Vi hade ett erbjudande från IP-Only på landet för 1½ år sedan. Det kom efter att Telia varit där och drivit en totalt oduglig kampanj. Telia delade ut papperslappar med erbjudande i sommarbrevlådorna i mars med sista anmälning strax före påsk! På ett ställe där i stort sett samtliga aldrig är ute över vintern! Hade varit betydligt effektivare att skicka vanligt brev till fastighetsägarnas folkbokföringsadresser!
Så de fick ju knappt någon anslutningsgrad och efter 4-5 månader så drog de (utan att tala om det för oss som hade beställt!).
Och några månader senare var IP-Only där och man kunde beställa hos dem.
Men det verkar inte hända nåt där heller...
Vårt sommarhus ligger på en ö med färjeförbindelse i Norrtälje kommuns skärgård. Det finns c:a 300 fastigheter på ön så underlag finns allt.

I avsaknad på fiber hankar vi oss fram med Telia 4G mobilt bredband vilket ger hyfsad fart när man är ensam på ön, kan bli sisådär 20/10 då. Men på semestertid och runt midsommar faller det ner till 2/1 eller ännu lägre när folk kollar TV via nätet (tror jag) och liknande. Värdelöst med mobilt Internet!

Och det är 1.5 km till närmaste mast, samt 5 master inom 4-5 km!

FIBER skall det vara, men nu undrar man om IP-Only verkligen kommer till skott nån gång...

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Det är jättebra att du tar dig tid att skriva denna "wall of text" men det kanske passar in på 1 av 5000 personer.

Känner du att ditt nörderi med enorma summor gäller en vanlig privatperson när man kan få samma prestanda med en konsumentprodukt som är enklare att hantera och konfigurera?

Testade min 4 G koppling idag igen. 120/45 mbit/S med 19ms latency. med Huawei 525. Ingen extern antenn inkopplad.
Det tog mig 5 minuter att koppla upp och konfigurera.

Huawei B525 kostar under 1500 ink frakt idag. För en bra riktantenn får man ge ungefär 2000 med fäste för vägg eller tak.
Nörderi?
Försök förstå att fiber är överlägset.
Ska vi prata kostnader för vanligt folk så är ju en fiberanslutning på 25-30000 snabbt intjänad om du vill se någon 4k öht framöver.
Men det är klart 4k i flera rum samtidigt kanske också är nörderi ....

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nörderi?
Försök förstå att fiber är överlägset.
Instämmer!
Internet över radio (== mobilt) kan aldrig någonsin nå upp till fiber i kvalitet och hastighet.
Man delar ALLTID utrymme över radio men har en egen fiber med fast hastighet.

• Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Instämmer!
Internet över radio (== mobilt) kan aldrig någonsin nå upp till fiber i kvalitet och hastighet.
Man delar ALLTID utrymme över radio men har en egen fiber med fast hastighet.
En del har inte tänkt på vad som håller på att hända i tv-världen. Det är i själva verket bara de som helt skiter i underhållning via ngt som ser ut som en tv eller datorskärm som kan fortsätta lita till vad de har eller kommer via radio . Ok, eller så får de köpa allt förinspelat då via minnen eller skivor....

K karlmb skrev:
En del har inte tänkt på vad som håller på att hända i tv-världen. Det är i själva verket bara de som helt skiter i underhållning via ngt som ser ut som en tv eller datorskärm som kan fortsätta lita till vad de har eller kommer via radio . Ok, eller så får de köpa allt förinspelat då via minnen eller skivor....
Vad är det man skulle köpa förinspelat menar du?

Min ”wall of text” handlar i vad avser 4G om hur man metodiskt kan optimera sin förbindelse för bättre fart om man inte är nöjd med det man har. Detta eftersom TS inte var nöjd. Lugn, jag har huaweiroutrar också, utlånade eller på hyllan. Net1 funkar också bättre med bra och korrekt monterade mimo-antenner. 4G är tekniskt komplext. Var man det inte innan så blir man nörd av att försöka lösa problem med tillgänglighet. De flesta klarar sig utmärkt med grejor från operatör och Kjell & co. Det är kul att det är så provocerande att tala om att det finns en spridning i problematiken från lätt till svårt.

För övrigt är fiber alltid bättre om det går att få. För områden som inte lockar några nätbyggare finns det visst hopp med radiolänkar sista kilometrarna. Ubiquiti och andra har utrustning som klarar hundratals mbit/s över flera kilometer. Inte är det så dyrt heller. Men det kräver visst know how, aka nördighet.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Vad är det man skulle köpa förinspelat menar du?
Allt som alla andra strömmar när de vill. Normalt alltså olika former av TV, film.
Eftersom de flesta kommer att överge linjärtv som vi känner den idag, kommer behovet av streaming när folk har tid för sitt tittande att explodera. Normalt blir troligen 2-3 olika 4k-strömmar till varje hushåll under peak hours.
Det klarar inget mobilnät i sinnevärlden till lägre kostnader än fiber.

K karlmb skrev:
Allt som alla andra strömmar när de vill. Normalt alltså olika former av TV, film.
Eftersom de flesta kommer att överge linjärtv som vi känner den idag, kommer behovet av streaming när folk har tid för sitt tittande att explodera. Normalt blir troligen 2-3 olika 4k-strömmar till varje hushåll under peak hours.
Det klarar inget mobilnät i sinnevärlden till lägre kostnader än fiber.
Tror inte det är ett problem alls.
Alla har inte behovet att streama 4k på netflix eller ens har en skärm eller tv som klarar av det, så att det kommer vara konstanta strömmar av 4K tror jag knappast kommer hända.

Alla har inte fiber idag , eller är ej avgörande för att utföra det man vill göra.
Tex, streama svt play, tvplay , dplay eller spela några låter på spotify och arbeta hemifrån.
Helt enkelt för att många av tjänster kräver inte en enorm bandbredd för att kunna utnyttja dem

Sedan är inte fiber ett alternativt för många och då får man använda det man har tillgång till, vi kommer aldrig se fiber till alla.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
N
A Andy78 skrev:
Alla har inte behovet att streama 4k på netflix eller ens har en skärm eller tv som klarar av det, så att det kommer vara konstanta strömmar av 4K tror jag knappast kommer hända.

Alla har inte fiber idag , eller är ej avgörande för att utföra det man vill göra.
Tex, streama svt play, tvplay , dplay eller spela några låter på spotify och arbeta hemifrån.
Helt enkelt för att många av tjänster kräver inte en enorm bandbredd för att kunna utnyttja dem

Sedan är inte fiber ett alternativt för många och då får man använda det man har tillgång till, vi kommer aldrig se fiber till alla.
Du beskriver exakt mitt behov = 4G täcker mitt behov gott och väl.
TV ser jag till största delen via satellit så det blir bara lite då och då via olika playkanaler.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Om man har typ 100 abonnenter på en 4G-mast via mobilt "bredband" som alla streamar SVTPlay så blir det inget över för annan användning om ens detta går...

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
A Andy78 skrev:

Du hör tydligen till dem som tror utvecklingen står stilla.
Vem anade för 20 år sedan att vi alla(nåja) skulle sitta med fullHD skärmar på 50+ tum?
Vem anade då att du skulle kunna titta på din favoritserie eller film precis när du vill?
Nu när det är möjligt kommer vi aldrig att gå tillbaka till tiden när man fick se till att passa tider för något som tvprogram.
Detta kommer på sikt att erodera ekonomin för linjärtv-kanalerna som därmed kommer att försvinna med kanske undantag för 1-2 publikservicekanaler.
Därmed försvinner ekonomin för marknätet och satelliterna.
Och nu tror du att 4k kommer att förbli något för nördar?

N Nalleman64 skrev:
Du beskriver exakt mitt behov = 4G täcker mitt behov gott och väl.
TV ser jag till största delen via satellit så det blir bara lite då och då via olika playkanaler.
Sattelit kan inte erbjuda streaming, och kommer ändå att försvinna (om du inte tittar på program avsedda för asien) när 90% i Sverige har fiber.
Samma med marknätet.
Du måste tänka ett steg längre.

N
K karlmb skrev:
Sattelit kan inte erbjuda streaming, och kommer ändå att försvinna (om du inte tittar på program avsedda för asien) när 90% i Sverige har fiber.
Samma med marknätet.
Du måste tänka ett steg längre.
Satellit kommer inte att försvinna.
Jag tittar till 95 % på brittisk och tysk TV.
Det lilla jag ser på svensk TV är via marknätet.
Jag är nöjd med det jag har nu. Har beställt fiber men IP-Only verkar aldrig komma till skott = jag är nöjd med mitt 4G med fri surfmängd.

• Gilla
1
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Om man har typ 100 abonnenter på en 4G-mast via mobilt "bredband" som alla streamar SVTPlay så blir det inget över för annan användning om ens detta går...
Svt play drar faktiskt väldigt lite, netflix vet jag inte riktigt.
Men jag förstår din poäng, så är det i alla media, ju fler som använder det så minskar resurserna.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Du hör tydligen till dem som tror utvecklingen står stilla.
Vem anade för 20 år sedan att vi alla(nåja) skulle sitta med fullHD skärmar på 50+ tum?
Vem anade då att du skulle kunna titta på din favoritserie eller film precis när du vill?
Nu när det är möjligt kommer vi aldrig att gå tillbaka till tiden när man fick se till att passa tider för något som tvprogram.
Detta kommer på sikt att erodera ekonomin för linjärtv-kanalerna som därmed kommer att försvinna med kanske undantag för 1-2 publikservicekanaler.
Därmed försvinner ekonomin för marknätet och satelliterna.
Och nu tror du att 4k kommer att förbli något för nördar?
Vart skrev jag att jag trodde utvecklingen stod stilla?

Vem anade för 20 år sedan att man skulle se den man pratade med?
Eller streama en film via mobilen.
Eller ha mobil uppkoppling i fjällen, landet , skärgården m.m.

Så nej jag tror definitivt inte utvecklingen står stilla, det går framåt hela tiden allt handlar inte bara om fiber.
Hade inte utvecklingen gått frammåt så hade vi inte kunnat göra det vi gör idag.

Nej jag skrev inte att 4K var för nördar, jag skrev att folk har olika krav och behov.
Det låter på dig som jag skulle ha något emot 4K.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.