N
K karlmb skrev:
Du skrev ju själv att det bara erbjuds i områden där det inte finns ADSL eller fiber.
Och varför tror du alla löften från Telia är för evigt?
Jag litar i alla fall mera på det jag har i avtal med Telia än dina dystra profetior.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nörderi?
Försök förstå att fiber är överlägset.
Ska vi prata kostnader för vanligt folk så är ju en fiberanslutning på 25-30000 snabbt intjänad om du vill se någon 4k öht framöver.
Men det är klart 4k i flera rum samtidigt kanske också är nörderi ....
Jag har inte sagt att fiber inte är överlägset. men när det inte byggs ut och företag som IP-only blockerar genom sina bidningstider så försökte jag komma med alternativ som kan räcka medans man väntar på fiber

För du tänkte kanske att det är bättre att vara utan nät istället?

Orsaken att jag kan ifrågasätta Fiber är att det är en rätt statisk produkt som kostar 29.000 för mig bara i installation (och sen 300 i månaden för 100 mbit)
Men jag får alltså liknande hastigheter redan nu för 1500 i avgift för routern och 599 kr för tele2 unlimited med datakort.

Och Mobila tekniken forskas för enorma summor varje år och nya investeringar i master sker nästan varje år här i området.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
K karlmb skrev:
Fast om de kommersiella kanalerna vill erbjuda vad folk efterfrågar (streaming) så kan de ju sluta sända över marknät o satellit....
Vi är kanske lite före här i Norden men jag förutspår linjär-tvs död inom 5 år.
Så är det säkert men så länge public service fortsätter sända över satellit lär de kommersiella göra det också men den som lever får se.
Vi lever ju i en föränderlig värld minst sagt och kanske kanske hinner jag få min beställda fiber av IP-Only innan jag vandrar vidare.

N Nalleman64 skrev:
Du beskriver exakt mitt behov = 4G täcker mitt behov gott och väl.
TV ser jag till största delen via satellit så det blir bara lite då och då via olika playkanaler.
Med de hastigheter jag får över 4G så blir verkligen frågan vad man ska med fiber till. för 120-150 mb nedströms kommer täcka rätt omfattande behov.
Utvecklingen av det mobila nätet står ju inte stilla heller. Imorgon kan det stå en mast en km närmare eller med stärre bandbredd i den installerade fibern.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det kan inte vara din slutsats kring min uppfattning? Mitt påstående var:

1. Priset går inte upp när det blir färre sat-kunder, som du sa (för det finns ingen ökad kostnad som driver upp priset, tvärtom)
2. Leveranskostnaden går ner med play.

Tror jag att priset kommer gå ner när leveranskostnaden går ner? Nej, jag tror att priset i huvudsak är värdebaserat och du och jag är beredda att betala ungefär lika mycket för TV oavsett hur den kommer till oss.

Om det sker en prispress så beror det på att Netflix och andra pressar dessa bolag, intresset för de vanliga kanalpaketen tror jag svalnar med tiden - vi lägger istället pengar på exakt det vi vill se.
1. Du tror det är gratis att hyra transpondrar på satelliter?

Priset för dem som inte kan få fiber och som blir kvar och måste dela på satellitkostnaden blir självklart högre om de blir färre än idag. Har du sett exempel på där man inte tagit ut sina ökade kostnader på kunden när det saknas konkurrens?

Netfli mfl och vanliga play-tjänster som innebär frihet i tiden när man vill titta, gör just det att alla som kan kommer att gå över till IPTV. Det är det som gör att satellit o marknät tappar 80-90% av sina kunder.

