TantIndigo TantIndigo skrev:
Vi bor i ett 180 kvm stort hus med direktverkande el som enda uppvärmningskälla. Huset är tilläggsisolerat och elementen är nya oljefyllda digitala element. Vår årsförbrukning är ca 16000 kWh vilket inkluderar all uppvärmning, varmvatten och hushållsel. Lönar det sig för oss att installera luft luft? När jag söker bland inlägg så är det flera som har luft luft men som ändå får hiskeliga elräkningar. Vi har öppen planlösning kan tilläggas. Också tacksam för tips på vettig energibesparingskalkylator. Har inte hittat någon som ger svar på min fråga.
Med er förbrukning är typ 10000 kWh uppvärmning. En luft/luft har en värmefaktor på upp till fyra, men om vi räknar riktigt lågt och räknar med två, då blir besparingen 5000 kWh per år. Om vi ansätter 2 kr/kWh och då inkluderande överförings kost m.m, ja då sparar vi 10000 kr per år. En bra värmepump kostar typ 25000, så mao så är den intjänad på 2,5 år.
 
  • Gilla
jeppe42 och 2 till
  • Laddar…
K kjelland skrev:
Fläktljud lite sen blåser den ju omkring damm, blev lite dammigare på möbler efter installation av en LLVP.
Sen var bor du? jag bor i södra sverige och där är det klar lönsamt.
Bor i södra Skåne
 
Det är viktigt att om möjligt dra ner el elementen så att enbart värmepumpen värmer. Hellre högre temp på värmepumpen så det blir acceptabel temp i alla hörn med elementen av.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
T Träkåk skrev:
Köp en LLVP du och prova nu. Ekonomisk förtjänst är garanterad. Du styr hur stor med fläkthastigheten lite, och därmed drag och bullernivå. Med dagens elpriser är en investering som denna i din sits, om 22k (såg Toshiba Daiseikai 9 Supreme 35 inkl. installation för det på nätet t.ex, vilken är fin pump) så inget att fundera över tycker jag. Mätte ljudet på min 1m ifrån innedelen nu och då har jag bakgrundsljud på 15db. Med fläkten i tyst läge reagerade inte ljudmätaren alls, men visst jag hörde den svagt 1m ifrån. Med fläkt på auto och temp inställd 3° högre än vad det är i rummet öser den ju på för att komma upp till inställd temp, då visar ljudmätaren 18,8db 1m ifrån. Visst jag stör mig på det sistnämnda men jag kör den alltd på lägsa fläkthastighet och då märker jag bannenmig att inte att den existerar ljudmässigt.
Kom ihåg att aldrig köra den i typ av drift "Auto" för då kan den hålla på och värma för att sen plötsligt vända och kyla rummet om solen tittar fram, det eldas i kamin etc. Kör värmeläge på vintern och kylläge på sommarn så funkar dom bra. Där är nog en del lite för lata och tappar energieffektivitet på det sättet.
Om jag tolkar manualen rätt till min IVT så går den aldrig in i läge "kyla" om utomhustemeperaturen understiger 18 grader.
Så det går att köra den i "auto".
Ett sidospår kanske, jag tycker att ditt råd är klokt, för då äventyrar man ingenting.
 
  • Gilla
TantIndigo
  • Laddar…
galento
T Träkåk skrev:
Kom ihåg att aldrig köra den i typ av drift "Auto" för då kan den hålla på och värma för att sen plötsligt vända och kyla rummet om solen tittar fram, det eldas i kamin etc. Kör värmeläge på vintern och kylläge på sommarn så funkar dom bra. Där är nog en del lite för lata och tappar energieffektivitet på det sättet.
Det rådet fick vi också av installatören , använd inte autoläget utan kör fläkten manuellt.
Vi höjer läget på "utblåsvingarna" ett snäpp på vintern och tillbaka vid ac körning.
 
  • Gilla
TantIndigo
  • Laddar…
T
galento galento skrev:
Det rådet fick vi också av installatören , använd inte autoläget utan kör fläkten manuellt.
Vi höjer läget på "utblåsvingarna" ett snäpp på vintern och tillbaka vid ac körning.
Tvärt om bör luftströmmens riktning va nedåt vid värmeläge och uppåt vid kyla, då varm luft vill uppåt och kall nedåt
 
  • Gilla
TantIndigo
  • Laddar…
T twoody skrev:
Bor i ett område där dom flesta kör llvp och alla säger detsamma om torr luft.
Torr luft är ju luft med låg relativ luftfuktighet. Man kan sänka den på flera sätt. Man kan avfukta den eller man kan höja temperaturen på den.

Tar man in kall luft så innehåller den vanligen rätt lite vatten, men kan ha hög relativ luftfuktighet ändå. När den kommer in och värms upp (oavsett om den värms med passiva element som el eller vatten eller med llvp) så sjunker den relativa luftfuktigheten.

Så nej just llvp ger inte torrare luft vid en viss temp än andra uppvärmningsmetoder.
 
  • Gilla
Riemann och 1 till
  • Laddar…
galento
T Träkåk skrev:
Tvärt om bör luftströmmens riktning va nedåt vid värmeläge och uppåt vid kyla, då varm luft vill uppåt och kall nedåt
Ja har testat olika lägen men detta verkade sprida värmen bäst i huset.Installatören
ställde så kall luften går snett nedåt och det har också funkat bra. Så här ställde han
in AC läget:
Fjärrkontroll för Mitsubishi Electric AC visar inställningar: 19°C, fläkt, torkläge och tid 17:40.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
EddieHansson
galento galento skrev:
Ja har testat olika lägen men detta verkade sprida värmen bäst i huset.Installatören
ställde så kall luften går snett nedåt och det har också funkat bra. Så här ställde han
in AC läget:
[bild]
Om du står under den är det ju ok. Men annars kan du sätta vinkligen på Auto. Då blåser den rakt fram vid kyla och ner vid värme. Att blåsa kylan nedåt blir bara kallt på golvet. Onödigt.

Ser också at du har den vinklat lite åt höger också. Är det meningen?

Om du vill sprida värmen långt bort så är typ 45 grader bra, eller rörlig (den svingar fram och tillbaka) bra..
 
Man får testa vad som blir bäst. Jag har min vinklad horisontellt, så att luften går utefter taket, och faller ner längst bort i huset, samt stiger till andra våningen. Omjag har typ 23 på pumpen får jag 21 i hela huset.
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Markisen af Ängon Markisen af Ängon skrev:
Man får testa vad som blir bäst. Jag har min vinklad horisontellt, så att luften går utefter taket, och faller ner längst bort i huset, samt stiger till andra våningen. Omjag har typ 23 på pumpen får jag 21 i hela huset.
Tror nog att tillverkarens rek är genomtänkta. Tryck ner varmluften lite vinklat mot golvet (annars stiger ju varmluften uppåt mot taket, där vi frusna människor ju inte är), Kör kalluften rakt fram i människohöjd för att inte blanda den med varmluften i taket och inte bara samlas längs golvet.
 
N Nisken skrev:
Torr luft är ju luft med låg relativ luftfuktighet. Man kan sänka den på flera sätt. Man kan avfukta den eller man kan höja temperaturen på den.

Tar man in kall luft så innehåller den vanligen rätt lite vatten, men kan ha hög relativ luftfuktighet ändå. När den kommer in och värms upp (oavsett om den värms med passiva element som el eller vatten eller med llvp) så sjunker den relativa luftfuktigheten.

Så nej just llvp ger inte torrare luft vid en viss temp än andra uppvärmningsmetoder.
Ja alla jag känner med luft luft värmepump har iallafall detta problemet, många har skaffat luftfuktare
 
T twoody skrev:
Ja alla jag känner med luft luft värmepump har iallafall detta problemet, många har skaffat luftfuktare
Jag känner inte igen detta fenomen, absolut inte i värmeläge.
Däremot när jag kör den som A/C på sommaren så avfuktar den luften, men det är ju en del av poängen då, att få torr och sval luft, så det är inte heller något problem.
 
  • Gilla
Träkåk
  • Laddar…
T
Hannuse Hannuse skrev:
Jag känner inte igen detta fenomen, absolut inte i värmeläge.
Däremot när jag kör den som A/C på sommaren så avfuktar den luften, men det är ju en del av poängen då, att få torr och sval luft, så det är inte heller något problem.
Hannuse Hannuse skrev:
Jag känner inte igen detta fenomen, absolut inte i värmeläge.
Däremot när jag kör den som A/C på sommaren så avfuktar den luften, men det är ju en del av poängen då, att få torr och sval luft, så det är inte heller något problem.
Precis så upplever jag det i mina fastigheter också och jag har hållit rätt bra koll på det
 
galento
EddieHansson EddieHansson skrev:
Om du står under den är det ju ok. Men annars kan du sätta vinkligen på Auto. Då blåser den rakt fram vid kyla och ner vid värme. Att blåsa kylan nedåt blir bara kallt på golvet. Onödigt.

Ser också at du har den vinklat lite åt höger också. Är det meningen?

Om du vill sprida värmen långt bort så är typ 45 grader bra, eller rörlig (den svingar fram och tillbaka) bra..
Vinklingen till höger är medveten , man kanske får testa lite olika grejer men så har vi haft den hela tiden. Enplanshus , den sitter på ena kortsidan och blåser genom huset till andra kortsidan.
Men får testa lite mer (y):D
 
  • Gilla
Markisen af Ängon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.