1 500 läst · 20 svar
2k läst
20 svar
Liten täljstenskamin eller vanlig plåt?
Sida 1 av 2
Hej
Tänkte installera en braskamin hemma, främst för att det är mysigt att ha en sprakande brasa, som i fjällstugor.
Då jag arbetar hemifrån ibland så är min tanke att man lägger i några klabbar på morgonen och sen några klabbar på kvällen när det är kyligt. spekulerar att det blir kanske 2 kubik per år, 5-6kg/dag som jag eldar. Lite mer på helgen. Är väl ca 70-80 kvm som blir uppvärmt då LLVP hjälper att sprida värmen, resten av utrymmena har dåligt luftflöde eller stänga dörrar.
På min ort så finns det endast en affär som säljer kaminer så jag har contura att välja på i stort sett.
Jag tittar på de lite billigare plåtkaminerna, med eller utan värmelagring i form av täljsten.
Ni som har "designkaminer" med lite täljsten eller plåt, hur är er upplevelse? hur länge håller sig kaminen varm? Hur pass länge kan man anta att 40-50kg sten håller sig ljummen?
De lätta plåtkaminerna runt 80kg typ 810 (https://www.contura.eu/sv-se/kaminer/braskaminer/contura-810-tl-style) samt med lite täljsten, ca 120kg 820 TL (https://www.contura.eu/sv-se/kaminer/taljstenskaminer/contura-820t-style)
Är 45kg sten värt 10.000kr extra?
Pga av mitt golvbjälklag vill jag inte ha tyngre kaminer än så tyvärr.
Tänkte installera en braskamin hemma, främst för att det är mysigt att ha en sprakande brasa, som i fjällstugor.
Då jag arbetar hemifrån ibland så är min tanke att man lägger i några klabbar på morgonen och sen några klabbar på kvällen när det är kyligt. spekulerar att det blir kanske 2 kubik per år, 5-6kg/dag som jag eldar. Lite mer på helgen. Är väl ca 70-80 kvm som blir uppvärmt då LLVP hjälper att sprida värmen, resten av utrymmena har dåligt luftflöde eller stänga dörrar.
På min ort så finns det endast en affär som säljer kaminer så jag har contura att välja på i stort sett.
Jag tittar på de lite billigare plåtkaminerna, med eller utan värmelagring i form av täljsten.
Ni som har "designkaminer" med lite täljsten eller plåt, hur är er upplevelse? hur länge håller sig kaminen varm? Hur pass länge kan man anta att 40-50kg sten håller sig ljummen?
De lätta plåtkaminerna runt 80kg typ 810 (https://www.contura.eu/sv-se/kaminer/braskaminer/contura-810-tl-style) samt med lite täljsten, ca 120kg 820 TL (https://www.contura.eu/sv-se/kaminer/taljstenskaminer/contura-820t-style)
10.000 SEK låter väldigt mycket. Jämför du samma model med och utan täljsten då?S solhej skrev:Hej
De lätta plåtkaminerna runt 80kg typ 810 ([länk]) samt med lite täljsten, ca 120kg 820 TL ([länk])
Om man använder temp från 20 till 80 grader (delta T=60 grader) då kan det lagrar:
100kg stål = 0,83kwh
100kg täljsten = 1,31kwh
100kg vatten = 6,97kwh
Hur snabbt det alstra av värmen beror på geometrin av kaminen, vilken form den har.
Gissar att 45 kg täljsten i kontakt med rökgaser lagrar värme ungefär som 45 l hett vatten i kastruller. (Gör ett avsvalningsprov om du har kastruller och bedöm nyttan). 45 l vatten som kallnar 80 C värmer drygt 4 lWh.S solhej skrev:Hej
De lätta plåtkaminerna runt 80kg typ 810 ([länk]) samt med lite täljsten, ca 120kg 820 TL ([länk])
En liter Täljsten lagrar värme ca 65 % av en liter vatten per grad. Stenen kan vara mycket varmare än vatten närmast eldstaden och 50 C på utsidan när man slutat braseldningen.
Täljsten som klätts på en kamin utan kontakt med rökgaserna blir inte så varm. Antag att 45 kg påklädd täljsten (ej i kontakt med rökgaserna) värms upp 25 C. Då har den lagrat ca 0,85 kWh.
Vid val av eldstad kolla upp hur anslutning till befintlig skorsten ser ut, höjd över golv, eller hur du kan dra en ny skorsten.
Undvik kamin med synbart stål i eldstaden. Stålplåt är sämre än gjutjärn, stenmaterial bäst. Se till att få ett spjäll i kaminen eller i skorstenen så du kan stänga det efter eldning och inte förlora värme till kråkorna.
Redigerat:
Då gissar du fel. Man behöver inte ens gissa, det finns lätt tillgänglig data på olika materials värmekapacitet. Det räcker med att gå till He-perers inlägg lite högre upp.J Jochi skrev:
exakt samma modell är det inte. exemplet med 810 vs 820 ovan där det skiljer ca 10k. De verkar inte finnas täljstensvariant på modellerna, oftast endast en täljstenstopp. Men om jag har förstått det rätt så har 800-serien samma "brännare" och själva utseendet är det som skiljer.H he-peter skrev:10.000 SEK låter väldigt mycket. Jämför du samma model med och utan täljsten då?
Om man använder temp från 20 till 80 grader (delta T=60 grader) då kan det lagrar:
100kg stål = 0,83kwh
100kg täljsten = 1,31kwh
100kg vatten = 6,97kwh
Hur snabbt det alstra av värmen beror på geometrin av kaminen, vilken form den har.
Har läst på litegrann och sett att som du säger så håller vatten bra mycket mer värmeenergi per kg, dock är det inget alternativ då skorstenen kommer anslutas till toppen av stativet och därmed saknas kokplatta att värma på. Då jag kommer fiselda nån timma i taget, tror du att täljstenen hinner värmas upp då?
har frågat runt i bekanskapskretsen och de flesta gillar täljstenen, generellt säger de att om de eldar sent på kvällen så är den fortfarande ljummen på morgonen -- detta verkar inte plåtkaminer vara.
Jag har ingen skorsten idag, utan jag kommer få installera allt nytt. Skorstenen blir tämligen lätt: ca 6m rakt upp genom vind.J Jochi skrev:Gissar att 45 kg täljsten i kontakt med rökgaser lagrar värme ungefär som 45 l hett vatten i kastruller. (Gör ett avsvalningsprov om du har kastruller och bedöm nyttan). 45 l vatten som kallnar 80 C värmer drygt 4 lWh.
En liter Täljsten lagrar värme ca 65 % av en liter vatten per grad. Stenen kan vara mycket varmare än vatten närmast eldstaden och 50 C på utsidan när man slutat braseldningen.
Täljsten som klätts på en kamin utan kontakt med rökgaserna blir inte så varm. Antag att 45 kg påklädd täljsten (ej i kontakt med rökgaserna) värms upp 25 C. Då har den lagrat ca 0,85 kWh.
Vid val av eldstad kolla upp hur anslutning till befintlig skorsten ser ut, höjd över golv, eller hur du kan dra en ny skorsten.
Undvik kamin med synbart stål i eldstaden. Stålplåt är sämre än gjutjärn, stenmaterial bäst. Se till att få ett spjäll i kaminen eller i skorstenen så du kan stänga det efter eldning och inte förlora värme till kråkorna.
Jag är lite begränsad då jag vill ha en kamin som har max 10 cm bakom till brännbart material, då de 5cm tjocka kalciumsilikatskivorna bygger mycket. Finns det några som inte är så tjocka och inte kostar multum?
Har varit och kikat på kaminerna i verkligheten och conturakaminerna verkar vara i gjutjärn och sten i eldstaden men plåt utvändigt.
Vissa kaminer kan böra skorsten på toppen, andra kräver att den står på golvet. Se upp så att skorstenen hamnar mellan takstolarna.S solhej skrev:exakt samma modell är det inte. exemplet med 810 vs 820 ovan där det skiljer ca 10k. De verkar inte finnas täljstensvariant på modellerna, oftast endast en täljstenstopp. Men om jag har förstått det rätt så har 800-serien samma "brännare" och själva utseendet är det som skiljer.
Har läst på litegrann och sett att som du säger så håller vatten bra mycket mer värmeenergi per kg, dock är det inget alternativ då skorstenen kommer anslutas till toppen av stativet och därmed saknas kokplatta att värma på. Då jag kommer fiselda nån timma i taget, tror du att täljstenen hinner värmas upp då?
har frågat runt i bekanskapskretsen och de flesta gillar täljstenen, generellt säger de att om de eldar sent på kvällen så är den fortfarande ljummen på morgonen -- detta verkar inte plåtkaminer vara.
Jag har ingen skorsten idag, utan jag kommer få installera allt nytt. Skorstenen blir tämligen lätt: ca 6m rakt upp genom vind.
Jag är lite begränsad då jag vill ha en kamin som har max 10 cm bakom till brännbart material, då de 5cm tjocka kalciumsilikatskivorna bygger mycket. Finns det några som inte är så tjocka och inte kostar multum?
Har varit och kikat på kaminerna i verkligheten och conturakaminerna verkar vara i gjutjärn och sten i eldstaden men plåt utvändigt.
Vet inget om tjocklek på skivorna.
