T
GlennB GlennB skrev:
ja typ, eller värre, känns om en bil med trasigt avgassytem står inne i rummet :) ..mestadels när det är kallare än ca -7 nånstans, är det varmare ute brummar den mest dovt.



Jag har övervägt att göra nåt liknande men känner mej nog tryggare att gjuta nåt, får se.

Nu häromdagen såg jag f.ö att fåglarna eller mössen har käkat upp stora bitar av isoleringen på rören till utedelen också så kopparen är framme, hmm, oklart hur mycket skillnad det gör, men jag får väl hitta på nåt där.



Även min panasonic har det, men inte många av de billigare har jag noterat :/
Marksten på bädd av stenmjöl som myrorna inte gillar funkar utmärkt. Skall tydligen inte ha stor betydelse att djuren äter av en del av isoleringen fick jag till svar när jag frågade tekniker. Min Toshiba har vinterlägesom går att justera 5-8° i inställd temp. Normalt värmeläge ned till 17°. IVT jag hade tidigare hade den nämnda fasta 10°. En gammal Panasonic jag har i garaget har inget vinterläge men där kan värmeläget ställas ned till 14°, så det varierar men Toshiban är jag överlag mest nöjd med och vet flera med mig som impade över dom.
 
  • Gilla
TantIndigo
  • Laddar…
Har också sammalika förhållande som er :)
160kvm, 2-planshus som bara hade element och är byggt på 70-talet.

2018 (0 lfvp): 18269kWh
2020: (2 lfvp): 13704kWh.
Har 2st mitsubishi hero, en LN25, en LN35.

Sen köpte jag elbil 2021 så det har gått upp ca 2000kWh per år men det var ju också enligt plan.

Summa summarum, fantastiskt bra att köpa lfvp :)
 
  • Gilla
TantIndigo
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Kretskortet borde väl gått på garantin? Eller?
Det var bara två års garanti på kretskortet.
 
K Kapsyl skrev:
Har tre Panasonics. På en pajade också ett kretskort och reparatören ( som också var installatören) bytte det på garantin. Han sade att en serie av just det kretskortet hade råkat ut för produktionsfel, det var tydligen en särskild komponent som fallerade och de skulle byta de korten från den serien även efter att garantin gått ut.
Vårt kretskort blev bytt i december 2014 så det är ju några år sedan och då fanns nog inte den uppgörelsen.
 
Jag är själv väldigt känslig för fläktljud så jag har sagt att det aldrig blir en fläkt som låter i mitt hus men det finns ju en variant till.
Låt värmepumpen jobba när man är på jobbet (om nu detta virus ger upp) och elementen får jobba övrig tid.

Med de höga priser som har varit i södra Sverige så går det ev att räkna hem
 
  • Gilla
TantIndigo
  • Laddar…
För oss kändes det som om det gick jämt ut. Hade den i 10 år, så precis när den hade betalat sig så var det dags för service och en fläkt som började skrika. Jag bestämde mig för att finpa den, och det var helt fantaskiskt att bli av med den. Dvs jag vann inget (iaf inte att tala om), istället fick jag stå ut med fläktljudet i 10 år - för ingenting. Det enda som skulle få mig att överväga en igen är för kyla sommaren, men då vill jag nog ha solpaneler också för att det ska bli hyggligt billigt att kyla ner huset.

Se till att du räknar realistiskt på det, inklusive den service som dom vill eller du bestämmer dig för att göra.
 
  • Gilla
TantIndigo
  • Laddar…
Att köra kyla är billigt.
I snitt gick det 1,1kWh/dygn, och då gick den dygnet runt juni-augusti.
Så bara det gör att jag gillar den.
Helt klart värt drygt 30kWh/månad för att få ett underbart inomhusklimat.
 
  • Gilla
mkc och 1 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Att köra kyla är billigt.
I snitt gick det 1,1kWh/dygn, och då gick den dygnet runt juni-augusti.
Så bara det gör att jag gillar den.
Helt klart värt drygt 30kWh/månad för att få ett underbart inomhusklimat.
Då kan den inte vart mycket till kylbehov. 1-2h körning per dag?
 
Nä, det behövs inte mer för att kyla ner huset.
Ställde den efter rekommendation från en kyltekniker på 24 grader, och så fick det vara.
24 grader torr och skön luft känns som mycket svalare, det var helt perfekt utan att bli kallt.
Det gick lite mer dom varmaste dagarna, men jag kan bifoga ett diagram från igångsättningen, med nedkylning inkluderad.
Jag bler i alla fall lite förvånad över hur skönt det var med 24 grader, och hur lite energi det gick åt.

Diagram över energiförbrukning och utetemperatur för luftkonditionering inställd på 24 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TantIndigo
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Nä, det behövs inte mer för att kyla ner huset.
Ställde den efter rekommendation från en kyltekniker på 24 grader, och så fick det vara.
24 grader torr och skön luft känns som mycket svalare, det var helt perfekt utan att bli kallt.
Det gick lite mer dom varmaste dagarna, men jag kan bifoga ett diagram från igångsättningen, med nedkylning inkluderad.
Jag bler i alla fall lite förvånad över hur skönt det var med 24 grader, och hur lite energi det gick åt.

[bild]
Vi körde samma hemma, 24 grader. Inget vi tänkte på när elräkningen kom. En kompis kör sin på avfuktning och tycker det ger bra temperatur inomhus i somras.
 
  • Gilla
TantIndigo
  • Laddar…
TiborK TiborK skrev:
För oss kändes det som om det gick jämt ut. Hade den i 10 år, så precis när den hade betalat sig så var det dags för service och en fläkt som började skrika.
Var det en fruktansvärt dyr luftvärmepump/instalaltion eller bor du så till att du inte vann så mycket på den ?

Min satt i huset när jag flyttade in (så den är väl 12 år nu) , och jag ahr förstås aldrig provat att värma huset på annat sätt, men en bekants föräldrar tjänade in sin på två vintrar, dom hade då direktverkande el innan.
 
  • Gilla
TantIndigo
  • Laddar…
T
Köp en LLVP du och prova nu. Ekonomisk förtjänst är garanterad. Du styr hur stor med fläkthastigheten lite, och därmed drag och bullernivå. Med dagens elpriser är en investering som denna i din sits, om 22k (såg Toshiba Daiseikai 9 Supreme 35 inkl. installation för det på nätet t.ex, vilken är fin pump) så inget att fundera över tycker jag. Mätte ljudet på min 1m ifrån innedelen nu och då har jag bakgrundsljud på 15db. Med fläkten i tyst läge reagerade inte ljudmätaren alls, men visst jag hörde den svagt 1m ifrån. Med fläkt på auto och temp inställd 3° högre än vad det är i rummet öser den ju på för att komma upp till inställd temp, då visar ljudmätaren 18,8db 1m ifrån. Visst jag stör mig på det sistnämnda men jag kör den alltd på lägsa fläkthastighet och då märker jag bannenmig att inte att den existerar ljudmässigt.
Kom ihåg att aldrig köra den i typ av drift "Auto" för då kan den hålla på och värma för att sen plötsligt vända och kyla rummet om solen tittar fram, det eldas i kamin etc. Kör värmeläge på vintern och kylläge på sommarn så funkar dom bra. Där är nog en del lite för lata och tappar energieffektivitet på det sättet.
 
  • Gilla
TantIndigo och 2 till
  • Laddar…
TantIndigo TantIndigo skrev:
Ni som har LLVP - hur är det med fläktljud och torr luft? Är det något som stör eller ej?
Fläktljud lite sen blåser den ju omkring damm, blev lite dammigare på möbler efter installation av en LLVP.
Sen var bor du? jag bor i södra sverige och där är det klar lönsamt.
 
  • Gilla
TantIndigo
  • Laddar…
galento
EddieHansson EddieHansson skrev:
Vi använder en Mitsubishi Hero LN35 och den fungerar väldigt bra. A den är väl lite överdimensionerad för vårt hus, men valde det för att då kan den gå på lite lägre varv under normal drift. Hade en motsvarande Mitsubishi i förra huset. Mycket bra och tysta maskiner tycker jag!
Vi har samma typen , enplans hus på ca 100m2. Största nackdelen är fläktljudet ,
har tinnitus och att sova i samma rum funkar inte . Men AC,n på
sommaren är ju helt underbar , som dessutom knappt syns på elförbrukningen.
Värmespridningen funkar bra , vi brukar köra på fläktläge 2. Vi har direktel och
vedeldning med luftcirkulations system som vi använder mycket. Så llvp går bara
på dagtid.
 
GlennB GlennB skrev:
Var det en fruktansvärt dyr luftvärmepump/instalaltion eller bor du så till att du inte vann så mycket på den ?

Min satt i huset när jag flyttade in (så den är väl 12 år nu) , och jag ahr förstås aldrig provat att värma huset på annat sätt, men en bekants föräldrar tjänade in sin på två vintrar, dom hade då direktverkande el innan.
Nej, inte så dyr. Har för mig att den landade på ca 25'. Bor o Sthlm-förort. Huset är 1.5 plan och placeringen av innedelen gör det inte optimalt med LLVP. Men visst tjänade jag nog in mer än 2500:- per år, men sen ska service, nerplockning och bortforsling läggas till.
Sen kanske jag skruvar till siffrorna i skallen lite för att hag hatade den så djupt och innerligt! Jag gillar tystnad eller naturliga ljud. Ett konstant fläktljud gör mig galen!
 
  • Haha
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.