L larsw1 skrev:
Hejsan!

Sitter på ett siemens 4300 som tidigare ägare har haft , har fått alla koder/inlogg

Det var tidigare uppkopplad emot larmcentral , men avtalet är uppsagt .
Kör ip samt gsm modem 4g
Om man nu själv vill få alla sms om det blir larm ,osv , finns det nån bra guide på hur man ställer om det ifrån larmcentralen så det går till en själv ??
På denna sida finns det manualer och instruktioner: https://www.spcsupportinfo.com/SPCConnectPro/

Lycka till.
 
Hej!

Frugan satte igång att fritera något till barnen för en liten stund sedan. Det utlöste brandlarmet på ovanvåningen. :-D

Men det står "Brand - Sabotage", så jag antar att jag har kopplat branddeckaren fel på något sätt.
Sirenen tjöt inte utan endast indikering på kontrollpanelen på väggen och ett svagt pipande.
Branddeckarens indikeringslampa lyser rött i taket.

1. Först och främst. Hur fanken återställer jag brandlarmet/sabotagelarmet? Har provat via appen samt webb guit till centralen. Hittar inte återställning.

2. Nästa fråga. Vad kan vara felkopplat om branddeckaren indikerar sabotage och inte brand? Antar det är därför sirenen inte började tjuta. (?)
 
S spacemoose skrev:
Hej!

Frugan satte igång att fritera något till barnen för en liten stund sedan. Det utlöste brandlarmet på ovanvåningen. :-D

Men det står "Brand - Sabotage", så jag antar att jag har kopplat branddeckaren fel på något sätt.
Sirenen tjöt inte utan endast indikering på kontrollpanelen på väggen och ett svagt pipande.
Branddeckarens indikeringslampa lyser rött i taket.

1. Först och främst. Hur fanken återställer jag brandlarmet/sabotagelarmet? Har provat via appen samt webb guit till centralen. Hittar inte återställning.

2. Nästa fråga. Vad kan vara felkopplat om branddeckaren indikerar sabotage och inte brand? Antar det är därför sirenen inte började tjuta. (?)
1: Gör detektorn spänningslös, tex genom att skruva bort huvudet.

2: Vid dubbelballansering så ska ett motstånd sitta i serie med detektorn, sedan ska ett motstånd sitta parallellt med larmkontakten på detektorn, larmkontakten ska vara NC.
Schematisk bild av en detektoranslutning med markeringar för spänningslösning, seriekoppling och parallellkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Demmpa Demmpa skrev:
1: Gör detektorn spänningslös, tex genom att skruva bort huvudet.

2: Vid dubbelballansering så ska ett motstånd sitta i serie med detektorn, sedan ska ett motstånd sitta parallellt med larmkontakten på detektorn, larmkontakten ska vara NC.
[bild]
1. Stort tack! Det löste problemet. Skruvade av + kabeln och satte in den igen. Därefter gick det att återställa via webb guit.

2. Det sitter endast ett motstånd på 5.6k ohm i branddeckaren parallellt med larmkontakten.
I spc så ser inställningen ut enligt nedan. Antar att detta då är enkelbalanserat, så om jag fattat det rätt så kan jag antingen sätta dit ytterligare ett motstånd i serie alternativt ändra inställningen i spc till enkelbalanserad. (?)
Är det därför som jag fick sabotagelarm och inte brandlarm?
Det är en äldre deckare från gamla ägaren. Märkt 2004-04-30 vilket jag antar är tillverkningsdatum. Bör den bytas ut?

Etikett på en 4-trådig rökdetektor modell MN240, tillverkad 30 april 2004, med tekniska specifikationer och ett motstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inställningar för branddetektor i säkerhetssystem med valen DUB BAL 5k6/5k6 och larmtyp Brand.
 
Din rökdetektor är NO. Den kortsluter vid larm.
Så nu när det gick larm så blev ingången kortsluten.

Har inte koll på om det går att dubbelbalansera med en NO-enhet, har inte heller koll på hur man ska konfigurera ingången för enkelmotstånd.
 
Gå in i ”Attribut” för aktuell sektion och aktivera ”NO”, lägg även till ett 4k7-motstånd i serie med detektorn.
Nu bör det bli rätt, då bör det bli följande:
9k4 = olarmat, normal drift,
4k7 = brandlarm
0 = sabotage (kortsluten)
∞ = sabotage bruten slinga

Skärmdump av larminstallationssystem där "Normalt öppen"-attribut är markerat för en sektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Demmpa Demmpa skrev:
Gå in i ”Attribut” för aktuell sektion och aktivera ”NO”, lägg även till ett 4k7-motstånd i serie med detektorn.
Nu bör det bli rätt, då bör det bli följande:
9k4 = olarmat, normal drift,
4k7 = brandlarm
0 = sabotage (kortsluten)
∞ = sabotage bruten slinga

[bild]
Stort tack för förklaringen. Då förstår jag.
såg inte att det var en NO jag hade. Den är ju lite gammal också. Om man skulle byta den istället vad hade varit bra att satsa på för deckare?
Såg att det finns både enbart rök men också multidetektor. Är det olika användningsområden?

alla detektorer jag har är med 5.6k ohms motstånd av någon anledning. Troligen då det satt ett annat larm där tidigare.
Men 4k7 verkar vara det normala på spc. Har det någon betydelse så länge det är rätt inställt i centralenheten? Tänkte om jag borde byta till 4k7 på sikt.
 
Vi har åtta DP721RT som är både rök & värme, https://www.velltra.se/search?q=Dp721

Nu kommer jag inte ihåg vem som äger vem av Carrier och Autronica.
Autronica har hållit på med brandlarm sedan typ 60-talet

Edit:
Det kvittar egentligen vilket resistansvärde det är, bara det är rätt inställt.
4k7 är det som följer med centralen och utökningskort, till centralen misstänker jag även att 1k & 2k2 följer med.
 
Redigerat:
S spacemoose skrev:
Stort tack för förklaringen. Då förstår jag.
såg inte att det var en NO jag hade. Den är ju lite gammal också. Om man skulle byta den istället vad hade varit bra att satsa på för deckare?
Såg att det finns både enbart rök men också multidetektor. Är det olika användningsområden?

alla detektorer jag har är med 5.6k ohms motstånd av någon anledning. Troligen då det satt ett annat larm där tidigare.
Men 4k7 verkar vara det normala på spc. Har det någon betydelse så länge det är rätt inställt i centralenheten? Tänkte om jag borde byta till 4k7 på sikt.
S spacemoose skrev:
Stort tack för förklaringen. Då förstår jag.
såg inte att det var en NO jag hade. Den är ju lite gammal också. Om man skulle byta den istället vad hade varit bra att satsa på för deckare?
Såg att det finns både enbart rök men också multidetektor. Är det olika användningsområden?

alla detektorer jag har är med 5.6k ohms motstånd av någon anledning. Troligen då det satt ett annat larm där tidigare.
Men 4k7 verkar vara det normala på spc. Har det någon betydelse så länge det är rätt inställt i centralenheten? Tänkte om jag borde byta till 4k7 på sikt.
Finns en modell som heter DP721R som är ganska jättevanlig :) rökare är det

Multi / kombi brukar vara att du har ett kriterie till i detektorn dvs typ värme och rök . Sedan hur den ställer ut larm i vilket läge rök eller värme är olika på modellnivå.

Motståndsvärde kan du blanda hej vilt sålänge centralen kan hantera det. Som du säger så kan du använda 5k6 eller 4k7 som du vill men de gör livet lättare att använda ett o samma motståndsvärde.. jag själv är allergisk mot o blanda på vanliga dubbelbalanserade sektioner
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vi har åtta DP721RT som är både rök & värme, [länk]

Nu kommer jag inte ihåg vem som äger vem av Carrier och Autronica.
Autronica har hållit på med brandlarm sedan typ 60-talet

Edit:
Det kvittar egentligen vilket resistansvärde det är, bara det är rätt inställt.
4k7 är det som följer med centralen och utökningskort, till centralen misstänker jag även att 1k & 2k2 följer med.
Tack för tipset.
Såg att det även finns en variant som heter DP721RTA med automatisk återställning. Är det något man bör ha eller är det bättre att köpa DP721RT och återställa själv?
Är ju bekvämt om den återställer sig själv, men och andra sidan så vill man kanske manuellt återställa om den har löst ut som en slags kvittens. Jag kan ju alltid skruva ner och bryta strömmen, men den dagen det händer och jag inte är hemma så kommer aldrig frugan att lösa det själv.

Läste någonstans att man kunde koppla den icke självåterställbara varianten via en ingång i centralen och man via den kan återställa, så man slipper skruva ner och bryta strömmen.

Hur har ni resonerat?
 
RilleRock
S spacemoose skrev:
Tack för tipset.
Såg att det även finns en variant som heter DP721RTA med automatisk återställning. Är det något man bör ha eller är det bättre att köpa DP721RT och återställa själv?
Är ju bekvämt om den återställer sig själv, men och andra sidan så vill man kanske manuellt återställa om den har löst ut som en slags kvittens. Jag kan ju alltid skruva ner och bryta strömmen, men den dagen det händer och jag inte är hemma så kommer aldrig frugan att lösa det själv.

Läste någonstans att man kunde koppla den icke självåterställbara varianten via en ingång i centralen och man via den kan återställa, så man slipper skruva ner och bryta strömmen.

Hur har ni resonerat?
Manuell återställning.
 
RilleRock RilleRock skrev:
Manuell återställning.
Varför tycker du det är bäst? :)
Sätta ström matningen via utgångsrelä så det går att återställa via det?
 
S spacemoose skrev:
Varför tycker du det är bäst? :)
Sätta ström matningen via utgångsrelä så det går att återställa via det?
Funderar kring vilken av deckarna DP721RT och DP721RTA som ska köpas in. Kommer att köpa ett 10-tal, så är mycket tacksam om någon mer insatt än jag har möjlighet att utveckla resonemanget lite om varför man bör använda RT med manuell återställning framför RTA med automatisk återställning. :D

Vad händer om en RT löser ut? Kommer sirenen att tjuta fram tills att den återställs manuellt?
Vad händer om en RTA löser ut? Kommer larmet återställas själv. dvs om den löser ut så är det inte säkert att man uppfattar om man inte är hemma? Är det detta som blir skilladen?
 
Har ingen RTA utan bara RT, men larmdon etc kommer att tjuta tills centralen kvitteras/återställs, för det kvittar nämligen om ingången bara triggas snabbt eller ”ligger till” konstant.

För att återställa centralen så behöver detektorn återställas innan/samtidigt eller att ingången blockeras.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Har ingen RTA utan bara RT, men larmdon etc kommer att tjuta tills centralen kvitteras/återställs, för det kvittar nämligen om ingången bara triggas snabbt eller ”ligger till” konstant.

För att återställa centralen så behöver detektorn återställas innan/samtidigt eller att ingången blockeras.
Ok. Tack för förklaringen. :) Då har det larmmässigt ingen betydelse om man använder RT eller RTA, men livet blir kanske lite enklare med RTA i och med att man slipper återställa genom att rycka ut en kabel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.