Fairlane Fairlane skrev:
Det är ju lite intressant. Jag tänker på lekplatsen i mina försäldrars samfällighet. Den byggdes när området byggdes, tidigt 70-tal. Det finns ingen mjuk sant etc runt den (eller det gjorde inte det för några år sen när jag var där sist). Är den inte tillåten längre? Annars brukar ju saker vara ok även efter regeländringar om de var ok innan?
Så länge man inte ändrar något är det "typ okej" (övergångsregler), men de ska inspekteras regelbundet och de kan bli underkända. Och om man gör något med dem måste man följa nuvarande regler.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är ju lite intressant. Jag tänker på lekplatsen i mina försäldrars samfällighet. Den byggdes när området byggdes, tidigt 70-tal. Det finns ingen mjuk sant etc runt den (eller det gjorde inte det för några år sen när jag var där sist). Är den inte tillåten längre? Annars brukar ju saker vara ok även efter regeländringar om de var ok innan?
har ett svagt minne av att det var nån artikel för några år sen om att kommuner hade problem med att hinna uppgradera lekplatser eftersom reglerna för säkerhet uppdaterades och gällde alla lekplatser som var i drift och att det var en deadline med att dom skulle vara uppgraderade eller bort tagna

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Gäller samma regler för privat lekplats? Är det kommunen som har tillsynsskyldighet för samfällighetens privata lekplats? Lekplatsen här hos mig har ju t ex inte något staket runt gungorna, även om det var något som togs upp på årsmötet för en tid sedan.

Karlia Karlia skrev:
Gäller samma regler för privat lekplats? Är det kommunen som har tillsynsskyldighet för samfällighetens privata lekplats? Lekplatsen här hos mig har ju t ex inte något staket runt gungorna, även om det var något som togs upp på årsmötet för en tid sedan.
Fairlane Fairlane skrev:
Samfälligheten skulle kunna anses vållande till en olycka som sker på lekställningen som föreningen har placerat ut och som är i bristfälligt skick, om olyckan beror just på det bristfälliga skicket. Trådskaparen kan ju leka lite på ställningen, slå sig på det hårda underlaget, stämma samfälligheten och se vad som händer. :)

• Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
N Geoay skrev:
Tack Anna för dina svar. Jag tog upp det med ordförande han påstår att allt är godkänt enligt inspektör. Höjden på ställningen är rätt hög och det är typ grus under, men tydligen får det godkänt.
Vem på kommunen ska man vända sig till, de verkar bara slösa på våra skattepengar men svarar aldrig när man ringer. Jag har försökt ringa en på kommunen som hanterar bygglov men de är aldrig anträffbara.
Begär att få ut besiktningsprotokoll på lekplatsen. Det skall finnas.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Försäkringsbolag lär ha en åsikt om inte kraven uppfylls. Har samfälligheten en lekplats som inte uppfyller kraven och det händer en olycka kan ni bli skadeståndsskyldiga.

• Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Jag har lite svårt att förstå vad den omtalade försäkringen ska täcka. Barnen är knappast extra försäkrade om de slår sig på en lekplats.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nånstans så glöms ändå barnen bort.
Nu ska klätterställningen bort. Något som drabbar alla barn i området. Barn ska visst få leka. Men inte höras?
Jag är ledsen men barn låter när de leker.
Hundar som skäller stör. Ts hund verkar skälla rätt mycket. Sådant stör många fler än barn som låter.

Har man problem med att barn låter då de leker samtidigt bor man nära en lekplats. Det har varit en lekplats länge där...
Mitt tips till dessa människor köp ett hus ute på landet...
Då slipper man grannar.

Sen är det intressant att man klagar på barnen men bidrar själv till att tack vare hunden.

Men ett tips det är om du ska nå framgång hos styrelsen tänk på hur du uppträder. Var hela tiden artig och lugn och hota inte som en del föreslagit.
Kom med konstruktiva idéer

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Nu ska klätterställningen bort. Något som drabbar alla barn i området. Barn ska visst få leka. Men inte höras?
Hundar som skäller stör. Ts hund verkar skälla rätt mycket. Sådant stör många fler än barn som låter.

Har man problem med att barn låter då de leker samtidigt bor man nära en lekplats. Det har varit en lekplats länge där...
Då slipper man grannar.

Sen är det intressant att man klagar på barnen men bidrar själv till att tack vare hunden.

Men ett tips det är om du ska nå framgång hos styrelsen tänk på hur du uppträder. Var hela tiden artig och lugn och hota inte som en del föreslagit.
Och där kom "flytta-ut-på-landet-kortet"... Placeringen av lekplatsen är helt idiotisk, det tror jag de allra flesta med vett i behåll inser, speciellt som det funnits utrymma att lägga den på ett för alla bättre sätt.

• Gilla
Bessess och 3 till
  • Laddar…
Att säga att alla som inte håller med dug och TS saknar vett är inget bra sätt att framföra sin åsikt på. Det får snarare folk att uppfatta det som att vettet saknas på andra håll.

Men det som presenterats här finns det inte uppenbart bättre placeringar.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
lägga [lekställningen] på ett för alla bättre sätt.
Vilka är alla? Det är väl sannolikt bara TS som skulle tjäna på en flytt. Flertalet förändringar leder till att något blir bättre för någon och sämre för någon annan. Jag har full förståelse för en styrelse som inte vill planera om en hel lekplats som varit som den är i tio år för att en enskild medlem har åsikter. I synnerhet om spekulationerna om felaktiga konstruktioner och avstånd visar sig vara tagna ur luften.

Redigerat:
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:

Då slipper man grannar.

Vi har flera lekparker i föreningen som är mycket bättre placerade. Mycket säkrare. De finns nästan på varje gränd. Vår styrelse bryr sig om barnen. Inom en radie på 100 meter finns minst 5 lek parker till som är större. De modaniserar en lekpark längre 50 meter bort. Denna gång är det Peab som sköter det och inte boenden.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vilka är alla? Det är väl sannolikt bara TS som skulle tjäna på en flytt. Flertalet förändringar leder till att något blir bättre för någon och sämre för någon annan. Jag har full förståelse för en styrelse som inte vill planera om en hel lekplats som varit som den är i tio år för att en enskild medlem har åsikter. I synnerhet om spekulationerna om felaktiga konstruktioner och avstånd visar sig vara tagna ur luften.
Varför skulle jag ljuga om avståndet ?
Jag mätte igår men hade lite fel, för att vara exakt står lekparken 3 meter och 26 cm ifrån min tomt. Jag mätte dock med tumstock, hade fel med ögonmått.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Jag har inte hävdat att du ljuger. Jag vet inte hur stor säkerhetszon en lekställning av den här typen förväntas ha, men skulle det räcka med tre meter skulle jag inte vara förvånad.

Robert63 Robert63 skrev:
Och där kom "flytta-ut-på-landet-kortet"... Placeringen av lekplatsen är helt idiotisk, det tror jag de allra flesta med vett i behåll inser, speciellt som det funnits utrymma att lägga den på ett för alla bättre sätt.
"som det funnits utrymma"... men är det verkligen självklart? Har du sett bilderna?
Enligt bilderna - Tänk dig att sandlådan och gungorna redan fanns där, inte direkt mycket kvar att bygga på. Och han menar att det kanske fanns nåt där på samma ställe som klätterställningen innan med - kanske nåt mindre, slitet eller så.

Det är ju inte en direkt ovanlig situation i ett bostadsområde att lekplatser kläms in på små ytor.... var för övrigt länge sedan jag såg nån lekplats nyttjas ens 20% av tiden under en dag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.