SarB
M Mce1978 skrev:
Vi har haft kontakt med kommunala kontoret tidigare och dom inger inte direkt något förtroende. Det är ju dessutom de som orsakat felet från första början och vill nog ogärna medge det.
Jag vet ju inte vilken fråga det är ni haft kontakt med dem i, men är det en förrättning som enligt dig gjorts fel så hjälper ju inte att använda rätta kartan heller. Hoppas det löser sig! Det händer ju att statliga LM hanterar vad som egentligen ska ligga på det kommunala när det anses nödvändigt.

• Gilla
Nils Terminus
  • Laddar…
B
SarB SarB skrev:
Tjänsten är väl relativt ny ännu men hoppas att det kommer resultera i något bra oavsett om det är kommunala eller statliga som tar just det ärendet. Min uppfattning av hur tjänsten fungerar är ändå att det inte borde vara några svårigheter för kommunalt att hantera det.
Jag har använt tjänsten ett par gånger och fått bra service där då jag fått ut handlingar enligt offentlighetsprincipen som kommunala lantmäteriet vägrar ge ut.
Men statliga LM hänvisar bara att det är kommunala LM:s kartområde där kan statliga LM inte gå in och rätta. Kommunala LM kräver betalt och lägger på luren samt påstår att det finns ingen lag som styr registerDRK karta där kan de göra som de vill säger komunens lantmätare och anser att de inte behöver ge medborgarna den service.de är beroende av.

N
B nord123 skrev:
Jag har använt tjänsten ett par gånger och fått bra service där då jag fått ut handlingar enligt offentlighetsprincipen som kommunala lantmäteriet vägrar ge ut.
Men statliga LM hänvisar bara att det är kommunala LM:s kartområde där kan statliga LM inte gå in och rätta. Kommunala LM kräver betalt och lägger på luren samt påstår att det finns ingen lag som styr registerDRK karta där kan de göra som de vill säger komunens lantmätare och anser att de inte behöver ge medborgarna den service.de är beroende av.
Det dom säger är ju sant, Dom behöver ju inte ändra kartan bara för du tycker det. Är det uppenbart så gör dom det nog men är det inte uppenbart så gör dom nog rätt i att inte ändra den.

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
B
Historisk karta med överlagring av modern registerkarta, röd linje visar "hittepå" gräns mot havet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser man en sammanlagrad karta med laga skiftes kartan från 1843 1843 överklagades förrättningen 1863 fastställdes den förrättningskartan. Men har underkänts med för stora brister i många förrättningar därefter bland annat år 1933 nyupprättades nya kartor vid i stort sett vid alla förrättningar i byn som godkände att dessa nya kartor skulle gälla som yttergräns mot mot havet vilket godkändes av lantmätare, överlantmätare och fastställdes av Ägodelningsdommare vid den tiden. Det finns fall då som var upp i hovrätten som fastställde de nya kartornas gränsredovisningar mor havet eftersom laga skiftes kartan ansågs vara undermålig och stämde för dåligt överens med verkligheten.
Den blå linjen är laga skiftes kartan år1843
Den röda linjen är dagens register-DRK-karta, det är enkelt att se den nya "hittepå" gränsen (röd)som nu diskuteras ligger minst 10 till 15 meter för långt upp från havet om man jämför medunderkända laga skifteskartan från 1843.

För det andra ser man att då är flertalet sommarstugtomter felaktigt avstyckade som alla är helt avstyckade ur min stamfastighet. Varför ändras inte andra gränser som sommarstugornas gränser som också ligger fel bara min gräns som heller inte stämmer med förrätningskartornas visning.
För det tredje så var ett nytt laga skifte år 1914 och 1933.
1914 årsförrättning med nya ägofigurere mot vatten linje ligger längre ner mot vattnet.än 1908 års
1933 finns dokumenterat att 1933 års strandlinje skulle gälla som yttergräns mot havet
1961 vid Omarrondering/ Avstyckning mm till KR gård (koncentrerad rationalisering) för att få effektivare arrondering och bättre nyttjande jord & skog i Norrland) av marken gjordes gränskontroll å marken att alla gränser var å marken synliga ( även mot havet) någon s:8 var inte aktuell finns ej angivet i förrättningshandlingar eller på kartan. Då borde byalaget och byaåldermannen som var med under hela förrättningen överklagat .
Vid avstyckningen av 38.25 fastställdes att nedre sydöstra hörnet motsvarade 1908 års strandlinje då bord 1914 års ligga närmare vattnet
Varför ändrar Lantmätaren bara en kort sträcka nedan för våran sommarstuga. Varför ändras ej gräns mot havet för hela byn? Var det represalie för att hen blev avslöjad med förfalskade namn i ansökan och andra underligheter som hen sysslat med?

Redigerat:
Som jag misstänkte då, de har ritat ungefär som laga skiftet. Några 10 m noggrannhet är det inte i den där ändå, och gränsen är dessutom inte bestämd, men det verkar stämma bättre än den gräns som var ritad i registerkartan tidigare.

Någon slags gräns måste de ju rita mot samfälligheten.

• Gilla
Nils Terminus
  • Laddar…
B
M -MH- skrev:
Som jag misstänkte då, de har ritat ungefär som laga skiftet. Några 10 m noggrannhet är det inte i den där ändå, och gränsen är dessutom inte bestämd, men det verkar stämma bättre än den gräns som var ritad i registerkartan tidigare.

Någon slags gräns måste de ju rita mot samfälligheten.
Som sagt laga skiftes kartan är underkänd i hela byn enligt sentida förrättningar och de röda ringar jag ritat på 2013 års är ju fastställda i den kartan och finns i verkligheten som markerar gränsen.
Vi stamfastighetsägare har delaktighet i det samfällda vattnet och har i alla tider nyttjat marken ner mot havet ingen har anfört något klander mot det eller de arrende tomter som hyrts ut mot vattenlinjen sen 1940 talet avstyckningar gjordes av tomter 1968. 1969, 1970 1982 och har aldrig varit klandrat av byalaget eller byaåldermannen striden runt 38:25 var en stugägare som bråkade om ägoutbytet som gjordes. Avstyckningen som gjordes helt ur min stamfastighet var aldrig ifrågasatt men förklarades riktigt av överlantmätare fastighetsdomstolen och Högsta domstolen som hadde tillgång och granskade laga skifteskartan och senare års förrättningar. det är dagens stugägare som bråkar om mn fastighetsgräns mot havet eftersom de anser sig vilja göra som de vill med misstänkta strandskyddsbrott
Har ju hursomhelst strandrätt att nyttja uppgrundad mark så för mig spelar det ingen roll att gränsen är lite oklar men rätteligen bör den gå i rak linje mellan ändpunkter enligt 2013 års karta

Vi kom ju fram till att gränsen inte är bestämd, eller hur? Oavsett hur många ringar du ritar på en karta som inte har med den gränsen att göra.

Har ju hursomhelst strandrätt att nyttja uppgrundad mark så för mig spelar det ingen roll att gränsen är lite oklar men rätteligen bör den gå i rak linje mellan ändpunkter enligt 2013 års karta
Eftersom det inte har gjorts någon bestämning av den gränsen, så spelar det ingen roll vad du tycker att den borde gå.

• Gilla
SarB och 2 till
  • Laddar…
N
B nord123 skrev:
Som sagt laga skiftes kartan är underkänd i hela byn enligt sentida förrättningar och de röda ringar jag ritat på 2013 års är ju fastställda i den kartan och finns i verkligheten som markerar gränsen.
Vi stamfastighetsägare har delaktighet i det samfällda vattnet och har i alla tider nyttjat marken ner mot havet ingen har anfört något klander mot det eller de arrende tomter som hyrts ut mot vattenlinjen sen 1940 talet avstyckningar gjordes av tomter 1968. 1969, 1970 1982 och har aldrig varit klandrat av byalaget eller byaåldermannen striden runt 38:25 var en stugägare som bråkade om ägoutbytet som gjordes. Avstyckningen som gjordes helt ur min stamfastighet var aldrig ifrågasatt men förklarades riktigt av överlantmätare fastighetsdomstolen och Högsta domstolen som hadde tillgång och granskade laga skifteskartan och senare års förrättningar. det är dagens stugägare som bråkar om mn fastighetsgräns mot havet eftersom de anser sig vilja göra som de vill med misstänkta strandskyddsbrott
Kartan från 2013 har vad jag kan se inga markeringar utan den visar ju bara att något hänt med hela skiften. Så dom gränserna i den kartan är ju lika mycket värda som registerkartans gränser, alltså inget.

B
N Nils ST skrev:
Kartan från 2013 har vad jag kan se inga markeringar utan den visar ju bara att något hänt med hela skiften. Så dom gränserna i den kartan är ju lika mycket värda som registerkartans gränser, alltså inget.
I verklighet finns stenrösen återfunna i upphuggna rågångar och nedslagna lantmäterirör.som gäller före kartan

Jättebra, då vet du var den gränsen går. Men det har inget med gränsen mot havet att göra.

Redigerat:
B
Då måste någon sak ägare till gränsen på vardera sidan begära en dyr fastighetsutredning och plöja igenom flera tusen svårlästa handskrivna förrättnings dokument och anse det värt den kostnaden att ta strid för några kvm som inte har så stort värde för s:8. och som knappast enligt FBL är en lämplig fastighetsbildning snarare en onödig och överspelad samfällighet som inte fyller någon funktion och saknar rätt att ta väg till mm ....
Lantmätaren måste även beakta 18 § JP som är indispositiv och ingår i lantmäteriets omfattande undersökningsplikt.

Redigerat:
B
Hur som helast har min stamfastighet rätt att nyttja uppgrundad mark enligt JB 1:6

N
B nord123 skrev:
I verklighet finns stenrösen återfunna i upphuggna rågångar och nedslagna lantmäterirör.som gäller före kartan
Ja det är ju såklart bra att de finns men dom är ju tydligen inte inmätta så det är svårt att veta vart dom då ska vara på kartan. Därför är kartan osäker både den från 2013 och dagens registerkarta.
Det kan ju absolut var så att du har helt rätt i det du säger gällande vart gränsen ska vara men det hjälper ju inte att du tycker det är självklart för att lantmäteriet ska ändra registerkartan efter vad du tycker. Den kommer rättas till allt eftersom det händer fastighetsbildngsåtgärder i området och man då hittar och mäter in befintliga markeringar. Så slappna av lite nu så löser det sig med tiden. Och vill du verkligen att det ska vara korrekt till 100% så får du väl helt enkelt betala för det. Vill du inte betala för det så är det nog dags att helt enkelt släppa detta nu och gå vidare med ditt liv och ägna din tid åt något viktigare än en jävla värdelös registerkarta.
Sluta tro att KLM bara gjort detta för att jävlas med dej och GÅ VIDARE I LIVET!
Ursäkta min ton men jag är så förbannat trött på alla jävla rättshaverister som finns i detta land i allmänhet och detta forum i synnerhet som inte inser när det är över!

• Gilla
SarB och 1 till
  • Laddar…
Japp, kostnaden fördelas mellan de fastigheter det berör.

Och innan du gör det, så får du acceptera att gränsen inte är bestämd, och att det inte spelar någon roll hur den ritas på kartan.

Sverige är fullt av outredda samfälligheter.

• Gilla
SarB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.