Kan det inte vara så att värmekällor som använder konvektion för att värma kräver att luften är varmare för att få rätt temperatur på rummet och sakerna och det i sig gör att luften blir torrare. Medans värmekällor som främst använder strålningsvärme gör att rummet och sakerna blir varma men luften i sig är kallare och därmed ger en högre relativ luftfuktighet? :thinking:

Imslutändan är det tillfört värme som gäller oavset om den är strålning eller konvektion. Stålvärme förekommer väl knappast, alla element m.m är väl konvektion.

Det mesta är väl redan sagt i tråden men jag lägger till mina erfarenheter oavsett.

- Hus i mellansverige, med FLVP installerad. Efter installationen av en kompletterande LLVP sänkte vi elförbrukningen på årsbasis med ca 20%. Komforten i inomhusklimatet steg med 100% då temperaturen numera är konstant, den svajade mycket med endast FLVP. Räknar man in investeringskostnaden i pengar så kunde vi räkna hem den redan efter ett par år.

- Det är guld värt att kunna köra den som AC några dagar på sommaren när det är som svettigast.

- Det konstanta ljudet från fläktarna är inget vi stör oss på. Vi kör fläktarna på ca 70% när vi är hemma och 100% när ingen är i huset, med hjälp av en del programmering och hemautomatisering.

- Nattetid stör vi oss (mest jag) en del på knakandet i innedelen som uppstår främst vid avfrostning eller när den reglerar temperaturen, dvs när plasten expanderar och krymper. Innedelen sitter två rum bort från sovrummet men det låter ändå ganska rejält. Vi måste ha dörren stängd eller som mest på glänt. Oljudet är helt inom toleranserna enligt tillverkare och installatör så kan vara värt att ha i åtanke att inte installera den i närheten av sovrum.

Redigerat:
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Det är en Panasonic HE9LKE och vi bor i Närke, har förstått att Panasonic inte alls är så bra. Efter tre år så fick vi byta kretskort a' 6000 kr och efter lite mer än fem år kompressor.
Har själv en Panasonic HE9DKE. Installerad hösten 2006 och funkar fortfarande, tyvärr med lagerljud sedan 10 år tillbaka - klassisk Panasonicsjuka. Funkar bra ner till ca -15, kallare än så börjar den avfrosta ljudligt var 20:e minut. Har funderat på att byta ut den i flera år men så länge den funkar hyfsat har jag svårt att rättfärdiga det. Senaste somrarna har den även kylt nedervåningen - kunde inte sova i den tryckande värmen!

mg765 mg765 skrev:
Det mesta är väl redan sagt i tråden men jag lägger till mina erfarenheter oavsett.

- Hus i mellansverige, med FLVP installerad. Efter installationen av en kompletterande LLVP sänkte vi elförbrukningen på årsbasis med ca 20%. Komforten i inomhusklimatet steg med 100% då temperaturen numera är konstant, den svajade mycket med endast FLVP. Räknar man in investeringskostnaden i pengar så kunde vi räkna hem den redan efter ett par år.

- Det är guld värt att kunna köra den som AC några dagar på sommaren när det är som svettigast.

- Det konstanta ljudet från fläktarna är inget vi stör oss på. Vi kör fläktarna på ca 70% när vi är hemma och 100% när ingen är i huset, med hjälp av en del programmering och hemautomatisering.

- Nattetid stör vi oss (mest jag) en del på knakandet i innedelen som uppstår främst vid avfrostning eller när den reglerar temperaturen, dvs när plasten expanderar och krymper. Innedelen sitter två rum bort från sovrummet men det låter ändå ganska rejält. Vi måste ha dörren stängd eller som mest på glänt. Oljudet är helt inom toleranserna enligt tillverkare och installatör så kan vara värt att ha i åtanke att inte installera den i närheten av sovrum.
Tack för inlägget. Dina siffror stämmer rätt bra med vad jag räknar med att få när min LLVP kommer att komplettera FLVP mot slutet av denna månaden. Jag gör av med 19MWh per år för tillfället och jag räknar med att minska detta med ca 2MWh per månad under tre månader av året, dvs lite mer än du sparade in. Jag tror dock att jag är lite optimistisk, jag räknar med att huvuddelen av värmen skall komma från LLVP i framtiden och den har ju bättre COP än min FLVP.

• Gilla
mg765
  • Laddar…
S
Kompletterade min LVVP med en mitsubishi LLVP för de rum som jag ännu inte dragit fram vattenburet till och fick installerat i mitten av dec. Har svårt att avgöra hur mycket den ger, hitills i januari ligger vi 35% lägre än förra året. Den sitter i hallen och fyller vardagsrum och kök med varmluft. En stor fördel är att ungarnas alla blöta kläder i hallen torkar mycket snabbare. Ser även fram emot AC till sommaren.
Mitsubishi har en app där det enkelt går att lägga in timer-styrning. Just nu har jag lagt så den går på fläkt 2/5 när vi är hemma (06-08, 16-22 och helger) samt full fläkt övrig tid. Den brummar för mycket med full fläkt när vi är hemma, men tänker att den får trycka ut luften så långt som möjligt när vi inte är hemma och på natten. Tror det va en bra investering mtp elpriserna.

J Josth skrev:
När är huset byggt? Normalt antar man 5000 kWh hushålls-el så er värme och varmvatten är 11000 kWh. Varmvatten för 4 personer antas vara 4500 kWh så värmen blir ca 6500 kWh. Med öppen planlösning kan man spara uppåt 60% med en bra LLVP. Blir alltså uppåt 4000 kWh/år i energibesparing.
5000 kWh är lågt räknat skulle jag säga i dagsläget. Den nivån är nog säkert mellan 5-8000 beroende på hur många som är i familjen (barn) Datorer och extra tv apparater som är igång beroende på ålder på barn mm

D rob_t_j72 skrev:
Har själv en Panasonic HE9DKE. Installerad hösten 2006 och funkar fortfarande, tyvärr med lagerljud sedan 10 år tillbaka - klassisk Panasonicsjuka. Funkar bra ner till ca -15, kallare än så börjar den avfrosta ljudligt var 20:e minut. Har funderat på att byta ut den i flera år men så länge den funkar hyfsat har jag svårt att rättfärdiga det. Senaste somrarna har den även kylt nedervåningen - kunde inte sova i den tryckande värmen!
Vår är från årsskiftet 2010/2011 och utedelen låter ibland som om den skulle skära ihop för att i nästa stund låta normalt i en längre period. Vet inte vad det beror på och har tappat hoppet om den för länge sen. Innedelen har iof funkat felfritt.

• Ledsen
Dortmunder DAB
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Tack för inlägget. Dina siffror stämmer rätt bra med vad jag räknar med att få när min LLVP kommer att komplettera FLVP mot slutet av denna månaden. Jag gör av med 19MWh per år för tillfället och jag räknar med att minska detta med ca 2MWh per månad under tre månader av året, dvs lite mer än du sparade in. Jag tror dock att jag är lite optimistisk, jag räknar med att huvuddelen av värmen skall komma från LLVP i framtiden och den har ju bättre COP än min FLVP.
19 MWh låter värdigt mycke…

Markisen af Ängon Markisen af Ängon skrev:
19 MWh låter värdigt mycke…
Låter det bättre med 19000kWh? ;)

Jag har tre elbilar/laddhybrider i hushållet också.

Lill72 Lill72 skrev:
Vår är från årsskiftet 2010/2011 och utedelen låter ibland som om den skulle skära ihop för att i nästa stund låta normalt i en längre period. Vet inte vad det beror på och har tappat hoppet om den för länge sen. Innedelen har iof funkat felfritt.
Det låter ungefär som min panasonic från 2009.. men den har låtit illa i flera år nu och funkar uppenbarligen ändå.

• Gilla
Lill72
  • Laddar…
galento
Att kunna köra AC på sommaren är guld värt , vi fick våran installerad på försommaren
2018 och det var helt underbart med AC läget när det var 30-34 grader i skuggan.
Dessutom knappt märkbart på elmätaren :D

Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
5000 kWh är lågt räknat skulle jag säga i dagsläget. Den nivån är nog säkert mellan 5-8000 beroende på hur många som är i familjen (barn) Datorer och extra tv apparater som är igång beroende på ålder på barn mm
Datorer värmer glöm inte det!

B Ben39 skrev:
Datorer värmer glöm inte det!
Ja..och glöd lampor om man har det. Men rätt dyrt sätt att få värme. Men de räknas i hushålls el där av är 5000 för en familj lågt räknat idag.

Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Ja..och glöd lampor om man har det. Men rätt dyrt sätt att få värme. Men de räknas i hushålls el där av är 5000 för en familj lågt räknat idag.
Inte säkert om man jobbar hemma du använder schabloner jah lever i verkligheten :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.