73 961 läst · 434 svar
74k läst
434 svar
Lantmäteriet flyttar gräns i registerkartan? Vägrar lämmna besvärshänvisning
Ner mot mot vatten linjen på 3 ställen där den blivit avkortad efter vattenlinjen .M -MH- skrev:
Finns dokumenterade föreningar enligt ÄJD/JD och lantmätare byalaget och byaåldermannen att gränsen mot havet är som de nyupprättade kartorna visar år 1933 och fram till 1970 vilket godkänts av överlantmätare och fastställts av Ägodelningsdommare Finns fastighetsbestämning 1976 & 1982 samt dom från Sveriges Högsta rättsinstans Högsta Domstolen år 1983 om gränsen på ena sidan när en tomt avstyckdes 1970 helt ur min stamfastighet. sen gäller ju även 18 § JP.
Dessutom finns det enskilt vattenområde som från laga skiftet (ÄJB 12§4) tillhört min stamfastighet eftersom ingen annan har närmare strand. Vattenområde (nu outrett) togs ej med på kartor vid lantmäteriförrättning under 60 talet och framåt p g a okunskap/försummelse. Jord täckt av vatten tillhör fastigheten genom presumtion. Och hur som hels så gäller idag JB 1:5. att vattenområdet tillhör närmaste strand, ingen annan har uppenbart närmare strand.. men lantmätaren vill inte förstå detta...
Dessutom så har jag strandrätt enligt ÄJB 12:4, JB 1§6 & 2kap 7§ lag (1998.812)som är typ officialservitut att nyttja uppgrundad mark p g a vattenminskningen.
M -MH- skrev:
Återställa DRK-register kartan som den var ritad före oktober 2017( då det ändrades).M -MH- skrev:
Då var linjen ritad som förrättningskartan från år 2013 som har laga kraft visar och är orubblig.
Samt att de tre (3) fastighetsgränserna var ritade ner mot vattenlinjen.
Det är 2013 års förrättningskarta som har laglig kraft. någon annan senare laga kraft ändring finns ej.
Sen tycker jag att det är märkligt att lantmätare förfalskar namnteckningar på sökande när de inte är behöriga och skriver dit ett annat namn som inte heller är behörig att söka lantmäteriförrättning. Märkligt att sådana lantmätare inte sparkas ut. Som ställer till besvär och oreda. Och som anser att det inte finns någon lag som styr lantmäterimyndighetens arbete???? Mina fem så ören
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är markeringar å marken som i första hand anger gränsen.
i andra hand gäller kartan vad den avser.
Jag har inga problem att första vad kartan avser.hur fastighetsindelningen skall vara Denna karta avser inte den ändrade gränsen som ritats som en fastighetsgräns i alla fall.
Redigerat:
Den där bestämmer inga gränser, den slår bara ihop fastigheter. Lite svårt att se om man inte får hela akten försås, men den bestämmer inte gränsen mot have, lika lite som den bestämmer gränsen mot sommarstugetomterna. I texten skall det stå vilka gränser som bestäms (om någon). Det går alldeles utmärkt att slå ihop fastigheter med osäkra gränser, utan att de blir mindre osäkra för det.
Men det viste du ju redan för två år sedan:
https://www.byggahus.se/forum/threa...svaershaenvisning.313607/page-22#post-3153474
Vet du när samfälligheten skapades?
Men det viste du ju redan för två år sedan:
https://www.byggahus.se/forum/threa...svaershaenvisning.313607/page-22#post-3153474
Vet du när samfälligheten skapades?
Jag har nyligen använt tjänsten Rätta Kartan hos lantmäteriet. Dom har vidarebefodrat ärendet till kommunala lantmäteriet. Tyvärr, för dom verkar inte vara lika kompetenta som det statliga lantmäteriet. Ärendet gäller att dom förväxlat två samfälligheter.
Tjänsten är väl relativt ny ännu men hoppas att det kommer resultera i något bra oavsett om det är kommunala eller statliga som tar just det ärendet. Min uppfattning av hur tjänsten fungerar är ändå att det inte borde vara några svårigheter för kommunalt att hantera det.M Mce1978 skrev:
Inga gränser mot havet är fastställda förutom den på norra sidan som i äldre förrättningar är enskilt vatten för min fastighet och är obestämd mot 8:53. Tomten 38.25 är avstyckad helt ur min fastighet vilket Högsta Domstolen fastställt Högsta Domstolen tar ju bara upp principielt viktiga fall och deras beslut är prejuciderande. det måste vara mycket svårt att rubba Högsta Domstolens beslut i så fall måste någon begära resning till regeringen vilket är i stort sett omöjlig då måste den avstyckningen rivas upp eftersom Högsta Domstolen Fastighetsdomstolen Ägodelningsdommare, Överlantmätare och Lantmätare före 1972 alla gjort fel före jordabalkens tillkomst. Förrättningar före 1972 går ej att ändra på. Dessutom om fastighetsgränsen skulle ligga som LM ritat i register-DRK- kartan år 2017 så blir resultatet att alla tomtavstyckningar (31stycken b) blir ogiltiga nulliteter eftersom alla i så fall är gjorda ur fel fastighet och mina förra ägare tagit betalt för tomter som de ej ägde på 60-talet eftersom alla från den tiden är avlidna så är det svårt att ändra på (Återställa) vilket blir fullständig kaos med uppretade stugägare som förlorar sina sommarstugtomter. Samt att avstyckningen år 1933 också är fel fast den är fastställd liksom många andra förrättningar i byn från 1933 fram till dagens datum liksom att laga skifte 1914 m fl.förättningar för min fastighet 1942, 1947
Liksom avstyckningar med omarrondering till KR gård med lantbruksnämdens hjälp som var omvälvande med många i byn som blev drabbade med nya kartredovisningar och gränskontroll i samband med detta som godkändes av lantmätare, lantbruksnämnden, länsstyrelsen byalaget byaåldermannen och sakägare runt omarronderingen allt måste då bliva ogiltiga?
Förrättningar laga kraft vunna före 1970 går ej ändra på enligt uppgift eller har jag fel???
Liksom avstyckningar med omarrondering till KR gård med lantbruksnämdens hjälp som var omvälvande med många i byn som blev drabbade med nya kartredovisningar och gränskontroll i samband med detta som godkändes av lantmätare, lantbruksnämnden, länsstyrelsen byalaget byaåldermannen och sakägare runt omarronderingen allt måste då bliva ogiltiga?
Förrättningar laga kraft vunna före 1970 går ej ändra på enligt uppgift eller har jag fel???
Redigerat: