66 471 läst · 475 svar
66k läst
475 svar
Lurad av fiberleverantör
Ok. Min poäng var att - exempel:K karlmb skrev:Poängen var att det kommer att bli dyrt med satellit framöver för de som inte har tillgång till fiber så blir det alltså lika dyrt eller värre än mobillösning. Och det är ju sämre eftersom man inte får möjlgihet till streaming via sat. (till sansade priser). Till sist blir sat lika ovanligt sat-telefon idag, dev ngt för företag, äventyrare och militär i princip.
CanaDigital har 100 kunder som betalar 400kr per månad.
Dessa 100 kunder ska täcka kostnader för distribution via sat, via play, programlicenser, personal etc.
Igår var mixen Sat vs playkunder hos CD 90% sat vs 10% play, men imorgon monterar jag och mina grannar ner antennen och tittar bara via app. Nu är det bara en gubbe i grannkvarteret kvar som tittar på via satellit här. 1% vs 99% play.
Var och en betalar fortfarande 400kr men bara en tittar via satellit.
Dvs, intäkten är den samma men ingen använder sat.
Det finns förstås ett fel i förenklingen här - nämligen att kunder lämnar kanalpaketen helt och bara använder netflix eller fritt utbud på svtplay, dplay osv. Som visat ovan har det inte nödvändigvis med distributionskanal att göra, utan med viljan att köpa färdiga paket.
För att överleva det fenomenet behöver både CD och Viasat ändra sin tjänsteportfölj - jag kan tex inte köpa viasat motor för att se Indy och F1 utan att betala 700kr i månade för ett all inclusive paket. Det flyger inte.
Men, ingenstans i detta behöver den som tittar via sat betala mer än någon annan och ag som bara tittar på CD via fiber betalar samma peng.
Någon som har hört det förr?Mr.Maker skrev:Känns väll aningen dystert att gå ner sig helt för att man inte kan få fiber. 5G nätet är i startgroparna och då kommer ett mycket mer pålitligt nätverk för dig. Med bra mycket högre hastigheter också. Nu kan du fokusera på att renovera istället för att spela, så när 5G släpps så är du färdig och kan spela för fullt!
När vi hade gsm, så skulle 3g lösa alla problem, sen skulle 4g lösa alla problem.
Och nu ska 5g lösa problemen
Det skulle vara intressant att höra ditt resonemang om hur en radiosignal är stabilare än en fast uppkoppling, och hur den kan bli snabbare då både ljus och radiosignaler färdas med samma hastighet 300000m/s.
Självklart så får man köra med vad som finns tillgängligt, men TS bör maximera sina chanser att få till en fiberutbygnad. Dubbla priset för lägre prestand tjänar man ju in 29000 på efter en tid ändå. Sedan är det ren vinst. Till det kommer ökat värde på fastigheten.Appendix skrev:Jag har inte sagt att fiber inte är överlägset. men när det inte byggs ut och företag som IP-only blockerar genom sina bidningstider så försökte jag komma med alternativ som kan räcka medans man väntar på fiber
För du tänkte kanske att det är bättre att vara utan nät istället?
Orsaken att jag kan ifrågasätta Fiber är att det är en rätt statisk produkt som kostar 29.000 för mig bara i installation (och sen 300 i månaden för 100 mbit)
Men jag får alltså liknande hastigheter redan nu för 1500 i avgift för routern och 599 kr för tele2 unlimited med datakort.
Och Mobila tekniken forskas för enorma summor varje år och nya investeringar i master sker nästan varje år här i området.
Jag förstod att du menade så, men du tänker fel eftersom CD imorgon inte kommer att se någon anledning alls att låta den ensamme gubben få sitt satellittittande subventionerat och de kommer därför att höja hans pris så han minst betalar vad hans transpondrar kostar. (Några miljoner som CD kan spara på att släcka dem) Gubben kommer därför att också tvingas plocka ner parabolen förr eller senare.MathiasS skrev:Ok. Min poäng var att - exempel:
CanaDigital har 100 kunder som betalar 400kr per månad.
