80 915 läst · 316 svar
81k läst
316 svar
Lekpark 2 meter från tomtgräns
Mitt något syrliga svar var inte direkt riktat till dig.
Nu har du pratat med samfälligheten, bra! Det är steg ett. Jag vet inte vart du kan vända dig, men konsumentvägledare i din kommun kan svara på det.
Tyvärr tror jag att du kommer att jobba i motvind, även om du hittar rätt instans att anmäla det till så kommer det ta lång tid innan något händer. Om det gör det.
Som sagt, jag bor också i radhus med lekplats utanför på samfälligheten mark. Det är inte exakt vad jag har behov av, men den fanns ju där när jag flyttade in. Privat mark, bara att acceptera. Sedan verkar jag ha haft mer tur med grannar och deras barn - alla går att prata med, de flesta är trevliga tom. Barnen hörs såklart, men det gör ju även min gräsklippning och mina små renoveringsprojekt.
Nu har du pratat med samfälligheten, bra! Det är steg ett. Jag vet inte vart du kan vända dig, men konsumentvägledare i din kommun kan svara på det.
Tyvärr tror jag att du kommer att jobba i motvind, även om du hittar rätt instans att anmäla det till så kommer det ta lång tid innan något händer. Om det gör det.
Som sagt, jag bor också i radhus med lekplats utanför på samfälligheten mark. Det är inte exakt vad jag har behov av, men den fanns ju där när jag flyttade in. Privat mark, bara att acceptera. Sedan verkar jag ha haft mer tur med grannar och deras barn - alla går att prata med, de flesta är trevliga tom. Barnen hörs såklart, men det gör ju även min gräsklippning och mina små renoveringsprojekt.
Vi röstar för åtgärder på våra årsmöten. Även om jag är en del av samfälligheten och därmed delvis äger vår lekplats, så är det ju hur majoriteten vill ha det som vinner röstningarna. Här finns många barnfamiljer så lekplatsen är uppskattad.
Kanske samma hos dig? Annars är ju att få ihop tillräckligt många för att rösta bort lekplatsen en variant.
Kanske samma hos dig? Annars är ju att få ihop tillräckligt många för att rösta bort lekplatsen en variant.
Har du en livsfarlig klätterställning så nära din tomt ?Karlia skrev:Mitt något syrliga svar var inte direkt riktat till dig.
Drabbas du av nedskräpning ?
Har du en hund som inte respekteras ?
Du ger mig ett svar som ordförande nästan, det fanns ju där innan du flytta in. Något fanns men inte så störande som denna. Ordförande måste även förstå att saker och ting kan förändras men det gör han inte. Jag kan inte prata med en vägg, jag kommer bara tappa fattningen. Jobbar inom IT, jobbar hemifrån med, tänk när dagiset bredvid brukar vår lekpark hur det låter. Nu bryr jag mig inte om det utan stör mig för att den står så nära.
Jag förstår att det är jobbigt för dig. Men tror att det blir väldigt svårt för dig att ändra på någonting som de andra tycker är bra.
I radhus kommer grannarna nära, det blir störningar. Jag kommer själv inte bo såhär resten av livet men just nu passar det mig bra, jag trivs. Fördelarna överväger. Skulle jag känna stark vantrivsel så skulle jag snabbare hitta något annat boende, mer enskilt.
I radhus kommer grannarna nära, det blir störningar. Jag kommer själv inte bo såhär resten av livet men just nu passar det mig bra, jag trivs. Fördelarna överväger. Skulle jag känna stark vantrivsel så skulle jag snabbare hitta något annat boende, mer enskilt.
Det känns ju inte riktigt sant, det är mycket stora skillnader.Staffan2000 skrev:Det var likadant när jag växte upp. Skillnaden mot idag var att när vi blev tillsagda av någon vuxen, lydde vi. För hade vi inte gjort det, skulle våra föräldrar fått reda på det, och det hade inte varit roligt. Dvs. Det beteende TS. beskriver hade helt enkelt inte förekommit, av det enkla skälet att man gjorde helt enkelt inte så. Det kallades för respekt.
Staffan
Tråden här "lever" ju på att barnen anses leka ouppfostrat på en lekplats, utan övervakning, och de leker högljutt.
De lyckas tom kasta sand i rutschkanan så det blåser iväg...
Inte bara TS och flera inlägg som ger stöd för att världen ändrat på sig.
Tror du verkligen den här diskussion hade hänt för 20 år sedan?
Det handlar inte om att respektera vuxnas områden, eller deras rätt att vara.
Detta handlar faktiskt om barns rätt att bli respekterade.
Att boxa in deras liv, gör si gör så, nu blev det för mycket, för sent, för tidigt... och allt sådant sker numera rätt godtyckligt,
att vissa grannar förr inte accepterade äppelpallning eller cykelväg i trädgården etc. Det accepteras nog nu med.
Men... nu är det mer luddigt "barnen leker för högljutt" ... "livsfarlig klätterställning" (på lekplats) "kastar sand"....
Eh, hur ska barnen ställa sig till sådant...? Det finns ingen röd tråd.
Går man tillbaka ytterligare 20 år så tog sig barn till och från skolan själva, var hemma efter skolan osv i mycket större utsträckning.
NU kan de inte ens var på en lekplats själva...utan att det ska anses att föräldrarna brister. och tom att kasta sand i rutchkanan är något värt att fokusera på hur vilda barnen är....
Försök inte låtsas som att det INTE är några skillnader i de vuxnas syn på saker...
Tyvärr jag är verkligen inte perfekt heller, jag har förmodligen mer gränser på mina barn än vad jag hade när jag växte upp.
Men jag försöker iallafall.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 931 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 931 inlägg
Är den livsfarlig så spelar det ju mindre roll var den är placerad. Jag tror att ett problem i diskussionen med ordförande kan vara att man blandar in för många saker istället för att ta det väsentliga. Som gammal ordförande själv så vet jag att personer som uppfattas som att de gnäller på allt orkar man inte med och då kan man nog uppfattas som dryg. Som ordförande så har man många som vill saker, inte en för det mesta och allas problem är värst.N Geoay skrev:
Min rekommendation återstår, fokusera på det väsentliga och skriv en motion om det. Skriv lugnt och sansat och konkret, utan överdrifter. Skriv inte för långt för då orkar folk inte läsa. Om du fokuserar på farligheten i klätterställningen så riskerar du att man säkrar upp den, men att den är kvar. Alla klätterställningar är farliga egentligen även om det nog oftast inte är livet som ryker utan kanske en bruten arm.
Om det är så att du har ett hetsigt temperament eller retat upp många personer så kanske det är bättre om frugan tar frågan på årsmötet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 729 inlägg
Och det har du fått svar på, men svaren duger ju inte åt dig. Har lekställningen byggts med rågrannarnas godkännande och/eller med bygglov så får den stå där. De kunde ha byggt ända fram till gränsen också om de fått utan att det efteråt gått att klaga.N Geoay skrev:
Är lekredskapen farliga eller din gräns överträds är det andra frågor.
Osäker på om barnuppfostran är ot, men nog har det alltid gnällt om att barn är ouppfostrade. Den här boken är från 1911,
författarinnan gör just det. Hon ansåg att allt för många av tidens föräldrar var på tok för slapphänta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp och är mycket tacksam. Problemet är de som håller tråden levande som Lärkan med en massa nonsens som inte hör ihop med frågeställningen. Jag har fått olika svar, så svaret är att ingen vet men att jag får vända mig till samfälligheten vilket jag gjort. På grund av mitt hetsiga humör så kommer frugan få ta det. Jag klarar inte av se ordförande. Han ger mig dumma svar där han inte sätter något värde i vad jag tycker. Jag kommer inte lägga ut hans mail här.Nötegårdsgubben skrev:Och det har du fått svar på, men svaren duger ju inte åt dig. Har lekställningen byggts med rågrannarnas godkännande och/eller med bygglov så får den stå där. De kunde ha byggt ända fram till gränsen också om de fått utan att det efteråt gått att klaga.
Är lekredskapen farliga eller din gräns överträds är det andra frågor.
Det är ett störningsmoment då jag skriver ifrån mobilen och rättstavningen fungerar dåligt. Så blir det dumt. Jag fick en idé av det.Staffan2000 skrev:
Då Sverige är så laglöst varför planterar jag inte ett träd på min tomt där grenarna slår ansiktet på de som leker i lekparken som när man går i ett villa område och får lämna trottoaren för någon har ett träd som täcker hela trottoaren eller att man måste ducka och krypa för att kunna använda trottoaren. Det var ett svar till Daniel som säger att det finns regelverk på hur nära en klätterställning får stå min tomt.
Att barnen leker där stör inte mig.
Hehe jag tror nog det pågick en del saker bakom kulisserna som ni barn inte märkte av riktigt, och gott är väl det. Jag minns också hur man härjade runt i barndomen och man ju i efterhand fått höra om alla konflikter som skapats mellan släktingar, grannar och vänner.L larka742 skrev:Det jag inte förstår är att när jag växte upp så sprang jag och alla barn i kvarteret tvärs över alla trädgårdar, kull och kurragömma över allas gränser - eller bara för att gena snabbt till kompisen - allt var ok. Och det VAR verkligen ok.
Det var ingen som gnällde eller tyckte det var så ouppfostrat eller hemskt.
Vi var inte tysta eller lugna, vi pallade äpplen, klättrade i träd - klätterställningar och lekplatser nyttjades ofta och mycket.
Fotboll, hockey efter säsong.
Bus var vanligt, frigolit på fönster, busringningar, kasta rönnbär på fönster. Från tidig morgon till sen mörk kväll.
Vad fasiken har hänt?
Nu.... det är bristande tillsyn, uppfostran - för att de leker själva på en lekplats....??
Och man kan knappt låta barnen cykla, gena över gräsmattan utan rädsla för att de ska bli utskällda.
Barnen av idag, rör sig för lite - vi sätter pekpinnar, begränsar är så orolig för det ena eller andra.
Det var en föreläsning på barnens skola, hon sa att vi skulle släppa taget - hon frågade oss var det inte så att vi klättrade för högt när vi var små, balanserade på staket, cyklade för fort - allt sådant "på gränsen" är viktigt, för att kroppen ska lära sig och utveckla sig.
Spänningen att röra på sig tar vi kål på. De sitter vid skärmen istället..
Hon sa att allt pekade på att våra barn kommer vara den första generationen som lever ett kortare liv än sina föräldrar.
Nu börjar vi om. Ställning står knappt 2 meter ifrån min tomt. Jag tog lite nya bilder.
Bild 1 och 2 på sanden.
Bild 3 på den förbannade snurr grejen som låter så inåt helvete.
Bild 4 Ni ser bågarna eller tornet det är där äldre barn klättrar och ibland fler stycken. Det är ingen lekställning utan kosmetisk.
Bild 5 Som ni ser svårt för småbarn att ta sig upp, vissa vågar men vågar inte sen gå ner eller åka ner står och gråter av rädsla.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bild 1 och 2 på sanden.
Bild 3 på den förbannade snurr grejen som låter så inåt helvete.
Bild 4 Ni ser bågarna eller tornet det är där äldre barn klättrar och ibland fler stycken. Det är ingen lekställning utan kosmetisk.
Bild 5 Som ni ser svårt för småbarn att ta sig upp, vissa vågar men vågar inte sen gå ner eller åka ner står och gråter av rädsla.
den där klätterställningen lär väl ha stått där bra länge med tanke på hur trät är slitet och hur färgerna har blekts.
Den ju iofs ha flyttats dit från nån annanstans.
Jag kan minnas fel men ska det inte finnas ett typgodkännande på klätterställningar?
Men den där sanden under är väl knappast godkänd idag för en klätterställning.
Den ju iofs ha flyttats dit från nån annanstans.
Jag kan minnas fel men ska det inte finnas ett typgodkännande på klätterställningar?
Men den där sanden under är väl knappast godkänd idag för en klätterställning.