X xLnT skrev:
Hahaha, nä, jag pratar inte om öar i den bemärkelsen. Jag pratar om små byar där man byggt/påbörjat ett isolerat nät av fiberkablar till en Nod, denna noden har inte fått någon accessfiber som ansluter det isolerade nätet till KO eller ISP.
Om du tänker på Skanovas telestationer så har de redan plockat bort flera sådana i Skåne.

Jag vet flera byar som fått kanalisation ingrävt och fiber inblåst, men väntar fortfarande på att få kunna börja använda det.
Men var inte telestationerna fibrerade i hög grad i Skåne? Häromkring är det rätt vanligt. Och då har ju Skanova sagt att de kommer att lämna kvar fibern att använda när någon aktör bygger fibernät i framtiden.

K karlmb skrev:
Men var inte telestationerna fibrerade i hög grad i Skåne? Häromkring är det rätt vanligt. Och då har ju Skanova sagt att de kommer att lämna kvar fibern att använda när någon aktör bygger fibernät i framtiden.
Jo, det var många av deras stationer som var fiberanslutna, men vad spelar det för roll? Stationerna är nedmonterade och ska plockas bort.
Tänkte du att det skulle bära sig att hyra svartfibern av Skanova och hitta en gemensam kopplingspunkt nånstans i närheten?

X xLnT skrev:
Jo, det var många av deras stationer som var fiberanslutna, men vad spelar det för roll? Stationerna är nedmonterade och ska plockas bort.
Tänkte du att det skulle bära sig att hyra svartfibern av Skanova och hitta en gemensam kopplingspunkt nånstans i närheten?
Skanova har officiellt sagt att man ska erbjuda fibern till framtida nätbyggare. Menar du att de tar så högt pris för det att det blir billigare att gräva egen matning (med bidrag)?

Hahaha
K karlmb skrev:
Skanova har officiellt sagt att man ska erbjuda fibern till framtida nätbyggare. Menar du att de tar så högt pris för det att det blir billigare att gräva egen matning (med bidrag)?
Varför skulle de inte vilja ta ut marknadsmässiga priser på sin infrastruktur? Normalt betalar man 4-7:-/m/år för ett svartfiberpar. Då kan du räkna ut hur nära en gemensam kopplingspunkt du behöver ligga för att det ska vara lönt att öht koppla upp ön :)

De telestationer som monteras ned var till för att kunna koppla accessnätet för koppar oftast i områden med ingen eller liten möjlighet att kunna erbjuda xDSL. Så de har ingen påverkan i hur man kan ansluta olika "byanät" som behöver transportfiber.
Jag förutsätter då att "byanätet" har egen placering av aktiv utrustning som fiberswitchar.
Eller hade man tänkt använda dem för placering av aktiv utrustning?
Har inte hört talas om att det finns "många isolerade nät" eller är det något speciellt som inträffat i Skåne?

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
A AndersS skrev:
De telestationer som monteras ned var till för att kunna koppla accessnätet för koppar oftast i områden med ingen eller liten möjlighet att kunna erbjuda xDSL. Så de har ingen påverkan i hur man kan ansluta olika "byanät" som behöver transportfiber.
Jag förutsätter då att "byanätet" har egen placering av aktiv utrustning som fiberswitchar.
Eller hade man tänkt använda dem för placering av aktiv utrustning?
Har inte hört talas om att det finns "många isolerade nät" eller är det något speciellt som inträffat i Skåne?
Skanovas nod var för kopparaccess ja, absolut. Men det finns ju de som hade inplacering i dessa noder, som grävt in egen fiber och placerat egen aktiv utrustning (dslam) som blev vräkta av Skanova. Som inte fick använda/överta deras nod trots att Skanova valt att avveckla den.
Jag kan inte svara för om det är så det ser ut i hela landet, jag kan bara säga att så har det sett ut på flera ställen här nere.
Man har valt att söka bidrag för många orter för att vara först på pucken och sen har man börjat bygga för att det krävs för bidragen. Sen löser man accessen senare eller inte alls om pengarna tar slut.

Fwa kräver i princip transportfiber på samma sätt som fiber hem. Skillnaden är grävningen i de enskilda gatorna. I usa har man regler som gör det otroligt komplext att gräva hem till folk pga monopol givna av städerna.

I övriga marknader är det svårare att konkurrera, fiber hem är bättre och billigare.

X xLnT skrev:
Men det finns ju de som hade inplacering i dessa noder, som grävt in egen fiber och placerat egen aktiv utrustning (dslam) som blev vräkta av Skanova. Som inte fick använda/överta deras nod trots att Skanova valt att avveckla den.
Jag kan inte svara för om det är så det ser ut i hela landet, jag kan bara säga att så har det sett ut på flera ställen här nere.
Man har valt att söka bidrag för många orter för att vara först på pucken och sen har man börjat bygga för att det krävs för bidragen. Sen löser man accessen senare eller inte alls om pengarna tar slut.
Nja, DSLAM är ju accessutrustning för kopparnätet så den har inget med aktiv utrustning av "byanät" att göra.
För inte var det kundägda DSLAM för kopparanslutning som fanns där?
Sedan att bygga fibernät utan att säkra anslutning till operatör och kostnad för det tillhör bristande kompetens hos de som bygger fibernät.
Stämmer verkligen det som du skriver eller är det enbart hörsägen? Finns det konkreta exempel och vilken omfattning det är t.ex. fastigheter med ingrävd fiber som inte kan användas pga av att de inte anslutits till operatör?
Att jag ifrågasätter är enbart för att det förekommer mycket felaktigheter som blir en generell sanning;)

A AndersS skrev:
Nja, DSLAM är ju accessutrustning för kopparnätet så den har inget med aktiv utrustning av "byanät" att göra.
För inte var det kundägda DSLAM för kopparanslutning som fanns där?
Sedan att bygga fibernät utan att säkra anslutning till operatör och kostnad för det tillhör bristande kompetens hos de som bygger fibernät.
Stämmer verkligen det som du skriver eller är det enbart hörsägen? Finns det konkreta exempel och vilken omfattning det är t.ex. fastigheter med ingrävd fiber som inte kan användas pga av att de inte anslutits till operatör?
Att jag ifrågasätter är enbart för att det förekommer mycket felaktigheter som blir en generell sanning;)
Du blandar nog ihop mina svar lite, jag ska försöka förtydliga det.
Det var inte jag som tog upp Skanovas noder, jag svarade på detta. Och jag blandade inte in byanätet med Skanovas Noder heller.

De fall jag känner till så har en operatör haft egen svartfiber in i Skanovas nod, egna dslamar och sen hyrt kopparaccess till slutkund av Skanova. När Skanova valt att avveckla noden (trots att det inte funnits andra uppkopplingsalternativ) har operatören frågat om de kan överta noden, men det har inte Skanova gått med på. Istället har de rivit ut all koppar så ingen kan använda den och övergett noden.

Nog om det, i det läget finns det iaf fiber framdraget.

I andra fall här nere har IP-only dragit igång en fiberinstallation i mindre byar, för att sen vänta på att ansluta nätet med stamledning.

Så detta är inte hörsägen.

X xLnT skrev:
Skanovas nod var för kopparaccess ja, absolut. Men det finns ju de som hade inplacering i dessa noder, som grävt in egen fiber och placerat egen aktiv utrustning (dslam) som blev vräkta av Skanova. Som inte fick använda/överta deras nod trots att Skanova valt att avveckla den.
Hemma hos svärföräldrarna (Västernorrland) hade man den lösningen. Kommunens bredbandsbolag stoppade in sin ADSL-utrustning i telestationen för kanske 10-12 år sen istället för att dra fiber och för att Telia själva inte var intresserade av att bygga ADSL. En absolut majoritet inom stationens täckningsområde hade ADSL, men förra våren stängdes stationen ner och alla blev utan både telefon och bredband.
Den enda 'kompensation' man kunde få från Telia var en telefonbox för mobilnätet man kunde koppla in sin fasta telefon i.

Det märkliga i sammanhanget är att ett år innan telestationen stängdes så bestämde Zitius och Skanova att man skulle dra fiber i området. Det arbetet har precis påbörjats. Varför kunde man inte hållt liv i telestationen tills fibern var klar?

R
useless useless skrev:
Hemma hos svärföräldrarna (Västernorrland) hade man den lösningen. Kommunens bredbandsbolag stoppade in sin ADSL-utrustning i telestationen för kanske 10-12 år sen istället för att dra fiber och för att Telia själva inte var intresserade av att bygga ADSL. En absolut majoritet inom stationens täckningsområde hade ADSL, men förra våren stängdes stationen ner och alla blev utan både telefon och bredband.
Den enda 'kompensation' man kunde få från Telia var en telefonbox för mobilnätet man kunde koppla in sin fasta telefon i.

Det märkliga i sammanhanget är att ett år innan telestationen stängdes så bestämde Zitius och Skanova att man skulle dra fiber i området. Det arbetet har precis påbörjats. Varför kunde man inte hållt liv i telestationen tills fibern var klar?
Det skulle väl ha drabbat någons plånbok.

N
Känns det inte lite som att denna tråd spårat ur lite nu?

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
J
R RapidSledge skrev:
Det skulle väl ha drabbat någons plånbok.
Det där har vi rett ut tidigare i tråden. Man får inte.

Får inte Skanova ändra sina planer?

J
useless useless skrev:
Får inte Skanova ändra sina planer?
Man får åtminstone inte ge sig själva (inom koncernen) fördelar gentemot andra leverantörer. Sedan ska jag låta det vara osagt om man får eller kan ändra på raseringsdatum för att ge fördelar till tredje part. Frågan är vad andra konkurrenter skulle tycka om det. Intressant :)

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.