66 372 läst · 475 svar
66k läst
475 svar
Lurad av fiberleverantör
Precis, har då varje hushåll en 4G roiter och wi-fi så använder hushållets enheter routern (normalt), vilket ger en anslutning mot masten. Alla bärbara enheter som inte är i ett hushåll/över wi-fi kommer ju bli en ansluten enhet direkt mot masten.K karlmb skrev:
Så det blir inte så mycket mindre belastning på masterna när hushållen kopplas upp med fiber, om de nu haft en 4G anslutning tidigare dvs.
Hur menar du då?X xLnT skrev:Precis, har då varje hushåll en 4G roiter och wi-fi så använder hushållets enheter routern (normalt), vilket ger en anslutning mot masten. Alla bärbara enheter som inte är i ett hushåll/över wi-fi kommer ju bli en ansluten enhet direkt mot masten.
Så det blir inte så mycket mindre belastning på masterna när hushållen kopplas upp med fiber, om de nu haft en 4G anslutning tidigare dvs.
Flyttar man merparten av datan till fiber blir det ju mindre last på mobilmasten ..
Min 4-G router har även en WAN-port så när jag fick fiber var ju skiftet från 4-G till fiber enkelt.X xLnT skrev:Precis, har då varje hushåll en 4G roiter och wi-fi så använder hushållets enheter routern (normalt), vilket ger en anslutning mot masten. Alla bärbara enheter som inte är i ett hushåll/över wi-fi kommer ju bli en ansluten enhet direkt mot masten.
På så vis belastar jag inte 4-G nätet med datatrafik när jag är hemma.
Stickan
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 645 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 645 inlägg
Med fiber installerat blir det väl att wift:t i hemmet går över en router ansluten till fiber och då behövs ju inte 4G-routern längre.X xLnT skrev:Precis, har då varje hushåll en 4G roiter och wi-fi så använder hushållets enheter routern (normalt), vilket ger en anslutning mot masten. Alla bärbara enheter som inte är i ett hushåll/över wi-fi kommer ju bli en ansluten enhet direkt mot masten.
Redigerat:
Jag har aldrig sagt att det inte skulle bli mindre, men det blir inte avsevärt mycket mindre som du verkade tro.K karlmb skrev:
Det är mer än bara bandbredd som påverkar prestandan från masten.
På dig lät det som att allt kommer bli bra när hushållen konverterar till fiber.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 645 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 645 inlägg
Poängen är att det då bara blir EN anslutning mindre mot masten per hushåll.N Nalleman64 skrev:
Det är inte det som gör att prestandan är kass, det är alla mobila enheter som är anslutna, folk som är ute och går, sitter på bussen/tåget osv.
Det är ett mindre problem . Den stora lasten ligger i hemmen. Det är den vi diskuterar här.X xLnT skrev:
Det är inte antalet anslutningar som är det största problemet, utan den sammanlagda bandbredden som alla drar i etern.