Jag kan trösta dig med att en fiberanslutning från Ip-only ändå inte är så värst bra att ha.
Själv fick jag deras anslutning i månad 23 efter avtal när jag börjat hota om av annulera och dra med mig halva byn.
Sedan fungerade den ett halvår och har haft två långa avbrott. Det senaste på 6 veckor pga en trasig patchkabeln I ett serverrum

Man är totalt utlämnad som kund. Man måste ha kontakt med sin operatör. Som i sin tur ska felanmäla till Ip-only. De I sin tur anlitar Transtema (fd Copiad) som I sin tur hyr in polacker via Crazy communications.

Det man ska veta (jag pratade med telekområdgivarna) är att man inte har någon tidsram för när problem måste åtgärdas. Ip only har ansvar men åtgärdar fel när de behagar.

Operatörerna har kanske olika surf garantier. Själv har jag senaste tiden spenderat 4000kr på 4g modem och simkort helt i onödan.

Numera finns även Telias fiber i gatudiket. Så det hade varit bättre för mig.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
C claym skrev:
Exakt, bra och viktig poäng! Hade jag varit i TS situation hade jag renoverat vidare på drömhuset och väntat in nästkommande generationer av nät.
Om ett par år kommer fibernäten vara borta och ersatta med andra typer av system. Fiber må vara hett och snabbt idag men det är inte framtiden med tanke på kostnader i infrastrukturen
Du har fel.

Eller rättare sagt : det finns absolut ingenting som ger indikationer på att du har rätt.

Strategin för de som bygger fibernät idag är att fortsätta att göra det så långt som det är ekonomiskt rimligt. Tillslut finns bara olönsamma projekt/områden kvar och då slutar man och går vidare med trådlösa alternativ elller inte alls.

Fiberinfrastrukturen i sig är oerhört viktig för utbyggnad och uppgradering av trådlösa alternativ också.

För slutkund kommer det inte finnas några fördelar med att sluta använda en fiber som finns, ej heller för operatören.

Priset till slutkund för att ladda ner säg 100GB data med bra fart kommer länge till vara dyrare via ett mobilnät än fiber. Redan idag är det inte fart som begränsar i de flesta fall utan abbonnemangspriser.

• Gilla
Enplanaren och 4 till
  • Laddar…
C claym skrev:
Exakt, bra och viktig poäng! Hade jag varit i TS situation hade jag renoverat vidare på drömhuset och väntat in nästkommande generationer av nät.
Om ett par år kommer fibernäten vara borta och ersatta med andra typer av system. Fiber må vara hett och snabbt idag men det är inte framtiden med tanke på kostnader i infrastrukturen
Det var det dummaste jag hört på länge.

• Älska
Enplanaren och 1 till
  • Laddar…
Efter att som radioamatör ha ägnat fem år åt 4G antenner och routrar och hållit i gruppen antenner och vågutbredning på forumet mobila bredband har jag drivit en fibergrupp på Facebook för två socknar på Öland där jag samtidigt var byombud och ordnat mängder med markavtal åt IP Only.

IP Onlys skyltar på enskilda fastigheter kommer upp när ägarna beställt som reklam för att fler ska beställa så att man når tillräcklig anslutningsgrad. Hos oss kom byggbeslut vid trettio procent anslutning eftersom IP Only ändå behövde passera för att få till sitt nät. Normalt sett låg kravet på anslutning mycket högre. På södra Öland nådde man upp mot 80 procent tack vare långsiktigt och engagerat föreningsarbete.

Tyvärr mörkar IP Only nu vilka problemen är. Ett problem kan vara ekonomi. Ett annat är IP Onlys mycket dåliga kvalitetskontroll av entreprenörernas arbete. De tror att man kan tvinga fram god kvalitet genom entreprenadavtal utan kontrollanter. Men det är inte IP Only som blir lidande av dåligt utfört förläggningsarbete utan markägare och kommun. Vidare är hanteringen av markavtal mycket dålig. Kopplingsskåp och brunnar ställs ut utan överenskommelse om läge med markägarna. Det blir gärna så här när civilekonomer tror att de styrmedel de har täcker allt och att verkligheten går att styra med avtal som ska få klantskallar att göra rätt,

Det färdiga nätet fungerar mycket bra sedan i maj 2018. Inte ett enda avbrott. Det är tyvärr ringa tröst för dem som råkar ut för IP Onlys nuvarande förhalningar och mörkläggningar sedan civilekonomerna funnit att det var svårare än de trodde att få bra ekonomi på landsbyggden med dåligt styrda entreprenader och mer eller mindre kompetenta underentreprenörer i flera led.

Det är påtagligt att de som här talar om utrustning för mobilt bredband har rätt dålig koll på tekniken och vad som finns. Ska man optimera en 4G (eller 3G) förbindelse ska man ha en router som ger de signalparametrar som behövs för optimering och det i alla fyra kombinationerna av signal över de två antennerna. SINR är viktigast för att se graden av interferens från andra celler. Vidare ska routern lista alla celler som finns tillgängliga. En 1800 cell med låg signalstyrka, RSRP, kan ge högre fart pga bättre SINR och högre bandbredd 20 MHz istället för 10 på 800 bandet.

Routern bör dessutom klara carrier aggregation så att flera band kan användas samtidigt. Då gäller multibandantenner. Annars är antenner optimerade för ett frekvensband effektivare. Inbyggd voip och dect är praktiskt och möjlighet att ansluta analoga telefoner för voip.

Det är inte Huaweis vanliga konsumentroutrar som klarar detta utan tyska AVM. Deras senaste router AVM6890 kan användas för DSL inkl VDSL och fiber via WAN ingång ansluten till mediakonverter. Den är samtidigt en avancerad router för mobilt bredband med alla signalparametrarna, funktioner för att optimera antenninställning med mera. Skaffar man den routern har man en mycket bra router för fiber med GHz kapacitet och även en avancerad 4G router där nyttan ökar om man lär sig hur man ska använda all information.

Jag använder två stycken AVM6890, den ena för fiber och den andra för 4G. De är kopplade i samma LAN för redundans eftersom fjärråtkomst är viktig för mig. Fibern ger 250/100 och 4G ger 150/50 utan att jag använder carrier aggregation eller optimal antennplacering.

Antennpaket hit och dit... Vilken antenn som är optimal för en viss situation beror på signalförhållandena. Ytterst sällan är det en antenn från Kjell & Co. Ibland är det riktantenner med smala lober, ibland fungerar rundstrålande bäst. Bästa läge på huset är där interferensen från operatörens grannceller minimeras. Man kollar SINR och var de störande cellernas master står. Granncellerna framgår av nätöversikten i routern. Ett inlägg länkade till en huaweirouter kombinerad med yttre rundstrålande antenn. Ett ytterst suboptimalt val eftersom router och antenner ska väljas på sina specifika egenskaper som ska motsvara de aktuella kraven.

AVM 6890 är dyr, ca 350 euro. Den finns i två versioner, internationell och den tyska marknaden. De är exakt lika med undantag av ett extra legacy uttag för analog telefon på den tyska. Firmware är identisk för båda versionerna även om beteckningarna skiljer sig något åt. Routern är dyrare via ÅF i Sverige, Amazon är en bra inköpskälla, tyska eller annan.

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Enplanaren och 5 till
  • Laddar…
Matzeball Matzeball skrev:
Jag är i alla fall glad att ni som bor i Storstäderna kommer att få testa det i 20 år först.
Här är i alla fall en forskare som pratar om det. [media]Har han rätt? Jag vet inte. Tyvärr så är den forskningen nerlagd.
Utan att lägga ner för mycket tid på detta, men ändå ge ett seriöst svar - detta är från Wikipedia:

”Kritik
Johansson har kritiserats för sina slutsatser, som bedömts vara till stor del baserade på hypotetiska resonemang och gå emot vad sambanden egentligen visar.[8]

2004 tilldelades han utmärkelsen årets förvillare av föreningen Vetenskap och Folkbildning.[9]

2016 bidrog Johansson till rapporten Guideline 2015 for the prevention, diagnosis and treatment of EMF-related health problems and illnesses som publicerades i Reviews on Environmental Health och hävdade att elöverkänsliga kunde få hälsoproblem efter att ha blivit exponerade för bland annat trådlösa nätverk. Rapporten drog kort efteråt in på grund av plagiat.[10]

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
S swirve skrev:
Källa på det??!