Dessa 100 kunder ska täcka kostnader för distribution via sat, via play, programlicenser, personal etc.
Igår var mixen Sat vs playkunder hos CD 90% sat vs 10% play, men imorgon monterar jag och mina grannar ner antennen och tittar bara via app. Nu är det bara en gubbe i grannkvarteret kvar som tittar på via satellit här. 1% vs 99% play.
Var och en betalar fortfarande 400kr men bara en tittar via satellit.
Dvs, intäkten är den samma men ingen använder sat.
Det finns förstås ett fel i förenklingen här - nämligen att kunder lämnar kanalpaketen helt och bara använder netflix eller fritt utbud på svtplay, dplay osv. Som visat ovan har det inte nödvändigvis med distributionskanal att göra, utan med viljan att köpa färdiga paket.
För att överleva det fenomenet behöver både CD och Viasat ändra sin tjänsteportfölj - jag kan tex inte köpa viasat motor för att se Indy och F1 utan att betala 700kr i månade för ett all inclusive paket. Det flyger inte.
Men, ingenstans i detta behöver den som tittar via sat betala mer än någon annan och ag som bara tittar på CD via fiber betalar samma peng.
Han kommer därefter att bli hänvisad till att ansluta sig till fibernätet, eller gå över till mobilnätet, vilket som sagt redan idag är dyrare.
Man kan alltid spekulera om att mobil blir billigare framöver men varför skulle mobiloperatörerna sänka priserna/ förbättra villkoren om de saknar konkurrens? Den enda konkurrens som finns kvar är fiber och där kan de inte konkurrera med priset ändå.
Njae ska vi vara ärliga så är ljushastigheten i glas 2/3 av den i vakuum så 200000000 m/s. Men annars håller jag medA Attimannen skrev:Någon som har hört det förr?
När vi hade gsm, så skulle 3g lösa alla problem, sen skulle 4g lösa alla problem.
Och nu ska 5g lösa problemen
Det skulle vara intressant att höra ditt resonemang om hur en radiosignal är stabilare än en fast uppkoppling, och hur den kan bli snabbare då både ljus och radiosignaler färdas med samma hastighet 300000m/s.
Vad är det för vinst som genereras efter att man tjänat in anslutningsavgiften?K karlmb skrev:
En värdeökning ska man nog ta med en nypa salt då det är så mycket andra faktorer som påverkar bostadens värde.
Dock kan den göra bostaden lite intressantare vid en försäljning om man står och väljer mellan två likvärdiga objekt och den ena har bredband indraget.
Ja visst blir det så, förr eller senare kommer CD rycka sladden till sat-feeden och då blir man utan om man saknar bredband. Eftersom man fortfarande idag har merparten (?) av sina kunder via sat så gissar jag att det inte händer i morgon, men i övermorgon eller till helgen. Eftersom man knappast kommer hålla på med sat till Norden för evigt är det ju oundvikligt.K karlmb skrev:Jag förstod att du menade så, men du tänker fel eftersom CD imorgon inte kommer att se någon anledning alls att låta den ensamme gubben få sitt satellittittande subventionerat och de kommer därför att höja hans pris så han minst betalar vad hans transpondrar kostar. (Några miljoner som CD kan spara på att släcka dem) Gubben kommer därför att också tvingas plocka ner parabolen förr eller senare.
Han kommer därefter att bli hänvisad till att ansluta sig till fibernätet, eller gå över till mobilnätet, vilket som sagt redan idag är dyrare.
Man kan alltid spekulera om att mobil blir billigare framöver men varför skulle mobiloperatörerna sänka priserna/ förbättra villkoren om de saknar konkurrens? Den enda konkurrens som finns kvar är fiber och där kan de inte konkurrera med priset ändå.
Kommer man höja priset stegvis under en längre tid för sat-kunder, nej det tror jag som sagt inte för man har det jobbigt med kundflykt ändå.
Redigerat:
Varje månad är det ju lägre avgift för fiber jfrt med andra lösningar.A Andy78 skrev:Vad är det för vinst som genereras efter att man tjänat in anslutningsavgiften?
En värdeökning ska man nog ta med en nypa salt då det är så mycket andra faktorer som påverkar bostadens värde.
Dock kan den göra bostaden lite intressantare vid en försäljning om man står och väljer mellan två likvärdiga objekt och den ena har bredband indraget.
Jag är helt säker på att värdet stiger, iaf om det är spekulanter som vill ha fiber och vet vad det kostar att efteransluta. Övriga skiter naturligtvis i om huset har fiber eller ej....
Men nu får du nog förklara vilket företag det är om de enbart vill använda satellit pga att fiber blir för dyrt och varför infrastrukturministern ska vara inblandad? Om det finns så har vi hamnat lååååångt ifrån verkligheten och mera är något unikt. Det skulle då vara Esrange uppe Kiruna.C claym skrev:En av våra kunder, som vill slippa statisk infrastruktur, ligger topp 10 i världen i sitt segment. Kollar man på deras verksamhet så skulle det bli dyrare och svårare att gräva fiber i marken än att nyttja tex sateliter. Detta är egetligen inte upp till kunden att lösa utan det ligger på landets infrastrukturminister att lösa
Jag hade tänkt att avslut min CD abo efter vi fick fiber (IP Only), men när jag kollade alla tv alternativ över fiber, tyckte jag att för få kanaler ingick eller fel kanaler, eller att det var för dyrt.
Det slutade med att CD erbjöd deras OnePlace box nästan gratis och vi har fortfarande CD.
Gränsen mellan sat och fiber blir lite otydligt eftersom boxen använder båda beroende på vad man tittar på, men fiber tv är inte nödvändigtvis billigare än sat.
Det slutade med att CD erbjöd deras OnePlace box nästan gratis och vi har fortfarande CD.
Gränsen mellan sat och fiber blir lite otydligt eftersom boxen använder båda beroende på vad man tittar på, men fiber tv är inte nödvändigtvis billigare än sat.
Haha Näää det är inte esrange även om det hade varit fräckt .
Jag pratar om ett stort multinationellt bolag som säljer typ allt. Vill inte gå ut med namn och för oss svenskar är bolaget tämligen okänt (finns inte än i Sverige).
Men bolag av denna storlek som dessutom etablerar sig i mindre utvecklade länder (läs Afrika, Östeuropa, delar av Asien) har problem då inte fiber finns , därav min kommentar om infrastrukturminister etc...
Jag pratar om ett stort multinationellt bolag som säljer typ allt. Vill inte gå ut med namn och för oss svenskar är bolaget tämligen okänt (finns inte än i Sverige).
Men bolag av denna storlek som dessutom etablerar sig i mindre utvecklade länder (läs Afrika, Östeuropa, delar av Asien) har problem då inte fiber finns , därav min kommentar om infrastrukturminister etc...
Ok, intressant. Vi har kört familjepaketet länge, men det enda som lockar nu är viasat motor....hittar dock inget paket som är lagom ink det....harry73 skrev:Jag hade tänkt att avslut min CD abo efter vi fick fiber (IP Only), men när jag kollade alla tv alternativ över fiber, tyckte jag att för få kanaler ingick eller fel kanaler, eller att det var för dyrt.
Men det beror ju på att vi är i övergången mellan sat o fiber. CD har förstås såna lösningar för att inte riskera att tappa kunder som tex beställt men inte fått fiber än. När det är 10% kvar på sat så stänger de ner.harry73 skrev:Jag hade tänkt att avslut min CD abo efter vi fick fiber (IP Only), men när jag kollade alla tv alternativ över fiber, tyckte jag att för få kanaler ingick eller fel kanaler, eller att det var för dyrt.
Jag vågar inte sia om sat kommer att överleva eller inte, men jag tror att CD och viasat behöver hitta en niche där sat har ett mervärde.
Fram till nu var det kvalitet och tillgänglighet, men det kanske inte funkar om 10 år
Fram till nu var det kvalitet och tillgänglighet, men det kanske inte funkar om 10 år