66 371 läst · 475 svar
66k läst
475 svar
Lurad av fiberleverantör
Självbyggare
· SE4
· 3 174 inlägg
Eftersom tråden haft lite snack fram och tillbaks om fiber kontra trådlöst så:
Dagens Hallandsposten har ett helsidesuppslag om varför folk avstår fiberbeställning trots att möjligheten erbjuds.
26 % "För att jag inte behöver det, ej på grund av arbetet"
20 % "För dyrt"
17 % "Ej permanent boende"
13 % "Har bra/tillräckligt mobilt bredband"
Dagens Hallandsposten har ett helsidesuppslag om varför folk avstår fiberbeställning trots att möjligheten erbjuds.
Bland de 39 % som tackat nej var de fyra vanligaste skälen (uttolkat ur ganska dålig grafik) cirka:Studien omfattar 5 201 halländska fastighetsägare, varav 61 procent tackat ja till fiber från Ip-only och 39 procent tackat nej. Samtliga har först kartlagts med hjälp av information från Statistiska centralbyrån, för att hitta eventuella mönster kopplat till kön, ålder, utbildning och inkomst.
745 hallänningar intervjuades också per telefon och fick då beskriva varför de valt det ena eller andra alternativet. Som ett komplement ombads 26 mäklare i Halland att ge sin bild av hur en fiberanslutning påverkar huspriset, varav sju svarade.
Kortfattat visar undersökningen att det finns vissa skillnader mellan de som tackat ja och de som tackat nej. Bland annat spelar ålder och inkomst in, framför allt i kombination med varandra.
De som tackat nej har lite kortare utbildning och lägre inkomst, men återfinns ändå i alla inkomstgrupper. Det är små skillnader mellan män och kvinnor, men fler som tackat nej i tätorter än på landsbygden, oavsett kön.
20 % "För dyrt"
Det var ju kul att 61% fattar vad det handlar om.T tompaah7503 skrev:Eftersom tråden haft lite snack fram och tillbaks om fiber kontra trådlöst så:
Bland de 39 % som tackat nej var de fyra vanligaste skälen (uttolkat ur ganska dålig grafik) cirka:
20 % "För dyrt"
Stickan
Intressant och sorgligt:T tompaah7503 skrev:Eftersom tråden haft lite snack fram och tillbaks om fiber kontra trådlöst så:
Bland de 39 % som tackat nej var de fyra vanligaste skälen (uttolkat ur ganska dålig grafik) cirka:
20 % "För dyrt"
Nähä, och hur tror du att du ska se på TV framöver?
20 % "För dyrt"
Vad tror du alternativen kommer att kosta framöver?
OK, vill man ha en digitalfri oas så kan jag köpa detta argument, om man inte tänkt sälja sommarstugan inom överskådlig framtid. Fast vem tackar nej till el i sommarstugan numera...
Visst, du tittar aldrig på TV via det då idag? Och hur tror du att du ska se på TV framöver?
Tänk på procenten.K karlmb skrev:Intressant och sorgligt:
20 % "För dyrt"
OK, vill man ha en digitalfri oas så kan jag köpa detta argument, om man inte tänkt sälja sommarstugan inom överskådlig framtid. Fast vem tackar nej till el i sommarstugan numera...
Visst, du tittar aldrig på TV via det då idag? Och hur tror du att du ska se på TV framöver?
26% "För att jag inte behöver det, ej på grund av arbetet" är alltså 10% av de tillfrågade.
När jag beställde min första fiber 2001 var anslutningsgraden under 10% på min gata.
Stickan
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Visst, det har blivit mkt bättre. Vi är snart över 80% tror jag i vår förening. Och då kostar det 25000 + egen tomtgrävning hos oss.Stickan56 skrev:
Folk fattar det här nu. Avundas inte dem som försökte bilda fiberförening för 5-10 år sen!
Pratar vi el eller pratar vi Fiber?K karlmb skrev:Intressant och sorgligt:
20 % "För dyrt"
Folk resonerar olika, för en del är det helt ointressant att spekulera i vad det kostar framöver.
Kanske får jag betala mindre eller ett par tusen mer om 10år det får jag ta då.
Framöver, ja vi mobilt kanske via fiber eller mobil uppkoppling, boxer eller parabol.
Försäljning av sommstugan är nog det minsta man behöver oroa sig för då det är så mycket annat som spelar in.
Redigerat:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 645 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 645 inlägg
Ja jag vet inte om du anser att ett företag som efter att jag lade min fiberbeställning 170517 ännu inte tagit byggbeslut vilket skall göras inom sex månader enligt deras avtalsvillkor, som förra året tog 92 dagar på sig att besvara ett mail och som 181127 hämtade ut ett rekommenderat brev jag skickat till dem och som de ännu inte besvarat tyder på annat än ett oseriöst företag?Stickan56 skrev:
K karlmb skrev:Intressant och sorgligt:
20 % "För dyrt"
Har inte tittat i artikeln, men frågan är vilken grupp som tackar nej, alltså dessa 26% procent.
Tv funkar ju både boxer och parabol än så länge, men använder man däremot Youtube, viasat play, Netflix osv... Så funkar inte mobilt bredband lika smidigt (äter fort över 100gb).
Har man barn och ungdomar hemma lär dessa belasta nätet hel del, även om man inte gör det själv.
Är nog en ganska normal fördelning utifrån att "bredbandsinternet" funnits i ungefär 20 år och trots allt är ett ganska kort perspektiv. Det man inte har haft saknar man inte och ser inte behovet av, vilket är ganska naturligt. Och även kostnadsfråga, tar vi t.ex. fritidshus som inkluderar enklare former av de "gamla sommarstugorna" så är 20-25" och sedan tillkommande månadsavgift för att kunna nyttja fiber trots allt en kostnad som man för tillfället inte prioriterar.
Så en anslutningsgrad på runt 60-65% är hyfsat bra och inom 5-10 år kommer den troligtvis hamna runt 80%, men är beroende av var det är geografiskt och även mobilnätsutvecklingen både kapacitet och kostnad.
Så en anslutningsgrad på runt 60-65% är hyfsat bra och inom 5-10 år kommer den troligtvis hamna runt 80%, men är beroende av var det är geografiskt och även mobilnätsutvecklingen både kapacitet och kostnad.