Karlia
Om en herre behöver lugn och ro är det riktigt dumt av honom att flytta in någonstans där han har en lekplats på granntomten. Sätter han igång med olagligheter för att bli av med den är han dummare ändå.

Det herren behöver göra, vilket har nämnts åtskilliga gånger i tråden, är att prata med samfälligheten.

• Gilla
Mangan13 och 5 till
  • Laddar…
P
Ja bristande tillsyn på ungar är ju inget nytt och föräldrarna brukar vara duktiga på att hitta på alla tänkbara lösningar för slippa uppfostra sina ungar. Och varför skulle illalåtande ungar vara mer ok i såna där områden än att andra vill ha ett visst mått av lugn och ro. fullständigt noll uppfostran är inget slags recept för att barnen skulle vara lyckligare för det ,snarare tvärtom..

Tyvärr visas det ju gång på gång att prata med en del folk hjälper inte men det är naturligtvis steg ett , när det inte funkar så får man ta till andra metoder för att få folk att fatta, Sen hur långt man är beredd att gå är såklart olika. Föräldrar verkar ofta tro att man har nåt slags företräde för man gör nåt som ingen annan någonsin gjort förut... och då ska alla andra anpassa sig till deras hur dom tycker det ska vara i ett villaområde..

Det är lätt att ha åsikter om vad andra borde göra. Att barn låter och inte tänker längre än näsan räcker är knappast något nytt.

• Gilla
Heidina och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
D Daniel 109 skrev:
Att barn låter och inte tänker längre än näsan räcker är knappast något nytt.
Nej det är ju alla fantasifulla förslag om porrfilmer, nedbränning och snuskgubbefilmande ett bevis på...

• Gilla
  • Haha
liran och 2 till
  • Laddar…
Jo, vissa kommer inte ur det. Men barn under tonåren har väldigt svårt att inse att deras beteende stör, även om föräldrarna försöker banka in det.

Det är inte att bli trampad på eller grovt orättvist att man inte kan diktera vad som som ska finnas på grannfastigheten.

• Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Ja bristande tillsyn på ungar är ju inget nytt och föräldrarna brukar vara duktiga på att hitta på alla tänkbara lösningar för slippa uppfostra sina ungar. Och varför skulle illalåtande ungar vara mer ok i såna där områden än att andra vill ha ett visst mått av lugn och ro. fullständigt noll uppfostran är inget slags recept för att barnen skulle vara lyckligare för det ,snarare tvärtom..

Tyvärr visas det ju gång på gång att prata med en del folk hjälper inte men det är naturligtvis steg ett , när det inte funkar så får man ta till andra metoder för att få folk att fatta, Sen hur långt man är beredd att gå är såklart olika. Föräldrar verkar ofta tro att man har nåt slags företräde för man gör nåt som ingen annan någonsin gjort förut... och då ska alla andra anpassa sig till deras hur dom tycker det ska vara i ett villaområde..
Det jag inte förstår är att när jag växte upp så sprang jag och alla barn i kvarteret tvärs över alla trädgårdar, kull och kurragömma över allas gränser - eller bara för att gena snabbt till kompisen - allt var ok. Och det VAR verkligen ok.
Det var ingen som gnällde eller tyckte det var så ouppfostrat eller hemskt.

Vi var inte tysta eller lugna, vi pallade äpplen, klättrade i träd - klätterställningar och lekplatser nyttjades ofta och mycket.
Fotboll, hockey efter säsong.

Bus var vanligt, frigolit på fönster, busringningar, kasta rönnbär på fönster. Från tidig morgon till sen mörk kväll.

Vad fasiken har hänt?

Nu.... det är bristande tillsyn, uppfostran - för att de leker själva på en lekplats....??
Och man kan knappt låta barnen cykla, gena över gräsmattan utan rädsla för att de ska bli utskällda.

Barnen av idag, rör sig för lite - vi sätter pekpinnar, begränsar är så orolig för det ena eller andra.

Det var en föreläsning på barnens skola, hon sa att vi skulle släppa taget - hon frågade oss var det inte så att vi klättrade för högt när vi var små, balanserade på staket, cyklade för fort - allt sådant "på gränsen" är viktigt, för att kroppen ska lära sig och utveckla sig.

Spänningen att röra på sig tar vi kål på. De sitter vid skärmen istället..

Hon sa att allt pekade på att våra barn kommer vara den första generationen som lever ett kortare liv än sina föräldrar.

• Gilla
Poxeman och 14 till
  • Laddar…
Jag hoppas att ditt inlägg inte blir raderat, de flesta som inte håller medTS blir det. Jag håller helt med dig. Tyvärr har ju alla dessa regler runt lekplatser medfört att det blir färre och mer likriktade lekplatser. Barnen behöver lära sig att det gör ont om man gör fel.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Det jag inte förstår är att när jag växte upp så sprang jag och alla barn i kvarteret tvärs över alla trädgårdar, kull och kurragömma över allas gränser - eller bara för att gena snabbt till kompisen - allt var ok. Och det VAR verkligen ok.

Vi var inte tysta eller lugna, vi pallade äpplen, klättrade i träd - klätterställningar och lekplatser nyttjades ofta och mycket.

Bus var vanligt, frigolit på fönster, busringningar, kasta rönnbär på fönster. Från tidig morgon till sen mörk kväll.

Vad fasiken har hänt?

Nu.... det är bristande tillsyn, uppfostran - för att de leker själva på en lekplats....??
Och man kan knappt låta barnen cykla, gena över gräsmattan utan rädsla för att de ska bli utskällda.

