66 445 läst · 475 svar
66k läst
475 svar
Lurad av fiberleverantör
Vart skrev jag att man ska gå och fundera på det i 10år?K karlmb skrev:Du kommer ihåg hur det var när HD kom?
Först bara intessant för dvd-ägare, sedan när typ 60% skaffat HD-skärmar så blev det plötsligt intressant att sända i HD.
Vad talar för att det blir annorlunda här. 50-60 tum utan 4k kommer snart att betraktas som ångteve.
Jag tycker du rätt kortsiktig när du inte inser att beslut om fiber eller ej inte är något de flesta kan fundera på i 10 år till, även om det mot förmodan skulle ta så längecinnan 4k är std, nej det är som för TS, man behöver tänka igenom detta nu, att skaffa fiber i efterhand är ingen bra ekonomi.
Vad är det jag ska inse? Självklart bör man välja fiber framför mobilt bredband om man ska ha det hemma för internet, tv m.m
Du får nog också inse om vi ska fortsätta med det utrycket att det finns folk som inte kommer få fiber de närmaste åren pga att det inte är lönsamt att etablera där.
Och då kommer folk använda det alternativ som finns, och livet kommer fortgå ändå.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 653 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 653 inlägg
BBC och ARD/ZDF samt "Die Dritten" (lokala kanaler) - TV-licens precis som vi hade här till nyår. Alltså licens som betalas av invånarna i respektive land. Tyskarna kan sändaK karlmb skrev:
okodat över hela Europa eftersom de aldrig sänder på originalspråket (om det inte är tyska) utan dubbar allt till just tyska.
Britterna har valt en annan väg genom att lägga sina kanaler okodade men på satelliter som är mycket starka just över UK men som bara ett fåtal med mycket stora paraboler kan ta emot även utanför UK. Det handlar lite om "tur" också när det gäller satelliternas överspill utanför UK om man kan få in kanalerna ens med en antenn på minst två meters diameter.
ITV, Channel 4, Five m.fl. i UK precis som RTL, SAT1, PRO7 m.fl. i Tyskland finansieras med reklamintäkter.
Finns ju lite större kundunderlag (antal invånare) i dessa länder än i Sverige.
Redigerat:
Var mera ett svar på "Vem anade för 20 år sedan" och vi testade då -98 vad som krävdes av högupplöst video och konstaterade att just då räckte inte kapaciteten till. Kopplade upp proffsutrustningar med dåtidens stora "DVD" som var i storlek som gamla LP-skivor och körde över IP-baserat kommunikationK karlmb skrev:
Nja, 5G kan vi säga är ett övergripande begrepp och innehåller mera/bredare teknisk "standard" än vad tidigare generationer definierades, jag skrev det i ett tidigare inlägg. Det finns fler olika "standard" och sätt det kan implementeras, så att använda 5G för IoT eller för att öka hastigheten/täckning av annan kommunikation kan skilja sig ganska mycket. Sedan har jag inte koll på hur det kommer att kunna kombineras i t.ex. en samma bas gällande nyttjande av teknik, frekvensband, etc.K karlmb skrev:
Men här har du rätt i att det blir de kommersiella faktorerna som styr hur operatörerna implementerar 5G, dvs att trafiken ska ge nya intäkter eller sänka kostnader.
Ska du komma upp i de höga fiber liknande hastigheterna måste du vara ansluten mot mer än mast.A AndersS skrev:Nja, 5G kan vi säga är ett övergripande begrepp och innehåller mera/bredare teknisk "standard" än vad tidigare generationer definierades, jag skrev det i ett tidigare inlägg. Det finns fler olika "standard" och sätt det kan implementeras, så att använda 5G för IoT eller för att öka hastigheten/täckning av annan kommunikation kan skilja sig ganska mycket. Sedan har jag inte koll på hur det kommer att kunna kombineras i t.ex. en samma bas gällande nyttjande av teknik, frekvensband, etc.
Men här har du rätt i att det blir de kommersiella faktorerna som styr hur operatörerna implementerar 5G, dvs att trafiken ska ge nya intäkter eller sänka kostnader.
Så det blir inget med det på landsbygden .
Så du tror att om CD o Viasat får lägre kostnader via fiber än sat så kommer de inte att låter det slå igenom i priset?MathiasS skrev:Man måste se längre än näsan för att tänka rätt här.
HÄR, gamla goda Svergie, där vi har ett av de mest utbyggda bredbandsnäten i världen är det naturligt att det sker en övergång till markstreamad TV. Även om några fått vänta några år på fiber och Iponly ställer till problem för några till så är ju Internetaccessen generellt väldigt bra här. Så är det ju dock inte överallt - de som jobbar med distribution av tv via sat kommer ha att göra många år till.
