81 114 läst · 316 svar
81k läst
316 svar
Lekpark 2 meter från tomtgräns
tycker du ska sälja och flytta. Vi hade både nöje och elakhet att bjuda din sort när jag var liten. Ni blev ljuset i vårt radhusmörker.N Geoay skrev:Nu har vi en hjälte till som inte läst men känner att han behöver kommentera något helt irrelevant. När jag köpte fanns inte den, kan du förstå det eller är det svårt att ta in. Även om den fanns så kan väl säker och ting förändras till det bättre för de boende i området oavsett om man är gammal, ung eller ett husdjur.
Osäker på vad ”som måste stå” , ju mer detaljerat desto lättare att veta kan vi väl vara överens om. I mitt fall finns ritning som visar storlek och vilka lekredskap som ingår. Det väsentliga är ju att typen av lekredskap anger vilken ålder på barn som lekplatsen är avsedd för (sandlåda = små barn, gungor = lite större barn) och små barn ”små problem, stora = större problem”. Vad som gäller är att Samfälligheten skall bibehålla lekplatsen för den åldersgruppen som den är avsedd för från början. Även storleken (dvs ant barn) skall bibehållas. Dvs varken större eller mindre.Fairlane skrev:En generell fråga angående anläggningsbeslut, då jag inte kan sånt och är nyfiken. Måste det stå exakt vilka lekredskap som ska finnas, eller räcker det med ett mer generellt "klätterställning", eller ännu mer generellt, "lekredskap"? Blir det för detaljerat blir det ju otroligt jobbigt i längden att hålla det som anläggningsbeslutet kräver.
N Geoay skrev:
Du gav ett rätt splittrat intryck från början, där barnen ges rätt mycket fokusN Geoay skrev:
"snurrar på siffrorna så låter det så inåt helvete med mer."
"skriker åt oss ifrån klätter ställningen"
”misshandeln av klätterställningen”
"inte roligt när man grillar och får flera hundra frågor av barn"
Rätt provokativt, från dig - sen vänder det helt plötsligt och du skriver istället
"Det är klart barn har rätt att leka, skrika och ha roligt."
Och du skriver ett inlägg med några klagomål som gillas av rätt många
MEN det är bara en enda punkt som faktiskt berör klätterställningen....
Håller helt med om dessa punkter, kastar barnen skräp i din trädgård,
genar genom din trädgård, och bråkar med din hund så är det superjobbigt - och fel!
Sen blir det fram och tillbaka igen.
" jävligt jobbigt med tusen frågar varje gång"
För att sedan skriva...
"Det är barn, det är klart jag svarar. De stör inte mig så mycket. Tog det som exempel."
Och jag bara... men vänta nu, VAD är problemet egentligen....
....är det jävligt jobbigt, eller ... är det att de stör inte så mycket.
Sen kommer det fram ställningen är farlig, livsfarlig.
Nu läggs det fokus på det istället, och varför kom inte det upp tidigare?
Jag har barn, och skulle inte heller inte klara av att bo där. Inte för stöket så, mina barn skulle gilla att ha den - men mer för att alla barn skulle vara hemma inne hos oss till slut... Been-there-done-that. Så det där passar inte mig.
Seriöst råd, om du pratar som du skriver här, så ger du ett väldigt splittrat intryck, och om du får svar som inte är som förväntat så är det inte så konstigt. För man vet inte riktigt vad man ska fokusera på.
Du verkar...
Hata lek - för att sedan tycka att barn ska få leka.
Barnen skriker till er - men sen stör de inte så mycket.
Kastar man sen in att en godkänd klätterställning från Haags (?) är livsfarlig så... tar det nog rätt mycket stopp där.
Är det tex nedskräpning som är problemet?
Ta bilder, samla ihop allt som kommer in i din trädgård.
Du får ta bilder och filma med kamera på lekplatsen. Det är fast kamera som inte är ok. Annars är det bara att filma på.
Är det barn som retar din hund - filma det.
Hur långt kommer de med att hjälpa dig och dina störningsmoment genom att placera ut fler papperskorgar?
Kanske nån nära din tomt...
Tror de får dubbel effekt, dels försvinner skräpet och sedan... barn leker inte nära en papperskorg...
Redigerat:
Glöm inte hunden som först "skäller väldigt mycket" för att sedan inte skälla mycket alls, för att sedan vara oviktig i sammanhanget (för att till slut vara förbjuden att nämna).
Jag håller med om att TS ger ett rörigt intryck. Jag skulle vilja addera aggressivt till det (vilket han själv verkar hålla med om emellanåt). Detta kombinerat är kanske orsak till varför han anser att han inte får den respons han vill ha från föreningen.
Jag håller med om att TS ger ett rörigt intryck. Jag skulle vilja addera aggressivt till det (vilket han själv verkar hålla med om emellanåt). Detta kombinerat är kanske orsak till varför han anser att han inte får den respons han vill ha från föreningen.
Det är inte lätt att vara konsekvent och genomtänkt alla gånger...
Men detta är en tråd man redan från början ser var den barkade.
Jag hävdar att TS aldrig hade nån chans mot småbarnsföräldrarmednytthusdrevet.
På själva problemet finns det ingen enkel lösning men TS får väl jobba vidare med att hitta en kompromiss.
/ATW
Men detta är en tråd man redan från början ser var den barkade.
Jag hävdar att TS aldrig hade nån chans mot småbarnsföräldrarmednytthusdrevet.
På själva problemet finns det ingen enkel lösning men TS får väl jobba vidare med att hitta en kompromiss.
/ATW
Vissa personer i tråden, förstod inte frågeställningen och börja anklaga mig för att vara sur gammal gubbe som hatar barn. Min tolkning.L larka742 skrev:Du gav ett rätt splittrat intryck från början, där barnen ges rätt mycket fokus
"snurrar på siffrorna så låter det så inåt helvete med mer."
"skriker åt oss ifrån klätter ställningen"
”misshandeln av klätterställningen”
"inte roligt när man grillar och får flera hundra frågor av barn"
Rätt provokativt, från dig - sen vänder det helt plötsligt och du skriver istället
"Det är klart barn har rätt att leka, skrika och ha roligt."
Och du skriver ett inlägg med några klagomål som gillas av rätt många
MEN det är bara en enda punkt som faktiskt berör klätterställningen....
Håller helt med om dessa punkter, kastar barnen skräp i din trädgård,
genar genom din trädgård, och bråkar med din hund så är det superjobbigt - och fel!
Sen blir det fram och tillbaka igen.
" jävligt jobbigt med tusen frågar varje gång"
För att sedan skriva...
"Det är barn, det är klart jag svarar. De stör inte mig så mycket. Tog det som exempel."
Och jag bara... men vänta nu, VAD är problemet egentligen....
....är det jävligt jobbigt, eller ... är det att de stör inte så mycket.
Sen kommer det fram ställningen är farlig, livsfarlig.
Nu läggs det fokus på det istället, och varför kom inte det upp tidigare?
Jag har barn, och skulle inte heller inte klara av att bo där. Inte för stöket så, mina barn skulle gilla att ha den - men mer för att alla barn skulle vara hemma inne hos oss till slut... Been-there-done-that. Så det där passar inte mig.
Seriöst råd, om du pratar som du skriver här, så ger du ett väldigt splittrat intryck, och om du får svar som inte är som förväntat så är det inte så konstigt. För man vet inte riktigt vad man ska fokusera på.
Du verkar...
Hata lek - för att sedan tycka att barn ska få leka.
Barnen skriker till er - men sen stör de inte så mycket.
Kastar man sen in att en godkänd klätterställning från Haags (?) är livsfarlig så... tar det nog rätt mycket stopp där.
Är det tex nedskräpning som är problemet?
Ta bilder, samla ihop allt som kommer in i din trädgård.
Du får ta bilder och filma med kamera på lekplatsen. Det är fast kamera som inte är ok. Annars är det bara att filma på.
Är det barn som retar din hund - filma det.
Hur långt kommer de med att hjälpa dig och dina störningsmoment genom att placera ut fler papperskorgar?
Kanske nån nära din tomt...
Tror de får dubbel effekt, dels försvinner skräpet och sedan... barn leker inte nära en papperskorg...
Jag hatar inte barn, de har rätt att leka. De har rätt att ställa frågor men oavsett så är det inte deras fel. Det är styrelsen fel som placerat klätterställning så nära mig. Jag kan inte skylla det på barnen. Att barnen retas med min hund är inte heller barnens fel utan där har mobil föräldrarna ett ansvar.
Det är klart att det blir jobbigt för mig när du har en massa barn som tittar in och ställer en massa frågor om vad jag grillar, varför skäller hunden med mer. Det är ett naturligt beteende, men jag blir störd av det. Att de även skräpar ner utan att föräldrar plockar upp skräpet är ett annat problem. Det är inte heller barnens fel.
Barn har rätt leka och skrika bäst de vill, bara det inte är så nära mig.
R RoAd skrev:Glöm inte hunden som först "skäller väldigt mycket" för att sedan inte skälla mycket alls, för att sedan vara oviktig i sammanhanget (för att till slut vara förbjuden att nämna).
Är du på riktigt ?
Hunden går inte bara ut på tomten och skäller. När det kommer folk så börjar han skälla och håller de på skäller tillbaks då drar han igång ordentligt. Ni fokuserar på att mobba mig era internet troll istället för att svara på frågan. Det är en jävligt låg nivå på er kalleankor.
Sluta nu. Jag refererade bara vad du själv skrivit i tråden och att det har ändrats allt eftersom folk har ifrågasatt dig.
Ta åt dig kritiken istället så kanske du får verktygen för att lösa din situation. Ett svar som detta tyder på att du själv nog är största problemet just nu.
Ta åt dig kritiken istället så kanske du får verktygen för att lösa din situation. Ett svar som detta tyder på att du själv nog är största problemet just nu.
Såg du mitt svar om reglerna?N Geoay skrev:
Det ska vara leksand under och runt ställningen, 40 cm djup, sån där man sjunker ner i. Det ska det också vara runt gungställningen och gungställningen måste ha separat staket, så kallat inspringningsskydd. Föreningen behöver också en olycksfallsförsäkring, och den blir väldigt dyr så länge villkoren ovan inte är uppfyllda. För vår förening skulle försäkringen kosta 13 000 per år, och ny sand 40 000 för enbart gungorna, då var bortforsling av den gamla inte inräknat.
Vad gäller avstånd från klätterställning till häck/staket/hinder har jag inte det i huvudet, men det står i samma standard. Kommunen borde kunna hjälpa dig att svara på den frågan. Om inte annat är det ju minst det avstånd som krävs för sanden.
Om styrelsen får dessa siffror klart för sig är kanske ställningen snart borta. Om inte, kontakta kommunen och begär inspektion.
Redigerat:
Tack Anna för dina svar. Jag tog upp det med ordförande han påstår att allt är godkänt enligt inspektör. Höjden på ställningen är rätt hög och det är typ grus under, men tydligen får det godkänt.Anna_H skrev:Såg du mitt svar om reglerna?
Det ska vara leksand under och runt ställningen, 40 cm djup, sån där man sjunker ner i. Det ska det också vara runt gungställningen och gungställningen måste ha separat staket, så kallat inspringningsskydd. Föreningen behöver också en olycksfallsförsäkring, och den blir väldigt dyr så länge villkoren ovan inte är uppfyllda. För vår förening skulle försäkringen kosta 13 000 per år, och ny sand 40 000 för enbart gungorna, då var bortforsling av den gamla inte inräknat.
Vad gäller avstånd från klätterställning till häck/staket/hinder har jag inte det i huvudet, men det står i samma standard. Kommunen borde kunna hjälpa dig att svara på den frågan. Om inte annat är det ju minst det avstånd som krävs för sanden.
Om styrelsen får dessa siffror klart för sig är kanske ställningen snart borta. Om inte, kontakta kommunen och begär inspektion.
Vem på kommunen ska man vända sig till, de verkar bara slösa på våra skattepengar men svarar aldrig när man ringer. Jag har försökt ringa en på kommunen som hanterar bygglov men de är aldrig anträffbara.
Jag tänker att det är fritidsenheten eller gatukontoret eller någon parkenhet som ansvarar för kommunen lekplatser (är ju olika i olika kommuner var lekplatserna hör), någon av dem har ju koll på reglerna. Och nej, den där sanden ser inte godkänd ut, den är inte lös, utan skulle väl gå rätt bra att "leka sandlåda" i och bygga saker med hink och spade? Även om den kanske var godkänd för 10-15 år sedan när lekplatsen byggdes betyder inte att den är det nu.
Syftet med leksanden är alltså dels att man ska sjunka lte i den och därför slå sig mindre, del att den inte lockar till sandlådelek eftersom den inte går att bygga med, så att inte "hink-och-spade"-barnen hamnar för nära lekredskapen och riskerar att bli landade på när någon hoppar/ramlar från gungor elelr klätterställning.
Syftet med leksanden är alltså dels att man ska sjunka lte i den och därför slå sig mindre, del att den inte lockar till sandlådelek eftersom den inte går att bygga med, så att inte "hink-och-spade"-barnen hamnar för nära lekredskapen och riskerar att bli landade på när någon hoppar/ramlar från gungor elelr klätterställning.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 280 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 280 inlägg
Det är ju lite intressant. Jag tänker på lekplatsen i mina försäldrars samfällighet. Den byggdes när området byggdes, tidigt 70-tal. Det finns ingen mjuk sant etc runt den (eller det gjorde inte det för några år sen när jag var där sist). Är den inte tillåten längre? Annars brukar ju saker vara ok även efter regeländringar om de var ok innan?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 280 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 280 inlägg
Ja, ju mer detaljerad desto lättare at veta, men kanske desto svårare att fullfölja. Är det riktigt detalöjerat så står det väl "lekställning med artikelnummer X från tillverkare Y". När grejerna går sönder 40 år senare så måste man ersätta med en identisk som troligen inte går att uppbringa, så det får nog inte vara allt för detaljerat.A AndersbcD skrev: