81 123 läst · 316 svar
81k läst
316 svar
Lekpark 2 meter från tomtgräns
Mina grannar har stört sig på den, men här i Sverige är det enklare att knyta näven i fickan än att ta konflikten. Om du vore granne med mig skulle du tycka om en massa gap och skrik. En skällande hund som triggas. Barn som inte använder klätterställningen till vad den är avsedd för. En granne äldre gnällde och han vart utskälld av någon förälder att flytta ifrån området då det är ett barnområde. Han vågar inte yttra sig längre.P Perolofl skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 293 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 293 inlägg
Det är väl kanske det som är ett problem "gnällde". Ärman konstruktiv fungerar det bättre än om man "gnäller".
Jag satt ordförande i styrelsen för en BRF under ett antal för ett antal år sen. I föreningen hade vi en person som var synnerligen kompetent på vissa områden och skulle passat utmärkti en styrelse, om det inte var för att hen gnällde på allt och var otrolligt negativ. Det kom förslag på att hen skulle in i styrelsen och jag meddelade då valberedningen att blir hen invald så avgår jag. Det var fler som sa samma sak, så hen blev aldrig invald. Synd på så sätt att personen hade kunnat bidra med mycket, men en för negativ och gnällig människa orkar de flesta inte med.
Jag satt ordförande i styrelsen för en BRF under ett antal för ett antal år sen. I föreningen hade vi en person som var synnerligen kompetent på vissa områden och skulle passat utmärkti en styrelse, om det inte var för att hen gnällde på allt och var otrolligt negativ. Det kom förslag på att hen skulle in i styrelsen och jag meddelade då valberedningen att blir hen invald så avgår jag. Det var fler som sa samma sak, så hen blev aldrig invald. Synd på så sätt att personen hade kunnat bidra med mycket, men en för negativ och gnällig människa orkar de flesta inte med.
Precis min tanke! Den där markberedningen är troligtvis inte godkänd. Det ser ut som det bara är vanlig mark/gräs under. Enklast är att Föreslå föreningen att bereda marken på ett annat ställe och sen flytta hela ställningen dit - förutsatt att själva ställningen är godkänd.MartinOW skrev:
Bara det där klargör ju utan tvivel vem som borde bli fiskfoder omgående. Du hatar hundar och tycker det är "härligt" att trigga folk att bli upprörda. Ta ett bad med en inkopplad brödrost i kväll.T Thomas_Blekinge skrev:
Den aspekten tänkte jag inte ens på, trots att jag läst standarden. Det ska vara "leksand", tror det är 40 cm djupt det ska vara. Finns även specificerat hur långt ut det ska vara, men minst en meter ifrån, kanske 2? Det ska dessutom vara leksand vid gungorna och inspringningskydd runt dem.MartinOW skrev:
För vår klätterställning (som var rutten, den åkte till tippen) och gunga hade sanden kostat 40 000 kr, exkl bortforsling av den gamla. Det hade vi inte råd med.
Det behövs som jag tidigare sagt också en olycksfallsförsäkring och för att den ska gälla måste lekplatsen vara EU-godkänd.
Redigerat:
Blir så jävla arg av sånt här. Inte av att de sätter upp den, utan av att man struntar i vilka effekter det får på andra. Dessvärre säger mig min erfarenhet så här långt, att den som sköter sig och gör rätt för sig står rättslös och skyddslös i detta samhälle.
Dialog ska alltid vara första lösningen, men hur många år ska man behöva bli ignorerad innan man anses ha uppfyllt sina dialogförpliktelser? Man ska visa hänsyn, men hur många gånger ska man låta sig trampas på innan det räcker? Det är inte frågan om hämnd, det är frågan om rättvisa.
Ut kl 03.30, sätt en kätting (INTE vajer eller tygband!) mellan ställningen och drogkroken, och dra omkull skiten med bilen. Upprepa vid behov.
Därifrån finns bara två alternativ:
1. Du kommer undan med det, förr eller senare ger samfälligheten upp och/eller har inte råd att sätta upp en ny ställning.
2. Du åker fast, får böta några tusenlappar för skadegörelse + ev skadestånd. Detta leder också till att du slipper lekplatsen för man kommer inte vilja sätta upp en ny ställning bredvid det lokala psykfallet. Se det som en särskild avgift du behövde betala.
Oavsett blir du av med ställningen.
Dialog ska alltid vara första lösningen, men hur många år ska man behöva bli ignorerad innan man anses ha uppfyllt sina dialogförpliktelser? Man ska visa hänsyn, men hur många gånger ska man låta sig trampas på innan det räcker? Det är inte frågan om hämnd, det är frågan om rättvisa.
Ut kl 03.30, sätt en kätting (INTE vajer eller tygband!) mellan ställningen och drogkroken, och dra omkull skiten med bilen. Upprepa vid behov.
Därifrån finns bara två alternativ:
1. Du kommer undan med det, förr eller senare ger samfälligheten upp och/eller har inte råd att sätta upp en ny ställning.
2. Du åker fast, får böta några tusenlappar för skadegörelse + ev skadestånd. Detta leder också till att du slipper lekplatsen för man kommer inte vilja sätta upp en ny ställning bredvid det lokala psykfallet. Se det som en särskild avgift du behövde betala.
Oavsett blir du av med ställningen.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Effekten av denna lekplats är mycket subjektiv, de som är påverkade har förmodligen olika upplevelse av utifall det är negativt eller positivt.torparavgrund skrev:
Jag antar, utan att vara insatt, att fler har en positiv upplevelse av den än antalet som har en negativ upplevelse.
Hej, jag vet inte vilket avstånd som gäller. Har själv bott i hus med lekplats framför huset. Lättast är nog att flytta på klätterställningen. Ta upp det på ett möte med styrelsen för samfälligheten. Säg som det är, klätterställningen förpestar din tillvaro. Sen kan faktiskt föräldrar tala om att det inte är ok att reta hundar eller att skräpa ned. Är tvåbarnsförälder med studsmatta på tomten och med två jamare inomhus och hatar hundskall. Det är snarare ngn vuxen som förgiftat, skadat din hund än barnen. Var lösningsfokuserad i kontakten med styrelsen. Sen skulle jag planera en häck sju dgr i veckan!N Geoay skrev:Vi tar det igen. Problemet är inte barnen eller hunden, Hunden skäller inte som galning utan larmar. Problemet är avståndet på klätterställning ifrån min tomt. Det ställer till med en del problem för mig. Nedskräpning, barn som sprungit in på min tomt innan jag satte upp galler för hunden skull. Nu står det vid gallret och retas med hunden. Det finns en snurrgrej på klätterställningen när barnen snurrar på siffrorna så låter det så inåt helvete med mer.
Frågan är enkel vilket regelverk gäller för klätterställning med rutschkana, klättervägg, nät och gud vet vad och avståndet till min tomt.
Kan vi sluta fokusera på hunden och barnen.
Ser att du fått några bra svar men föreslår ett annat alternativ om klätterställningen inte flyttas. Sätt upp en attrapp(kamera) och använd mobilen på ett sätt så det ser ut som att du filmar barnen. Jag lovar dig att ingen förälder kommer vara bekväm med att deras barn filmas av en gammal gubbe så de kanske blir mer medgörliga att flytta klätterställningen då
CreeepyVerkstadsteknikern skrev:Ser att du fått några bra svar men föreslår ett annat alternativ om klätterställningen inte flyttas. Sätt upp en attrapp(kamera) och använd mobilen på ett sätt så det ser ut som att du filmar barnen. Jag lovar dig att ingen förälder kommer vara bekväm med att deras barn filmas av en gammal gubbe så de kanske blir mer medgörliga att flytta klätterställningen då
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Obehagligt tänkt....Verkstadsteknikern skrev:Ser att du fått några bra svar men föreslår ett annat alternativ om klätterställningen inte flyttas. Sätt upp en attrapp(kamera) och använd mobilen på ett sätt så det ser ut som att du filmar barnen. Jag lovar dig att ingen förälder kommer vara bekväm med att deras barn filmas av en gammal gubbe så de kanske blir mer medgörliga att flytta klätterställningen då
Ja tyvärr är det ju bara i folks fantasi som alla problem kan lösas genom prat. Ibland måste man provocera fram saker för att rättvisa ska skipas. Och rättvisa i detta fallet är att flytta klätterställningen. Förstår grannarna inte en äldre herres behov av lugn och ro när det enkelt kan lösas, då får man hjälpa grannarna på traven genom att ge dem en bra anledning att flytta den.Darling McFluff skrev: