Tomture61 Tomture61 skrev:
Ditt hus har en helt ok förbrukning , vilken inomhus temp har ni ?
Med en LLVP kan du spara ännu mer el (för uppvärmning) på köpet får du a/c till sommaren .

Har själv ett hus byggt 2008 , med FLVP + LLVP + braskamin på 600 kg .
Husetr 2 vån på 161 kvm , håller kring 23-24 gr inomhus .
Garaget på 35 kvm värms till 19-20 gr med en LLVP .
Årsförbrukningen 2021 var 13700 kwh

Självklart ska du investera i en LLVP , elradiatorer + LLVP är som gjorda för varandra (y)
Förklara gärna fördelarna med att kombinera elradiatorer med en LLVP. Är det att elradiatorerna "hjälper till" när inte pumpen orkar med när det är som kallast? Att värmen sprids bättre i huset förstår jag men det borde vara mer komfort än minskade elförbrukning.

Min uppfattning är att LLVP låter ruskigt mycket, både inomhus och utomhus. Har bott i USA och där är det fruktansvärt. Men kanske enheterna har blivit mycket bättre?
 
TantIndigo TantIndigo skrev:
Ni som har LLVP - hur är det med fläktljud och torr luft? Är det något som stör eller ej?
Har en från 2020, Mitsubishi. Låter inget. Förvånansvärt tyst. Men ska man öka hastigheten o blåsa in i andra rum så börjar det låta. Skulle inte vilja ha den i sovrummet. Men perfekt för alla andra rum.
 
  • Gilla
knightpete
  • Laddar…
Har man el-radiatorer finns det inte så mycket annat att göra än att ställa ner dem för att spara energi. En LLVP behöver inget vattenburet värmesystem och är ett passande alternativ om man har el-radiatorer. Värmen i huset blir lite ojämn med LLVP då man normalt tappar 1-2° per dörrpost värmen ska förbi. Öppen planlösning är mycket betydelsefullt.

I USA har de andra större modeller av A/C värmepumpar. De måste klara flera gånger högre kyleffekt p.g.a. det varma klimatet på sommaren. Husen är ofta inte så välisolerade.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
T
T twoody skrev:
Våran pump går på max i fläkt och det är den ända värmekällan vi behöver på våra ca 140 kvm i två plan.
Vi sparar el och har ac på sommaren.
Innerdelen låter en del men ej så att man inte kan leva med det, dock är den långt i från sov och vardagsrum. Skulle aldrig kunna haft den i vardagsrummet eller nära sovrum.
Vi har väldigt torr luft inne också en nackdel.
Utedelen låter mycket på vinter och man får tömma vatten ungefär varannan dag.
Då ni verkar ha bra klimat inne och ej så hög förbrukning på el så vet jag inte om luft luft är något för er.
Förtydliga varför ni behöver "tömma" vatten från utedelen. Jag har bara varit med installationer där man antingen låter avisningsvattnet droppa på marken (ett rejält avstånd till mark viktigt) eller om man vill slippa riskera att hacka is, ha ett droppkar som fångar upp vattnet, med värmekabel liggandes i, där slang sen leder vattnet till t.e.x takavvattningsledning på frostfritt. Värmekabeln följer då ner i ledningen i mark. Den senare lösningen har vi på jobbet där en stor industribyggnad värms med LLVP, men privat har jag aldrig sett någon som gjort det så avancerat. Har du ett droppkar som inte värms, och som måste tömmas för att inte släppa vattnet direkt på marken intill huset, för att minska fuktbelastningen på huset alltså? (absolut blr man ha koll på att fukten som släpps under utedelan kan orsaka bekymmer i grunden pp huset om man har undermålig fuktisolering av grunden, tex i en gammal stensatt torpargrund, men det har ju inte TS)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
T
T twoody skrev:
Då man oftast behöver sprida värme så mycket som möjligt så behöver luft luft oftast gå på max fläkt för att vara effektiva.
Våran är totalt meningslös om den ej sprider värmen.
Nja, vi har vår i vardagsrummet på autofläkt och den vevar runt värmen bra till intilliggande rum när vi inte är hemma och eldar i kaminen i vardagsrummet. Så fort vi eldar i kaminen drar så klar VP ner sin fläkt och blir helt tyst när den går lägsta hastighet. På dagarna när vi inte är hemma hör vi så klart inte när den jobbar hårt
 
T
T twoody skrev:
För att en luft luft ska vara effektiv så ska man köra fläkt på max och då låter alla luft luft värmepumpar.
Och du får väldigt torr luft med luft luft.
Jag upplever i gen större skillnad i fuktighet i inneluften sedan vi skaffade LLVP, varken hemma eller på jobbet.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T
O Otto Kulladal skrev:
Diretvärkande el gör också att luften inte cirkulerar så att det värms upp överallt, har själva använt takfläktar som kör runt luften och dom har olika hastigheter och även att man kan ändra luftriktning, lvp får också varm luft att cirkulera så att skrymslen också blir uppvärmda.
Hmm, jag upplever att LLVP ger problemet att man inte får speciellt jämnt temperatur. Inunder VP dras ju kalluft upp mot innedelen och där upplever man kallt drag. I hörn och bakom massiva möbler och under stora bord blir det klart lägre temp. Klart jämnast temperatur har jag upplevt i de hus jag haft där det funnits vattenburet med radiatorer, överlägset. Elradiatorer borde trots att man inte har en massa radiator stammar som värmer lite varstans med sin spillvärme, få en jämnare värme ön med LLVP då man har en stor mängd punkter som värmer. Värmen sjunker någon grad/dörrpost från det rum man har VP i som tidigare nämnt också. Står i begrepp att själv bygga ut ett torp och har idag ingen centralvärme där och många förespråkar bergvärme och vattenburen golvvärme i gjuten platta på mark, men dels är jag inte så förtjust i betongplatta av flera skäl, dels upplever jag golvvärme i betonggolv som att också ge ojämn värme. Inte i meningen ojämn på olika ställen, den blir jämn så, men vår och höst med kalla nätter o varma dagar är trögheten med den bunkrade värmen i betongsulan en klar nackdel då det helt enkelt blir för varmt inne på dagarna. Såväl slöseri som obekvämt. Vattenburet med radiatorer bekvämast komfort men så kommer möbleringsaspekten och den visuella biten in. Alltid kompromisser...TS tittar inte på vattenburet så en eller flera LLVP borde absolut va förnuftigt i det huset
 
  • Gilla
TantIndigo
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Det verkar som TS gjort ett bra jobb med renoveringen av huset, gjordes det tilläggsisolering samtidigt?
Är det läge med en kamin istället för värmepump?
Det kan ju vara en extra säkerhet om det kryper ner mot -15 och mer.

Jag har en Panasonic i garaget, förta tio åren hängde den bakom ett skynke för att inte värma hela garaget, bra ide men svåravisad när man ville ha värme runt nollan=rätt dålig ide..... För 7 år sen flyttade jag in den i ett tillbygge till garaget, så nu har jag 18 grader på 18kvm, och runt 10 grader i stora garaget då det läcker värme dit genom ett slipdraperi, det fungerar jäkligt bra.
I huset har jag en Mitshubisu (!) sen 7 år, den värmer källaren på ca 30kvm, sen läcker värmen uppåt genom ett trapphus upp till det stora köket ca50kvm och sen svalare i vardagsrum kontor sovrum loft. Utedelen är bultad i ett betongfundamente som är fastgjutet under altanen, den hörs ingenting där den står bakom mitt hus och innerdelen i källaren hörs inte upp i huset.
Sen toppar jag med braskamin och en kokskamin och ibland vedspisen.
Ja, vi tilläggsisolerade huset i samband med renoveringen.
 
