svarstid runt 25 ms. Signalvärde 4/5. Testade såväl 800- som 900-bandet men skillnaden var obefintlig i hastighet.
Bytte till Telia med mast c:a 1,5 km bort. Hastighet ner ligger i spannet 50-70 Mbit/s. Upp stabilt på 23 Mbit/s. Svarstid runt 20 ms. Signalvärde 5/5. Telia använder enbart 800-bandet på denna mast.
Så visst varierar hastigheten med belastningen på masten. Uppenbarligen är vissa master överbelastade under peaktid. Vissa operatörer är mera benägna att bygga ut kapaciteten enligt min uppfattning.
Telia är (som alltid) dyrast men har åtminstone i mitt fall den överlägset bästa tjänsten.
Så visst kan trådlös teknik fungera bra också med en seriös operatör som bygger ut kapaciteten vid behov.

Redigerat:
N Nalleman64 skrev:
Jag kör med två riktantenner (MIMO) och en Huawei B593 (som inte är någon dum router alls och som får hänga med så länge den fungerar och då tar jag min B525 i bruk istället).
Körde tidigare med Telenor och en mast c:a 8 km bort. Hastighet ner låg i spannet 5-20 Mbit/s beroende på tid på dygnet. Upp stabilt runt 15 Mbit/s. Svarstid runt 25 ms. Signalvärde 4/5.
Bytte till Telia med mast c:a 1,5 km bort. Hastighet ner ligger i spannet 50-70 Mbit/s. Upp stabilt på 23 Mbit/s. Svarstid runt 20 ms. Signalvärde 5/5.
Så visst varierar hastigheten med belastningen på masten. Uppenbarligen är vissa master överbelastade under peaktid. Vissa operatörer är mera benägna att bygga ut kapaciteten enligt min uppfattning.
Telia är (som alltid) dyrast men har åtminstone i mitt fall den överlägset bästa tjänsten.
Så visst kan trådlös teknik fungera bra också med en seriös operatör som bygger ut kapaciteten vid behov.
Om nästan alla grannar går över till fiber och masten samtidigt fibereras....

N
K karlmb skrev:
I de här trakterna är det ingen som har fiber. Vi har väntat på IP-Only i snart två år utan att något har hänt.
Hur det är med masten som används av Telia och Tre (endast för 3G) vet jag inte.

Ska bli intressant att se hur det ser ut i år i fritidshuset då området här (landsbygd) har påbörjat fiberinstallationer i höstas och avslutas senare i vår (Zitius). Nu har vi tre 4G-master med ca 5km till varje så det har inte varit några problem men har kunnat se att det ändå sjunker i hastighet efter 8-9 tiden på förmiddagen.
Och så ska det på sluttampen även in fiber till oss men permanentboende går först då kopparnätet avvecklas parallellt.

K karlmb skrev:
Kommer ju fortfarande vara en massa telefoner anslutna mot masten som glor på video och andra tjänster som slukar bandbredd/tidsluckor

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Kommer ju fortfarande vara en massa telefoner anslutna mot masten som glor på video och andra tjänster som slukar bandbredd/tidsluckor
Går inte att jämföra med lasten från 2 eller fler 4K apparater i varje hushåll...

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Går inte att jämföra med lasten från 2 eller fler 4K apparater i varje hushåll...
Vilken statistik lutar du dig mot för det påståendet?
Du vet att moderna telefoner idag också kan streama i 4K och att det inte bara ör bandbredd som avgör hur bra prestanda man får från en mobilmast?

K karlmb skrev:
Vad menas med att masten fibereras?

N
A Andy78 skrev:
Vad menas med att masten fibereras?
Att masten matas via fiber.

T tompaah7503 skrev:

[bild]
Jag har ett helt annat problem ligger runt 2 mbit ned 10 upp på 4G
och 7mbit ned 4 upp på 3g, det kan bli lite bättre i olika rum.
Har en RSSI på -113dBm
Går jag däremot ned på gatan och ställer mig under fönstret så får jag alltid 20mbit.

Det duger för mobilsurfandet, inget jag lägger energi på.

X xLnT skrev:
Vilken statistik lutar du dig mot för det påståendet?
Du vet att moderna telefoner idag också kan streama i 4K och att det inte bara ör bandbredd som avgör hur bra prestanda man får från en mobilmast?
4k är 4k, oavsett vilken enhet man tittar på. ..
Problemet är att bandbredden delas mellan alla som använder mobilmasten .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.