1 839 läst · 25 svar
2k läst
25 svar
Liten täljstenskamin eller vanlig plåt?
Husägare
· Skåne
· 1 555 inlägg
Jag satte in en contura 556g i höstas. Har den i ett större vardagsrum som blir varmt när jag eldar, men inte så mycket i resten av huset. Brinner fint och den stora glasytan är trevligt. Ger värme några timmar efter att brasan slocknat, men absolut inte över natten.
Eldat 1-2 ggr/ vecka ett par timmar i snitt och strax gjort av med 1kbm den här säsongen.
Eldat 1-2 ggr/ vecka ett par timmar i snitt och strax gjort av med 1kbm den här säsongen.
Sant. Men ju mer täljsten, så kommer energin att avges under längre tid. Täljsten lagrar energi utmärkt.O olotor skrev:
Eldade i går eftermiddag. Ugnen är varm å go, aldrig het, nu på morgonen.
Men då väger den ca 1800 kg.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 426 inlägg
Vattenmantlad kamin är ju överlägset om man verkligen vill lagra energi.
Men viktigaste faktorn kanske är att en plåtkamin värmer upp rummet väldigt fort, så det blir lätt lite för varmt.
Men viktigaste faktorn kanske är att en plåtkamin värmer upp rummet väldigt fort, så det blir lätt lite för varmt.
Medlem
· Stockholm
· 4 259 inlägg
I mitt välisolerade vardagsrum på 30 kvm sitter en liten Morsö.
Den värmer upp lagom fort och efter 3 inlägg ca 25 grader, och det är märkbart varmare morgonen efter.
Omgivning, storlek på rum, antal dörrar, isolering mm styr vad som händer med energin.
Hur ser TS rum ut?
/W
Den värmer upp lagom fort och efter 3 inlägg ca 25 grader, och det är märkbart varmare morgonen efter.
Omgivning, storlek på rum, antal dörrar, isolering mm styr vad som händer med energin.
Hur ser TS rum ut?
/W
Man får väl dessutom bidrag för en sådanRabbithole skrev:
Ask an you shall receiveWorkingclasshero skrev:
Jag tog fram det eminenta paint och gjorde en helt icke skalenlig översikt. allt som allt är det typ 110 kvm. garaget och matkällaren hade jag kallt i vinteras, brukar få lite läckvärme och hålla kanske 10gr, kontoret kanske blir runt 14gr utan elelement. kedjehus så jag delar vänster och höger vägg med grannar. 50-tals hus ej tilläggsisolerat och isolering därefter
I januari gjorde jag av med ca 600kwh i uppvärmning enligt tibber, vet inte hur exakt den är. totalt kanske 10.000kwh/år? Har bara bott här sen i juni förra året.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Välkommen in i renoveringskaoset
Har markerat ut var kaminen är tänkt att stå.
Håller på att sätta ny panel och har kommit till befintliga LLVP. Den är 18 år gammal så jag ville inte sätta panel runt denna utan jag har beställt en ny (Hero 2.0 LN25) som kommer få ny placering enligt bild, tänker att den kommer sprida luften bättre än den gamla med den nya placeringen. bredvid den gamla LLVP så har jag satt in en luftförflyttare (Fläkt Intellivent Celsius) som jag hoppas spottar ut värmen mot kontor och groventren.
Håller på att byta ut innerdörrar och karmar mot 2,1m höjd i sovrummen, jag hoppas att det hjälper till med luftförflyttning. Mellan vardagsrum och hall samt kök har det suttit dörrar som jag har/håller på att plocka bort, det blir gluggar med 120 reglar eller 145 reglar mot tak, allt för att jag hoppas att det blir bättre luftflöde.
I WC och badrum sitter det frånluftsfläktar, så jag förutsätter att luften förflyttar sig naturligt dit.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "Intellivent"

Badrumsfläkt Intellivent S Fresh
Komplett frånluftsfläkt
1 699 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Stockholm
· 4 259 inlägg
Sätt den i entrén så slipper du ljudet i vardagsrummet. Stomljudet på innerdelen är inte så stort så det stör sovrummet. Utedelen ställer du på marken! Att hänga den på huset blir definitivt stomljud. Nackdel med detta är att du får en ful utdelning vid entrén, men om du ställer utedelen på tvären kommer den blåsa bort snön utanför dörren.
/W
/W
Hej!
Satte ifjol in en Contura 510, valde bort täljsten pga av utseende. Väldigt nöjd!
20kvm är rummet den är placerad i, eldar jag på ordentligt så får jag upp tempen i rummet 5 grader på 3h. Kalla dagar eldar vi på morgonen fram till ca 11:00 och eldar sedan på kvällen igen. Kaminen svalnar snabbt men värmen stannar ju i huset ett bra tag efter brasan slocknat. Dragit trähus från 1920-talet.
Satte ifjol in en Contura 510, valde bort täljsten pga av utseende. Väldigt nöjd!
20kvm är rummet den är placerad i, eldar jag på ordentligt så får jag upp tempen i rummet 5 grader på 3h. Kalla dagar eldar vi på morgonen fram till ca 11:00 och eldar sedan på kvällen igen. Kaminen svalnar snabbt men värmen stannar ju i huset ett bra tag efter brasan slocknat. Dragit trähus från 1920-talet.
hade du skorsten sen tidigare?K Kattmaster skrev:Hej!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Limma liten magnet mot trä - CA, epoxy eller vadå
Möbelsnickeri -
Fläkt eller element för underhållsvärme i liten oisolerad stuga
Fritidshus -
LLVP eller täljstenskamin som komplettering värme?
Värme allmänt -
Liten vägg eller endast draperi?
Inredning -
Flytta elcentral utanför liten "skrubb". Är det väldigt dyrt, eller ens rimligt?
El