Karlia
Självklart beror priset på många olika saker! Då jag bor i område som är populärt bland barnfamiljer (jag har gått på många visningar med en kompis som söker) och tack vare kompisen har bra bild av prisläget i mitt område. Just precis här påverkar det priset positivt.

För mig var det dock ingen fördel.

G grodis skrev:
Ja, du. Nu verkar det ju vara du som är intresserad av män som gör saker tillsammans, det var du som tog upp det i denna tråden.

Och själv innebörden i mitt inlägg var att det är inte så smart att göra olagliga saker för att man är missnöjd med en lekplats nära sin tomt men det verkar som det helt gled dig förbi då du är så rädd att förknippas med dina inre fantasier.

Sen är det märkligt att du kallar människor för efterblivna och extra korkade för att dom placerar en lekplats där trådskaparen inte vill ha den. Det är ju en samfällighet som genom ett styrelsebeslut placerat lekplatsen där den står får man anta. Tydligen har majoriteten i denna samfälligheten ansett att detta är den bästa platsen för en lekplats.
Det är sällan man stöter på så många korkade människor i hord, som när man träffar en brf-förening eller samfällighet. Om man på allvar kan tycka att den placeringen är bra, sett till alternativet som fanns, ja, då vill jag med fog påstå att man nog är lite efterbliven.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nja!
Det bestämmer de eventuella köparna.
Självklart. Men eftersom många uppskattar det så påverkar det oftast priset. Det kan påverka värderingen

Staffans2000
B Byggdjuret skrev:
Självklart. Men eftersom många uppskattar det så påverkar det oftast priset. Det kan påverka värderingen
Det beror rätt mycket på slumpen, vilka ev. köpare som dyker upp på visningen. Kommer jag och mina kloner, är husets värdet noll. Men dyker bara personer som nyss fått barn, och dessutom är döva, kan huspriset bli högt.
Resonemanget att: -många uppskattar en lekplats utanför husknuten, kan vara en illution skapad av en optimist säljare.

Staffan

Det beror rätt mycket på slumpen, vilka ev. köpare som dyker upp på visningen. Kommer jag och mina kloner, är husets värdet noll. Men dyker bara personer som nyss fått barn, och dessutom är döva, kan huspriset bli högt.
Resonemanget att: -många uppskattar en lekplats utanför husknuten, kan vara en illution skapad av en optimist säljare.

Staffan
Visst är det köparen som bestämmer.
Men i vissa områden är lekplatsen ett argument.
Om man flyttar till ett barn område så bör man inte störa sig på att barn, leker och

Men då går det ju inte riktigt säga att "lekplatsen höjer värdet"...
För ett hus nära en lekplats tilltalar småbarnsfamiljer och inte äldre/folk som vill ha tyst och lugnt. Exakt samma hus utan lekplatsen har exakt motsatt effekt.

Summa summarium är huset lika mycket/lite värt oavsett lekplats eller ej, det är bara olika spekulanter som är intresserade.

Nja, det beror ju på vilken grupp som har störst efterfrågan. Så det går inte att säga så där generellt.

• Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
L Lucif3r skrev:
Men då går det ju inte riktigt säga att "lekplatsen höjer värdet"...
För ett hus nära en lekplats tilltalar småbarnsfamiljer och inte äldre/folk som vill ha tyst och lugnt. Exakt samma hus utan lekplatsen har exakt motsatt effekt.

Summa summarium är huset lika mycket/lite värt oavsett lekplats eller ej, det är bara olika spekulanter som är intresserade.
Ett hus nära en lekplats eller flera tilltalar som sagt framför allt barnfamiljer. Därför är det något man skulle trycka på. För Barnfamiljer är ett sådant område attraktivt. Vilket mycket väl syns i budgivningen. Om det inte familjer intresserade helt plötsligt så skulle det märkas på slutpriset. Men en försäljning kan man inte dra Några slutsatser.

Sen kan diskutera hur budar efter område. Rätt område kan få ett hus Kosta hur mycket som helst. Sen kan du placera samma hus i ett annat område och värdet kan ha halverats.

{

N Geoay skrev:
Nu till frågan, vad kan jag göra för att på bort lekställningen, hur nära min tomt får den stå. Jag är trött på allt oljud av hunden som skäller, nyfikna barn och misshandeln av klätterställningen. Jag har själv barn därför bör jag i området men placering av lekparken ger mig inget privat liv eller lugn och ro.
Jag känner igen det där!

Man får nog ibland stå ut med vissa nackdelar med vissa typer av boenden? Påtvingat eller ej. Man kan inte få allt? Som nära till affären, jobb och inga grannar nära in på. Bodde själv i radhus för 20 år sedan.

Jag stod ut i hela två år. Två förlorade år. Jag fattar idag inte hur någon kan välja att bo så? Faktiskt!

Först ställs det krav på en som andra i sin tur sedan skiter i fullständigt.
Det en del av oss kan acceptera är outhärdligt för andra. Det är allt från oljud, till oklippt gräsmatta och andras grillrök. Blir det för fint i trädgården kommer de där blickarna som man inte trodde fanns. Det finns i princip allt man kan komma på på den listan och 29 saker till. Listan på dem som inte bryr sig blir ungefär lika lång. Fast enbart om det är till deras egen nackdel. Att starta igång mindre krig här är det minsta problemet om man tror det hjälper.

Men det är oftast frivilligt att bo på ett visst sätt. Inte minst om man äger och har köpt sin bostad.

Mitt råd är att sälj och flytta. Så gjorde jag eller vi! Betydligt enklare att ändra sin egen situation än att ändra andras beteende. Att sätta upp höga häckar och plank vidgar ju inte direkt några vyer. Vill man ha en grön vägg som utsikt finns det säkert de som gillar det också? Det är ju bara en bostad?

Det finns säkert de som tycker det är roligt eller till och med trevligt att bo nära en lekpark. Jag hade nog inte heller stått ut med vare sig en hund som skäller, min egen eller någon annans eller en lekplats så nära.
Samtidigt är det väl tur att vi alla är olika på något sätt?

• Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
"bjuda din sort". Vad betyder det?

Staffan
bjuda er sort

erbjuda

bjuda er..

L Lucif3r skrev:
Vänta nu här va... Så.. För att jag tycker att en liten hund är en skit-på-ett-snöre, så betyder det att låter jag mina stora hunder bita ihjäl dom...? Hur i h-e kom du fram till något så fruktansvärt löjligt?
Nu heter det väl "insekt i ändan på ett snöre"?

• Haha
Lucif3r
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag hoppas att ditt inlägg inte blir raderat, de flesta som inte håller medTS blir det. Jag håller helt med dig. Tyvärr har ju alla dessa regler runt lekplatser medfört att det blir färre och mer likriktade lekplatser. Barnen behöver lära sig att det gör ont om man gör fel.
Stämmer inte alls. Snarare utvecklas lekredskapen mer och mer. Inte två gungor, ett traktordäck och en klätterställning överallt längre, som det var på 70-talet. Det är skillnad på att nåt ”gör ont” och på att barn faktiskt blir skadade på lekplatser. Det är många lekplatser som blivit skrotade pga allvarliga risker. Hos mig har kommunen satsat på att rusta upp de 20 lekplatser som finns i både centralorten och byarna runtomkring.
https://www.hoor.se/trafik-gator-parker/torg-och-allmanna-platser/lekplatser/

Alla håller inte med dig.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lekplatser-for-sakra-for-barns-basta

Att lekplatser försvinner när det krävs mer underhåll är definitivt inte en myt. Främst handlar det nog om lekplatser som inte byggts av kommuner. Men även kommunala har jagven känsla av att de blir glesare.

Äldre men liknande åsikter.
https://www.svd.se/farliga-lekar-har-gett-roliga-minnen

Säkerheten tenderar att gå för långt.
I den här tråden anses ju även EU godkända lekredskap vara för farliga.

D Daniel 109 skrev:
Alla håller inte med dig.
[länk]

Att lekplatser försvinner när det krävs mer underhåll är definitivt inte en myt. Främst handlar det nog om lekplatser som inte byggts av kommuner. Men även kommunala har jagven känsla av att de blir glesare.

Äldre men liknande åsikter.
[länk]

Säkerheten tenderar att gå för långt.
I den här tråden anses ju även EU godkända lekredskap vara för farliga.
Det är svårt att köpa nya lekredskap som inte är godkända. Det skulle vara rena hemmabyggen i så fall. Oftast är det underlaget det slarvas med. Det krävs inte mycket för att en unge ska bryta en arm när dom faller. Jag vet, för båda mina barn har gjort det i lek när dom var små.
Att lekplatser är säkra hindrar inte att barn testar gränserna genom att klättra i träd eller springa på stengärden i gummistövlar...

N Geoay skrev:
[bild]
Kan du ta närbild på skylten som sitter nere till vänster på ”väggen”, på den står en massa info om själva klätterställningen som tex vilket åldersspann den är tänkt för.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.