Lill72 Lill72 skrev:
Jag kan ju tillägga att vi innan värmepumpen hade en årsförbrukning på ca 15000 kWh och har varit nere på 13000 kWh som lägst efter installationen av pumpen.
Kanske är det så att det är för låg förbrukning för att kunna spara mer :thinking:
Du måste fått en dålig pump då den både gick sönder och levererade dåligt.
Sen beror det mycket på var man bor oxå, de är ju mindre effektiva ju kallare det är. Vintertid har man mer nytta av en pump i Skåne än i Lappland.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
T
Isakare Isakare skrev:
Du måste fått en dålig pump då den både gick sönder och levererade dåligt.
Sen beror det mycket på var man bor oxå, de är ju mindre effektiva ju kallare det är. Vintertid har man mer nytta av en pump i Skåne än i Lappland.
Vet dom som byggt välisolerad kåk i Jokkmokk med LLVP och kamin som enda värmekällor. Fuktig luft är luftvärmepumpars mardröm för då blir det snabbt nedisat och avfrostningsintervallen blir täta. Avfrostning drar energi och värmeleveransen avbryts. I norr är luften torr när det är rejält kallt
 
  • Gilla
Görancdt
  • Laddar…
T Träkåk skrev:
Vet dom som byggt välisolerad kåk i Jokkmokk med LLVP och kamin som enda värmekällor. Fuktig luft är luftvärmepumpars mardröm för då blir det snabbt nedisat och avfrostningsintervallen blir täta. Avfrostning drar energi och värmeleveransen avbryts. I norr är luften torr när det är rejält kallt
Jo, det har du rätt i. Förra vintern som var blaskig här i mellansverige, utedelarna isade igen i parti o minut, hjälpte nog 10 bekanta att få igång igenisade pumpar.
Men effektivast är ju pumparna runt nollan.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Du måste fått en dålig pump då den både gick sönder och levererade dåligt.
Sen beror det mycket på var man bor oxå, de är ju mindre effektiva ju kallare det är. Vintertid har man mer nytta av en pump i Skåne än i Lappland.
Det är en Panasonic HE9LKE och vi bor i Närke, har förstått att Panasonic inte alls är så bra. Efter tre år så fick vi byta kretskort a' 6000 kr och efter lite mer än fem år kompressor.
 
  • Ledsen
  • Wow
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Snailman
Isakare Isakare skrev:
Som tidigare sagt, 17" är riktigt bra för ditt hus.
Men jag kan ge ett konkret exempel. Vi bodde i 1,5 plans hus på 130 kvm med direktel och förbrukade runt 22"
Installerade en LLVP på nedre plan, huset hade inte optimal öppen planlösning, så pumpen värmde halva bottenvåningen och en del värme steg upp via trappan och värmde halva övervåningen.
Vi sänkte förbrukningen till 17"
Det här var 2002 när värmepumparna inte var lika effektiva som idag. Tror pumpen hade ett värde på 3,2, bra pumpar idag ligger uppåt 5.
Hade också ett hus med två våningar, sovrummen på övre plan. Blev alltid lite kallare i undervåningen, men satte innerdelen på övre planet för att kunna kyla sovrummen på sommaren.
 
  • Gilla
Bob10
  • Laddar…
Det verkar som TS gjort ett bra jobb med renoveringen av huset, gjordes det tilläggsisolering samtidigt?
Är det läge med en kamin istället för värmepump?
Det kan ju vara en extra säkerhet om det kryper ner mot -15 och mer.

Jag har en Panasonic i garaget, förta tio åren hängde den bakom ett skynke för att inte värma hela garaget, bra ide men svåravisad när man ville ha värme runt nollan=rätt dålig ide..... För 7 år sen flyttade jag in den i ett tillbygge till garaget, så nu har jag 18 grader på 18kvm, och runt 10 grader i stora garaget då det läcker värme dit genom ett slipdraperi, det fungerar jäkligt bra.
I huset har jag en Mitshubisu (!) sen 7 år, den värmer källaren på ca 30kvm, sen läcker värmen uppåt genom ett trapphus upp till det stora köket ca50kvm och sen svalare i vardagsrum kontor sovrum loft. Utedelen är bultad i ett betongfundamente som är fastgjutet under altanen, den hörs ingenting där den står bakom mitt hus och innerdelen i källaren hörs inte upp i huset.
Sen toppar jag med braskamin och en kokskamin och ibland vedspisen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
T
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Det verkar som TS gjort ett bra jobb med renoveringen av huset, gjordes det tilläggsisolering samtidigt?
Är det läge med en kamin istället för värmepump?
Det kan ju vara en extra säkerhet om det kryper ner mot -15 och mer.

Jag har en Panasonic i garaget, förta tio åren hängde den bakom ett skynke för att inte värma hela garaget, bra ide men svåravisad när man ville ha värme runt nollan=rätt dålig ide..... För 7 år sen flyttade jag in den i ett tillbygge till garaget, så nu har jag 18 grader på 18kvm, och runt 10 grader i stora garaget då det läcker värme dit genom ett slipdraperi, det fungerar jäkligt bra.
I huset har jag en Mitshubisu (!) sen 7 år, den värmer källaren på ca 30kvm, sen läcker värmen uppåt genom ett trapphus upp till det stora köket ca50kvm och sen svalare i vardagsrum kontor sovrum loft. Utedelen är bultad i ett betongfundamente som är fastgjutet under altanen, den hörs ingenting där den står bakom mitt hus och innerdelen i källaren hörs inte upp i huset.
Sen toppar jag med braskamin och en kokskamin och ibland vedspisen.
Lokaleldstad nämnde jag inte då TS inte lyft det, men absolut inte att förringa. Halverade i princip uppvärmningskostnaderna när jag satte in en täljstenskamin i vår 60-talsvilla och jag har svårt att tänka mig att bo i ett hus utan någon form av kamin/vedspis, både för trivseln men också av ekonomiska skäl då man kan hålla ner grundvärmen och så eldar toppar man med att elda just de få timmarna man är hemma och vaken. LLVP & kamin så blir det nog väldigt få elradiatorer som är igång sen
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Det verkar som TS gjort ett bra jobb med renoveringen av huset, gjordes det tilläggsisolering samtidigt?
Är det läge med en kamin istället för värmepump?
Det kan ju vara en extra säkerhet om det kryper ner mot -15 och mer.

Jag har en Panasonic i garaget, förta tio åren hängde den bakom ett skynke för att inte värma hela garaget, bra ide men svåravisad när man ville ha värme runt nollan=rätt dålig ide..... För 7 år sen flyttade jag in den i ett tillbygge till garaget, så nu har jag 18 grader på 18kvm, och runt 10 grader i stora garaget då det läcker värme dit genom ett slipdraperi, det fungerar jäkligt bra.
I huset har jag en Mitshubisu (!) sen 7 år, den värmer källaren på ca 30kvm, sen läcker värmen uppåt genom ett trapphus upp till det stora köket ca50kvm och sen svalare i vardagsrum kontor sovrum loft. Utedelen är bultad i ett betongfundamente som är fastgjutet under altanen, den hörs ingenting där den står bakom mitt hus och innerdelen i källaren hörs inte upp i huset.
Sen toppar jag med braskamin och en kokskamin och ibland vedspisen.
Vi tilläggsisolerade huset i samband med renoveringen och har även en stor effektiv contura braskamin som vi kan köra om det blir riktigt kallt. Den används dock mest för trivseleldning. Bor i område som inte tillåter eldning konstant.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
T
TantIndigo TantIndigo skrev:
Vi tilläggsisolerade huset i samband med renoveringen och har även en stor effektiv contura braskamin som vi kan köra om det blir riktigt kallt. Den används dock mest för trivseleldning. Bor i område som inte tillåter eldning konstant.
Contura gör väl inga simpla eldstäder? Att inte få elda hur mycket man vill i en eldstad som är typgodkänd och miljögodkänd beror sannolikt på att vissa fåtal inkompetenta personer lyckats pyrelda etc, vilket förstör för så många som vet hur man eldar. Elda på det ni får och installera LLVP ni. Jag har god erfarenhet av ett antal Toshiba LLVP
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 1 till
  • Laddar…
TantIndigo TantIndigo skrev:
Vi bor i ett 180 kvm stort hus med direktverkande el som enda uppvärmningskälla.
Värmepump luft/luftlönar sig för det mesta alltid om det finns nån som fortfarande bara har eluppvärmt och ingen stödvärme från ved eller annat
Tumregeln är att du sparar 1/3 av uppvärmningen/vv med luft/lufrt
Av dina uppgifter 1/3 *12000 ca 4000kwh
Om du kan investera i bergvärme är tumregeln 2/3 besparing 8000 kwh
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Självklart ska du investera i en LLVP , elradiatorer + LLVP är som gjorda för varandra (y)
Förrutom när LLVP står på auto och kyler bort värme från elradiatorerna. Hände svärfar som hade en elräkning på 5000kr i sin lilla stuga mitt i sommaren
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
Rickard. och 3 till
  • Laddar…
B Ben39 skrev:
Värmepump luft/luftlönar sig för det mesta alltid om det finns nån som fortfarande bara har eluppvärmt och ingen stödvärme från ved eller annat
Tumregeln är att du sparar 1/3 av uppvärmningen/vv med luft/lufrt
Av dina uppgifter 1/3 *12000 ca 4000kwh
Om du kan investera i bergvärme är tumregeln 2/3 besparing 8000 kwh
Kan man säga att även fjärrvärme motsvarar 2/3 besparing?
 
I Inocentia skrev:
Kan man säga att även fjärrvärme motsvarar 2/3 besparing?
Det åtgår energi att värma huset i detta fall ca 12000 kwh per år
När du använder fjärrvärme betalar du för 12000 kwh i form av fjärrvarmvatten som du använder till elementen
Med luftvärmepump behöver du elenergi ca 8000 kwh och med bergvärme ca 4000 kwh att "pumpa" upp uteluftens eller grundvattnets temperatur så högt att det kan hålla huset varmt.
Vad du sparar ekonomiskt med fjärrvärme beror på vad du betalar per kwh för fjärrvärmen respektive för elen -Du kan betala tre gånger mer per kwh för elen med uppvärmning med bergvärme men bara 50% mer om du har luftvärmepump i jämförelse med kwhtimme priset för fjärrvärme och ha samma uppvärmningskostnad.
 
  • Gilla
Inocentia
  • Laddar…
Fått LLVP installerad i december i 70 tals hus 150kv/m. Vi har direktverkande el ny element, och kåken renoverad senaste året. Hade inga super förhoppningar på pumpen men nu efter vi har haft den ett par veckor ångrar jag att vi inte satta in den tidigare.

Vi har haft elementen lågt ställda och eldat mycket pga elpriserna, att elda tillsammans med pumpen har varit väldigt effektivt. Är vi hemma kör vi enbart fläkt på pumpen och värmer sprider sig oerhört bra i huset. Pumpen ställd på 19 och värmen här nere där innedelen sitter ligger runt 20 och bara efter ett par timmar med kaminen är värmen uppe runt 24-25. Tar lite längre tid att få upp värmen till övervåningen. Köp säger jag
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
N
TantIndigo TantIndigo skrev:
Vi bor i ett 180 kvm stort hus med direktverkande el som enda uppvärmningskälla. Huset är tilläggsisolerat och elementen är nya oljefyllda digitala element. Vår årsförbrukning är ca 16000 kWh vilket inkluderar all uppvärmning, varmvatten och hushållsel. Lönar det sig för oss att installera luft luft? När jag söker bland inlägg så är det flera som har luft luft men som ändå får hiskeliga elräkningar. Vi har öppen planlösning kan tilläggas. Också tacksam för tips på vettig energibesparingskalkylator. Har inte hittat någon som ger svar på min fråga.
Investeringen i luftvärmepump är tillsammans med kommunalt vatten det bästa jag gjort under de 35 år jag bott här. Mycket behagligare inomhusklimat och en besparing på runt 50 % el. Fläktljudet är inget som stör överhuvudtaget och det beror inte på dålig hörsel. :)
 
  • Gilla
Ben39 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.