För Canaldigital och Viasat tror jag det är skitsamma. Deras tillgång är programutbudet och sändningsrättigheterna, inte kanalen för att leverera detta. Tvärtom gissar jag att det är MYCKET billigare för dom att vi kör play än mottagare via sat - bättre täckningsbidrag på varje såld krona. => Sett till kostnader för leverans av media borde man kunna sänka priset vid en övergång till play, inte öka priset som du föreslår.
Jag har själv varit fast i att titta på TV via sat. Har tyckt att bilden varit bättre osv men nu blir det Canaldigitals play app för hela slanten + Netflix osv förstås.
Det var inte frågeställningen utan det jag svarade på var vad 5G innebär där det finns lite missförstånd gällande begreppet 5G.K karlmb skrev:
Sedan får vi se hur snabbt man rullar ut det och även avvecklar den äldre tekniken för att frigöra frekvenser, först 3G.
Citat från en operatör "Alla 4G frekvenser idag kommer framöver användas för vårt framtida 5G-nät,"
Och jag har inte gjort några påståenden gällande kapacitet 5G eller fiber om du läser mina inlägg lite noggrannare.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 653 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 653 inlägg
Här finns ett kopparnät så jag beställde ADSL via Telia. När teknikern var här för att installera visade det sig att ledningarna som fanns över åt mig (grannarna har ADSL) var för dåliga. Jag erbjöds då den typ av mobilt abonnemang Telia erbjuder när kopparnätet avvecklas och fiber inte finns tillgängligt.K karlmb skrev:
Istället för ADSL med runt 5 Mbit/s ner och 0,5 Mbit/s upp (vilket är vad mina grannar har p.g.a. avståndet till telestationen) fick jag 4G med 50-70/23 och fri surf istället.
Denna typ av abonnemang erbjuds bara om ADSL eller fiber inte kan erbjudas.
För mig blev det i alla fall en bra lösning.
Just nu tror jag inte det blir lägre kostnader för CD.K karlmb skrev:
Deras nya boxar är ansluten till internet, och då kan man streama (hyra) vissa filmer och serier, men även om man vill titta på program efter de sändes, blir det streaming.
Just nu erbjuder de streamning på allt men behöver fortfarande kostnader för satelliten.
Den dag de kan sluta med satellit, blir det säkert billigarr för dom
Det kan inte vara din slutsats kring min uppfattning? Mitt påstående var:K karlmb skrev:
1. Priset går inte upp när det blir färre sat-kunder, som du sa (för det finns ingen ökad kostnad som driver upp priset, tvärtom)
2. Leveranskostnaden går ner med play.
Tror jag att priset kommer gå ner när leveranskostnaden går ner? Nej, jag tror att priset i huvudsak är värdebaserat och du och jag är beredda att betala ungefär lika mycket för TV oavsett hur den kommer till oss.
Om det sker en prispress så beror det på att Netflix och andra pressar dessa bolag, intresset för de vanliga kanalpaketen tror jag svalnar med tiden - vi lägger istället pengar på exakt det vi vill se.
Konstigt. Jag blev erbjuden ett sådant abonemang med 100GB tak. Nu har jag bytt till en annan operatör med mycket högre tak för ett lite högre pris.N Nalleman64 skrev:Här finns ett kopparnät så jag beställde ADSL via Telia. När teknikern var här för att installera visade det sig att ledningarna som fanns över åt mig (grannarna har ADSL) var för dåliga. Jag erbjöds då den typ av mobilt abonnemang Telia erbjuder när kopparnätet avvecklas och fiber inte finns tillgängligt.
Istället för ADSL med runt 5 Mbit/s ner och 0,5 Mbit/s upp (vilket är vad mina grannar har p.g.a. avståndet till telestationen) fick jag 4G med 50-70/23 och fri surf istället.
Då hade du tur.N Nalleman64 skrev:Här finns ett kopparnät så jag beställde ADSL via Telia. När teknikern var här för att installera visade det sig att ledningarna som fanns över åt mig (grannarna har ADSL) var för dåliga. Jag erbjöds då den typ av mobilt abonnemang Telia erbjuder när kopparnätet avvecklas och fiber inte finns tillgängligt.
Och de tar bort det när någon byggt fiber i ditt område....
Om du själv tycker att dina postade källor är värdelösa, så har jag svårt att förstå varför du postade dem? För det var väl knappast vad @svirwe frågade efter .. Han ville väl ha rimliga källor till kritik, inte från vilka som helst. Det är lite som att säga att det finns ”forskare” som inte tror på klimatförändringarna - näe visst, kanske 0,1% och knappast någon ledande.Filip94 skrev: