944 953 läst · 5 181 svar
945k läst
5,2k svar
Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 797 inlägg
Korrekt, men då får du pip-problemet plus att det även påverkar vid avlarmning, såvitt jag förstår det som så vill han ENDAST ha pålarmning av området.gol skrev:
Länkning är ju tänkt ifall man har en "lobby" som är gemensam, och sedan har 3 hyresgäster varsitt område.
Lobbyn larmas då på när alla 3 hyresgäster larmat på sitt,.
Lobbyn larmas då av när någon av de 3 hyresgästerna larmar av sitt område.
Genom att då länka alla hyresgäster till lobbyn, så kommer lobbyn att larmas på när alla hyresgäster larmat på sitt.
phl vill ha så att, typ garaget larmas på när han larmar på huset, men han vill INTE att garaget ska larmas av automatiskt från huset vad jag förstått det som, utan det görs från PP500 när han går in i garaget.
Därav bäst att använda händelsetrigger för att trigga en pålarmning av garaget automatiskt vid pålarmning av huset, så får man störst kontroll över situationen.
Redigerat:
Du har tolkat mitt önskemål helt korrekt. Får fundera på hur jag gör, är lite av ett icke-problem just nu eftersom jag inte har kopplat något varning för påkoppling i garaget så vet man ju inte att man ska fördröja automattillkopplingen
Har inte ens testat om det är möjligt att fördröja tillkopplingen från PP500, det måste jag testa.
Ligger ju nära till hands att spana efter en begagnad K421 och sätta någonstans i ladan så får man både pip och möjlighet att tydligt fördröja.
Ligger ju nära till hands att spana efter en begagnad K421 och sätta någonstans i ladan så får man både pip och möjlighet att tydligt fördröja.
Länkning fungerar alldeles utmärkt för att länka t.ex larmområde HUSET och GARAGET. Du kan då bestämma om GARAGET ska larmas på när HUSET larmas på. Du kan även bestämma om avlarmning av HUSET även ska avlarma GARAGET. Vad det gäller pipet i respektive MAP är jag dock osäker på hur det funkar.S sebastiannielsen skrev:Korrekt, men då får du pip-problemet plus att det även påverkar vid avlarmning, såvitt jag förstår det som så vill han ENDAST ha pålarmning av området.
Länkning är ju tänkt ifall man har en "lobby" som är gemensam, och sedan har 3 hyresgäster varsitt område.
Lobbyn larmas då på när alla 3 hyresgäster larmat på sitt,.
Lobbyn larmas då av när någon av de 3 hyresgästerna larmar av sitt område.
Genom att då länka alla hyresgäster till lobbyn, så kommer lobbyn att larmas på när alla hyresgäster larmat på sitt.
phl vill ha så att, typ garaget larmas på när han larmar på huset, men han vill INTE att garaget ska larmas av automatiskt från huset vad jag förstått det som, utan det görs från PP500 när han går in i garaget.
Därav bäst att använda händelsetrigger för att trigga en pålarmning av garaget automatiskt vid pålarmning av huset, så får man störst kontroll över situationen.
Elektroniktokig
· 797 inlägg
Såvitt jag förstår så ska det fördröja tillkopplingen om du blippar brickan på PP500.phl skrev:
Du har ju en utgång på 210:an. (dörrkontrollern) - om du ställer att dörr 2 inte används. Om du inte använder denna utgång, så kan du lägga denna utgång som en friliggande utgång, och sedan koppla en summer till denna + ev blinkande lampa.
Därefter ställa så att utgången går på när schemalagd larmtillkoppling är påväg att ske. (Välj utgångstyp = automatisk tillkoppling).
Sedan blippar du brickan på PP500 när du vill fördröja tillkopplingen.
Fortsätter med frågor, har satt upp PDM-IXA18 PIR i huset (Traderafynd). I databladet står det att det finns en husdjursoption. Det verkar inte vara clips, ej heller inställning på PIR:en. Är det fråga om en helt annan produkt som specialbeställs?
Elektroniktokig
· 797 inlägg
Jaja, får väl byta PIR på det ställe där det är ett problem (verkar funka bra i övriga huset). I databladet till PDM-IXA18 står det "Flexible, fast and error-free installation with sensitivity adjustment and pet immunity (option)", därav min fråga.S sebastiannielsen skrev:
Elektroniktokig
· 797 inlägg
Mjae, databladet jag tittar på är det för PDM-IXA18/18T specifikt, inget annat. Men det spelar mindre roll 
Får se om det hjälper att ställa ner känsligheten. Just nu har ena katten rymt och den andra har jag slarvat bort i samband med att den luffade med på släpet till tippen 😭
Får se om det hjälper att ställa ner känsligheten. Just nu har ena katten rymt och den andra har jag slarvat bort i samband med att den luffade med på släpet till tippen 😭
Jag har barn som ska in i garaget. Fjärrkontrollen till garaget är lite "lätt tryckt" så garaget står öppen med jämna mellan rum.
Barnet har en tagg för avlarmning av huset. Larmet kan även styra garageportarna.
Jag skulle helst vilja att barnet inte har en fjärr till garaget.
Finns det alternativ för montage utomhus där man med en tagg kan få in en signal i spc? Allra helst integrerat med spc. Garaget är fristående men jag har dragit kabel så larmet täcker garaget också.
Barnet har en tagg för avlarmning av huset. Larmet kan även styra garageportarna.
Finns det alternativ för montage utomhus där man med en tagg kan få in en signal i spc? Allra helst integrerat med spc. Garaget är fristående men jag har dragit kabel så larmet täcker garaget också.
Ska gå med hjälp av dörrcentral+läsare,A andersda skrev:Jag har barn som ska in i garaget. Fjärrkontrollen till garaget är lite "lätt tryckt" så garaget står öppen med jämna mellan rum.
https://products.acresecurity.com/intrusion/products/kits/reader-kits/spca210-pp500em/
Se följande inlägg, 887, 894, 895, 901, 902 i denna tråd.
Den lär inte kunna sitta utomhus, iaf inte utan skydd (låda), får nämligen vara max 90% luftfuktighet icke kondenserande.
https://ams.acresecurity.com/rails/...5a100_spce120_220_01_en_de_fr_it_se_nl_es.pdf
https://ams.acresecurity.com/rails/...5a100_spce120_220_01_en_de_fr_it_se_nl_es.pdf