TantIndigo TantIndigo skrev:
Det är inte aktuellt då huset totalrenoverades 2018. Att göra om uppvärmningssystemet nu får vi aldrig igen ekonomiskt. Kan bara titta på kompletteringar till nuvarande lösning.
Hej.
Jag är i samma läge, men har installerat LLVP som ett experiment nu.
Installationen skedde i juni, så bara att ha den som A/C under sommaren var så pass komforthöjande att jag vill inte vara utan den.
Före installationen så mätte jag upp min energiförbrukning noggrant, så jag kommer att ha svaret på den ekonomiska delen i juni i år.
Pumpen monterades fristående på ett stativ, för att jag vill inte ha resonansljud i huset från det.
Och visst låter fläkten lite ibland, jag vill inte ha den i ett utrymme där vi ska sova.
Men nu är den i en öppen planlösning, i hallen, och TV rummet är "i ett" med hallen, och det är inte störande.
Fläkten står alltid i "auto" så den får sköta sig själv, och är riktigt tystgående, ett litet sus bara.
Dom vanliga elradiatorerna är nedjusterade, så dom går in och stöttar när det blir riktigt kallt (jag har noterat att brytpunken ligger vid 22-23 minusgrader).
Lite kondens uppstår även på nedre sidan (insidan) av fönstren när det är riktigt kallt ute, kallare än ca 20 minusgrader, förmodligen för att värmen inte strömmar upp via ordinare elradiatorerna.
Jag har gjort lite antaganden i min kalkyl, så vi får bäl se om den stämmer.
Det man kan säga är att elpriset är fortfarande för lågt, liksom min värmeförbrukning.
Men jag bor uppe i norrland, Boden, så det är både kalla dagar när pumpen inte går optimalt, och det är också lägre elpris.
Så i min kalkyl räknade jag med en återbetalningstid på ca 6år, och det får man väl se hur det blir med, men även ta garantin på pumpen i beaktning.
Pumpen är en IVT 807.
Jag har hittils i år sparat ca 2000kWh (graddagskorrigerat), så kalkylen kan stämma hyfsat.

Kalkylblad med värmeutvärdering inkluderar komponenter som total tillförd värme, verkningsgrad och år för återbetalning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SusoDus och 2 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Hej.
Jag är i samma läge, men har installerat LLVP som ett experiment nu.
Installationen skedde i juni, så bara att ha den som A/C under sommaren var så pass komforthöjande att jag vill inte vara utan den.
Före installationen så mätte jag upp min energiförbrukning noggrant, så jag kommer att ha svaret på den ekonomiska delen i juni i år.
Pumpen monterades fristående på ett stativ, för att jag vill inte ha resonansljud i huset från det.
Och visst låter fläkten lite ibland, jag vill inte ha den i ett utrymme där vi ska sova.
Men nu är den i en öppen planlösning, i hallen, och TV rummet är "i ett" med hallen, och det är inte störande.
Fläkten står alltid i "auto" så den får sköta sig själv, och är riktigt tystgående, ett litet sus bara.
Dom vanliga elradiatorerna är nedjusterade, så dom går in och stöttar när det blir riktigt kallt (jag har noterat att brytpunken ligger vid 22-23 minusgrader).
Lite kondens uppstår även på nedre sidan (insidan) av fönstren när det är riktigt kallt ute, kallare än ca 20 minusgrader, förmodligen för att värmen inte strömmar upp via ordinare elradiatorerna.
Jag har gjort lite antaganden i min kalkyl, så vi får bäl se om den stämmer.
Det man kan säga är att elpriset är fortfarande för lågt, liksom min värmeförbrukning.
Men jag bor uppe i norrland, Boden, så det är både kalla dagar när pumpen inte går optimalt, och det är också lägre elpris.
Så i min kalkyl räknade jag med en återbetalningstid på ca 6år, och det får man väl se hur det blir med, men även ta garantin på pumpen i beaktning.
Pumpen är en IVT 807.
Jag har hittils i år sparat ca 2000kWh (graddagskorrigerat), så kalkylen kan stämma hyfsat.

[bild]
Tack för utförligt svar!
 
EddieHansson
T twoody skrev:
Och du får väldigt torr luft med luft luft
Det borde inte bli någon skillnad alls jämfört med radiatorer eller golvvärme eftersom en LLVP inte tar någon luft utifrån. Däremot med forcerad ventilation med FTX så blir det betydligt torrare luft.
 
TantIndigo TantIndigo skrev:
Tack för utförligt svar!
Glömde att tillägga att det är ett lösvirkeshus på 130m2 byggt 1986.
Jag kör sparsamt med frånluft under vinterhalvåret, och styr detta på ett enekelt sätt via mitt "smarta-hem".
Så normalt sett så körs frånluften 2 timmar på morgonen, och 2 timmar på kvällen, om det inte är kallare än minus 20 grader, då körs den inte alls.
Det finns ingen återvinning på frånluften, utan det är "rakt ut".
Så möjligen att kondensbildningen på fönstren under de riktigt kalla dagarna skulle kunna minska om frånluften gick även då, men jag hade inte det problemet innan jag övergick till luftvärmepump som huvudsaklig uppvärmning.
Och elpriset jag har räknat med i min kalkyl är med allting inräknat, det vill sägas det som plockas från min plånbok.
 
  • Gilla
TantIndigo
  • Laddar…
TantIndigo TantIndigo skrev:
Ni som har LLVP - hur är det med fläktljud och torr luft? Är det något som stör eller ej?
Fläktljudet stör mej inte, faktum är att fläkten i sej är i princip ljudlös vad jag kan märka, det man hör är ljudet av strömmande luft, vilket inte är störande (för mej), det hörs dessutom bara i rummet LVP sitter i. Har inte heller problem med torr luft, men däremot är jag störd av oljudet som utomhusdelen gör då det blir resonans i husväggen.

Det står på todolistan att göra ett fundament som utedelen kan placeras på istället för att sitta fast på träväggen som idag, det skulle troligen helt elliminera problemet

I dagsläget kan man inte sova i sovrummet som ligger innanför där utedelen sitter, vilket iofs används som datorrum, men det är ändå störande, speciellt när det är riktigt kallt.


Jag har även två garage och ett hobbyrum (eg förråd men) som är eluppvärmda (direktverkande) och planen är att montera LVP även där, dock håller jag lägre temperatur där så jag misstänker att förtjänsten inte är lika stor, plus att man måste välja rätt LVP om man tänker hålla så låg temperatur.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Hej.
Ja, jag har en monterad i garaget, direkt på väggen.
Och vid vissa varvtal på kompressorn så tror man att en bil kommer och parkerar utanför.
Så jag gjorde ett enkelt fundament, av några trädgårdsplattor.
Grävde väl ca 30cm, utjämnade med lite sand, och sedan en 80mm markisolering, och lite sand på det.
Så nu hör jag inte utomhusdelen inne i huset.
IVT:n har ett "+10-läge" som kanske skulle passa ditt garage?

En IVT utomhusdel av värmepump monterad på fundament av trädgårdsplattor vid en röd husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
N
Lill72 Lill72 skrev:
Jag är den som går mot strömmen här. När vår luftvärmepump slocknar helt så blir det nog ingen ny. Dels så blev det inte den besparing vi trodde sen har vi haft otur att den gick sönder två gånger och reparationerna blev kostsamma.
Ljudet vänjer man sig vid men det är väldigt tyst och skönt på sommaren när den inte är igång.
Jösses vilken otur ni måste ha haft.
Jag satte in min Panasonic 2009. Inte ett fel på den under tiden här. I våras fick jag ett bra erbjudande på en Mitsubishi FH25 (utgående modell men välkänd för sin driftsäkerhet) som jag inte kunde tacka nej till.
Panasonicen? Den överlät jag på en granne som nu kör den utan problem.
Så ni måste haft rejäl otur med er pump.
 
  • Gilla
katho75
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.