81 108 läst · 316 svar
81k läst
316 svar
Lekpark 2 meter från tomtgräns
Är det bättre att ta bort klätterställningen och ställa dit ett plank som ungarna kan sparka boll mot kanske?
Jag förstår TS dilemma fullt ut. Jag har till och med själv en gång ringt om det var kommunen eller en förvaltare eller något och försökt få dom att ta bort en lekplats då det störde mig att ha skrikande ungar utanför fönstret. Nu när jag är äldre och har lärt mig lite mer här i livet så inser jag att det är fullkomligt orimligt. Vill man inte bli störd av lekande barn skall man dels inte bosätta sig i ett radhusområde eller liknande och dels absolut inte bredvid en lekplats, oavsett hur den är utformad.
Jag förstår TS dilemma fullt ut. Jag har till och med själv en gång ringt om det var kommunen eller en förvaltare eller något och försökt få dom att ta bort en lekplats då det störde mig att ha skrikande ungar utanför fönstret. Nu när jag är äldre och har lärt mig lite mer här i livet så inser jag att det är fullkomligt orimligt. Vill man inte bli störd av lekande barn skall man dels inte bosätta sig i ett radhusområde eller liknande och dels absolut inte bredvid en lekplats, oavsett hur den är utformad.
Skrev jag identiskt så blev det fel, likvärdigt är nog ordet. Klart vissa saker utgår och inte går att få tag på efter 40år, men var de av typen ”enkla och avsedda för barn mellan 1-3år” så får de ej ersättas av ”avancerade för barn 7-9år”. Jag tror du förstår. Och vissa saker finns faktiskt efter 40år. Detta är en princip som gäller allt som ägs av en Samfällighet, och t ex en gräsmatta/buskage är nog inget problem att ersätta efter 40år.Fairlane skrev:Ja, ju mer detaljerad desto lättare at veta, men kanske desto svårare att fullfölja. Är det riktigt detalöjerat så står det väl "lekställning med artikelnummer X från tillverkare Y". När grejerna går sönder 40 år senare så måste man ersätta med en identisk som troligen inte går att uppbringa, så det får nog inte vara allt för detaljerat.
Ja? Det är väl inte så konstigt? Jag skulle kunna ha samma frustration som TS, det skulle kunna varit rök från grannars konstanta grillande, studsmattan som används konstant varje dag *boing* *boing*... eller ... eller...Robert63 skrev:
"flytta-ut-på-landet-kortet" nyttjade jag. Så är det bara att man måste inse ibland. Inget fult, inget konstigt.
Skulle nån gnälla över grusvägar, jord, långt till affären, snöröjning, mörkt... osv.
Ja, då är inte landet rätt för den personen. Det kan vara en insikt att sträva mot, att hitta var man passar in.
Ett råd till.N Geoay skrev:Vi har flera lekparker i föreningen som är mycket bättre placerade. Mycket säkrare. De finns nästan på varje gränd. Vår styrelse bryr sig om barnen. Inom en radie på 100 meter finns minst 5 lek parker till som är större. De modaniserar en lekpark längre 50 meter bort. Denna gång är det Peab som sköter det och inte boenden.
Vad du känner och vad du faktiskt upplever kan skilja sig. Mycket.
Anteckna, dag för dag, när vad som händer. Vem eller vilka som stör.
INGA känslouttryck utan bara en faktamässig anteckning.
Det kan vara så att du får bevis för att det är störningar varje dag, hela tiden.
MEN det kan också vara så att du ser i dina anteckningar, att det händer mer sällan än du tror.
Du upplever och känner nu att det är mycket oftare än det faktiskt är.
Du kan dels dra (nya) slutsatser på hur du ska känna runt detta, men det kan också vara så att du upptäcker mönster som gör att du kan anpassa dig eller planera efter.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 265 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 265 inlägg
Nej du skrev inte identisk. Det var jag som var osäker på hur detaljerad skujlle tolkas. Jag är med på tankarna, jag var bara osäker på vad som borde stå i anläggningsbeslutet. Står det avancerat klätterställning för barn 10-12 år så kanse nuvarande är ok?!A AndersbcD skrev:Skrev jag identiskt så blev det fel, likvärdigt är nog ordet. Klart vissa saker utgår och inte går att få tag på efter 40år, men var de av typen ”enkla och avsedda för barn mellan 1-3år” så får de ej ersättas av ”avancerade för barn 7-9år”. Jag tror du förstår. Och vissa saker finns faktiskt efter 40år. Detta är en princip som gäller allt som ägs av en Samfällighet, och t ex en gräsmatta/buskage är nog inget problem att ersätta efter 40år.
tensiden skrev:
Har du någonsin hört hur högt ett plank som det sparkas boll mot låter? Tror inte det skulle hjälpa TS direkt... Det går åt några illskrikande ungar för att överrösta ett sånt ... Och skriken lät knappast minska när dom isf även måste överrösta ett bollplank.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Jag vill inte vara negativ. Men just nu är det en lekplats med en klätterställning. Det får komma skrik därifrån utan att det är fel.L larka742 skrev:Ett råd till.
