harry73 harry73 skrev:
Jag vågar inte sia om sat kommer att överleva eller inte, men jag tror att CD och viasat behöver hitta en niche där sat har ett mervärde.
Fram till nu var det kvalitet och tillgänglighet, men det kanske inte funkar om 10 år
Varför behöver de det? Varför kämpa för att behålla något som få vill ha när man har billigare och bättre distributionskanaler?

C claym skrev:
Men bolag av denna storlek som dessutom etablerar sig i mindre utvecklade länder (läs Afrika, Östeuropa, delar av Asien) har problem då inte fiber finns , därav min kommentar om infrastrukturminister etc...
Jamen det är ju en helt annan dimension när man hamnar i andra delar av världen och speciellt utvecklingsländer, jag fokuserar på den svenska marknaden och våra förutsättningar.:D Olika bolag har försökt etablera satellitlösningar även här i Sverige med satellit för 10-20 år sedan men misslyckats och endast nischanvändande. Och då även som "bredbandslösning" med nedströms via satellit och uppströms via telenätet som inte blev något.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
N
A AndersS skrev:
Jamen det är ju en helt annan dimension när man hamnar i andra delar av världen och speciellt utvecklingsländer, jag fokuserar på den svenska marknaden och våra förutsättningar.:D Olika bolag har försökt etablera satellitlösningar även här i Sverige med satellit för 10-20 år sedan men misslyckats och endast nischanvändande. Och då även som "bredbandslösning" med nedströms via satellit och uppströms via telenätet som inte blev något.
I Europa inklusive Sverige men även i andra länder erbjuds nu lösningar med bredband via satellit där både ned- och uppström går via satelliten.
När det gäller TV kommer satellit att spela roll för de områden som inte täcks in av marknätet eller som nås av en fiberutbyggnad. I t.ex. Norge och alpländerna är satellitdistribution ofta den enda möjliga lösningen med tanke på topografin. Marksända signaler når helt enkelt inte ner till mottagarna i dalgångarna.

I Sverige finns det väl ingen direkt marknad för satellitbaserade lösningar? Några enstaka kunder på marginalen möjligen.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
N
useless useless skrev:
I Sverige finns det väl ingen direkt marknad för satellitbaserade lösningar? Några enstaka kunder på marginalen möjligen.
Så är det eftersom vi har en så pass bra infrastruktur ändå med fiber/mobilt bredband/ADSL och även radio.

Eftersom vi ändå flugit iväg rätt så mkt OT så kastar jag in denna. Jag tror, men helt och hållet tror, att IPO kommer sälja sitt nät senare, de är (eller Wallenbergarna är) intresserade av bidragen från staten, sen är de "färdiga"

Min tro, ingen fakta, bara fiction, slå mig inte! ;)

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Wallenberg brukar väl satsa på rellativt långsiktiga investeringar. Jag tror att de tänker behålla näten och håva in pengar på löpande avgifter. Om du tittar på elnät så är de rätt lönsamma tex. Datanät är på väg till en liknande situation.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
I Europa inklusive Sverige men även i andra länder erbjuds nu lösningar med bredband via satellit där både ned- och uppström går via satelliten.
.
Jo, men till företag körde vi ju satellit på vissa marknader upp/nedströms men för det mesta var det inte kommersiellt gångbart, har inte längre koll på vad det kostar och troligtvis mängdreglerat som mobilt, samt de tidigare problem med fördröjning bör väl finnas svar. Men precis som du skriver kan det ju vara enda alternativet som fungerar.

N
A AndersS skrev:
Jo, men till företag körde vi ju satellit på vissa marknader upp/nedströms men för det mesta var det inte kommersiellt gångbart, har inte längre koll på vad det kostar och troligtvis mängdreglerat som mobilt, samt de tidigare problem med fördröjning bör väl finnas svar. Men precis som du skriver kan det ju vara enda alternativet som fungerar.
Det är dyrt men det finns ännu så länge som alternativ men med tanke på priset är det nog mest för företag.
https://europasat.se/tjanster/
Ett ännu dyrare alternativ som är klart uttalat för företag:
http://www.rbcom.se/tooway-prislista/
I Europa är dock priserna på en annan nivå som passar privatpersoner bättre.

C claym skrev:
Men bolag av denna storlek som dessutom etablerar sig i mindre utvecklade länder (läs Afrika, Östeuropa, delar av Asien) har problem då inte fiber finns , därav min kommentar om infrastrukturminister etc...
Men det är väl ett minskande problem? Fiber finns i de fattigaste afrikanska länderna. Satelitlänkarna ersattes först av radiolänk och senare av fiber.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Det finns helt klart en marknad för satelitlänkar. Dels långt ute i obygden och vid naturkatastrofer. Men framförallt flygplan och fartyg som är långt ifrån marksändare.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det finns helt klart en marknad för satelitlänkar. Dels långt ute i obygden och vid naturkatastrofer. Men framförallt flygplan och fartyg som är långt ifrån marksändare.
Fast det är ju OT.

M MickeOj skrev:
Hej!

I maj förra året tittade jag på ett hus, och deltog i budgivningen. Fiber var på väg enligt mäklare, men ej beställt till denna fastighet. Flera fastigheter runt om som sålts senaste tiden och även under samma tid hade texter som att fiber är beställt, fiber på gång. Detta hus ligger utmed en större riksväg, mellan två städer. I princip varje hus på flera mil lång sträcka hade skyltar om att de ska få fiber.

Jag ville kolla så jag fortfarande kunde ansluta mig, och att de inte kommit för långt i bygget. Jag får svaret att de befinner sig i planeringsstadie, att de samlar in markavtal, nödvändiga tillstånd och upphandlar en entreprenör. Men att jag fortfarande kan göra en beställning, dock till ett högre pris. Jag känner att det känns bra, fiber är ändå ett krav för mig men att leva kanske ett år med 4g det överlever jag. Jag köper huset och beställer fiber såfort jag skrivit på pappren.

Flyttar in i september och har levt här ett tag nu, 4G börjar irritera mig nu då det kvällstid är överbelastat och trots full täckning får ut låga hastigheter. Tur jag kan spela nästan varje kväll med acceptabel ping, men göra två saker samtidigt, glöm det. Men flera servrar jag väntar på att starta upp igen. :/

I veckan fick jag ett brev från leverantören, kuvertet märkt "Framtidssäkra din fastighet", och jag tänker äntligen ska de börja. Och jag läser "Annullering av din fiberbeställning".. På grund av att anslutningsgraden varit för låg.

Det känns som ett knytnävslag i magen, och jag vet inte var jag ska ta vägen. All lust till att renovera och fixa med mitt drömhus har bara försvunnit, jag är helt apatisk.

Jag dubbelkollade innan jag skrev på, de sa ingeting om att det var låg anslutningsgrad utan att de planerade och samlade tillstånd och avtal. Fanns ingen tveken utan det var helt klart på gång...

Nu sitter jag med ett hus, som jag köpte rätt billigt, men som troligtvis redan nu sjönk i värde rätt skapligt när möjligheten till fiber försvann. Kopparnätet är borta här sedan flera år, och 4G-nätet under all kritik trots "full täckning".

Någon annan som åkt på samma käftsmäll? Kan man hävda att jag blivit lurad då de i mejlet inte skrev något om detta utan låtsades som att allt var okej och att de fixade med upphandlingar och avtal/tillstånd? Jag anser att hade de vetat att det var låg anslutningsgrad skulle de ha skrivit det.

Jag antar att jag är "fucked", som ungdomarna säger. :(
Hoppas det gick br för TS nu när tråden ballat ur med alla möjliga sidospår och inte längre usprungsproblemet :)

Men så kanske det går när TS inte kommer tillbaka :cry:

Han skriver själv att han är "apatisk". Då är det nog svårt att tugga sig igenom alla svar.

• Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vi säger att det finns en marknad i flera inlägg tidigare, men den är mycket liten och en nödlösning för de som inte kan få varken fiber eller mobilt bredband när det gäller privatpersoner. PTS anger t.o.m. att man ska prova med satellitlösning före man kan få stöd för PTS-finansierad lösning vilket troligtvis är orsaken till att så få sådana lösningar finansierats.
"Vad gäller den så kallade statliga internetgarantin grundläggande internet (minst 10 Mbit/s) så har i dag de flesta bostäder och företag möjlighet att skaffa täckning av mobilt bredband via 4G eller satellit. För det fall ingen leverantör kan tillhandahålla dig telefoni eller bredband kan du ansöka om att PTS upphandlar en lösning till dig."

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.