Måste göra rökdetektorn spänningslös.
Ett sätt är att jacka ur detektorhuvudet från sockeln.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Måste göra rökdetektorn spänningslös.
Ett sätt är att jacka ur detektorhuvudet från sockeln.
Great. Bara dra eller?
 
Oftast så vrider man huvudet motsols ca 1-1,5cm för att ta loss.

Vissa kan sitta väldigt hårt, vissa kan ha en spärr.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Oftast så vrider man huvudet motsols ca 1-1,5cm för att ta loss.

Vissa kan sitta väldigt hårt, vissa kan ha en spärr.
Tack för hjälpen det funkade att vrida och den satt fast rätt hårt
 
Det där med återställning av rökdetektor har varit uppe några gånger i tråden.

Det med att ta bort detektorhuvudet var det ”enklaste” att göra misstänkte jag med anledning av den aktuella situationen.

Läs från detta inlägg och några inlägg framåt, för att återställa ”automatiskt” eller ”semiautomatiskt”,
https://www.byggahus.se/forum/threa...ns-spc-larmskola.213504/page-274#post-4200552
 
tippz tippz skrev:
Du har ju väldigt låg spänning på batteriet, så den kanske drar ner aggregatet en aning.

Vad har du för temperatur där du har centralen? Batterier behöver ganska bra miljöer för att uppnå längre livslängd
Inomhus temp typ 21-24 grader.
Jag har nu beställt ett nytt batteri så får vi se om det hjälper. :) Kan tycka det är lite dåligt att ett 12 års batteri bara håller 2 år, men det är inte så mycket att göra. Någon längre garanti lär ändå inte finnas på ett batteri.
 
Hejsan!

Sitter på ett siemens 4300 som tidigare ägare har haft , har fått alla koder/inlogg

Det var tidigare uppkopplad emot larmcentral , men avtalet är uppsagt .
Kör ip samt gsm modem 4g
Om man nu själv vill få alla sms om det blir larm ,osv , finns det nån bra guide på hur man ställer om det ifrån larmcentralen så det går till en själv ??
 
C CoyRascal skrev:
Har problem med att logga in i en Siemens CCMS2010-IR som var kopplad till mitt SPC larm. Hade strul med att webgränssnittet i kameran inte ville spara ändringar som jag gjorde. Körde därför en export av mina inställningar och sedan full återställning av fabriksinställningarna. Kunde komma åt och logga in via [länk] men hade samma problem som tidigare så jag körde återställning genom att hålla in knappen på utsidan i 20 sek.

Efter det så tar den inte admin/admin och låter mig logga på, varken via http eller telnet. Via telnet ser det ut så här:

Compact Siemens IP camera login: admin
Password:
Login incorrect

Har provat att återställa ett antal gånger igen, låtit kameran ligga strömlös ett dygn utan något resultat.

Någon idé på vad man mer kan prova?
Hej
Har samma bekymmer, hittade du någon lösning, funderar på om browsern har fel inställning /inte stödjer, har testat lite olika browsers och testat med active-x inställning. Men den svarar inte på ping heller.
/Magnus
 
L larsw1 skrev:
Hejsan!

Sitter på ett siemens 4300 som tidigare ägare har haft , har fått alla koder/inlogg

Det var tidigare uppkopplad emot larmcentral , men avtalet är uppsagt .
Kör ip samt gsm modem 4g
Om man nu själv vill få alla sms om det blir larm ,osv , finns det nån bra guide på hur man ställer om det ifrån larmcentralen så det går till en själv ??
Har du inga planer på att köra mot LC så är det alltid smidigare o köra via SPC Connect istället..
Då får du allt via app istället o slipper böka med SMS.

Gör ett systemanvändarkonto på SPCconnect o så ska du lägga upp kommunikation via FlexC i centralen.

Om du ändå vill ha SMS så får du ställa om larmmottagaren i sändarinställningarna i centralen. Under förutsättning att simkortet fortfarande är aktivt.
 
N NomNom skrev:
Har du inga planer på att köra mot LC så är det alltid smidigare o köra via SPC Connect istället..
Då får du allt via app istället o slipper böka med SMS.

Gör ett systemanvändarkonto på SPCconnect o så ska du lägga upp kommunikation via FlexC i centralen.

Om du ändå vill ha SMS så får du ställa om larmmottagaren i sändarinställningarna i centralen. Under förutsättning att simkortet fortfarande är aktivt.
Hej

Det vet inte om det finns nån guide på hur man ska lägga upp via flexc ?

Har så jag kan logga in via appen o se larm o larma på o av idag , ?
 
Det går att ställa in appen till att skicka pushmeddelanden,
Inställningar - ”din central” - ”Redigera / Meddelanden” - välj vad du vill få meddelanden om.
Skärmdump av en app för hemlarm med inställningar för olika typer av notifikationer och larm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det går också att samtidigt få SMS-meddelanden om man vill.
Kan fixa lite bilder på inställningar framöver.
 
L larsw1 skrev:
Hej

Det vet inte om det finns nån guide på hur man ska lägga upp via flexc ?

Har så jag kan logga in via appen o se larm o larma på o av idag , ?
Skärmdump av inställningsgränssnitt för FlexC kommunikation med alternativ för att lägga till SPC Connect och ATS-system.
I kommunikationsinställnigar FlexC så finns redan förberett för att lägga upp mot SPC connect.

Egentligen ingen manual på så sätt men via SPC manualen får du mer info om vad varje inställning gör. Du behöver använda ditt unika SPC-id som din central har när du aktiverar SPCconnect i centralen. Det IDt ska sedan knytas i SPCConnect-webbsidan på ditt användarkonto. Då börjar sedan din central o kommunicera via molnet och du kan ladda hem Vanderbilts app och logga in mot molnet o då hitta din central.
 
Logga in som administratör direkt på centralen, gå till kommunikation - kommunikation - modem - konfigurera,
Skärmbild av inställningsmenyn för GSM-modem med fält för APN och andra konfigurationsalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gå sen till Användare - ”Användare SMS” - ”Lägg till”
Skärmdump av gränssnitt för SMS-inställningar i ett säkerhetssystem med menyalternativ och reglage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: Angående övre bilden och fältet APN, där skriver man i den APN-adress som ens egna operatör har.
 
Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Logga in som administratör direkt på centralen, gå till kommunikation - kommunikation - modem - konfigurera,
[bild]

Gå sen till Användare - ”Användare SMS” - ”Lägg till”
[bild]
Tusen tack för hjälpen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.