B Ben39 skrev:
Inte säkert om man jobbar hemma du använder schabloner jah lever i verkligheten :)
Vad snackar du om, schabloner?! Måste ju vara du som gör det, jag mäter min hushållsel den mätningen är inte 5000 iaf.ä som sas ovan som jag kommenterade att den lät låg.[/QUOTE]
 
Hej Tomture,

Vi har precis flyttat in i 2-plans gavel-radhus från 1986. Förbrukar ca 23,000 kWh / år.

Vi har en IVT570 FLVP och den håller temperaturen ok inomhus. Men viss fukt dock.

Givet dina lärdomar, skulle det vara vettigt att installera LLVP i huset? Om ja, vad tror krävs för att LLVP och den gamla FLVP skall ”synka med varandra”?

Är det bara att installera och köra?

Tomture61 Tomture61 skrev:
Ditt hus har en helt ok förbrukning , vilken inomhus temp har ni ?
Med en LLVP kan du spara ännu mer el (för uppvärmning) på köpet får du a/c till sommaren .

Har själv ett hus byggt 2008 , med FLVP + LLVP + braskamin på 600 kg .
Husetr 2 vån på 161 kvm , håller kring 23-24 gr inomhus .
Garaget på 35 kvm värms till 19-20 gr med en LLVP .
Årsförbrukningen 2021 var 13700 kwh

Självklart ska du investera i en LLVP , elradiatorer + LLVP är som gjorda för varandra (y)
 
Silversnicker Silversnicker skrev:
Hej Tomture,

Vi har precis flyttat in i 2-plans gavel-radhus från 1986. Förbrukar ca 23,000 kWh / år.

Vi har en IVT570 FLVP och den håller temperaturen ok inomhus. Men viss fukt dock.

Givet dina lärdomar, skulle det vara vettigt att installera LLVP i huset? Om ja, vad tror krävs för att LLVP och den gamla FLVP skall ”synka med varandra”?

Är det bara att installera och köra?
Om du redan har frånluftskanaler och vattenburenvärme i och med din befintliga FLVP, så skulle jag byta ut den mot en högeffektiv FLVP, som ger 3-5 ggr så mycket värme som IVT570.

Comfortzone (de har bara högeffektiva modeller) och Nibe (F730 eller F750 är deras högeffektiva modeller) är de enda som har högeffektiva FLVP. Högeffektiva därför att de kyler ner frånluften 20 - 30 grader MER än den pump du har. Dessutom tar den vara på kondensvärmet när vattenångan kondenseras det gör inte de äldre pumparna effektivt.

Comfortzone har en modell som tom ger AC, vilket annars bara LLVP klarar.
 
  • Gilla
Silversnicker
  • Laddar…
Tomture61
Silversnicker Silversnicker skrev:
Hej Tomture,

Vi har precis flyttat in i 2-plans gavel-radhus från 1986. Förbrukar ca 23,000 kWh / år.

Vi har en IVT570 FLVP och den håller temperaturen ok inomhus. Men viss fukt dock.

Givet dina lärdomar, skulle det vara vettigt att installera LLVP i huset? Om ja, vad tror krävs för att LLVP och den gamla FLVP skall ”synka med varandra”?

Är det bara att installera och köra?
Enda anledningen att jag har en LLVP är att ö-våningen ej har ngr värmekällor .
Som kallast kan det bli +16 gr i sovrum på ö-våningen .
Innerdelen sitter i trappen till ö-vån. och hindrar den kalla luften som annars rinner ned till nedervåningen .

Nedervåningen har golvvärme i betongplattan (150 mm) som är en mycket trög värme avgivare .

Om jag spar el med en LLVP tillsammans med en FLVP , nja det är nog mycket marginellt , Får däremot en mycket bättre värmekomfort på nedre våningen .

Att spara energi med en FLVP + en LLVP är svårt . Har man som i mitt hus tilluftsventilerna i ytterväggarna så får värmen från en LLVP jobba lite i motvind , till rum med tilluftsventiler .
Kanske blir lite bättre om dörrar är öppna .
En LLVP kan säkert göra temperaturen mer jämn inomhus om temp. utomhus faller snabbt .

Min FLVP (IVT490) kan enbart producera/återvinna som max 2000 w värme så en kall vinterdag är nog en LLVP ett plus .

På sommaren är den guld värd , sänker temp inne med 2-3 gr (y)
 
  • Gilla
Silversnicker
  • Laddar…
Aha! Intressant! Tack!

Hade jag inte ens tänkt på.

Och med den på plats antar jag att LLVP blir meningslös?

Kan moderna FLVP även avfukta i någon mån?

QUOTE="Nisken, post: 4887561, member: 136334"]Om du redan har frånluftskanaler och vattenburenvärme i och med din befintliga FLVP, så skulle jag byta ut den mot en högeffektiv FLVP, som ger 3-5 ggr så mycket värme som IVT570.

Comfortzone (de har bara högeffektiva modeller) och Nibe (F730 eller F750 är deras högeffektiva modeller) är de enda som har högeffektiva FLVP. Högeffektiva därför att de kyler ner frånluften 20 - 30 grader MER än den pump du har. Dessutom tar den vara på kondensvärmet när vattenångan kondenseras det gör inte de äldre pumparna effektivt.

Comfortzone har en modell som tom ger AC, vilket annars bara LLVP klarar.[/QUOTE]
 
Vi har behaglig 20 grader. Jag och dotter är var blodiga djur, medan fru och son är mer av växelvarma frusna reptiler. Kompromissen ligger tyvärr runt 20 grader.

Har inga radiatorer, bara luft kanaler och uppvärmda golv i badrummen.

En på varje våning.

Silversnicker Silversnicker skrev:
Hej Tomture,

Vi har precis flyttat in i 2-plans gavel-radhus från 1986. Förbrukar ca 23,000 kWh / år.

Vi har en IVT570 FLVP och den håller temperaturen ok inomhus. Men viss fukt dock.

Givet dina lärdomar, skulle det vara vettigt att installera LLVP i huset? Om ja, vad tror krävs för att LLVP och den gamla FLVP skall ”synka med varandra”?

Är det bara att installera och köra?
 
Tomture61
Silversnicker Silversnicker skrev:
Vi har behaglig 20 grader. Jag och dotter är var blodiga djur, medan fru och son är mer av växelvarma frusna reptiler. Kompromissen ligger tyvärr runt 20 grader.

Har inga radiatorer, bara luft kanaler och uppvärmda golv i badrummen.

En på varje våning.
Antar att din IVT570 har en elvärmare i ditt tilluftsaggregat , som konsumerar el ?
Om planen är att behålla din FLVP så har du troligtvis mer nytta av en LLVP .
Men en ny FLVP är nog det bästa sättet att spara energi på .
Det som kan ställa till det med ett byte av FLVP är att du enbart har ett ställe i ditt hus som avger värme , tilluftsaggregatet !
 
Om det finns tilluftskanaler så går det ju att flytta luft mellan rummen med dessa. Vi har dock ingen värme alls i två sovrum. Lämnar man dörren öppen på dagtid så blir det tillräckligt varmt. De två andra sovrummen har vattenburen värme från FLVP, men i sonens rum så slår nog aldrig termostaten till då hans dator gör rummet till en bastu.

Vi har dock öppen planlösning och pga av suterrängvåning så blir det nästan optimalt för att få bra temperaturer i hela huset från en FLVP på bottenvåningen. Vi funderar dock på att använda en kanalfläkt för att kunna cirkulera ned värme från ovanvåningen till bottenplanet på vår och höst.
 
Silversnicker Silversnicker skrev:
Aha! Intressant! Tack!

Hade jag inte ens tänkt på.

Och med den på plats antar jag att LLVP blir meningslös?

Kan moderna FLVP även avfukta i någon mån?

QUOTE="Nisken, post: 4887561, member: 136334"]Om du redan har frånluftskanaler och vattenburenvärme i och med din befintliga FLVP, så skulle jag byta ut den mot en högeffektiv FLVP, som ger 3-5 ggr så mycket värme som IVT570.

Comfortzone (de har bara högeffektiva modeller) och Nibe (F730 eller F750 är deras högeffektiva modeller) är de enda som har högeffektiva FLVP. Högeffektiva därför att de kyler ner frånluften 20 - 30 grader MER än den pump du har. Dessutom tar den vara på kondensvärmet när vattenångan kondenseras det gör inte de äldre pumparna effektivt.

Comfortzone har en modell som tom ger AC, vilket annars bara LLVP klarar.
Jag skulle säga att en LLVP är ett mycket bra komplement till en FLVP. Dels har du en högre värmefaktor så uppvärmningen av huset är betydligt mer effektiv än kompressorn i en FLVP. Är det dessutom så att din elpatron behöver hjälpa till för att värma hemma skulle jag säga att en LLVP är en no brainer.

Dessutom får du en mycket bättre, snababre och jämnare värmekomfort hemma jämfört med en trög FLVP. Fler bonusar är att du har kyla på sommaren vid behov samt redundans om någon av värmesystemen går sönder.

Jag kör med elpatronen avstängd i FLVP året om, samt har element avstängda i alla rum förutom de som LLVP inte når till för att säkerställa att FLVP fokuserar på uppvärmning av vatten istället för huset. Jag stänger även av cirkulationspumpen vår-höst då den står och drar ca ~70W i onödan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
mg765 mg765 skrev:
Jag skulle säga att en LLVP är ett mycket bra komplement till en FLVP. Dels har du en högre värmefaktor så uppvärmningen av luft är betydligt mer effektiv än kompressorn i en FLVP. Är det så att din elpatron behöver hjälpa till för att värma hemma skulle jag säga att en LLVL är en nobrainer.

Dessutom får du en mycket bättre och jämnare värmekomfort hemma jämfört med en trög FLVP. Fler bonusar är att du har kyla på vintern samt redundans om någon av värmesystemen går sönder.

Jag kör med elpatronen avstängd i FLVP året om, samt har element avstängda i alla rum förutom de som LLVP inte når till för att säkerställa att FLVP fokuserar på uppvärmning av vatten istället för huset.
Ungefär så kör jag också. Och nu jobbar jag på att optimera det ytterligare.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Silversnicker Silversnicker skrev:
Aha! Intressant! Tack!

Hade jag inte ens tänkt på.

Och med den på plats antar jag att LLVP blir meningslös?

Kan moderna FLVP även avfukta i någon mån?

QUOTE="Nisken, post: 4887561, member: 136334"]Om du redan har frånluftskanaler och vattenburenvärme i och med din befintliga FLVP, så skulle jag byta ut den mot en högeffektiv FLVP, som ger 3-5 ggr så mycket värme som IVT570.

Comfortzone (de har bara högeffektiva modeller) och Nibe (F730 eller F750 är deras högeffektiva modeller) är de enda som har högeffektiva FLVP. Högeffektiva därför att de kyler ner frånluften 20 - 30 grader MER än den pump du har. Dessutom tar den vara på kondensvärmet när vattenångan kondenseras det gör inte de äldre pumparna effektivt.

Comfortzone har en modell som tom ger AC, vilket annars bara LLVP klarar.
[/QUOTE]

Om en VP ska kunna avfukta MÅSTE den ju återföra behandlad luft till huset. Det gör ju INTE vattenbaserade värmesystem. Som bergvärme, FLVP m.fl.

Inte ens LLVP gör det utan en särskild "avfuktningsfunktion", vad den gör är att den i cykler kyler ner luften, så att den relativa luftfuktigheten stiger till 100% och kondenseras. Kall luft som sedan måste värmas upp igen.

Man KAN få en FLVP att göra det, genom att istf att blåsa ut den all den kalla avfuktade luften, återföra en del av dess torra men kalla luft till de fuktiga rummen, där den då måste värmas upp igen.

Annars är det enklaste och billigaste att köpa några avfuktare och ställa i dessa rum. De tillför ju dessutom värmeenergi till luften.
 
  • Gilla
Silversnicker
  • Laddar…
Ok, tack! Inget jätteproblem så det låter som att detta går vänta då helt enkelt.
 
Ja, precis - den har en elpatron för värmningen som förstås drar fett med el.

Jag ska nog ändå kolla på en ny FLVP och be om offert. Förmodligen apdyrt

QUOTE="Tomture61, post: 4887633, member: 156830"]Antar att din IVT570 har en elvärmare i ditt tilluftsaggregat , som konsumerar el ?
Om planen är att behålla din FLVP så har du troligtvis mer nytta av en LLVP .
Men en ny FLVP är nog det bästa sättet att spara energi på .
Det som kan ställa till det med ett byte av FLVP är att du enbart har ett ställe i ditt hus som avger värme , tilluftsaggregatet ![/QUOTE]
 
Det är bara att skaffa, med dagens elpriser sparar man in en luftluftvärmepump på två vintrar.
 
Silversnicker Silversnicker skrev:
Ja, precis - den har en elpatron för värmningen som förstås drar fett med el.

Jag ska nog ändå kolla på en ny FLVP och be om offert. Förmodligen apdyrt

QUOTE="Tomture61, post: 4887633, member: 156830"]Antar att din IVT570 har en elvärmare i ditt tilluftsaggregat , som konsumerar el ?
Om planen är att behålla din FLVP så har du troligtvis mer nytta av en LLVP .
Men en ny FLVP är nog det bästa sättet att spara energi på .
Det som kan ställa till det med ett byte av FLVP är att du enbart har ett ställe i ditt hus som avger värme , tilluftsaggregatet !
[/QUOTE]

Nibe som är störst på FLVP i Sverige är nästan dubbelt så dyra på 6 år. Skulle kolla på Comfortzone i så fall de har också höjt sina priser men inte SÅ mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.