93 020 läst · 144 svar
93k läst
144 svar
Lekstuga med inspiration från vårt trettiotalshus
Nu kanske jag är korkad, men får man inte bättre luftkylning av att helt enkelt öppna fönstret? Som jag förstår det ersätter man fönsterrutan med petflaskorna, och när vinden blåser så blåser det in uteluft...Fredagscola skrev:
Det beror nog på att det trots allt kostar några hundralappar och att jag inte hade någon liggande. Eftersom det finns 12V lätt tillgängligt så var det helt enkelt enklare att köpta en termostat (tror den kostade 35kr med frakt) och sedan var det klart. De saker jag fått köpa är nog plexiglaset, högtemperatursilikon och värmetålig sprayfärg.Odjuret skrev:
Även om man får automatiken "på köpet" med en solcell så tror jag man kan tappa lite effektivitet när solen inte är så stark. Får man bara några få graders temperaturhöjning så behövs ju flödet för att få ut effekten, men man tappar nog lite flöde när solcellen inte ger max utspänning.
Redigerat:
Skillnaden ligger i att gå från stort till litet hål.term skrev:
Prova att blås med öppen mun på din hand. Blir ganska ljummen luft eller hur? Blås sen med munnen som om du skulle vissla och känn att luften är mycket kallare.
Luften kanske upplevs som kallare, eftersom den kommer med högre hastighet. Fast då får man ju stå precis vid fönstret för att känna det.term skrev:
Men det kan inte bli kallare på riktigt, den kommer inte att sänka temperaturen i huset. Möjligtvis höja, eftersom luften komprimeras lite. Men det är så lite att det inte kan kännas.
Ett enkelt hemautomatiseringssystem emd en RFXCOM och Domoticz kanske?badtastex skrev:
Det finns separat tråd om RFXCOM där en del idéer finns:
- https://www.byggahus.se/forum/teknik/207626-vi-som-anvander-rfxtrx433-usb-433-92mhz-transceiver.html
Jag styr temperaturen i förråd och inglasning med detta hemma...
Läs även denna..
http://www.brunzell.com/projekt/solfangare/
http://www.brunzell.com/projekt/solfangare/
Fick till en mätning idag när solen stod ganska högt på himlen (~12:15), runt 0 grader ute och klart väder. Bakom solfångaren (där luften tas in) var temperaturen 9 grader och temperaturen på luften som kom in var cirka 38 grader. Flödet var som tidigare uppmätt omkring 55m3/timme. Detta ger en effekt på cirka 460W och eftersom solfångaren exponerar cirka 880 x 640mm (0,57m2) så ger det en verkningsgrad på 460/(0,57*1300) = 62%. Det låter ju lite lågt och jag tror att ett ökat flöde skulle göra den lite högre. Jämför jag med herr Brunzell (som länkats tidigare) tänker han sig ~2000W från en 2,55m2 panel vilket då ger 2000/(2,55*1300) = 60,3% - det är alltså inte helt illa.
Lekstugan har varit uppskattad, av dottern mestadels på sommaren men lillgrabben vill gärna vara därinne varje gång vi är ute. Då han är lite svårstyrd med kladd och sådant så har det känts som en bra idé med något som kan torka ut därinne - därav luftsolfångaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lekstugan har varit uppskattad, av dottern mestadels på sommaren men lillgrabben vill gärna vara därinne varje gång vi är ute. Då han är lite svårstyrd med kladd och sådant så har det känts som en bra idé med något som kan torka ut därinne - därav luftsolfångaren.
Med reservation för att jag inte kan nåt om solfångarteknik men det verkar ändå ytterst märkligt att räkna med en konstant på 1300 W/m2? Denna borde ju vara betydligt lägre nu när solen står så pass lågt som den gör i Sverige vid denna tidpunkt på året? Det måste väl vara rätt stora förluster genom atmosfären?badtastex skrev:Fick till en mätning idag när solen stod ganska högt på himlen (~12:15), runt 0 grader ute och klart väder. Bakom solfångaren (där luften tas in) var temperaturen 9 grader och temperaturen på luften som kom in var cirka 38 grader. Flödet var som tidigare uppmätt omkring 55m3/timme. Detta ger en effekt på cirka 460W och eftersom solfångaren exponerar cirka 880 x 640mm (0,57m2) så ger det en verkningsgrad på 460/(0,57*1300) = 62%. Det låter ju lite lågt och jag tror att ett ökat flöde skulle göra den lite högre. Jämför jag med herr Brunzell (som länkats tidigare) tänker han sig ~2000W från en 2,55m2 panel vilket då ger 2000/(2,55*1300) = 60,3% - det är alltså inte helt illa.
[bild]
Du har förstås helt rätt, den konstanten har jag ingen aning om hur relevant den är för Sverige i februari, den data jag hittat hittills har alltid haft med antal soltimmar också vilket gör det nödvändigt att räkna om. En annan siffra som jag också sett mycket är 1000W/m2 som skall vara efter korrektion av atmosfärens inverkan på "våra" breddgrader. Men då vet jag ändå inte hur stor skillnad det är över året. Sedan får man ju också ta med i beräkningen att solen står högre på sommaren så placeringen av solfångare (på väggen) ju inte är så bra för den årstiden.
Mer rätt kanske är att räkna på hur mycket effekt per m2 som jag får ut (460/0,57 = 807w/m2) och jämföra den siffran istället. Brunzells bygge hamnar i så fall på 2000/2,55 = 785W/m2.
Mer rätt kanske är att räkna på hur mycket effekt per m2 som jag får ut (460/0,57 = 807w/m2) och jämföra den siffran istället. Brunzells bygge hamnar i så fall på 2000/2,55 = 785W/m2.
Redigerat: