S spacemoose skrev:
Ok. Tack för förklaringen. :) Då har det larmmässigt ingen betydelse om man använder RT eller RTA, men livet blir kanske lite enklare med RTA i och med att man slipper återställa genom att rycka ut en kabel.
Jag har skapat en ”knapp” som triggar en reläutgång som matningen till rökdetektorerna går via. Så jag aktiverar knappen så drar det växlande reläet i en sekund för att sedan släppa.

Det ska även gå att göra så att relät/släpper per automatik genom händelse, jag har inte lyckats få till så att det händer vid återställning av brandlarm, det hade jag velat.

Demmpa Demmpa skrev:
Jag har skapat en ”knapp” som triggar en reläutgång som matningen till rökdetektorerna går via. Så jag aktiverar knappen så drar det växlande reläet i en sekund för att sedan släppa.

Det ska även gå att göra så att relät/släpper per automatik genom händelse, jag har inte lyckats få till så att det händer vid återställning av brandlarm, det hade jag velat.
Varför använder du inte den inbyggda funktionen för återställning via en utgång på SPC:n?

Rök - Denna utgång sätts på momentant (3 sekunder) när en användare frånkopplar systemet, den kan användas för att återställa rökdetektorer Utgången kommer även att aktiveras när sektionen är återställd. När du använder zonen för att återställa låsta rökdetektorer kommer den första kodinmatningen inte att aktivera rökutgången men kommer att tysta sirenerna, vid nästa kodinmatning om brandsektionen är i öppet tillstånd kommer rökutgången att aktiveras tillfälligt. Denna process kan upprepas tills brandsektionen är stängd.

• Älska
Demmpa
  • Laddar…
Får testa det i morgon. Fungerar det som jag vill så blir jag glad.

Edit: Jag vill ha alla rökdetektorer i drift fram tills centralen återställs, har nämligen en larmpunkt per ingång (oberoende om det är RD/MK/PIR), så jag ser exakt vilken/vilka larmpunkter det är som larmar.

@gol det fungerar precis så som jag vill att det ska göra, TACK!

Alla rökdetektorer lever tills centralen återställs, då dippar dom i några sekunder (plus uppstartstid).
Blixtljus och sirener startar igen om fler rökdetektorer triggar efter kvittering.

• Gilla
gol
  • Laddar…
Godkväll alla glada.

Jag försöker komma åt webinterfacet för att sedan få igång min SPC Connect-koppling som legat nere i några månader. Men hur kommer jag in i detta?

Vad jag minns så skulle man knappa in HTTPS://IP-NUMMER och sedan logga in. Men jag kommer bara till en ruta som stoppar mig pga att anslutningen inte är säker. Kommer ihåg att det var så för några år sedan också men då kunde man tryck i en "bock" och komma vidare. Hittar inget sådant nu. Har provat med Edge, Chrome och Firefox. Hur tusan gör man? Har version 3.6.6 i centralen. Kanske är dags att uppdatera också?

Tacksam för svar. Trevlig kväll.

Är det någon av dessa felmeddelanden:
Webbläsare varnar för osäker anslutning med text "Din anslutning är inte säker" och alternativ för avancerade inställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av webbläsare som visar säkerhetsvarning med texten "Anslutningen är inte privat".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka i så fall på ”avancerat” och vidare på ”fortsätt till …”

https://support.apple.com/sv-se/HT203126

https://support.mozilla.org/sv/kb/felsokning-sakerhetsfelkoder-sakra-webbplatser

https://support.zyxel.eu/hc/sv/arti...tal-system-i-Google-Chrome-vad-betyder-detta-

Demmpa Demmpa skrev:
Är det någon av dessa felmeddelanden:
[bild]
[bild]

Klicka i så fall på ”avancerat” och vidare på ”fortsätt till …”

[länk]

[länk]

[länk]
Tjena. ja nånting liknande. Dock så har jag ingen knapp där man kan trycka på tex Avancerat och fortsätta. Står bara nånting i stil med Mer info. För några år sedan så mins jag att man kunde trycka på avancerat som du säger och sedan gå vidare. Använder Windows 11. Kanske ska testa med iPad också.

J jockelw skrev:
Tjena. ja nånting liknande. Dock så har jag ingen knapp där man kan trycka på tex Avancerat och fortsätta. Står bara nånting i stil med Mer info. För några år sedan så mins jag att man kunde trycka på avancerat som du säger och sedan gå vidare. Använder Windows 11. Kanske ska testa med iPad också.
Tror det har att göra med att du har en för ny webbläsare i förhållande till det väldigt gamla certifikatet i 3.6.6. Uppgradera centralen, eller ladda ner en gammal Internet Explorer version:)

tippz tippz skrev:
Tror det har att göra med att du har en för ny webbläsare i förhållande till det väldigt gamla certifikatet i 3.6.6. Uppgradera centralen, eller ladda ner en gammal Internet Explorer version:)
Mm förstår att det är det som ställer till det.

Hur uppdaterar man centralen om man inte kommer in i webbgränsnittet? Vart hittar man uppgraderingsfiler nu?

Ibland är det bara en länk i texten.
Kan du ta en bild/skärmdump på felmeddelandet?

Hej
Jag tänkte ändra lite i mitt larm men det var ett par år sedan jag gjorde det .
jag kan inte komma åt det från min webbläsare .
är det någon inställning jag kan göra för att komma in i centralen ?

R RickardAP skrev:
Hej
Jag tänkte ändra lite i mitt larm men det var ett par år sedan jag gjorde det .
jag kan inte komma åt det från min webbläsare .
är det någon inställning jag kan göra för att komma in i centralen ?
Vad skriver du i adressfältet?
Exakt vad får du för svar/felmeddelande?

Vilken version på mjukvaran i centralen?

Vad använder du för enhet för att ansluta till centralen och vilken webbläsare?

Jag skriver https://192.168.0.119
Har provat googel chrome och edge.
Mjukvaran är 3.6 tror jag .
Har bara använt appen dom senaste åren .

Exakt vad får du för svar/felmeddelande?
Skärmdump?

Prova https://ip-nummer:443
Prova en äldre webbläsare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.