Tack så mycket för råden Kanitz, men får nog korrigera min ide med skalvägg för jag behöver tjockare cellplast för att få riktigt bra u-värde har jag fått veta.

Så nu lutar det mot den principen Fabian-Bom nämner, och jag tror det i mitt fall blir 190mm Leca+200mm spontad cellplast+Finjas Iso-fin putsmetod d.v.s fiberputs, detta kommer ge mig ett riktigt bra U-värde troligtvis runt 0,15-0,16 och bygger endast 40-41cm.

Problemet för mig var hur jag skulle kunna montera fönster och dörrar, för man vill ju ha fönstren 2-5 cm innanför fasadliv men där är ju bara cellplast och det går ju inte att montera tunga fönster i.

Så jag har tänkt och tänkt och till slut kom jag på ett bra sett att lösa detta på, utan att ge avkall på isolering m.m.
Det ända i denna lösning jag inte är "riktigt" nöjd med är att putsa på cellplasten även fast det nätas, många jobb jag sett på byggen när dom putsat på cellplast är att dom har fått skador av olika slag efter en tid, men jag hoppas ett mycket noggrant förarbete kan ge låg livslängd, och jag tänker nog putsa ofärgat och måla med silikatfärg, så jag ev i framtiden kan göra lagningar jag får och bara rolla över väggen igen.
Sedan kommer jag ha 700mm takfötter så det kommer nog också att skydda fasaden hyffsat.

Men jag får det bästa av 2 världar, solida bastanta innerväggar i 150mm Leca, Solida bastanta innerytterväggar också i Leca 190mm, både inner & yttervägg lagrar massor av värme så ett mycket jämt inomhusklimat uppnås.

200mm cellplast ger väldigt bra isoleringsvärde och är dessutom lätta att arbeta med pga sin låga vikt.
Det ger mig mycket billiga väggar och jag kommer få det svalt på somaren och varmt på vintern

Och fortfarande behöver jag inte använda organiska material, så ingenting kan mögla, ruttna, svälla eller skapa allergier.

MvH Jawen
 
Har fulgt denne tråden med stor interesse da jeg skal i gang og etterisolere et hus bygd på 60 tallet av 250mm LB block med tjockputs. Hadde tenkt og gjøre som jawen, isolere med 200mm cellplast/mineralull+fiberpuss. Hva tror dere eksperter om dette. Er dette beste løsning? Bør jeg fjene eksisterende tjockputs(putsen er hel og fin) før montering av isolasjonen? Cellplaset eller mineralull, hva er best med stomme av LB?
jawen: Jeg har også lurt på hvodan jeg skal montere fönster med så tjock isolering. Du sier du har kommet på ett bra sett at løsa dette. Kan du forklare hvordan?
Beklager at språket blir litt norsk/svensk, men som dere sikkert har forstått er jeg norsk.
 
jawen skrev:
Så jag har tänkt och tänkt och till slut kom jag på ett bra sett att lösa detta på, utan att ge avkall på isolering m.m.
Berätta, berätta, berätta vi är alla nyfikna, det enda jag kom på var att sätta stenen på tvären, men då måste man ju minska cellplasten, så berätta, berätta.

En annan sak som jag funderat på är om du har någon "avrinningsplåt" under cellplasten, ifall fukten tränger igenom (vid rör och andra genomföringar) och går hela vägen till leca blocken, eller fukten tränger igenom inneifrån och ut till cellplasten. För cellplasten släpper väl inte igenom någon fukt.

- M
 
Hej tehanse

Om du redan har 250mm LB så räcker det nog med 100mm isolering för att få mycket bra U-värde, och med tanke på att stenull/mineralul absorberar vatten och dessutom är tyngre så skulle jag välja cellplast om jag hade LB block.

Då slipper du problemet med fönstren också, du kan sätta fönsterkarmen 50/50 i cellplast och LB, E.V några bladstål ut om du vill ha dom längre ut, så blir det nog lagom.
Men ta reda på vilka fästdon du ska använda för att fästa isoleringen i LB, LB kräver rätt plugg.