Vad du känner och vad du faktiskt upplever kan skilja sig. Mycket.
Anteckna, dag för dag, när vad som händer. Vem eller vilka som stör.
INGA känslouttryck utan bara en faktamässig anteckning.
Det kan vara så att du får bevis för att det är störningar varje dag, hela tiden.
MEN det kan också vara så att du ser i dina anteckningar, att det händer mer sällan än du tror.
Du upplever och känner nu att det är mycket oftare än det faktiskt är.
Du kan dels dra (nya) slutsatser på hur du ska känna runt detta, men det kan också vara så att du upptäcker mönster som gör att du kan anpassa dig eller planera efter.
Vad man gör är att skuldbelägga de som leker där. Skulle du som förälder uppskatta om du fick reda på att någon satt och antecknade vad dina barn gör på lekplatsen. Dessutom blir det tydligt att det är många som använder den. Då kanske man ska renovera istället..
Redigerat:
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
En intressant tanke...
Lekplatsen har funnits på sin plats en längre tid. Varför har du inte gjort något tidigare? Att lista ut att barn kan börja leka där är inte direkt svårt.
Lekplatsen har för tillfället blivit populär. Varför ska man då lägga ner den?
Att styrelsen inte gör något är naturligt. Det finns inget fel. Jag hade inte heller gjort något om jag satt i styrelsen. Framförallt då den används.
Jag misstänker att skulle du fråga grannarna skulle de flesta vilja ha kvar den. Att barnen skriker är väldigt subjektivt. Det en person upplever som jobbiga skrik kan många andra tycka inte alls är så farligt. Sen tycker jag själv att det är skillnad på barnskrik och skrik.
Ska du lyckas så är nog ända vägen säkerhet. Att berätta att barn x skrek massa leder garanterat bara till att de kommer lyssna på dig i styrelsen.
Det är nog dags att försöka ta sig in i styrelsen. Men har man gnällt mycket så kan det bli svårt.
Jag tror fortfarande på landet kortet.
Har man problem med lekplatser och barn som skriker så är det bäst.
Bor man i ett område med mycket barn och lekplatser. Då är det bästa att flytta.
Du borde kunna få bra betalt. Eftersom det är så nära till en lekplats. De som är intresserade av att flytta dit är de som har barn eller ska skaffa barn.
Dessa gillar närheten till lekplatser.
Så om du inte vill flytta till landet så är det ändå bäst att flytta. Risken finns att det dyker en ny lekplats är ganska stor. Eftersom den är poppis så väljer man kanske att renovera...
Lekplatsen har funnits på sin plats en längre tid. Varför har du inte gjort något tidigare? Att lista ut att barn kan börja leka där är inte direkt svårt.
Lekplatsen har för tillfället blivit populär. Varför ska man då lägga ner den?
Att styrelsen inte gör något är naturligt. Det finns inget fel. Jag hade inte heller gjort något om jag satt i styrelsen. Framförallt då den används.
Jag misstänker att skulle du fråga grannarna skulle de flesta vilja ha kvar den. Att barnen skriker är väldigt subjektivt. Det en person upplever som jobbiga skrik kan många andra tycka inte alls är så farligt. Sen tycker jag själv att det är skillnad på barnskrik och skrik.
Ska du lyckas så är nog ända vägen säkerhet. Att berätta att barn x skrek massa leder garanterat bara till att de kommer lyssna på dig i styrelsen.
Det är nog dags att försöka ta sig in i styrelsen. Men har man gnällt mycket så kan det bli svårt.
Jag tror fortfarande på landet kortet.
Har man problem med lekplatser och barn som skriker så är det bäst.
Bor man i ett område med mycket barn och lekplatser. Då är det bästa att flytta.
Du borde kunna få bra betalt. Eftersom det är så nära till en lekplats. De som är intresserade av att flytta dit är de som har barn eller ska skaffa barn.
Dessa gillar närheten till lekplatser.
Så om du inte vill flytta till landet så är det ändå bäst att flytta. Risken finns att det dyker en ny lekplats är ganska stor. Eftersom den är poppis så väljer man kanske att renovera...
Håller med om din slutsats, vet dock inte hur gammal samfälligheten är. Min erfarenhet är störst från föreningar från -70 och -80 talet och då var majoriteten av lekplatserna utformade för barn mellan 1-3år. Dessutom fanns max en lekplats per förening för lite äldre barn (rutschkana + gunga var vanligt) dock inte 10-12år.Fairlane skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Man kan anpassa lekplatsen till en viss ålder. Men inte förbjuda. Därför misstänker jag att man måste se till att alla ska kunna leka där. Eftersom föräldrar inte klarar av att ta ansvar för sina egna barn
Menar du att barnen inte ska släppas ut utan konstant uppsikt. Tyvärr påverkar nog sådana som du den allmänna uppfattningen om hus det ska vara. Vilket leder till överbeskyddande föräldrar och barn som sitter inne.B Byggdjuret skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg