N
L Lärospånet skrev:
Du har rätt i sak - men det innebär onödig förvirring och ansträngning att om och om igen behöva förklara för folk att kartan de hittat kan vara uppåt väggarna. Hade det inte bara varit lättare och bättre om man åtminstone försökte rätta eventuella misstag istället för att spä på med fler?
Självklart hade det bästa vart att registerkartan hade stämt till 100 % och att LM rätta de uppenbara felen men vem ska betala för det? Och vem ska göra det? LM har personalbrist och är till stor del självfinansierade, så ska resurser läggas på att rätta registerkartan i onödan som inte är rättsligen gällande så kommer det bli till följd av att förrättningarna, som ändå är det viktiga i LMs uppdrag, tar ännu längre tid och kostnaden kommer bli ännu högre eftersom man man måste få in pengarna på något sätt. Inte optimalt enligt mig men man kan ju tycka olika där såklart.
Alternativet är ju såklart mer skattepengar till LM. Men även där tycker jag det finns bättre saker att lägga skattepengar på än att rätta en registerkarta som inte är rättsligen gällande bara för att några få individer inte kan förstå att man inte ska lita på den.
Om du vill rätta kartan så får du säkert de om du betalar för det själv.

Redigerat:
  • Gilla
Springhunter och 3 till
  • Laddar…
Problemet är tillgängligheten. Ta Eniro eller Hitta som exempel. De har publicerat ortografiska kartor med gränser från registerkartan som vem som helst som har en enhet med webbläsare kan gå in och titta på. Även om gränsen i sig är rätt i registerkartan kan ortofotot ligga fel på grund av hur det är taget. Gemene man ser en bild och tolkar det bokstavligt talat som att "här går gränsen". Det TS behöver göra är att beställa en särskild gränsutmärkning/fastighetsbestämning.

Som flera andra är inne på skulle det kosta oerhörda mängder att öka kvaliteten på registerkartan till dagens standard på inmätningar av gränser för alla gränser. Därför rättar man upp registerkartan efter bästa sätt vid nya fastighetsbestämningar/särskilda gränsutsättningar. Att kartan tidigare har visat "mer rätt" är förmodligen bara en slump.

Jag tittade lite i registerkartan. Alla gränser för fastigheten ostvik 10:33 har kvalitén 4.5 vilket är den sämsta precisionen för en fastighetsgräns. Det innebär att den kan ligga mer än 4.5m fel i kartan, den kan i princip ligga 100m fel eller värre. Med andra ord, skulle jag göra någonting i närheten av den gränsen skulle jag leta upp ev. gränsmarkeringar. Vad jag kan se i registerkartan finns det inte ens några gränspunkter för gränsen, vilket innebär att hela fastigheten ligger och flyter runt. Med andra ord, gränsen i kartan går inte att lite på för fem öre.

• Gilla
SarB och 4 till
  • Laddar…
SarB
Det finns även en tjänst på LMs hemsida som heter rätta kartan. Helt uppenbara felaktigheter kan man anmäla där så rättas de.

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
B
SarB SarB skrev:
Det finns även en tjänst på LMs hemsida som heter rätta kartan. Helt uppenbara felaktigheter kan man anmäla där så rättas de.
Problematiken är att Komunala lantmäterimyndigheter är egna myndigheter och har inte sådan service till medborgarna..

SarB
B nord123 skrev:
Problematiken är att Komunala lantmäterimyndigheter är egna myndigheter och har inte sådan service till medborgarna..
Du anmäler det och det statliga lantmäteriet tar hand om det

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
B
N NoOne2k skrev:
Problemet är tillgängligheten. Ta Eniro eller Hitta som exempel. De har publicerat ortografiska kartor med gränser från registerkartan som vem som helst som har en enhet med webbläsare kan gå in och titta på. Även om gränsen i sig är rätt i registerkartan kan ortofotot ligga fel på grund av hur det är taget. Gemene man ser en bild och tolkar det bokstavligt talat som att "här går gränsen". Det TS behöver göra är att beställa en särskild gränsutmärkning/fastighetsbestämning.

Som flera andra är inne på skulle det kosta oerhörda mängder att öka kvaliteten på registerkartan till dagens standard på inmätningar av gränser för alla gränser. Därför rättar man upp registerkartan efter bästa sätt vid nya fastighetsbestämningar/särskilda gränsutsättningar. Att kartan tidigare har visat "mer rätt" är förmodligen bara en slump.

Jag tittade lite i registerkartan. Alla gränser för fastigheten ostvik 10:33 har kvalitén 4.5 vilket är den sämsta precisionen för en fastighetsgräns. Det innebär att den kan ligga mer än 4.5m fel i kartan, den kan i princip ligga 100m fel eller värre. Med andra ord, skulle jag göra någonting i närheten av den gränsen skulle jag leta upp ev. gränsmarkeringar. Vad jag kan se i registerkartan finns det inte ens några gränspunkter för gränsen, vilket innebär att hela fastigheten ligger och flyter runt. Med andra ord, gränsen i kartan går inte att lite på för fem öre.
Problematiken är kommunala lantmäterimyndigheten som suddar bort 3 stycken laga kraft vunna fastighetsgränser DRK-registerkartan som avser alla lantmäteriets kartor dessa länkas vidare till Skogsstyrelsen, Statliga lantmäteriet, Hitta.se, Eniro. Fastighetsmäklare, banker. Kommunala förvaltningar samt alla som använder GPS information typ kartor i entreprenadmaskiner, skogsmaskiner mfl grävmaskiner som litar på GPS/GPRS, utsättare mm som alla får felaktig kartbild. Eftersom att den laga kraftvunna förrättningskartan inte speglas in korrekt då gränser suddats ut och en"hittepå"gräns inritats som saknar underliggande beslut.

SarB
B nord123 skrev:
Problematiken är kommunala lantmäterimyndigheten som suddar bort 2dtycken laga kraft vunna fastighetsgränser i alla lantmäteriets kartor dessa länkas vidare till Skogsstyrelsen, Statliga lantmäteriet, Hitta.se, Eniro. Fastighetsmäklare, banker. Kommunala förvaltningar samt alla som använder GPS informatin /kartor i entreprenader , skogsmaskiner mfl grävmaskiner som litar på GPS/GPRS, som alla får felaktig kartbild. eftersom att den laga kraftvunna förrättningskartan oIinte speglas in korrekt då gränser suddats ut och en"hittepå"gräns inritats som saknar underliggande beslut.
Hade ju varit mycket spännande att veta vilken fastighet detta gäller, låter högst osannolikt att det gått till så

• Gilla
Springhunter och 2 till
  • Laddar…
B
SarB SarB skrev:
Du anmäler det och det statliga lantmäteriet tar hand om det
Det är gjort men problematiken är som jag säger att Komunala Lantmäterier är egna Myndigheter som statliga lantmäteriet inte råder eller utövar tillsyn över.
Statliga lantmäteriet har ingen tillsyn eller kontroll över de kommunala lantmäterimyndigheterna som är självständiga.
Med rättsosäkerhet som följd

SarB
B nord123 skrev:
Det är gjort men problematiken är som jag säger att Komunala Lantmäterier är egna Myndigheter som statliga lantmäteriet inte råder eller utövar tillsyn över.
Statliga lantmäteriet har ingen tillsyn eller kontroll över de kommunala lantmäterimyndigheterna som är självständiga.
Med rättsosäkerhet som följd
Nu har du tyvärr fel och i vilket fall är det som jag sade det statliga lantmäteriet som harhand om funktionen rätta kartan och inte något kommunalt oavsett.

• Gilla
SarB
  • Laddar…
B
SarB SarB skrev:
Nu har du tyvärr fel och i vilket fall är det som jag sade det statliga lantmäteriet som harhand om funktionen rätta kartan och inte något kommunalt oavsett.
Statliga lantmäteriet har ingen möjlighet eller rättighet att styra över de små Kommunala lantmäteriernas kartor eller att ändra i deras kartor,!
Svårt att förstå?
Precis vad det är!

SarB
B nord123 skrev:
Statliga lantmäteriet har ingen möjlighet eller rättighet att styra över de små Kommunala lantmäteriernas kartor eller att ändra i deras kartor,!
Svårt att förstå?
Precis vad det är!
Nu är det ju registerkartan det varit tal om här, inte förrätrningskartor. Det statliga Lantmäteriet, bedriver tvärtom mot vad du säger, tillsyn över de kommunala.

B
SarB SarB skrev:
Nu är det ju registerkartan det varit tal om här, inte förrätrningskartor. Det statliga Lantmäteriet, bedriver tvärtom mot vad du säger, tillsyn över de kommunala.
i verkligheten har de ingen tillsyn i hur de arbetar de komunala är självständiga.

@nord123, är gränsen mot havet någonsin bestämd?

SarB
B nord123 skrev:
i verkligheten har de ingen tillsyn i hur de arbetar de komunala är självständiga.
Då har vi mycket olika erfarenheter. De möten vi från statliga lantmäteriet regelbundet har med kommunala för att säkerställa kvalitén i deras arbete fyller väl ingen funktion då antar jag. Trist

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.