Lycka till.
Ta med tjänsten. Du kommer ångra dig annars. Contura är bra grejer. Har tittat på deras hemsida nu. Priserna med tjänsten har sprungit iväg.S solhej skrev:exakt samma modell är det inte. exemplet med 810 vs 820 ovan där det skiljer ca 10k. De verkar inte finnas täljstensvariant på modellerna, oftast endast en täljstenstopp. Men om jag har förstått det rätt så har 800-serien samma "brännare" och själva utseendet är det som skiljer.
Jag har ingen skorsten idag, utan jag kommer få installera allt nytt. Skorstenen blir tämligen lätt: ca 6m rakt upp genom vind.
Man skall inte fiselda. Man skall eldar ordentligt, så det blir en bra förbränning.
ja jag får överväga täljsten. kanske bäst så trots extra pengarH he-peter skrev:
Jag har i ganska många år haft en Attityd 200T (t som i täljsten) som väger 255 kg.
Att ta i beaktande är att värme till allra största del endast sprids uppåt - i mitt fall är mer eller mindre halva täljstensvikten endast för ”syns skull” och blir knappt ens ljummen. Från ungefär 15 cm upp på glaset blir täljstenen riktigt varm men det under kunde jag lika gärna vara utan om man ska tänka på värmemagasin.
Nu är min kamin inte exakt lika som den du funderar på, men principerna torde överlag funka likartat.
https://www.grillkung.se/produkt/skandinavisk-spismiljo-attityd-200t
Mvh
Att ta i beaktande är att värme till allra största del endast sprids uppåt - i mitt fall är mer eller mindre halva täljstensvikten endast för ”syns skull” och blir knappt ens ljummen. Från ungefär 15 cm upp på glaset blir täljstenen riktigt varm men det under kunde jag lika gärna vara utan om man ska tänka på värmemagasin.
Nu är min kamin inte exakt lika som den du funderar på, men principerna torde överlag funka likartat.
https://www.grillkung.se/produkt/skandinavisk-spismiljo-attityd-200t
Mvh
Du kan ju göra som jag gjorde.S solhej skrev:exakt samma modell är det inte. exemplet med 810 vs 820 ovan där det skiljer ca 10k. De verkar inte finnas täljstensvariant på modellerna, oftast endast en täljstenstopp. Men om jag har förstått det rätt så har 800-serien samma "brännare" och själva utseendet är det som skiljer.
Jag fällde in skivan i väggen för att få in kaminen så långt som möjligt.
Dvs min 5 centimeters skiva ligger jämt med väggen så inget sticker ut och kaminen kommer så nära väggen som den är godkänd för.
För c 15 år sedan slet jag ur det gamla syrafasta röret från oljepannan som ersattes av bergvärme 1994.
Jag köpte då en Nordpeis Vega , lagomt stor kamin som vi satte i vardagsrummet.
Gjorde bygganmälan och tog dit sotaren för besiktning. Eldar typ 2 kubik ved per år, nästan bara vid kraftiga temperatur fall då golvvärmen är seg på att jobba ikapp .
Vet inte om den fortfarande finns, tror Nibe köpte tillverkaren. Den kostade då c 9000kr
Jag köpte då en Nordpeis Vega , lagomt stor kamin som vi satte i vardagsrummet.
Gjorde bygganmälan och tog dit sotaren för besiktning. Eldar typ 2 kubik ved per år, nästan bara vid kraftiga temperatur fall då golvvärmen är seg på att jobba ikapp .
Vet inte om den fortfarande finns, tror Nibe köpte tillverkaren. Den kostade då c 9000kr
Jag har övervägt det, men man blir väl då begränsad till väggbeklädnad, tapeter går bort exempelvis då de är brännbara? behöver man ha någon speciell färg?A Argastesnickaren skrev:
Verkar inte hitta några aktuella priser, skivorna verkar kosta från 1000-5000kr vilket jag också skulle spara isåfall, vad kostade din skiva?
jag har också fått den uppfattningen. någon timma typ om det är plåt.N nevinator skrev:
Håller med, vi har en Contura plåt (tror det är en 810) och den svalnar fort. Men lägger du i två kilo ved så får du den energin det ger antingen i täljstenen eller direkt ut i rummet. Du får inte mer energi för att du har täljsten.
Tjänster
Senaste från startsidan
-
Familjen Karlsson: Så byggde de till huset med ett torn
-
Miljövänligt virke från Organowood ruttnade – byts ut i flera kommuner
-
Analys spår jämnare elpriser mellan elområdena
-
Forum: Elektriker installerade ojordade kontakter?
-
Projekt: Villa Ferlaux - utbygge och stor renovering av villa i Kristianstad