N Nalleman64 skrev:
Här finns ett kopparnät så jag beställde ADSL via Telia. När teknikern var här för att installera visade det sig att ledningarna som fanns över åt mig (grannarna har ADSL) var för dåliga. Jag erbjöds då den typ av mobilt abonnemang Telia erbjuder när kopparnätet avvecklas och fiber inte finns tillgängligt.
Istället för ADSL med runt 5 Mbit/s ner och 0,5 Mbit/s upp (vilket är vad mina grannar har p.g.a. avståndet till telestationen) fick jag 4G med 50-70/23 och fri surf istället.
Denna typ av abonnemang erbjuds bara om ADSL eller fiber inte kan erbjudas.
För mig blev det i alla fall en bra lösning.
Jag skulle länka till Telias "Unlimited" abbonemang för mobilt bredband. Men nu hittar jag det inte :)

Men screenshotten jag tog för att visa en kollega säger följande:

50894909_239435436933191_1393378843561033728_n.png

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
för 120-150 mb nedströms kommer täcka rätt omfattande behov.
Det där med enheter är tydligen svårt. 120-150mb (per sekund gissar jag) är rimlig hastighet för röksignaler. Jag gissar att du egentligen menar 120-150Mb/s. En skillnad på en miljard gånger.

• Gilla
  • Wow
  • Haha
elpaco och 4 till
  • Laddar…
Vad kostar det? Är det samma prissom det tidigare 100GB abbonemanget eller är det dyrare. För nu har jag ett något dyrare abbonemang på 500GB.

N
D Daniel 109 skrev:
Vad kostar det? Är det samma prissom det tidigare 100GB abbonemanget eller är det dyrare. För nu har jag ett något dyrare abbonemang på 500GB.
499:-/mån eller om du nöjer dig med upp till 10 Mbit/s 409:-/mån.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
K karlmb skrev:
1. Du tror det är gratis att hyra transpondrar på satelliter?

Priset för dem som inte kan få fiber och som blir kvar och måste dela på satellitkostnaden blir självklart högre om de blir färre än idag. Har du sett exempel på där man inte tagit ut sina ökade kostnader på kunden när det saknas konkurrens?

Netfli mfl och vanliga play-tjänster som innebär frihet i tiden när man vill titta, gör just det att alla som kan kommer att gå över till IPTV. Det är det som gör att satellit o marknät tappar 80-90% av sina kunder.
Du verkar sitta fast i tanken att CanalDigital och Viasat bara har/kan ha sat-kunder?

Jag är kund hos CD men använder inte min parabol längre. När nuvarande abb går ut blir jag antagligen Viasat kund och jag kommer inte montera någon ny parabol på taket för det. Hänger du med? Om inte får jag vara tydligare i nästa inlägg.

Vad gäller kostnaden för transpondrar hos tex Astra och Eutel så är jag inte insatt, jag gissar att man normalt betalar baserat på transpondrar och upplänkskapacitet.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det är inte mobilt kontra fiber mot varandra utan båda och våra behov är olika där tekniken kompletterar varandra.
Vi har ju haft fiber till privatsidan i ca 20 år (ok att det -97/98 vara mera av test) och är väl den mest etablerade bredbandstjänsten idag, enligt PTS kunde 84% av Sveriges hushåll anslutas till fiber efter 2017 (enligt PTS avser hushåll som är fiberanslutna eller har fiber i sin absoluta närhet ("homes passed"). För fibertillgången i Sverige gäller vidare att ca 54 procent av alla enfamiljshus i landet var fiberanslutna i oktober 2017. Det kan jämföras med 33 procent 2015, vilket pekar mot att utbyggnaden till enfamiljshus ökar snabbt. Cirka 70 procent av alla enfamiljshus är dessutom antingen fiberanslutna eller ligger i den absoluta närheten av en redan fiberansluten byggnad, vilket tyder på att potentialen för att fiberansluta fler byggnader inom relativt kort tid är hög.)
Rapporten finns här om någon vill läsa.
http://www.statistik.pts.se/media/1305/pts-mobiltaecknings-och-bredbandskartlaeggning-2017.pdf

Och under 2018 har installationerna fortsatt och så även 2019. Sedan finns det "landsbygdsområden" eller andra områden utanför tätort som fortsättningsvis kräver någon form av utbyggnad vilket tråden berör,

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Undran om 5G kontra fiber: om varje 5G förbindelse till kund ska kunna leverera lika mycket bandbredd till kunden som en enskild fiberanslutning till hem krävs att masternas fiberförsörjning byggs ut x 100 eller 1000. Är detta på gång?

Det är inte ett problem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.