80 916 läst · 316 svar
81k läst
316 svar
Lekpark 2 meter från tomtgräns
Nu har vi en hjälte till som inte läst men känner att han behöver kommentera något helt irrelevant. När jag köpte fanns inte den, kan du förstå det eller är det svårt att ta in. Även om den fanns så kan väl säker och ting förändras till det bättre för de boende i området oavsett om man är gammal, ung eller ett husdjur.F freddan83 skrev:
I ikeo skrev:den där klätterställningen lär väl ha stått där bra länge med tanke på hur trät är slitet och hur färgerna har blekts.
Den ju iofs ha flyttats dit från nån annanstans.
Jag kan minnas fel men ska det inte finnas ett typgodkännande på klätterställningar?
Men den där sanden under är väl knappast godkänd idag för en klätterställning.
Jag har svårt att tro att sanden är godkänd, men dagens inspektörer är mer intresserade av att sälja än att sätta barns säkerhet i första hand. Ordförande så att inspektörer säger att det ska vara bra, det var inte länge sedan de hade inspektörer här. Man kan undra vilken tomtfabrik, de inspektörerna kom ifrån.
Den byggdes för ungefär 10 år sedan, utan att fråga vad jag tyckte om placering eller hänsyn till mig. Jag hade en granne som satt i styrelsen som fick igenom alla sina tramsigheter. När grannarna i gränden fick nog av henne så flytta hon.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 931 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 931 inlägg
Fast nu är du utanför det väsentliga igen. Dock kan jag väl säga att det finns regler kring just detta med grener. Du ska inte behöva ducka etc, men det är en annan fråga.N Geoay skrev:Då Sverige är så laglöst varför planterar jag inte ett träd på min tomt där grenarna slår ansiktet på de som leker i lekparken som när man går i ett villa område och får lämna trottoaren för någon har ett träd som täcker hela trottoaren eller att man måste ducka och krypa för att kunna använda trottoaren. Det var ett svar till Daniel som säger att det finns regelverk på hur nära en klätterställning får stå min tomt.
Det finns inga riktvärden för ljudnivåer från lekplats.
För att få rätt så gäller det att få Mark- och miljödomstol att gå med på att ljudet från lekplatsen är ohälsosamt.
Prat, rop, skratt är ljud som hör till den bebyggda miljön och som det finns hög acceptans för. Så dina chanser skulle jag tro är små att få de till ohälsosamma.
Kommunen borde va tillsynsmyndighet?
Dina paragrafer att luta dig på ut miljöbalken tror jag är dessa:
2 kap. 3 § miljöbalken
För att få rätt så gäller det att få Mark- och miljödomstol att gå med på att ljudet från lekplatsen är ohälsosamt.
Prat, rop, skratt är ljud som hör till den bebyggda miljön och som det finns hög acceptans för. Så dina chanser skulle jag tro är små att få de till ohälsosamma.
Kommunen borde va tillsynsmyndighet?
Dina paragrafer att luta dig på ut miljöbalken tror jag är dessa:
2 kap. 3 § miljöbalken
9 kap. 3 § miljöbalken3 § Alla som bedriver eller avser att bedriva en verksamhet eller vidta en åtgärd skall utföra de skyddsåtgärder, iaktta de begränsningar och vidta de försiktighetsmått i övrigt som behövs för att förebygga, hindra eller motverka att verksam- heten eller åtgärden medför skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön. I samma syfte skall vid yrkesmässig verksamhet användas bästa möjliga teknik.
Dessa försiktighetsmått skall vidtas så snart det finns skäl att anta att en verksamhet eller åtgärd kan medföra skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön.
Då får nog lirka med föreningen om att flytta ställningen, söka bygglov för att bygga eget plank på din tomt eller plantera något högt och tätt och vänja dig vid ljudet från barnen.
Hur buller och höga ljudnivåer kan påverka människors hälsa kan man fördjupa sig i i Folkhälsomyndighetens allmänna råd och riktlinjer för buller och höga ljudnivåer:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...alsoskydd/buller/vagledningar-och-riktvarden/
https://www.folkhalsomyndigheten.se...alsoskydd/buller/vagledningar-och-riktvarden/
Till att börja med: SKRIK INTE. Sedan kan du ju fundera på på valet av hund och bostadN Geoay skrev:Jag har vart i kontakt med samfälligheten. Ordförande är bara dryg. Om han fortsätter visa samma dryghet och besserwisser mentalitet så kommer jag med min korta stubin bli riktigt otrevlig. Jag kommer låta frugan ta tag i det.
Jag är så trött på alla som tycker det är ok för barn att leka rövare för att de är barn. Det är klart att barn har rätt att vara barn och röra på sig fritt och mycket men det var inte frågan, så bespara mig era kommentarer. Är jag oklar på något sett ?M
(Karalia detta är inte till dig, utan till alla som ältar något som inte är relevant för själva frågan. Orkar inte besvara alla)
FRÅGAN GÄLLER OM LEKPARKEN STÅR FÖR NÄRA MIN TOMT ELLER EJ. NEJ, JAG VILL INTE HA EN MASSA UNGAR SOM RETAR UPP MIN HUND VID TOMTGRÄNS ELLER SPRINGANDE PÅ MIN TOMT OCH SKITER NER. KOMMUNEN BYGGER SÅ FINA LEKPARKARE TILL DAGENS BARN SOM DE INTE VÄRDESÄTTER ELLER BRUKAR. ATT DE LIKT SINA FÖRÄLDRAR LEKER MED SINA MOBILER, PLATTOR, PLAYSTATION ÄR INTE MITT FEL.
Blir så trött på vissa.
Helt rätt val av hund. Jag tänkte först köpa en rednose eller amstaff. Det hade vart bra ifall jag bor i villa. Hunden är redan här och vem är du som ska ifrågasätta mitt val av hund. Boendet är bra med då jag själv är ifrån ett ghetto område, så det är grymt bra för mina barn. Nu har du fått svar som egentligen inte har något om vad tråden handla om.Repeter skrev:
Så nu när den stått där i 10 år och dina barn lekt klart så stör du dig på de andras ungar?N Geoay skrev:
10 år.... Det sätter ju hela tråden i ett nytt perspektiv
Nej, jag har stört mig på den tidigare med. Jag har bara inte orkat ta tag i det. Nu har jag tid över på grund av Corona. Jag har skrivit i tråden att jag vart i kontakt med ordförande tidigare men möts av nonchalans. För att barn gjort illa sig.Appendix skrev:
Du skriver att när Du köpte huset ”fanns den inte” . Då är frågan fanns den i Anläggningsbeslutet? Det är det som styr vad som får finnas i samfälligheten. Inget årsmötesbeslut, hur stor majoritet det än är kan ändra på detta. Enbart en ny förrättning som resulterar i ett nytt anläggningsbeslut. Så mitt råd är be styrelsen att visa anläggningsbeslutet. De lekredskap som finns med där får Du leva med, finns det andra så kräver Du att dessa tas bort, eller möjligen flyttas.N Geoay skrev:Nu har vi en hjälte till som inte läst men känner att han behöver kommentera något helt irrelevant. När jag köpte fanns inte den, kan du förstå det eller är det svårt att ta in. Även om den fanns så kan väl säker och ting förändras till det bättre för de boende i området oavsett om man är gammal, ung eller ett husdjur.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 931 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 931 inlägg
En generell fråga angående anläggningsbeslut, då jag inte kan sånt och är nyfiken. Måste det stå exakt vilka lekredskap som ska finnas, eller räcker det med ett mer generellt "klätterställning", eller ännu mer generellt, "lekredskap"? Blir det för detaljerat blir det ju otroligt jobbigt i längden att hålla det som anläggningsbeslutet kräver.
Jag håller med. Det borde inte vara mer detaljerat än ”lekplats” eller ”lekredskap”. Att försöka häva beslut på teknikaliteter är nog ett effektivt sätt att bli impopulär.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Aha, från ett getto!N Geoay skrev:
Där fanns det väl mycket barn, bland andra du själv kanske, och de/ni fick inte vara ute och leka och stoja eller?
Kan det vara därför du är så förbannad över att barnen i ditt nya bostadsområde leker, jagar, busar och stojar som alla barn gärna gör?