66 372 läst · 475 svar
66k läst
475 svar
Lurad av fiberleverantör
Eller så kan vi använda historiken vi har, det man sa om fiber och mobilt bredband 2004 stämmer ju inte inte hur det är idag 2019.K karlmb skrev:
Jag personligen har inget behov att dra fiber till en stuga i skogen för 25 000kr.
I min bostad så är det mer intressant med fiber, men kanske inte om det kostar 20-25k att dra in.
Och hur ser då din kalkyl på rimligt pris ut?A Andy78 skrev:Eller så kan vi använda historiken vi har, det man sa om fiber och mobilt bredband 2004 stämmer ju inte inte hur det är idag 2019.
Jag personligen har inget behov att dra fiber till en stuga i skogen för 25 000kr.
I min bostad så är det mer intressant med fiber, men kanske inte om det kostar 20-25k att dra in.
Det är väldigt enkelt. Wifi+adsl gick långsammare än 4g (dvs 4g var snabbare än wifi+adsl) men inget av det hade bra fart. Wifi+fiber funkar utmärkt och används därför istället för 4g. Jag gav dig bara ett exempel som stödjer uppfattningen att en bra fast uppkoppling avlastar mobilnätet i ett område, det är helt naturligt.X xLnT skrev:
Om du läser vad jag skriver tidigare så har jag inte sagt att det inte avlastar, det gör det till viss del.MathiasS skrev:Det är väldigt enkelt. Wifi+adsl gick långsammare än 4g (dvs 4g var snabbare än wifi+adsl) men inget av det hade bra fart. Wifi+fiber funkar utmärkt och används därför istället för 4g. Jag gav dig bara ett exempel som stödjer uppfattningen att en bra fast uppkoppling avlastar mobilnätet i ett område, det är helt naturligt.
Men det blir generellt inga större förbättringar för de som fortfarande använder 4G.
De får fortfarande ungefär samma bandbredd och latens.
Vad sa man 2004?A Andy78 skrev:Eller så kan vi använda historiken vi har, det man sa om fiber och mobilt bredband 2004 stämmer ju inte inte hur det är idag 2019.
Och det är just det vi har olika uppfattning om.X xLnT skrev:
Det var ju intressant, har du gjort några mätningar som visar det? Eller det är bara en känsla du bygger din åsikt på?MathiasS skrev:
Det kan ju givetvis variera från mast till mast, vart i landet den står osv. Jag pratar generellt. Det blir fler och fler anslutna enheter till masterna (trots att hushållen byter media) så 4G kommer inte bli bättre med tiden för att fler hushåll blir uppkopplade med fiber.