Jaadu Gladh, det blir nog en variant på den lösningen du tänkt på även om det finns en bättre som kräver tid och mer pengar, den byggde på att ha 2 st mycket smala ben med fötter på mot betongplattan och en monteringsplåt på 4mm där fönstret ska stå, denna plåt stabiliseras också utav 2-4 stag som svetsas i den liggande inmurade armeringen som löper längs vägg.

Men jag nöjer mig med att mura liggande lecablock i fönsterhöjd 12cm ut från väggliv, och stabiliserar det även med ett block på var sida som muras förband 60-70% upp mot övre delen.
Detta ger mig 31cm leca och endast 8cm cellplast på berörda delar, och U-värdet där blir ca 0,25 men totalt sett på hela huset blir det bara max 2-3 kvm och varför ska jag jaga dessa, när ändå fönstren i sig själva ligger klart över detta värde.

MvH Jawen
 
Berätta, berätta, berätta vi är alla nyfikna, det enda jag kom på var att sätta stenen på tvären, men då måste man ju minska cellplasten, så berätta, berätta.
Du kan bygga ett litet överhäng under fönstret 10cm+10cm i de två varven just under fönstret, armera dessa som vanligt vid fönsteröppningar. Sedan gör man en ytterkarm till fönstret av det material man tycker om att arbeta med. Det räcker egentligen med bara sidostyckena. Se till att göra ramen lika djup som väggen och montera fast den ordentligt i väggen och låt den vila på överhänget .Montera sedan fönstret i extra karmen,justera som vanligt och dreva. Om man bygger en hel extrakarm och monterar denna Lecaväggen så ska den klara att hålla ett fönster även utan överhäng. Ramen vilar även på cellplasten och ska inte kunna "tippa" ut ur väggen.

En annan väg att gå är att specialbeställa fönster med extra djupa karmar, men då blir det förmodligen riktigt dyrt.
 
Såg att jag missade att svara Gladh angående avrinningsplåten, jag kommer montera en plåt med uppvik mot lecan sedan slammar jag hela väggen så att den blir som inspacklad, men jag kommer använda vanlig syllpapp YAP 2500 under lecan i hela huset.

Fabian-Bom jag förstår din tanke, men problemet för mig i din ide är att jag inte vill ha organiska material i form av en extrakarm i ex trä/mdf/plyfa, och att göra den i plåt el dylikt blir överkurs.

Jag gör som nedan och putsar dom nätade fönsternicherna i efterhand som vanligt.

Kommer låta fönstret vila på 5 stenar leca som murats tvärs väggen, samt i varsitt lecablock i sidorna så jag kan fiixera och få stabilitet, sedan drevar jag som vanligt både där cellplasten är samt där leca finns.

5 leca med endast 12cm överhäng klarar nog minst 2-300 kilo´s tryck ovanifrån, så det kommer heller inte göra något att ungarna sitter/leker i dom djupa fönsternicherna....till och med pappa kan vara med ,-).

MvH jawen
 
Fabian-Bom skrev:
Varför inte ha isolering ytterst och sen ytskickt på detta? Dvs Leca mur+cellplast+puts eller liknande ytskickt. Blir inget solitt stenhus, men välisolerat och billigt.
Jag skall ha lite fasadutsmyckning runt fönster, dörrar och hörn så det är nog bäst med någon form av sten ytterst i mitt fall. Dessutom gillar jag tjocka väggar och djupa fönsternicher. "Mitt hem är min borg" heter det ju :)
 
Mkt intressant tråd detta. Synd Jarwen att du bor så förbaskat långt bort annars hade jag nog insisterat på ett litet studiebesök när du kommit igång. =)
 
Sitter här och väntar på leveransen av 45 pallar Lättklinker´s från Finja samt 25 balkar och 4 pall murcement, men det blir segt att bara vänta....
400 meter 8mm armering kommer på måndag samt ett lass mursand, och sedan ska förhoppningsvis bygget igång under nästa vecka.
Kan tala om att jag talade med byggnadsingenjören angående mitt hus, och han tyckte "mellan raderna" att jag skulle mura direkt på plattan utan sylpapp och dessutom strunta i avrinningsplåten som alltid blir svår att göra snygg och funktionell.
Han nämde självklart att han inte kunde tala om för mig att jag skulle göra denna lösning, men han sade ändå att så skulle han nog göra om det gällde hans hus ,-).

