Jag köpte som privatperson en betongstomme till ett komplementbostadshus om 72 m2 byggarea av Lättklinkerbetong AB. Jag betalade en arkitekt för att få min husskiss som en riktig ritning, resten skötte LKB på ett helt fantastiskt sätt, allt från konstruktionsritningar till montage. De var så smidiga att ha att göra med, och otroligt prisvärda! Detta var 2018, och tyvärr kommer nog mitt inlägg lite för sent - det verkar det som att LKB sedan några dagar (!) inte finns kvar som självständigt bolag utan har försvunnit in i Peabs Byggelement, och huruvida det går lika smidigt att som privatperson beställa en husstomme via dom har jag ingen aning om.
 
  • Gilla
raspen86
  • Laddar…
LKB verkar bra. Mina ritningar har 30cm vägg med 0,14u. Jag kollade mina mejl och har varit i kontakt och även fått information från dom. AV någon anledning gick jag inte vidare med mer detaljerad korrespondens - kanske för att dom inte gjorde väggar i den tjocklek jag önskar.


Men jag småpudlar lite - woff... :) och kontaktar dom ev igen. Man kanske för sen dårå...

//
 
Mina väggar är just 30 cm, och tror de hade ett standardspann på mellan 25-40 cm tjocklek på ytterväggarna, med olika tjocklek på isoleringen beroende på hur tjock den inre betongskivan behövde vara med tanke på laster osv. Jag har isoleringstjocklek på 16 cm cellplast med grafit, och tror det hamnade på runt 0,19 u-värde, så att komma ner i 0,14 med så tunna väggar kanske blir lite svårt?
I vilket fall är u-värde kanske ett lite dåligt mått att använda på en tung stomme, jag är ändå positivt överraskad hur lite energi det tar att hålla mitt nybygge uppvärmt under vintern.
Återkoppla gärna om du får svar från (fd?) LKB.
 
Tack for infon!!

Jag har en spec på 7-13-10cm (b-i-b) med PIR som isolering som skall ge 0,14.

Jag tror att man behöver ett u-värde även med tung stomme men det ger fördelar - kolla denna tråd om uppvärmning:

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=72033.0

Jepp - jag postar här om nåt händer.

//
 
Jonte! Hur har det gått med betongen? Är själv i planer på ett fint prefab betonghus.

/betongaren
 
Grattis - jag har inte byggt än tyvärr.

Lycka till!!

//
 
gyver123 gyver123 skrev:
Jonte! Hur har det gått med betongen? Är själv i planer på ett fint prefab betonghus.

/betongaren
Tja, har du beställt någon betongstomme? Vi är två bekanta som bygger och letar för tillfället efter betongstomme till våra hus.
 
Nej tyvärr - bankstrul, covid, krig, inflation och räntor har satt stopp för projektet.

//
 
J jonte0 skrev:
Nej tyvärr - bankstrul, covid, krig, inflation och räntor har satt stopp för projektet.

//
Okej, de va tråkigt. Jag tänkte om du ville hoppa på tåget nu när vi förhandlar om två villor med samma leverantör men ja förstår.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Tack för omtanken - verkligen!!

och god lycka med projekten - blir säkert kanon fint! Blir det nån tråd här kanske - vore intressant att följa!

//
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
J jonte0 skrev:
Tack för omtanken - verkligen!!

och god lycka med projekten - blir säkert kanon fint! Blir det nån tråd här kanske - vore intressant att följa!

//
Tack. Ja det blir det säkert, kommer behöva en hel del tips och vägledning👍👍.
 
  • Gilla
jonte0
  • Laddar…
S Samir_88 skrev:
Tja, har du beställt någon betongstomme? Vi är två bekanta som bygger och letar för tillfället efter betongstomme till våra hus.
Är det hel eller halvprrefab ni är ute efter. Skalvägg och plattbärlag skulle jag kollat med Conform.
 
B bossespecial skrev:
Är det hel eller halvprrefab ni är ute efter. Skalvägg och plattbärlag skulle jag kollat med Conform.
kollar på dessa 13cmbetong-199 isolering-7cm.
 
Det
S Samir_88 skrev:
kollar på dessa 13cmbetong-199 isolering-7cm.
Antar att detta är ytterväggarna? Är det även tänkt betongbjälklag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.