Sluta sprid falskheter...
Tog ungefär 1 sekund att hitta hur många källor som helst.

Sedan går det väll alltid hitta både forskare som säger att saker är farligt samtidigt som andra säger att det inte är det. Beroende på deras intresse i frågan.

https://nyadagbladet.se/halsa/180-forskare-varnar-allvarliga-halsorisker-med-5g/

https://nyadagbladet.se/halsa/5g-riskerar-kraftig-okning-av-halsofarlig-stralning/

https://newsvoice.se/2018/12/pulserande-5g-skador/

https://newsvoice.se/2018/10/5g-teknik-varning/

https://www.nyteknik.se/digitalisering/oro-for-stralning-far-amerikansk-stad-att-forbjuda-5g-6930004

https://www.stralskyddsstiftelsen.s...ligt-experiment-med-manniskors-liv-och-halsa/

Och hur många av dessa källor tycker du är tillförlitliga i sammanhanget?

• Haha
Appendix
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Och hur många av dessa källor tycker du är tillförlitliga i sammanhanget?
Ja nu var det ju inte jag som påstod att det var farligt utan någon annan här på forumet som påstod att vissa forskare har menat på att strålningen kan vara farlig från 5g nätet.

Varav någon svarade att det är falskt och har du källa på det som att det vore helt orimligt att någon forskare kommit fram till det.

Det enda jag med mitt inlägg försökte komma fram till var att det går att hitta det mesta.

Det går oftast att hitta forskare som inte håller med varandra och som har motsatta ståndpunkter beroende på deras intresse i frågan.

Så att det finns forskare som påstår åatt det är farligt... ja det finns det säkert men det finns också många som säger att det inte är farligt.

Mycket har ofta med ekonomiska intressen i frågan att göra och vem som betalt för forskningen.

Sedan om strålningen från 5g är mer farligt än något annat det har jag ingen åsikt i.

Filip94 Filip94 skrev:

Sedan går det väll alltid hitta både forskare som säger att saker är farligt samtidigt som andra säger att det inte är det. Beroende på deras intresse i frågan.

[länk]

[länk]

[länk]

[länk]

[länk]

[länk]
Filip94 Filip94 skrev:

[länk]

[länk]

[länk]

[länk]

[länk]

[länk]
Det finns en anledning till att ämnet ”källkritik” blivit allt viktigare i grundskolan. ”Källa” skall inte förväxlas med ”pålitlig”. Och dina källor är .. mindre .. starka. För att uttrycks mig diplomatiskt.

• Gilla
Millox och 6 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Det finns en anledning till att ämnet ”källkritik” blivit allt viktigare i grundskolan. ”Källa” skall inte förväxlas med ”pålitlig”. Och dina källor är .. mindre .. starka. För att uttrycks mig diplomatiskt.
Därav skrev jag följande:

”Sedan går det väll alltid hitta både forskare som säger att saker är farligt samtidigt som andra säger att det inte är det. Beroende på deras intresse i frågan.”

M MickeOj skrev:
Hej!

I maj förra året tittade jag på ett hus, och deltog i budgivningen. Fiber var på väg enligt mäklare, men ej beställt till denna fastighet. Flera fastigheter runt om som sålts senaste tiden och även under samma tid hade texter som att fiber är beställt, fiber på gång. Detta hus ligger utmed en större riksväg, mellan två städer. I princip varje hus på flera mil lång sträcka hade skyltar om att de ska få fiber.

Jag ville kolla så jag fortfarande kunde ansluta mig, och att de inte kommit för långt i bygget. Jag får svaret att de befinner sig i planeringsstadie, att de samlar in markavtal, nödvändiga tillstånd och upphandlar en entreprenör. Men att jag fortfarande kan göra en beställning, dock till ett högre pris. Jag känner att det känns bra, fiber är ändå ett krav för mig men att leva kanske ett år med 4g det överlever jag. Jag köper huset och beställer fiber såfort jag skrivit på pappren.

