73 404 läst · 434 svar
73k läst
434 svar
Lantmäteriet flyttar gräns i registerkartan? Vägrar lämmna besvärshänvisning
Problemet är alla som tror att den karta de ser på lantmäteriets internet eller hitta.se eller Eniros eller skogsstyrelsens är de riktiga kartorna som gälle jag har förklarat för många vad som gäller att markeringar i mark gäller i första hand därefter förrättningskartan. men jag har flera som vill gå efter hitta.se. jag har till och med blivit slagen med knytnävar och hotad för att jag gått på stranden som jag äger har strandrätt på. Av en som tjafsat om detta och anser att jag inte får gå på min egen fastighet trots att hen inte kan gör anspråk på den. det är mycket tjafs just på strandkanten när man har sommarstugor som är avstyckade en bit ifrån och kommunen som är tillsynsskyldiga att granska strandskydd som blir utanför avstyckade tomter då drabbas markägaren av misstänkta strandskyddsbrott jag har fått massor av misstänkta brott i brevlådan från kommunen tror någon att jag tycker det är roligt NEJN Nils ST skrev:Ja det är ju såklart bra att de finns men dom är ju tydligen inte inmätta så det är svårt att veta vart dom då ska vara på kartan. Därför är kartan osäker både den från 2013 och dagens registerkarta.
Det kan ju absolut var så att du har helt rätt i det du säger gällande vart gränsen ska vara men det hjälper ju inte att du tycker det är självklart för att lantmäteriet ska ändra registerkartan efter vad du tycker. Den kommer rättas till allt eftersom det händer fastighetsbildngsåtgärder i området och man då hittar och mäter in befintliga markeringar. Så slappna av lite nu så löser det sig med tiden. Och vill du verkligen att det ska vara korrekt till 100% så får du väl helt enkelt betala för det. Vill du inte betala för det så är det nog dags att helt enkelt släppa detta nu och gå vidare med ditt liv och ägna din tid åt något viktigare än en jävla värdelös registerkarta.
Sluta tro att KLM bara gjort detta för att jävlas med dej och GÅ VIDARE I LIVET!
Ursäkta min ton men jag är så förbannat trött på alla jävla rättshaverister som finns i detta land i allmänhet och detta forum i synnerhet som inte inser när det är över!
Jag har måsta ta ledigt från jobbet och nyttja semester och mycket fritid till alla dessa dispyter med stugägare och kommunen såväl med mijö som LM.
Det finns alla sorter vissa tjänstemänn är inte heller riktigt ärliga eller ?..
Tid som jag hellre gjort annat trevligare med.
Till att börja med kan det vara bra att veta att ”jord” i Jordabalken betyder även sådan jordyta som är täckt av vatten så länge den ligger inom svenskt territorium. Även det enskilda vattnet, som är området mellan strand och allmänt vatten, är därför indelat i fastigheterM -MH- skrev:
1 kap. 6 § Jordabalken (JB) innehåller en speciell sorts nyttjanderätt. Rätten har samma innehåll som strandägare har enligt Lagen med särskilda bestämmelser om vattenverksamhet (LVV).
Med ”strandägare” menas den som har egen strand vid någon annans vatten och som därför kommer att behöva använda den andres vattenområde för att kunna ha till exempel brygga eller båthus på sin strand. Rätten kallas ibland för strandrätt.
En första förutsättning för att fastigheterna ska ha strandrätt är att de en gång i tiden haft egen strand. Därför är det nästan bara jord- eller skogsbruksfastigheter som har strandrätt.
Det gälle inte alla gäller bara de fastigheter som ägde stranden tidigare men på grund av landhöjningen inte äger stranden längre dessa har strandrätt till tidigare ägd strandremsa att nyttja den eftersom det är mest naturligt att de fortsättningsvis kan nyttja den.
Gör en gränsbestämning då så är allt löst sen. Så slipper du alla oklarheter och kan släppa den här skiten.B nord123 skrev:Problemet är alla som tror att den karta de ser på lantmäteriets internet eller hitta.se eller Eniros eller skogsstyrelsens är de riktiga kartorna som gälle jag har förklarat för många vad som gäller att markeringar i mark gäller i första hand därefter förrättningskartan. men jag har flera som vill gå efter hitta.se. jag har till och med blivit slagen med knytnävar och hotad för att jag gått på stranden som jag äger har strandrätt på. Av en som tjafsat om detta och anser att jag inte får gå på min egen fastighet trots att hen inte kan gör anspråk på den. det är mycket tjafs just på strandkanten när man har sommarstugor som är avstyckade en bit ifrån och kommunen som är tillsynsskyldiga att granska strandskydd som blir utanför avstyckade tomter då drabbas markägaren av misstänkta strandskyddsbrott jag har fått massor av misstänkta brott i brevlådan från kommunen tror någon att jag tycker det är roligt NEJ
Jag har måsta ta ledigt från jobbet och nyttja semester och mycket fritid till alla dessa dispyter med stugägare och kommunen såväl med mijö som LM.
Det finns alla sorter vissa tjänstemänn är inte heller riktigt ärliga eller ?..
Tid som jag hellre gjort annat trevligare med.
Och är det grannarna som är problemet så sluta skyll på KLM då. Lagarna är som dom är och KLM har vad jag kan se hanterat detta helt korrekt.
Du har förstås all rätt i världen att tycka att registerkartan ska hanteras på ett annat sätt men det är en annan sak och det är inte ett önskemål om att ändra användandet av registerkartan du har förmedlat i denna tråden precis.
