J Josth skrev:
När är huset byggt? Normalt antar man 5000 kWh hushålls-el så er värme och varmvatten är 11000 kWh. Varmvatten för 4 personer antas vara 4500 kWh så värmen blir ca 6500 kWh. Med öppen planlösning kan man spara uppåt 60% med en bra LLVP. Blir alltså uppåt 4000 kWh/år i energibesparing.
Tjena, ren kuriosa. Vad baserar du dina uppgifter på från ovan? BEN3?
 
M malarmaster skrev:
Har inga fläktljud från min om man inte kör på max. Svagt väsande om man sitter 2 m ifrån . detta skiljer premiumpumpar ifrån billiga. varför skulle du få torr luft? Jag har blommor och akvarium och hygrometer. luftfuktigheten inne på vintern ligger runt 30% vilket är normalt. Sommartid högre då uteluften styr lite .
För att en luft luft ska vara effektiv så ska man köra fläkt på max och då låter alla luft luft värmepumpar.
Och du får väldigt torr luft med luft luft.
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
T thomaslj skrev:
Tjena, ren kuriosa. Vad baserar du dina uppgifter på från ovan? BEN3?
Enkla tumregler som jag lärt mig på www.varmepumpsforum.com och Energimyndighetens sajt. Gör man en energideklaration av huset blir det mer ingående detaljer för det specifika huset.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Inte sett det I något inlägg än, men var bor ni?
LLVP ger ju dig mest tillbaka om du bor i dyrare elområden som är varmare, och mindre om du bor längre norrut med kallare vintrar och lägre elpriser på vintern
 
T twoody skrev:
För att en luft luft ska vara effektiv så ska man köra fläkt på max och då låter alla luft luft värmepumpar.
Och du får väldigt torr luft med luft luft.
Det är precis det som gör att vi tvekar. Vår förbrukning i huset är 16000 kwh, direktverkande el. Vi har fin och jämn värme i huset och det är tyst. En luftvärmepump behöver bidra till en avsevärd sänkning av förbrukningen om vi ska tumma på den komfort vi upplever nu. Jag har fått många bra svar i forat om att det skulle löna sig ekonomiskt att installera en LLVP, men är det värt det baserat på nuvarande livskvalitet? Det kan naturligtvis ingen i forumet svara på men jag är mycket tacksam för alla kloka tankar och inspel som hjälper oss framåt i denna fråga.
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
M McDoit skrev:
Inte sett det I något inlägg än, men var bor ni?
LLVP ger ju dig mest tillbaka om du bor i dyrare elområden som är varmare, och mindre om du bor längre norrut med kallare vintrar och lägre elpriser på vintern
Bor i Skåne, högsta elpriserna i landet.
 
TantIndigo TantIndigo skrev:
Vi bor i ett 180 kvm stort hus med direktverkande el som enda uppvärmningskälla. Huset är tilläggsisolerat och elementen är nya oljefyllda digitala element. Vår årsförbrukning är ca 16000 kWh vilket inkluderar all uppvärmning, varmvatten och hushållsel. Lönar det sig för oss att installera luft luft? När jag söker bland inlägg så är det flera som har luft luft men som ändå får hiskeliga elräkningar. Vi har öppen planlösning kan tilläggas. Också tacksam för tips på vettig energibesparingskalkylator. Har inte hittat någon som ger svar på min fråga.
Diretvärkande el gör också att luften inte cirkulerar så att det värms upp överallt, har själva använt takfläktar som kör runt luften och dom har olika hastigheter och även att man kan ändra luftriktning, lvp får också varm luft att cirkulera så att skrymslen också blir uppvärmda.
 
TantIndigo TantIndigo skrev:
Vi bor i ett 180 kvm stort hus med direktverkande el som enda uppvärmningskälla. Huset är tilläggsisolerat och elementen är nya oljefyllda digitala element. Vår årsförbrukning är ca 16000 kWh vilket inkluderar all uppvärmning, varmvatten och hushållsel. Lönar det sig för oss att installera luft luft? När jag söker bland inlägg så är det flera som har luft luft men som ändå får hiskeliga elräkningar. Vi har öppen planlösning kan tilläggas. Också tacksam för tips på vettig energibesparingskalkylator. Har inte hittat någon som ger svar på min fråga.

Du måste skilja på energiförbrukning och elräkning, de med olika värmepumpar har varit vana med låga räkningar men nu när elpriset skenade så blir ALLA uppvärmningsformer (utom ved kanske) dyrare.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Du måste skilja på energiförbrukning och elräkning, de med olika värmepumpar har varit vana med låga räkningar men nu när elpriset skenade så blir ALLA uppvärmningsformer (utom ved kanske) dyrare.

Protte
Japp, det enda som är intressant att jämföra är förbrukningen.
 
TantIndigo TantIndigo skrev:
Det är precis det som gör att vi tvekar.
Med mina nyckel tal spara en tredjedel av energin finns rejält med marginal Du behöver inte ställa in värmepumpen för helt optimal körning helt onödigt.
Inget att tveka på om värmepump du märker den knappt men sparar rejält Köp så fort du kan om du nu får tag på nån i vinter
 
T twoody skrev:
För att en luft luft ska vara effektiv så ska man köra fläkt på max och då låter alla luft luft värmepumpar.
Och du får väldigt torr luft med luft luft.
Lite nördigt att ta ut max Komfort innebär också lågt ljud Man kan nöja sig med att spara 1/3 av elvärmen och knappt märka värmepumpens fläkt.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
TantIndigo TantIndigo skrev:
Det är precis det som gör att vi tvekar. Vår förbrukning i huset är 16000 kwh, direktverkande el. Vi har fin och jämn värme i huset och det är tyst. En luftvärmepump behöver bidra till en avsevärd sänkning av förbrukningen om vi ska tumma på den komfort vi upplever nu. Jag har fått många bra svar i forat om att det skulle löna sig ekonomiskt att installera en LLVP, men är det värt det baserat på nuvarande livskvalitet? Det kan naturligtvis ingen i forumet svara på men jag är mycket tacksam för alla kloka tankar och inspel som hjälper oss framåt i denna fråga.
Våran pump går på max i fläkt och det är den ända värmekällan vi behöver på våra ca 140 kvm i två plan.
Vi sparar el och har ac på sommaren.
Innerdelen låter en del men ej så att man inte kan leva med det, dock är den långt i från sov och vardagsrum. Skulle aldrig kunna haft den i vardagsrummet eller nära sovrum.
Vi har väldigt torr luft inne också en nackdel.
Utedelen låter mycket på vinter och man får tömma vatten ungefär varannan dag.
Då ni verkar ha bra klimat inne och ej så hög förbrukning på el så vet jag inte om luft luft är något för er.
 
  • Gilla
Monss och 1 till
  • Laddar…
B Ben39 skrev:
Lite nördigt att ta ut max Komfort innebär också lågt ljud Man kan nöja sig med att spara 1/3 av elvärmen och knappt märka värmepumpens fläkt.
Då man oftast behöver sprida värme så mycket som möjligt så behöver luft luft oftast gå på max fläkt för att vara effektiva.
Våran är totalt meningslös om den ej sprider värmen.
 
TantIndigo TantIndigo skrev:
Vi bor i ett 180 kvm stort hus med direktverkande el som enda uppvärmningskälla. Huset är tilläggsisolerat och elementen är nya oljefyllda digitala element. Vår årsförbrukning är ca 16000 kWh vilket inkluderar all uppvärmning, varmvatten och hushållsel. Lönar det sig för oss att installera luft luft? När jag söker bland inlägg så är det flera som har luft luft men som ändå får hiskeliga elräkningar. Vi har öppen planlösning kan tilläggas. Också tacksam för tips på vettig energibesparingskalkylator. Har inte hittat någon som ger svar på min fråga.
Hej! Har du funderat något över bergvärme och vatten! Med ett så stort hus och besparingen du gör borde det kunna betala sig på ganska kort tid. Att sedan kombinera med solvärme på taket för att på nytt tanka värme under sommaren. Kolla kanske bättre
 
  • Gilla
TantIndigo
  • Laddar…
E Erik Fröberg skrev:
Hej! Har du funderat något över bergvärme och vatten! Med ett så stort hus och besparingen du gör borde det kunna betala sig på ganska kort tid. Att sedan kombinera med solvärme på taket för att på nytt tanka värme under sommaren. Kolla kanske bättre
Det är inte aktuellt då huset totalrenoverades 2018. Att göra om uppvärmningssystemet nu får vi aldrig igen ekonomiskt. Kan bara titta på kompletteringar till nuvarande lösning.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.