N Nalleman64 skrev:
Att masten matas via fiber.
Hur skulle dom annars matas?

A Andy78 skrev:
Hur skulle dom annars matas?
Med radiolänk?

• Gilla
Broken arrow och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
4k är 4k, oavsett vilken enhet man tittar på. ..
Problemet är att bandbredden delas mellan alla som använder mobilmasten .
Precis, har då varje hushåll en 4G roiter och wi-fi så använder hushållets enheter routern (normalt), vilket ger en anslutning mot masten. Alla bärbara enheter som inte är i ett hushåll/över wi-fi kommer ju bli en ansluten enhet direkt mot masten.
Så det blir inte så mycket mindre belastning på masterna när hushållen kopplas upp med fiber, om de nu haft en 4G anslutning tidigare dvs.

K karlmb skrev:
4k är 4k, oavsett vilken enhet man tittar på. ..
Problemet är att bandbredden delas mellan alla som använder mobilmasten .
Så är det ju med alla media, du kommer ju aldrig få mer bandbredd än vad du har in.

A Andy78 skrev:
Så är det ju med alla media, du kommer ju aldrig få mer bandbredd än vad du har in.
Finns helt annan bandbredd via fiber .....

X xLnT skrev:
Precis, har då varje hushåll en 4G roiter och wi-fi så använder hushållets enheter routern (normalt), vilket ger en anslutning mot masten. Alla bärbara enheter som inte är i ett hushåll/över wi-fi kommer ju bli en ansluten enhet direkt mot masten.
Så det blir inte så mycket mindre belastning på masterna när hushållen kopplas upp med fiber, om de nu haft en 4G anslutning tidigare dvs.
Hur menar du då?
Flyttar man merparten av datan till fiber blir det ju mindre last på mobilmasten ..

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
X xLnT skrev:
Min 4-G router har även en WAN-port så när jag fick fiber var ju skiftet från 4-G till fiber enkelt.
På så vis belastar jag inte 4-G nätet med datatrafik när jag är hemma.

Stickan

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
N
X xLnT skrev:
Med fiber installerat blir det väl att wift:t i hemmet går över en router ansluten till fiber och då behövs ju inte 4G-routern längre.

Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Hur menar du då?
Flyttar man merparten av datan till fiber blir det ju mindre last på mobilmasten ..
Jag har aldrig sagt att det inte skulle bli mindre, men det blir inte avsevärt mycket mindre som du verkade tro.
Det är mer än bara bandbredd som påverkar prestandan från masten.
På dig lät det som att allt kommer bli bra när hushållen konverterar till fiber.

Jag måste vara extremt otydlig för ni verkar inte begripa det jag skriver.
Kan ni läsa det jag skrivit en gång till och berätta vilket av det jag skriver det är ni inte förstår?

N
X xLnT skrev:
Jag måste vara extremt otydlig för ni verkar inte begripa det jag skriver.
Kan ni läsa det jag skrivit en gång till och berätta vilket av det jag skriver det är ni inte förstår?
Vi kanske förstår men inte delar din åsikt.

N Nalleman64 skrev:
Vi kanske förstår men inte delar din åsikt.
Vilken åsikt skulle det vara?

N Nalleman64 skrev:
Med fiber installerat blir det väl att wift:t i hemmet går över en router ansluten till fiber och då behövs ju inte 4G-routern längre.
Poängen är att det då bara blir EN anslutning mindre mot masten per hushåll.
Det är inte det som gör att prestandan är kass, det är alla mobila enheter som är anslutna, folk som är ute och går, sitter på bussen/tåget osv.

X xLnT skrev:
Vilken åsikt skulle det vara?
Att belastningen inte sjunker avsevärt när alla hus får fiber. Jag håller inte heller med dig.

Sitter själv i en fjällstuga nu som fått fiber och därmed snabbt wi-fi iår. Nuvkör jag wi-fi istället för 4g, 4 g var snabbare förra året, inte nu.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Poängen är att det då bara blir EN anslutning mindre mot masten per hushåll.
Det är inte det som gör att prestandan är kass, det är alla mobila enheter som är anslutna, folk som är ute och går, sitter på bussen/tåget osv.
Det är ett mindre problem . Den stora lasten ligger i hemmen. Det är den vi diskuterar här.
Det är inte antalet anslutningar som är det största problemet, utan den sammanlagda bandbredden som alla drar i etern.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.