Så det blir som jag tänkte göra från början, jag murar direkt på plattan och låter innerväggarna muras varannat varv i ytterväggen, sedan spacklar jag ett mycket litet lut från den murade ytterväggen och till ytterkant platta som får ev dräneringsvatten att vilja gå den vägen. ( ca 3-4mm fall på 16 cm bredd )

Så jag gör tvärt emot alla arbetsanvisningar från tillverkarna, men går tillväga precis som jag med 20 år´s rutin har upptäckt fungerar bäst i verkligheten.

MvH Jawen
 
Hej!
tråden Leca kontra Lättbetong har varit oehört intressant, lärorik och rolig att ta del av.
Jag själv hade efter många och krokiga beslutsvägar kommit fram till att lättbetong var det material jag skulle bygga mitt hus av men efter denna tråd är jag för en gång skull glad för att det nya huset inte lämnat projekteringsfasen ännu.... Tack till alla ni som delar med er av er kunskap och erfarenhet.......

Lättklinker + utanpåliggande cellplast får det bli.....

nu till ett par frågor som jag hoppas få hjälp att reda ut....

1. Om jag väljer denna metod och planerat att sätta huset på alba kant element som dessutom är 250mm tjocka precis som leca blocken är, skulle det då vara lämligt att även klä balken utvändigt med cellplast precis som väggarna??

2. Om man skulle av helt estetiska skäl känna att en träfasad passat bättre på både hustypen och i den miljön huset kommer att stå skulle det då vara möjligt att lägga glespanel mot cellplasten och därefter spika klädselbrädorna..... Jag ser en risk med attt celllplasten ligger ganska oskyddad mot brand.... eller överdramatiserar jag den risken???
 
2. Om man skulle av helt estetiska skäl känna att en träfasad passat bättre på både hustypen och i den miljön huset kommer att stå skulle det då vara möjligt att lägga glespanel mot cellplasten och därefter spika klädselbrädorna..... Jag ser en risk med attt celllplasten ligger ganska oskyddad mot brand.... eller överdramatiserar jag den risken???
Det ska inte vara någon fara. Det finns ett flertal sätt att bygga hus på som har cellplast långt ut i konstruktionen. Men som du nämner det brinner cellplast bättre än mineralull och man bör ha det i åtanke när man planerar sina projekt. Ett alternativ kan vara att sätta utegips mot cellplasten innan läkten. Cellplast självantänder inte och jag tror att de allra flesta husbränder som sker antänds inifrån huset på ett eller annat sätt.
 
Hej,
jag undrar vad man använder för bruk när man bygger en tunn vägg som är ansluten till öppen spis (brandvägg). Jag har prövat putsbruk C Maxit Serpo135 och fuktat ytan innan men det håller inte! Vid små stöttar släpper det! Tack för svaren.
 
K
Fukta inte ytan och välj istället Tunnfogsbruk A, som man använder till lättbetong. Vill du ändå använda ett murbruk så bör du välja Serpo 131 istället.
 
Redigerat:
Vilken imponerande kunskap som finns här ! Jag ska så småningom igång med ett litet bygge igen. Vad jag kunnat läsa mig till är det ganska svårt att entydigt svara på vad som är bäst och billigast.
Konsten är väl att hitta en pålitlig hantverkare som murar upp huset? En som kommer och så...
Jag bor ganska nära Finja och tänkte därför välja isolerblock därifrån.Nu undrar jag om någon putsat med kalkbruk och hur det gick? Eller finns ett bättre förslag om man ska bygga stenhus i anslutning till ett befintligt korsvirkeshus av lersten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.