Silversnicker Silversnicker skrev:
Hej Tomture,

Vi har precis flyttat in i 2-plans gavel-radhus från 1986. Förbrukar ca 23,000 kWh / år.

Vi har en IVT570 FLVP och den håller temperaturen ok inomhus. Men viss fukt dock.

Givet dina lärdomar, skulle det vara vettigt att installera LLVP i huset? Om ja, vad tror krävs för att LLVP och den gamla FLVP skall ”synka med varandra”?

Är det bara att installera och köra?
Hej!
Har haft LLvp i minst 10 år 114m2/2plan säkert så har vi sparat ca5000kw varje år drifftskostnad ex UA till ägg ca 12000
 
Tomture61
E Erik Fröberg skrev:
Hej!
Har haft LLvp i minst 10 år 114m2/2plan säkert så har vi sparat ca5000kw varje år drifftskostnad ex UA till ägg ca 12000
Vad är det för uppvärmningssystem till övriga huset , dit LLVP ej når med värmen ?
Vad har du för ventilationssystem i huset ?
Hur värmer du varmvatten till dusch - kökskran mm.
 
Nu har vi installerat en LLVP, blev en Daikin Calido II XHR30 + laddat upp med pellets att elda i vår Contura 620 T Style. Ska bli spännande att se hur mycket förbrukningen minskar jämfört med förra året (16000 kwh, 180 kvm). Tack alla för värdefulla synpunkter!
 
Kul.
Återkoppla gärna hur du upplever det.
Min årssummering gav lite bättre resultat än jag förväntade mig (#84).
Jag landade på en besparing på 4915kWh på en årscykel, vilket blev 4276kr med mitt elavtal.
Så en "payback" 5år, med det relativt hyggliga elavtal jag har, och garantin är ju längre än så.
Men det är roligt att se att det har en positiv effekt!
 
  • Gilla
TantIndigo
  • Laddar…
Nu med två LLVP Daikin Calido II XHR30 har vi nästan halverat förbrukningen, från 16000 kwh till ca 8 800 kwh. Huset är 180 kvm. Så nog hjälper det med LLVP!
 
  • Gilla
  • Älska
krafspenna och 11 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.