66 559 läst · 475 svar
67k läst
475 svar
Lurad av fiberleverantör
Medlem
· Stockholm
· 388 inlägg
Jag var med på ett sådant trådlöst projekt som Teracom drog igång för 15 år sedan, problemet är befintlig bandbredd i luften.MathiasS skrev:
En fiber har MYCKET större bandbredd än vad det någonsin är möjligt i en trådlös "luftburen" signal. Att för en rimlig kostnad ha ett bra bredband via luften är omöjligt idag. Pratet om 5G gäller stadsmiljö och fabriksmiljö, där man då har massvis av små "wifi/mimo" punkter, troligtvis blir detta inte aktuellt på många år (10-15 år) och väldigt lite i glesbyggd.
Ok. Då är din lösning lite speciell minst sagt.N Nalleman64 skrev:BBC och ARD/ZDF samt "Die Dritten" (lokala kanaler) - TV-licens precis som vi hade här till nyår. Alltså licens som betalas av invånarna i respektive land. Tyskarna kan sända
okodat över hela Europa eftersom de aldrig sänder på originalspråket (om det inte är tyska) utan dubbar allt till just tyska.
Britterna har valt en annan väg genom att lägga sina kanaler okodade men på satelliter som är mycket starka just över UK men som bara ett fåtal med mycket stora paraboler kan ta emot även utanför UK. Det handlar lite om "tur" också när det gäller satelliternas överspill utanför UK om man kan få in kanalerna ens med en antenn på minst två meters diameter.
ITV, Channel 4, Five m.fl. i UK precis som RTL, SAT1, PRO7 m.fl. i Tyskland finansieras med reklamintäkter.
Finns ju lite större kundunderlag (antal invånare) i dessa länder än i Sverige.
Inget som så värst många andra kan ägna sig åt. Har själv försökt titta på otaliga tyska gratiskanalerna men vad ger det att se en storlilm dubbad...?
Frågan är ju också hur länge linjärtv-kanalerna blir kvar i övriga Europa. Snart är allt streaming där också .
Elektroniktokig
· Göteborg
· 171 inlägg
Jag jobbar med fiber och tillhör inte beställare utan entreprenörer. Jag har en roll som projektledare då jag tar emot och diver beställningar på utrullningar där kanske din fastighet ingår i.
Kortfattat.. Detta låter som ip-only.
För de är detta en affär som ska gå plus. De e inte där för att göra dig glad och ger din fastighet senaste tekniken utan de e där för att telia har inte hunnit dit.
De börjar med att samla info om ett område å låtsat att de ska bygga nät och ta emot beställningar från husägare samt skriva på avtal så husägarna binder sig till affären. Avtalet har dock en friskrivningsklausul som gör att de kan dra sig undan utan större besvär.
När de har tagit emot beställningarna börja de räkna på projektet och vi får också ta del av de och mängda projektet sedan kollar de hur mycket plus kan de gå. Ser de att det e en mindre bra affär då hoppar de av helt enkelt. Vilket de gjorde i ditt fall. Var glad att du ens fått brev hem. Vissa får inte ens det.
Var också jävligt glad att du slapp ip-only, 4g funkar betydligt bättre än deras fiber i 5 av 10 fall.
Kortfattat.. Detta låter som ip-only.
För de är detta en affär som ska gå plus. De e inte där för att göra dig glad och ger din fastighet senaste tekniken utan de e där för att telia har inte hunnit dit.
De börjar med att samla info om ett område å låtsat att de ska bygga nät och ta emot beställningar från husägare samt skriva på avtal så husägarna binder sig till affären. Avtalet har dock en friskrivningsklausul som gör att de kan dra sig undan utan större besvär.
När de har tagit emot beställningarna börja de räkna på projektet och vi får också ta del av de och mängda projektet sedan kollar de hur mycket plus kan de gå. Ser de att det e en mindre bra affär då hoppar de av helt enkelt. Vilket de gjorde i ditt fall. Var glad att du ens fått brev hem. Vissa får inte ens det.
Var också jävligt glad att du slapp ip-only, 4g funkar betydligt bättre än deras fiber i 5 av 10 fall.
Att det är rent komersiella beslut gäller ju alla företag. Snart har vi diskusionen om höga nätavgifter även på datanät.
Återinför Televerket.
Det skulle nog intevara en dum ide. Men de behöver ju inte sköta allt underhåll och tjänster inhouse. Men ägandet skulle jag uppskatta om det låg där. Elnäten får gärna tas över av svenskakraftnät för min del.
Jag har inte pratat om bandbredd/fart i 5g, att en fiberanslutning har bättre förutsättningar att gå snabbt är självklart av tusen olika skäl. Känner du att jag torgfört någon annan åsikt?C claesborjesson skrev:Jag var med på ett sådant trådlöst projekt som Teracom drog igång för 15 år sedan, problemet är befintlig bandbredd i luften.
En fiber har MYCKET större bandbredd än vad det någonsin är möjligt i en trådlös "luftburen" signal. Att för en rimlig kostnad ha ett bra bredband via luften är omöjligt idag. Pratet om 5G gäller stadsmiljö och fabriksmiljö, där man då har massvis av små "wifi/mimo" punkter, troligtvis blir detta inte aktuellt på många år (10-15 år) och väldigt lite i glesbyggd.
Bandbredd i luften föreslår jag kommer bli ett mindre problem, backhaul är antagligen jobbigare. Att det kommer bli trängsel även i ett 5g nät i tätort tror jag inte är en kontroversiell uppfattning.
Hur fort utrullningen kommer gå här är lite för tidigt att säga men några 10-15 år handlar det inte om. Titta lite på vad Tmobile har för planer kring FWA och 5g, lite agressivare än du tänker dig...
Vad gäller antal antenner osv, ”wifimimopunkter” får du inte glömma att 5g radio inte bara ska köras på väldigt höga frekvenser, utan i samma band som man har LTE i idag och därmed med liknande utbredning.
Redigerat:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 660 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 660 inlägg
Nej det gör de inte! Jag får behålla mitt abonnemang så länge jag önskar.K karlmb skrev:
Om Telia bygger ett fibernät blir jag erbjuden att ansluta mig men kan välja att behålla mitt befintliga abonnemang om jag hellre vill det.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 660 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 660 inlägg
Abonnemanget med max 100 GB är det man kan teckna om man bara vill ha ett mobilt bredband från Telia precis som från vilken annan leverantör som helst. Andra operatörer har ju som du är inne på abonnemang med betydligt högre surfmängd och till ett lägre pris än Telia.D Daniel 109 skrev:
Det abonnemang jag har är alltså ett som endast erbjuds om Telia inte kan erbjuda vare sig fiber eller ADSL på adressen och ofta just när kopparnätet läggs ner och ingen fiber ännu byggts ut i området. I detta abonnemang kan man välja om man vill inkludera även telefoni.
Redigerat:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 660 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 660 inlägg
Helt rätt när det gäller brittisk TV. I t.ex. Stockholm spelar det ingen roll hur stor antenn man har så fungerar det inte ändå. Så jag är lyckligt lottad!K karlmb skrev:Ok. Då är din lösning lite speciell minst sagt.
Inget som så värst många andra kan ägna sig åt. Har själv försökt titta på otaliga tyska gratiskanalerna men vad ger det att se en storlilm dubbad...?
Frågan är ju också hur länge linjärtv-kanalerna blir kvar i övriga Europa. Snart är allt streaming där också .
När det gäller tysk TV har jag stor behållning av programmen även om det är dubbat på tyska men lite komiskt är det förstås att se en amerikansk eller svensk film dubbad på tyska.
Tror linjär TV blir kvar i Europa under överskådlig tid. Det är många tittare och vad gäller Tyskland har public serviceföretagen ARD/ZDF deklarerat att de aldrig kommer att koda sina sändningar och då får enligt tysk lag inte heller de privata företagen som även sänder i marknätet inte heller göra det när det gäller sändningar över satellit. I UK bygger hela bolaget Freesats verksamhet på att erbjuda gratis sändningar över just satellit.
Du skrev ju själv att det bara erbjuds i områden där det inte finns ADSL eller fiber.N Nalleman64 skrev:
Och varför tror du alla löften från Telia är för evigt?
Där ser man. Det erbjudande jag fick hittade jag inte via hemsidan utan fick av kundtjänst för att de inte kunde erbjuda ADSL. Men det var tre år sedan, det kanske är ändrat.N Nalleman64 skrev:Abonnemanget med max 100 GB är det man kan teckna om man bara vill ha ett mobilt bredband från Telia precis som från vilken annan leverantör som helst. Andra operatörer har ju som du är inne på abonnemang med betydligt högre surfmängd och till ett lägre pris än Telia.
Det abonnemang jag har är alltså ett som endast erbjuds om Telia inte kan erbjuda vare sig fiber eller ADSL på adressen och ofta just när kopparnätet läggs ner och ingen fiber ännu byggts ut i området. I detta abonnemang kan man välja om man vill inkludera även telefoni.
Fast om de kommersiella kanalerna vill erbjuda vad folk efterfrågar (streaming) så kan de ju sluta sända över marknät o satellit....N Nalleman64 skrev:Helt rätt när det gäller brittisk TV. I t.ex. Stockholm spelar det ingen roll hur stor antenn man har så fungerar det inte ändå. Så jag är lyckligt lottad!
När det gäller tysk TV har jag stor behållning av programmen även om det är dubbat på tyska men lite komiskt är det förstås att se en amerikansk eller svensk film dubbad på tyska.
Tror linjär TV blir kvar i Europa under överskådlig tid. Det är många tittare och vad gäller Tyskland har public serviceföretagen ARD/ZDF deklarerat att de aldrig kommer att koda sina sändningar och då får enligt tysk lag inte heller de privata företagen som även sänder i marknätet inte heller göra det när det gäller sändningar över satellit. I UK bygger hela bolaget Freesats verksamhet på att erbjuda gratis sändningar över just satellit.
Vi är kanske lite före här i Norden men jag förutspår linjär-tvs död inom 5 år.
Tele2. Östra delen av Vallentuna.A Andy78 skrev:
Har dock inte koll på vilket band masten ligger på. Då routern går mot en annan mast än mobilen (Längre bort men klar sikt)
I samband med strömavbrotten här ute så kom det fram att jag når 4 master från mitt hus iaf (de kom igång lite blandat). med hastighet från 15-150 mbit/s.
Jag har fördelen att nå dels masterna som ska täcka E18 men även ett par av bostadsomrdena i skogarna.
Redigerat:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 660 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 660 inlägg