15 856 läst · 94 svar
16k läst
94 svar
Leverantörer av betong prefab till privatbygge?
Man skall enligt dem gjuta plattan 20 mm mindre åt alla håll för att få den yttre delen fasaddelen med droppnos utanför grunden sa de.Johannes Carlsson skrev:
Inte för att det spelar mig någon roll men denna tråd var ju för leverantörs inventering
Samir - jag tycker att ni borde starta en tråd om ert betonghusbygge - vore jätte intressant at följa och diskutera! Skriv i så fall en pekare här till den nya tråden.
//
Samir - jag tycker att ni borde starta en tråd om ert betonghusbygge - vore jätte intressant at följa och diskutera! Skriv i så fall en pekare här till den nya tråden.
//
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Fasadskivan hänger i innerskivan så denna behöver inget stöd. Plattan är även pålad så att separera plattan med kantbalken går inte. Däremot är kan man lägga ett ytterligare lager isolering under kantbalken då denna inte ska ta några laster. I och med att väggens isolering är så tjock samt att fasadskivan tydligen bara ska hänga ut 20mm utanför sockeln är det en bra idé att tjocka på isoleringen på kantbalkens utsida, annars blir det inte mycket obruten isolering mellan sockel och vägg.Johannes Carlsson skrev:
menar du att isoleringen borde vara mer tilltagen där det är röttmarkerat på bilden?B bossespecial skrev:Fasadskivan hänger i innerskivan så denna behöver inget stöd. Plattan är även pålad så att separera plattan med kantbalken går inte. Däremot är kan man lägga ett ytterligare lager isolering under kantbalken då denna inte ska ta några laster. I och med att väggens isolering är så tjock samt att fasadskivan tydligen bara ska hänga ut 20mm utanför sockeln är det en bra idé att tjocka på isoleringen på kantbalkens utsida, annars blir det inte mycket obruten isolering mellan sockel och vägg.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 922 inlägg