Barnen av idag, rör sig för lite - vi sätter pekpinnar, begränsar är så orolig för det ena eller andra.

Det var en föreläsning på barnens skola, hon sa att vi skulle släppa taget - hon frågade oss var det inte så att vi klättrade för högt när vi var små, balanserade på staket, cyklade för fort - allt sådant "på gränsen" är viktigt, för att kroppen ska lära sig och utveckla sig.

Hon sa att allt pekade på att våra barn kommer vara den första generationen som lever ett kortare liv än sina föräldrar.
Jo det minns jag också, man var ute från morgon till kväll. Dock minns jag också att vissa föräldrar var mer tillåtande än andra. Hos vissa fick man inte knappt leka på tomten för de hade det "fint", där tröttnade man direkt och gick till någon annans tomt som var mer vildvuxen och där föräldrarna inte brydde sig. Sen var de vuxna knappat rädda för att säga till heller, om nån av alla hemmafruar på gatan ville sola på sin baksida sa de till "nu får ni leka nån annanstans, nu vill jag ha lite tyst och lugnt". Fanns mängder med ställen att leka på, mest var vi ute i skogen eller på nån lekplats i området.

Idag ser man knappt några ungar som leker, ofta står de i en klunga och hoppar i en studsmatta, eller spelar landhockey vid nån vändplats. Vi var överallt och lekte röda vita rosen, cykel-datten osv osv. Men vi var lite överallt i kvarteret så det var aldrig någon enskild granne som "drabbades" extra mycket av oss....

/S

• Gilla
KnockOnWood och 3 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Om en herre behöver lugn och ro är det riktigt dumt av honom att flytta in någonstans där han har en lekplats på granntomten. Sätter han igång med olagligheter för att bli av med den är han dummare ändå.

Det herren behöver göra, vilket har nämnts åtskilliga gånger i tråden, är att prata med samfälligheten.
Jag har vart i kontakt med samfälligheten. Ordförande är bara dryg. Om han fortsätter visa samma dryghet och besserwisser mentalitet så kommer jag med min korta stubin bli riktigt otrevlig. Jag kommer låta frugan ta tag i det.

Jag är så trött på alla som tycker det är ok för barn att leka rövare för att de är barn. Det är klart att barn har rätt att vara barn och röra på sig fritt och mycket men det var inte frågan, så bespara mig era kommentarer. Är jag oklar på något sett ?

(Karalia detta är inte till dig, utan till alla som ältar något som inte är relevant för själva frågan. Orkar inte besvara alla)

FRÅGAN GÄLLER OM LEKPARKEN STÅR FÖR NÄRA MIN TOMT ELLER EJ. NEJ, JAG VILL INTE HA EN MASSA UNGAR SOM RETAR UPP MIN HUND VID TOMTGRÄNS ELLER SPRINGANDE PÅ MIN TOMT OCH SKITER NER. KOMMUNEN BYGGER SÅ FINA LEKPARKARE TILL DAGENS BARN SOM DE INTE VÄRDESÄTTER ELLER BRUKAR. ATT DE LIKT SINA FÖRÄLDRAR LEKER MED SINA MOBILER, PLATTOR, PLAYSTATION ÄR INTE MITT FEL.

Blir så trött på vissa.

Redigerat:
Nej, det finns inget minimiavstånd för lekplatser.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det finns inget minimiavstånd för lekplatser.
Ok bra, då har du besvarat frågan men det stämmer troligtvis inte. Varför inte byggs ställningen på min tomt istället. Det skulle vara bättre ifall en brandbil eller ambulans behöver komma in den vägen.

Kan du bevisa det för mig så får väl klätterställningen stå där.

L larka742 skrev:

Vad fasiken har hänt?

På vilket sätt hör detta ihop med mitt problem?
Behövde du skriva av dig om barnens rätt och utveckling skapa en ny tråd eller så finns forum för sådant.

Bygg ett tivoli på din tomt och låt alla barn härja där. Vi tycker olika, jag vill inte ungar springande på min tomt. Har jag också rättigheter ?

Din mentalitet där det ok att stjäla eller palla ett finare ord för samma sak säger ju en del om hur samhället ser ut. Förstöra folks egendom genom att kasta rönnbär. Pajas fasoner. Lägg ner, barn mår bäst av regler.

Det är som min granne sonen som är 9 år slår en tjej ordentligt där skolan vill göra en polisanmälan. Han försvarar sonen genom att säga alla tycker att hon är jobbig. Då fråga jag han om det kommer en äldre kille och misshandlar din son för alla tycker att han är jobbig, är det OK. Då förstod han hur dumt det låter.

Redigerat:
Japp, på din tomt kan du hindra dem. Men inte utanför.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
S steve5432 skrev:
Sen var de vuxna knappat rädda för att säga till heller, om nån av alla hemmafruar på gatan ville sola på sin baksida sa de till "nu får ni leka nån annanstans, nu vill jag ha lite tyst och lugnt".
Det var likadant när jag växte upp. Skillnaden mot idag var att när vi blev tillsagda av någon vuxen, lydde vi. För hade vi inte gjort det, skulle våra föräldrar fått reda på det, och det hade inte varit roligt. Dvs. Det beteende TS. beskriver hade helt enkelt inte förekommit, av det enkla skälet att man gjorde helt enkelt inte så. Det kallades för respekt.

Staffan

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Japp, på din tomt kan du hindra dem. Men inte utanför.
Ok, men är jag med och äger marken även utan för min tomt. Jag är en del av samfälligheten.

Jag stör på även husägare där deras träd gör att man måste ducka när man går på ett övergångsställe. Några regler måste det väl finnas för båda problemen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.