TantIndigo TantIndigo skrev:
Vi bor i ett 180 kvm stort hus med direktverkande el som enda uppvärmningskälla. Huset är tilläggsisolerat och elementen är nya oljefyllda digitala element. Vår årsförbrukning är ca 16000 kWh vilket inkluderar all uppvärmning, varmvatten och hushållsel. Lönar det sig för oss att installera luft luft? När jag söker bland inlägg så är det flera som har luft luft men som ändå får hiskeliga elräkningar. Vi har öppen planlösning kan tilläggas. Också tacksam för tips på vettig energibesparingskalkylator. Har inte hittat någon som ger svar på min fråga.
En fråga om förutsättningarna med ditt hus. Är det radonkontrollerat? OM du har radon (mer än 200Bq/m3 inomhusluft) bör du Radonsanera. Det finns Radonsaneringsbidrag att hämta från Länsstyrelsen. Bästa lösningen för det är enligt min mening med dina övriga förutsättningar en FrånLuftsVärmePump kombinerad med fläktkonvektorer, den ger dig all din uppvärmning och allt ditt varmvatten för ungefär 30-40% av elförbrukningen du har för det idag. En av leverantörerna har tom en AC-funktion i sin FLVP.

OM du INTE har Radonproblematik och tänker luft/luft-VP får du ungefär dryft en halvering av elförbrukningen för inomhusluftvärmen (den ger ju inget varmvatten). Men den har ju också oftast en AC-funktion för det där äckligt heta sommardagarna.

Har du Radonproblem, kan du läsa mer om det på min ickekommersiella blogg på www.radonbloggen.one
 
  • Haha
  • Gilla
jatack och 1 till
  • Laddar…
Vi använde LLVP som tillskott till f.d. oljepanna med elpatron. Jag brukade stänga av den nattetid för att den lät. Efter att vi bytte gamla pannan mot luft/vatten hade vi kvar luft/luft-pumpen som ac på sommaren, guld värt!
 
  • Gilla
Ben39
  • Laddar…
TantIndigo TantIndigo skrev:
Vi bor i ett 180 kvm stort hus med direktverkande el som enda uppvärmningskälla. Huset är tilläggsisolerat och elementen är nya oljefyllda digitala element. Vår årsförbrukning är ca 16000 kWh vilket inkluderar all uppvärmning, varmvatten och hushållsel. Lönar det sig för oss att installera luft luft? När jag söker bland inlägg så är det flera som har luft luft men som ändå får hiskeliga elräkningar. Vi har öppen planlösning kan tilläggas. Också tacksam för tips på vettig energibesparingskalkylator. Har inte hittat någon som ger svar på min fråga.
Vi har en gammal luft luft och när den lägger av ska vi nog satsa pengarna på någon annan lösning.Liknande hus som ni.
Funderar på om det inte är bättre investering med solceller tex.
Nackdelarna med luft luft:
Underhåll att rengöra filter hela tiden.
Ojämn värmefördelning. Ljudet gör att man aldrig kör den med max fläkt som är effektivast. Mycket oljud på utomhusdelen när det är minusgrader.. Snöar det tätas den igen. Inte speciellt estetiskt.
Funderar också på att skaffa luft-vatten. Värma upp varmvattnet och några vattenburna element. Då får man ju en ny varmvattenberedare som ändå kanske snart måste bytas ut och det ger ju mycket besparing om man använder mycket varmvatten. Man kan dessutom ansluta varmvattnet till tvättmaskinen och diskmaskinen på något smart sätt. Ljummet vatten kanske?
Daikin har jag hört är de bästa om ni ändå tänker skaffa luft-luft.
Vore intressant att höra erfarenheter från någon som har solceller hur bra det är på vintern när elen är som dyrast och det går åt mest. På sommaren förbrkar man ju inte så mycket el och får dåligt betalt för överskottet, medans på vintern antar jag att solceller inte ger så mycket när man behöver mycket?
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
TantIndigo TantIndigo skrev:
Ni som har LLVP - hur är det med fläktljud och torr luft? Är det något som stör eller ej?
Har inga fläktljud från min om man inte kör på max. Svagt väsande om man sitter 2 m ifrån . detta skiljer premiumpumpar ifrån billiga. varför skulle du få torr luft? Jag har blommor och akvarium och hygrometer. luftfuktigheten inne på vintern ligger runt 30% vilket är normalt. Sommartid högre då uteluften styr lite .
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Beroende på vilken planlösning man har så kan det också vara lönt att sätta in s.k värmeförflyttare (fläktar som flyttar luft mellan olika rum för en jämn värme i huset.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
B Björn Johannesson skrev:
Vi har en gammal luft luft och när den lägger av ska vi nog satsa pengarna på någon annan lösning.Liknande hus som ni.
Funderar på om det inte är bättre investering med solceller tex.
Nackdelarna med luft luft:
Underhåll att rengöra filter hela tiden.
Ojämn värmefördelning. Ljudet gör att man aldrig kör den med max fläkt som är effektivast. Mycket oljud på utomhusdelen när det är minusgrader.. Snöar det tätas den igen. Inte speciellt estetiskt.
Funderar också på att skaffa luft-vatten. Värma upp varmvattnet och några vattenburna element. Då får man ju en ny varmvattenberedare som ändå kanske snart måste bytas ut och det ger ju mycket besparing om man använder mycket varmvatten. Man kan dessutom ansluta varmvattnet till tvättmaskinen och diskmaskinen på något smart sätt. Ljummet vatten kanske?
Daikin har jag hört är de bästa om ni ändå tänker skaffa luft-luft.
Vore intressant att höra erfarenheter från någon som har solceller hur bra det är på vintern när elen är som dyrast och det går åt mest. På sommaren förbrkar man ju inte så mycket el och får dåligt betalt för överskottet, medans på vintern antar jag att solceller inte ger så mycket när man behöver mycket?
B Björn Johannesson skrev:
Vi har en gammal luft luft och när den lägger av ska vi nog satsa pengarna på någon annan lösning.Liknande hus som ni.
Funderar på om det inte är bättre investering med solceller tex.
Nackdelarna med luft luft:
Underhåll att rengöra filter hela tiden.
Ojämn värmefördelning. Ljudet gör att man aldrig kör den med max fläkt som är effektivast. Mycket oljud på utomhusdelen när det är minusgrader.. Snöar det tätas den igen. Inte speciellt estetiskt.
Funderar också på att skaffa luft-vatten. Värma upp varmvattnet och några vattenburna element. Då får man ju en ny varmvattenberedare som ändå kanske snart måste bytas ut och det ger ju mycket besparing om man använder mycket varmvatten. Man kan dessutom ansluta varmvattnet till tvättmaskinen och diskmaskinen på något smart sätt. Ljummet vatten kanske?
Daikin har jag hört är de bästa om ni ändå tänker skaffa luft-luft.
Vore intressant att höra erfarenheter från någon som har solceller hur bra det är på vintern när elen är som dyrast och det går åt mest. På sommaren förbrkar man ju inte så mycket el och får dåligt betalt för överskottet, medans på vintern antar jag att solceller inte ger så mycket när man behöver mycket?
Du verkar ha problem som vi andra inte har.
Har rengjort mina filter en gång på ett år.
Fläktljudet är inget jag stör mig på.
Hör inte min utomhusdel.
Snöar heller inte på den.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
B Björn Johannesson skrev:
Vi har en gammal luft luft och när den lägger av ska vi nog satsa pengarna på någon annan lösning.Liknande hus som ni.
Funderar på om det inte är bättre investering med solceller tex.
Nackdelarna med luft luft:
Underhåll att rengöra filter hela tiden.
Ojämn värmefördelning. Ljudet gör att man aldrig kör den med max fläkt som är effektivast. Mycket oljud på utomhusdelen när det är minusgrader.. Snöar det tätas den igen. Inte speciellt estetiskt.
Funderar också på att skaffa luft-vatten. Värma upp varmvattnet och några vattenburna element. Då får man ju en ny varmvattenberedare som ändå kanske snart måste bytas ut och det ger ju mycket besparing om man använder mycket varmvatten. Man kan dessutom ansluta varmvattnet till tvättmaskinen och diskmaskinen på något smart sätt. Ljummet vatten kanske?
Daikin har jag hört är de bästa om ni ändå tänker skaffa luft-luft.
Vore intressant att höra erfarenheter från någon som har solceller hur bra det är på vintern när elen är som dyrast och det går åt mest. På sommaren förbrkar man ju inte så mycket el och får dåligt betalt för överskottet, medans på vintern antar jag att solceller inte ger så mycket när man behöver mycket?
Vi har samma fundering, om solceller är ett alternativ. Har perfekt söderläge på taket utan skugga från träd. Men som du skriver så kan man producera mest på sommaren när elen är som billigast.
 
K Kapsyl skrev:
Beroende på vilken planlösning man har så kan det också vara lönt att sätta in s.k värmeförflyttare (fläktar som flyttar luft mellan olika rum för en jämn värme i huset.
Värmefördelningen i huset är inga problem, förutom när vi eldar.
 
Har ej noterat att luften blir torr vid användande av LLVP. Något som däremot ger torr luft är FTX-system.

Ljud från fläkt är ofrånkomligt. Filterrengöring behövs kanske göras 1-2 gånger under värmeperioden.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
TantIndigo TantIndigo skrev:
Vi har samma fundering, om solceller är ett alternativ. Har perfekt söderläge på taket utan skugga från träd. Men som du skriver så kan man producera mest på sommaren när elen är som billigast.
Jag var inne på FTX ett tag, men kom fram till att det lönar sig bättre med energi från solceller än det man sparar på värmeåtervinningen av frånluften och minus investeringskostnaden. Rätta mig gärna om jag har fel, för jag la inte jättemycket tid på att undersöka.
 
B Björn Johannesson skrev:
Vi har en gammal luft luft och när den lägger av ska vi nog satsa pengarna på någon annan lösning.Liknande hus som ni.
Funderar på om det inte är bättre investering med solceller tex.
Nackdelarna med luft luft:
Underhåll att rengöra filter hela tiden.
Ojämn värmefördelning. Ljudet gör att man aldrig kör den med max fläkt som är effektivast. Mycket oljud på utomhusdelen när det är minusgrader.. Snöar det tätas den igen. Inte speciellt estetiskt.
Funderar också på att skaffa luft-vatten. Värma upp varmvattnet och några vattenburna element. Då får man ju en ny varmvattenberedare som ändå kanske snart måste bytas ut och det ger ju mycket besparing om man använder mycket varmvatten. Man kan dessutom ansluta varmvattnet till tvättmaskinen och diskmaskinen på något smart sätt. Ljummet vatten kanske?
Daikin har jag hört är de bästa om ni ändå tänker skaffa luft-luft.
Vore intressant att höra erfarenheter från någon som har solceller hur bra det är på vintern när elen är som dyrast och det går åt mest. På sommaren förbrkar man ju inte så mycket el och får dåligt betalt för överskottet, medans på vintern antar jag att solceller inte ger så mycket när man behöver mycket?
Håller med om nackdelarna, speciellt den ojämna värmefördelningen. Har man sen tonårsbarn som vill ha dörren stängd till sina rum så faller det där.
 
  • Gilla
Björn Johannesson
  • Laddar…
B Björn Johannesson skrev:
Jag var inne på FTX ett tag, men kom fram till att det lönar sig bättre med energi från solceller än det man sparar på värmeåtervinningen av frånluften och minus investeringskostnaden. Rätta mig gärna om jag har fel, för jag la inte jättemycket tid på att undersöka.
Det beror på hur mycket jobb det är för dig att bygga om till FTX. Om man gör det från början eller har kanaler kostar det inte alls mycket pengar och man får behaglig, torr luft.

Solceller lönar sig mer med en större anläggning på ett nylagt tak. Jag har fjärrvärme och kan inte sätta upp paneler på hela taket, och ett tak som kommer behöva bytas innan solcellerna. Men värmer du med el och har ett ganska nytt tak så borde det vara ekonomisk vinst i solceller; det är det för mig också, men ganska knappt.
 
TantIndigo TantIndigo skrev:
Hej! Vi har 20 grader inne!
TantIndigo TantIndigo skrev:
Hej! Vi har 20 grader inne!
Är ni Ok med att ha så kallt inne så skulle jag inte installera LLVP då ni bara ligger runt 18000kw. Vill ni ha behagligare inomhustemperatur så är det värt fläktljud och torr luft för att hålla nere elräkningen.

Vi har pumpen i hallen, vilket har fördelen att det är varmt och skönt när man kommer in på vintern och det fungerar som torkskåp för de blöta vinterkläderna. Lika så minimerar det ljudet i resten av huset, men en LLVP låter ändå en hel del på högt fläktläge. Du vill inte ha den i närheten av där du rör dig i huset, som vardagsrum, både pga ljud men även värme. Det blir olidligt varmt precis runt pumpen.
 
A abc12345 skrev:
Är ni Ok med att ha så kallt inne så skulle jag inte installera LLVP då ni bara ligger runt 18000kw. Vill ni ha behagligare inomhustemperatur så är det värt fläktljud och torr luft för att hålla nere elräkningen.

Vi har pumpen i hallen, vilket har fördelen att det är varmt och skönt när man kommer in på vintern och det fungerar som torkskåp för de blöta vinterkläderna. Lika så minimerar det ljudet i resten av huset, men en LLVP låter ändå en hel del på högt fläktläge. Du vill inte ha den i närheten av där du rör dig i huset, som vardagsrum, både pga ljud men även värme. Det blir olidligt varmt precis runt pumpen.
Årsförbrukningen är 16000 kWh och vi tycker att 20 grader är lagom. Det är vad elementen är inställda på, men i praktiken har vi ofta 21 gr inne pga stora fönster som värmer en hel del när solen ligger på. Med stödeldning blir det snabbt 23-24 grader i hela huset men det är lite för varmt för oss.
 
EddieHansson
Vi använder en Mitsubishi Hero LN35 och den fungerar väldigt bra. A den är väl lite överdimensionerad för vårt hus, men valde det för att då kan den gå på lite lägre varv under normal drift. Hade en motsvarande Mitsubishi i förra huset. Mycket bra och tysta maskiner tycker jag!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.