L larka742 skrev:
"som det funnits utrymma"... men är det verkligen självklart? Har du sett bilderna?
Enligt bilderna - Tänk dig att sandlådan och gungorna redan fanns där, inte direkt mycket kvar att bygga på. Och han menar att det kanske fanns nåt där på samma ställe som klätterställningen innan med - kanske nåt mindre, slitet eller så.

Det är ju inte en direkt ovanlig situation i ett bostadsområde att lekplatser kläms in på små ytor.... var för övrigt länge sedan jag såg nån lekplats nyttjas ens 20% av tiden under en dag.
Jag har sett bilderna, det hade gått att placera missfostret mer i mitten av anläggningen, utan problem. Det är fan att det ska finnas så mycket efterblivet folk. TS, skaffa en projektor och kör lite klassiskt tysk hårdhomo med hög volym i trädgården, då skulle jag tro att problemet löser sig per omgående. Kan räcka med ljud.

• Haha
  • Arg
Festlund och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
4,5m är inte en hård gräns. Men den är baserad på brandskydd mellan byggnader. Det är inte applicerbart här.
4,5 m regeln avseende brandskydd försvann för cirka 10 år sedan....läs gärna mer om det på boverkretsbyggregler-BBR.

Sen finns det en 4,5 m regel för bygglovsbefriade åtgärder såsom friggebod, attefall m.m. men det handlar inte om brandskydd utan handlar i första hand om att inte störa grannen, så ger grannen ett medgivande så är det fritt fram att bygga närmare tomtgräns mot granne.

Dock går det inte att tillämpa denna 4,5 m regel för en lekplats då det inte är någon friggebod eller attefallsbyggnad.

Robert63 Robert63 skrev:
Jag har sett bilderna, det hade gått att placera missfostret mer i mitten av anläggningen, utan problem. Det är fan att det ska finnas så mycket efterblivet folk. TS, skaffa en projektor och kör lite klassiskt tysk hårdhomo med hög volym i trädgården, då skulle jag tro att problemet löser sig per omgående. Kan räcka med ljud.

"Klassisk tysk hårdhomo" som hörs/syns till allmänplats blir troligen olagligt, läs brottsbalken.....sexualbrott m.m.

Nu vet jag inte säkert vad det är för "Klassisk tysk hårdhomo" du brukar titta på men risken att det blir en olaglig handling om du tittar/lyssnar på din "Klassiska tyska hårdhomo" på allmän plats är överhängande.

• Haha
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
BBR 5.61 stipulerar ett avstånd mellan byggnader på 8m om man inte vidtar andra åtgärder. Om man håller byggnader 4,5m fråga gränser uppfyller man det. Jag skrev inte att det är ett brandskyddskrav, men utsprunget kommer därifrån. Vilket jag skrev. Det är oavsett inte relevant för en lekplats.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
BBR 5.61 stipulerar ett avstånd mellan byggnader på 8m om man inte vidtar andra åtgärder. Om man håller byggnader 4,5m fråga gränser uppfyller man det. Jag skrev inte att det är ett brandskyddskrav, men utsprunget kommer därifrån. Vilket jag skrev. Det är oavsett inte relevant för en lekplats.
Men snälla nån, om man håller 4,1 m eller 4,3 m eller 4,8 m till gränsen uppfyller man också det......du skulle kanske skrivit 4,0 m istället.....som sagt för 10-15 år sedan stod det 9 m men det är nu ändrat till 8 m......

Så här skrev du ursprungligen "Men den är baserad på brandskydd mellan byggnaden" och nu påstår du att "Jag skrev inte att det är ett brandskyddskrav,"...hallå, ge dig.

Staffans2000
Även vid visning på egen tomt?

Men med bara ljud: "-Ahh, gut gut, Helmut.." på klassiskt tyskt vis med välputsade ridstövlar och tillhörande marskalkstav som chic asessoar.
Kunskap är makt!

Staffan den allmänbildande

Redigerat:
  • Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
Ja, avståndet är ju baserat på just det gamla brandskydds avståndet du nämner. Det är därför det är det måttet för den typen av byggnader.

D Daniel 109 skrev:
Ja, avståndet är ju baserat på just det gamla brandskydds avståndet du nämner. Det är därför det är det måttet för den typen av byggnader.
Om det var ställt till mig och avser avstånd till tomtgräns för friggebodar m.m. så har du fel....

"En åtgärd som avses i 1-3 får vidtas närmare gränsen än 4,5 meter, om de grannar som berörs medger det."
Skulle man ha ovanstående formulering om avståndsregeln 4,5 meter avsåg brandskydd?

Förövrigt kom friggebodsregeln 1980, och på den tiden gällde byggnadsstadgans 39 paragraf...och den handlar inte bara om brandskydd....

https://www.boverket.se/contentassets/22140678c50841128f99d542d6ab2eb7/1959-byggnadsstadga.pdf

• Gilla
Bessess
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Även vid visning på egen tomt?

Men med bara ljud: "-Ahh, gut gut, Helmut..?"

Staffan
Du får prova med din "Klassiska tyska hårdhomo" ute på tomten , men använd storbildskärm och rejäla högtalare så dina grannar ser och hör.....jag gissar dock att polisen lär komma efter ett tag....:rofl::rofl:

Redigerat:
Tysk bögporr och dividerande om en irrelevant 4,5 metersregels ursprung. Skönt att alla fokuserar på att hjälpa TS. :crysmile:(y)

• Gilla
  • Haha
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tysk bögporr och dividerande om en irrelevant 4,5 metersregels ursprung. Skönt att alla fokuserar på att hjälpa TS. :crysmile:(y)
du har en poäng(y)

Ok, det finns två sätt:

1. Anmäl till byggnadsnämnden, hävda att lekplats strider mot detaljplanens användningssätt. Detta förutsätter att det finns en detaljplan och att detaljplanen inte anger att marken som inlägget avser skall användas till just lekplats.
2. Anmäl till miljökontoret, hävda att ljuden från lekplatsen är en betydande olägenhet.

• Gilla
Bessess
  • Laddar…
G grodis skrev:
"Klassisk tysk hårdhomo" som hörs/syns till allmänplats blir troligen olagligt, läs brottsbalken.....sexualbrott m.m.

Nu vet jag inte säkert vad det är för "Klassisk tysk hårdhomo" du brukar titta på men risken att det blir en olaglig handling om du tittar/lyssnar på din "Klassiska tyska hårdhomo" på allmän plats är överhängande.
Intressant hur du gick igång på det här med män som gör saker tillsammans, själv kan jag svårligen göra mig en bild av det så som du :) Själva innebörden i mitt inlägg, som helt gled dig förbi då du blev lite för till dig i trasorna, var att om man har att göra med extra korkade människor så krävs extraordinära insatser. Det var liksom hela poängen. Ingen annat, hur gärna du än vill.

Robert63 Robert63 skrev:
Intressant hur du gick igång på det här med män som gör saker tillsammans, själv kan jag svårligen göra mig en bild av det så som du :) Själva innebörden i mitt inlägg, som helt gled dig förbi då du blev lite för till dig i trasorna, var att om man har att göra med extra korkade människor så krävs extraordinära insatser. Det var liksom hela poängen. Ingen annat, hur gärna du än vill.
Ja, du. Nu verkar det ju vara du som är intresserad av män som gör saker tillsammans, det var du som tog upp det i denna tråden.

Och själv innebörden i mitt inlägg var att det är inte så smart att göra olagliga saker för att man är missnöjd med en lekplats nära sin tomt men det verkar som det helt gled dig förbi då du är så rädd att förknippas med dina inre fantasier.

Sen är det märkligt att du kallar människor för efterblivna och extra korkade för att dom placerar en lekplats där trådskaparen inte vill ha den. Det är ju en samfällighet som genom ett styrelsebeslut placerat lekplatsen där den står får man anta. Tydligen har majoriteten i denna samfälligheten ansett att detta är den bästa platsen för en lekplats.

Karlia
Många köper ju sitt första hus när de får eller planerar barn. Då blir en lekplats utanför tomten något positivt. Vi som passerat småbarnsåren kanske inte ser lekplats som värdehöjande men mitt hus är värt mer på grund av den välskötta lekplatsen jag har utanför.

Staffans2000
Karlia Karlia skrev:
mitt hus är värt mer på grund av den välskötta lekplatsen jag har utanför
Nja!
Det bestämmer de eventuella köparna.

• Gilla
Lucif3r
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.