Flyttar in i september och har levt här ett tag nu, 4G börjar irritera mig nu då det kvällstid är överbelastat och trots full täckning får ut låga hastigheter. Tur jag kan spela nästan varje kväll med acceptabel ping, men göra två saker samtidigt, glöm det. Men flera servrar jag väntar på att starta upp igen. :/

I veckan fick jag ett brev från leverantören, kuvertet märkt "Framtidssäkra din fastighet", och jag tänker äntligen ska de börja. Och jag läser "Annullering av din fiberbeställning".. På grund av att anslutningsgraden varit för låg.

Det känns som ett knytnävslag i magen, och jag vet inte var jag ska ta vägen. All lust till att renovera och fixa med mitt drömhus har bara försvunnit, jag är helt apatisk.

Jag dubbelkollade innan jag skrev på, de sa ingeting om att det var låg anslutningsgrad utan att de planerade och samlade tillstånd och avtal. Fanns ingen tveken utan det var helt klart på gång...

Nu sitter jag med ett hus, som jag köpte rätt billigt, men som troligtvis redan nu sjönk i värde rätt skapligt när möjligheten till fiber försvann. Kopparnätet är borta här sedan flera år, och 4G-nätet under all kritik trots "full täckning".

Någon annan som åkt på samma käftsmäll? Kan man hävda att jag blivit lurad då de i mejlet inte skrev något om detta utan låtsades som att allt var okej och att de fixade med upphandlingar och avtal/tillstånd? Jag anser att hade de vetat att det var låg anslutningsgrad skulle de ha skrivit det.

Jag antar att jag är "fucked", som ungdomarna säger. :(
Prova att byta leverantör på ditt 4G. Kan vara stor skillnad på hastighet mellan leverantörer.
Har själv kört 4G innan jag fick tillgång till fiber.
200 GB i månaden för 300 kr på Hallon. Billigare än fiber. Ingen uppsägningstid etc.

Ingen ko på isen

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
N
J Jelarsson skrev:
Prova att byta leverantör på ditt 4G. Kan vara stor skillnad på hastighet mellan leverantörer.
Har själv kört 4G innan jag fick tillgång till fiber.
200 GB i månaden för 300 kr på Hallon. Billigare än fiber. Ingen uppsägningstid etc.

Ingen ko på isen
Instämmer! Körde tidigare med Telenor och där provade jag med att rikta mina antenner (riktantenner i MiMo) mot olika master. När belastningen var hög låg hastigheten ibland så lågt som runt 5/15. Masterna var helt enkelt överbelastade. Hade ett gammalt abonnemang med fri surf som jag överlät på en kompis som inte heller har fiber.
Bytte till Telia och fick en markant hastighetshöjning. Som bäst 70/23 och under tider med hög belastning 50/20. Svarstider 18-20 ms.
Med 4G+ skulle ännu högre hastigheter kunna uppnås men det finns ännu inte på "min" mast ute på landsbygden.
Tillänglig hastighet räcker dock mer än väl för mitt behov.

Redigerat:
G gråsten skrev:
Routern bör dessutom klara carrier aggregation så att flera band kan användas samtidigt.
Det är inte Huaweis vanliga konsumentroutrar som klarar detta utan tyska AVM. .
Det är jättebra att du tar dig tid att skriva denna "wall of text" men det kanske passar in på 1 av 5000 personer.

Känner du att ditt nörderi med enorma summor gäller en vanlig privatperson när man kan få samma prestanda med en konsumentprodukt som är enklare att hantera och konfigurera?

Testade min 4 G koppling idag igen. 120/45 mbit/S med 19ms latency. med Huawei 525. Ingen extern antenn inkopplad.
Det tog mig 5 minuter att koppla upp och konfigurera.

Huawei B525 kostar under 1500 ink frakt idag. För en bra riktantenn får man ge ungefär 2000 med fäste för vägg eller tak.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Appendix, vilket område / operatör?
Vore också intressant att veta viket band.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.