M MickeOj skrev:
Hej!

I maj förra året tittade jag på ett hus, och deltog i budgivningen. Fiber var på väg enligt mäklare, men ej beställt till denna fastighet. Flera fastigheter runt om som sålts senaste tiden och även under samma tid hade texter som att fiber är beställt, fiber på gång. Detta hus ligger utmed en större riksväg, mellan två städer. I princip varje hus på flera mil lång sträcka hade skyltar om att de ska få fiber.

Jag ville kolla så jag fortfarande kunde ansluta mig, och att de inte kommit för långt i bygget. Jag får svaret att de befinner sig i planeringsstadie, att de samlar in markavtal, nödvändiga tillstånd och upphandlar en entreprenör. Men att jag fortfarande kan göra en beställning, dock till ett högre pris. Jag känner att det känns bra, fiber är ändå ett krav för mig men att leva kanske ett år med 4g det överlever jag. Jag köper huset och beställer fiber såfort jag skrivit på pappren.

Flyttar in i september och har levt här ett tag nu, 4G börjar irritera mig nu då det kvällstid är överbelastat och trots full täckning får ut låga hastigheter. Tur jag kan spela nästan varje kväll med acceptabel ping, men göra två saker samtidigt, glöm det. Men flera servrar jag väntar på att starta upp igen. :/

I veckan fick jag ett brev från leverantören, kuvertet märkt "Framtidssäkra din fastighet", och jag tänker äntligen ska de börja. Och jag läser "Annullering av din fiberbeställning".. På grund av att anslutningsgraden varit för låg.

Det känns som ett knytnävslag i magen, och jag vet inte var jag ska ta vägen. All lust till att renovera och fixa med mitt drömhus har bara försvunnit, jag är helt apatisk.

Jag dubbelkollade innan jag skrev på, de sa ingeting om att det var låg anslutningsgrad utan att de planerade och samlade tillstånd och avtal. Fanns ingen tveken utan det var helt klart på gång...

Nu sitter jag med ett hus, som jag köpte rätt billigt, men som troligtvis redan nu sjönk i värde rätt skapligt när möjligheten till fiber försvann. Kopparnätet är borta här sedan flera år, och 4G-nätet under all kritik trots "full täckning".

Någon annan som åkt på samma käftsmäll? Kan man hävda att jag blivit lurad då de i mejlet inte skrev något om detta utan låtsades som att allt var okej och att de fixade med upphandlingar och avtal/tillstånd? Jag anser att hade de vetat att det var låg anslutningsgrad skulle de ha skrivit det.

Jag antar att jag är "fucked", som ungdomarna säger. :(
Samma här. IP-Only sa först "det är 90% anslutningsgrad. Nu har de dock meddelat att det är 50% på sin höjd. Och de är riktiga skitstövlar och säger att "personalen läst fel när de gett dig besked". Det känns väldigt trevligt med ett företag som skylle på personalen (Roligt att det även är två oberoende personer hois dem som "sagt fel").

Jag har som tur är 20 ms i ping och 120/20 med 4G. Dettta redan utan att montera upp min inköpta antenn.

Trösten är att 5G främst kommer åtgärda trängsel i näten och verkar vara på snabb frammarsch. Kanske snabbare än fibergrävarna hade nått framt ill dig.

Jag sätter en chipspåse på att det är IP-Only i ditt fall med.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag gissar att det är IPonly. Hemma hos mig sa dom först att dom hade fått in tillräckligt många intresseanmälningar för att gå vidare. Efter ett år utan synlig aktivitet fick vi ett nytt meddelande om att dom väntar på att tillräckligt många ska anmäla intresse innan dom går vidare...
Troligen har dom insett att dom inte har tid/möjlighet/kapacitet att bygga ut vårat område den närmsta tiden, men skyller på något annat.
Samma här. Först "Alla är med!" Sen efter beställning och efter ångertiden gått ut "för låg anslutningsgrad".

Jag har inget emot att man säger fel. MEN. Att nu bvänta ut bindningstiden på två år för att döda lokala föreningar eller andra konkurrenter är förkastligt.
IP-Only VET att de inte kommer leverera till en stor del av sina "förhandstecknare" och då skulle de kunna släppa dessa omgående. Så att alternativa lösningar kan komma fram.

Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
F-n vet om jag skulle köpa en kinesisk router...

• Gilla
  • Haha
Enolf och 2 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Finns bra Huawei 525 router som de flesta leverantörerna erbjuder. Den har stöd får de flesta antenner.

Kan rekommendera denna:
[länk]
Kul! Trodde dom var ensamma om det men bra att det finns fler alternativ :)

B Battern skrev:
5G är enligt alltfler forskare inte bra eftersom det ökar strålbelastningen för mycket. Det kommer att göra oss sjuka. Framförallt barnens hälsa hotas.
TRAMS! Vad har du för fakta att backa upp ditt påstående med?

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Stickan56
J Jari Marikainen skrev:
TRAMS! Vad har du för fakta att backa upp ditt påstående med?
Det är bara att ta på foliehatten så går man säker.:rofl:

Stickan

• Haha
  • Gilla
Grillo och 2 till
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:

Stickan
Hahahaha eller så kan man bygga en schysst scientolog bur ska skydda mot allt möjligt :crysmile:

• Haha
Nalleman64
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
F-n vet om jag skulle köpa en kinesisk router...
Schwen92 Schwen92 skrev:
Kul! Trodde dom var ensamma om det men bra att det finns fler alternativ :)
Japp. Kör den dessutom i "bridge" och då tar min vanliga (kraftfulla) Asus över allt som gäller router och trafikhantering med mera.

Så kan jag låte respektive hårdvara hantera vad den är bäst på.
Och Huaweien är riktigt grym. Trots att jag har en ny mobiletelefon så är routern 3 ggr snabbare på samma hastighetskontroll.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:

Stickan
Så länge inte personen ifråga låter bli att vaccinera sina barn så är foliehatt en bra lösning på dessa irrläror :D

Såg nu att du att det är en nystartad medlem. Roligt att denne reggar sig på en byggsida bara för att prata om strålning från 5G....

• Gilla
VidarH
  • Laddar…
Stickan56
N
Appendix Appendix skrev:
Japp. Kör den dessutom i "bridge" och då tar min vanliga (kraftfulla) Asus över allt som gäller router och trafikhantering med mera.

Så kan jag låte respektive hårdvara hantera vad den är bäst på.
Och Huaweien är riktigt grym. Trots att jag har en ny mobiletelefon så är routern 3 ggr snabbare på samma hastighetskontroll.
Håller med! Har kört D-Link 923 och nu Huawei B593s. Huawei är överlägset bäst. Köpte en Huawei B525s (att ha den dag när 593:an ger upp) när Computor Salg hade ett riktigt bra pris på den.
B525 har fått riktigt bra recensioner.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
M MickeOj skrev:
Hej!

I maj förra året tittade jag på ett hus, och deltog i budgivningen. Fiber var på väg enligt mäklare, men ej beställt till denna fastighet. Flera fastigheter runt om som sålts senaste tiden och även under samma tid hade texter som att fiber är beställt, fiber på gång. Detta hus ligger utmed en större riksväg, mellan två städer. I princip varje hus på flera mil lång sträcka hade skyltar om att de ska få fiber.

Jag ville kolla så jag fortfarande kunde ansluta mig, och att de inte kommit för långt i bygget. Jag får svaret att de befinner sig i planeringsstadie, att de samlar in markavtal, nödvändiga tillstånd och upphandlar en entreprenör. Men att jag fortfarande kan göra en beställning, dock till ett högre pris. Jag känner att det känns bra, fiber är ändå ett krav för mig men att leva kanske ett år med 4g det överlever jag. Jag köper huset och beställer fiber såfort jag skrivit på pappren.

Flyttar in i september och har levt här ett tag nu, 4G börjar irritera mig nu då det kvällstid är överbelastat och trots full täckning får ut låga hastigheter. Tur jag kan spela nästan varje kväll med acceptabel ping, men göra två saker samtidigt, glöm det. Men flera servrar jag väntar på att starta upp igen. :/

I veckan fick jag ett brev från leverantören, kuvertet märkt "Framtidssäkra din fastighet", och jag tänker äntligen ska de börja. Och jag läser "Annullering av din fiberbeställning".. På grund av att anslutningsgraden varit för låg.

Det känns som ett knytnävslag i magen, och jag vet inte var jag ska ta vägen. All lust till att renovera och fixa med mitt drömhus har bara försvunnit, jag är helt apatisk.

Jag dubbelkollade innan jag skrev på, de sa ingeting om att det var låg anslutningsgrad utan att de planerade och samlade tillstånd och avtal. Fanns ingen tveken utan det var helt klart på gång...

Nu sitter jag med ett hus, som jag köpte rätt billigt, men som troligtvis redan nu sjönk i värde rätt skapligt när möjligheten till fiber försvann. Kopparnätet är borta här sedan flera år, och 4G-nätet under all kritik trots "full täckning".

Någon annan som åkt på samma käftsmäll? Kan man hävda att jag blivit lurad då de i mejlet inte skrev något om detta utan låtsades som att allt var okej och att de fixade med upphandlingar och avtal/tillstånd? Jag anser att hade de vetat att det var låg anslutningsgrad skulle de ha skrivit det.

Jag antar att jag är "fucked", som ungdomarna säger. :(
Har du 4G med bredbandsbox från Telia?

O OAC skrev:
Baud, det var inte igår man hörde det? :D Kul med lite "old school" (y)
Ja, nåt mellanting mellan nytt och gammalt, det är i alla fall satellitbaud (kan inte kolla om min förra stavning var fel, för långsam ”lina”) som även funkar ute på oceanen. I morgon blir det till slut 4G efter jag klarerat in och hittat nån lokal telebutik.

Eftersom en del av er undrar så hänger jag här för vi ska skaffa hus när vi kommer hem och BH är ett av få forum som funkar någorlunda med 2400 baud.

• Gilla
OAC och 1 till
  • Laddar…
Z Zizzi skrev:
Snart är 5G här så ta det lugnt det löses sig .
Exakt, bra och viktig poäng! Hade jag varit i TS situation hade jag renoverat vidare på drömhuset och väntat in nästkommande generationer av nät.
Om ett par år kommer fibernäten vara borta och ersatta med andra typer av system. Fiber må vara hett och snabbt idag men det är inte framtiden med tanke på kostnader i infrastrukturen

• Haha
Stickan56
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.