Man har inte beaktat förrättningarna efter laga skiftet 1843 inte 1933 års förening om gräns mot havet eller 1961 års gränskontroll eller högsta domstolens beslut och fastighetsbestämningar och avstyckningen av 38:25 som gjordes helt ur min stamfastighet år 1970.Samt att man ej beaktat 18 § JP som man är skyldig att beakta samt att man bör med höra sakägarna på bägge sidor om gränsen eftersom någon lider skada.Avstyckningskartan från 2008 samt Förättningskartan från 2013 har laga kraft eftersom ingen överklagat dessa inom 4 veckor så har de laga kraft och gäller som fastighetsindelningen avses, och kan inte angripas utan att någon måste begära resning. Högsta domstolens beslut gäller även.N Nils ST skrev:Gör en gränsbestämning då så är allt löst sen. Så slipper du alla oklarheter och kan släppa den här skiten.
Och är det grannarna som är problemet så sluta skyll på KLM då. Lagarna är som dom är och KLM har vad jag kan se hanterat detta helt korrekt.
Du har förstås all rätt i världen att tycka att registerkartan ska hanteras på ett annat sätt men det är en annan sak och det är inte ett önskemål om att ändra användandet av registerkartan du har förmedlat i denna tråden precis.
Javisst, vad är problemet med detta nu då? Det har ju inget med din påstådda gränsförflyttning att göra?B nord123 skrev:
Och som jag sa, om vattnet är samfällt är det möjligt att det uppgrundade landet tillförs samfälligheten, så även om du har din strandrätt så har övriga delägare antaligen rätt till den också.
Då var vi tillbaka på ruta 1 igen. Det finns med största sannolikhet inte några inmätta punkter och dom kan därför inte på ett enkelt sätt ta hänsyn till alla dessa förrättningar du hänvisar till.B nord123 skrev:man harinte beaktat förättningarna efter laga skiftet 1843 inte 1933 års förening om gräns mot havet eller 1961 års gränskontroll eller högsta domstolens beslut och fastighetsbestämningar och avstyckningen av 38:25 samt att man ej beaktat 18 § Jp som man är skyldig att beakta samt att man bör med höra sakägarna på bägge sidor om gränsen eftersom någon lider skada . förrättningskartan från 2013 har laga kraft eftersom ingen överklagat den inom 4 veckor så har den laga kraft och gäller som fastighetsindelningen avses. och kan inte angripas utan att någonmåste begära resning.
Och återigen det finns inga sakägare när det gäller att flytta gräns i registerkartan.
Kartan från 2013 visar inte exakt vart gränsen ska gå utan använder bara den dåvarande utformningen av registerkartan. Så jo den gränsen kan visa sig gå någon annanstans utan att behöva begära resning.
Som sagt så har allt detta redan tagits upp av flertalet personer i denna tråd och du vägrar fortfarande ta till dej informationen.
Ok jag släpper att registerkartan visar fel den har ändock ingen juridisk giltighet Jag har hela tiden sagt att det är markeringar i mark som gäller i första hand, Därefter år 2013 års förrättningsakt med karta samt 2008 års dito med förrättningskarta tillsammand med fastighetsbestämning 1976 & 1981 och Högsta Domstolens beslut år 1983 i Stockholm samt avstyckningsakter av stugtomter 1982. 1972, 1970 , 1969, 1968 samt Omaronderingen år 1961, förrättningar 1947, 1933, 1914, 1908 laga skiftet och säkert någon fler som jag nu glömt...
Kul att få tjöta lite....
Det finns inmätta gränsrör vid alla tomtavstyckningar även runt 38:25 som avtstyckades helt ur min stamfastighet där finns till och med höjd över havet angivet för gränsrören vid fastighetsbestämningen år 1976 vilket visar att det i den långa utredning som gjordes och slog fast att den avstyckningen var rätt ur min stamfastighet och att gränsrören mot stranden motsvarade 1908 års strandlinje för min fastighetN Nils ST skrev:Då var vi tillbaka på ruta 1 igen. Det finns med största sannolikhet inte några inmätta punkter och dom kan därför inte på ett enkelt sätt ta hänsyn till alla dessa förrättningar du hänvisar till.
Och återigen det finns inga sakägare när det gäller att flytta gräns i registerkartan.
Kartan från 2013 visar inte exakt vart gränsen ska gå utan använder bara den dåvarande utformningen av registerkartan. Så jo den gränsen kan visa sig gå någon annanstans utan att behöva begära resning.
Som sagt så har allt detta redan tagits upp av flertalet personer i denna tråd och du vägrar fortfarande ta till dej informationen.
Nytt laga skifte gjordes år1914 med nya ägofigurer mot havet och karta vilka måste ligga nedanför dessa gränsrör som är ca 3-4 m från vattenlinjen.
Därför är registerkartan inte mer värt än dasspapper....
Nja vet inte om det är det du sagt hela tiden men det har du absolut fullständigt rätt i det om markeringarna bedöms legala, det kan inte ifrågasättas. Problemet är väl dock att strandkanten inte är markerad med något Så det kommer man inte undan en beställning av.B nord123 skrev:Ok jag släpper att registerkartan visar fel den har ändock ingen juridisk giltighet Jag har hela tiden sagt att det är markeringar i mark som gäller i första hand, Därefter år 2013 års förrättningsakt med karta samt 2008 års dito med förrättningskarta tillsammand med fastighetsbestämning 1976 & 1981 och Högsta Domstolens beslut år 1983 i Stockholm samt avstyckningsakter av stugtomter 1982. 1972, 1970 , 1969, 1968 samt Omaronderingen år 1961, förrättningar 1947, 1933, 1914, 1908 laga skiftet och säkert någon fler som jag nu glömt...
Men du bör fortfarande observera att det är inte säkert att gränserna ligger rätt i ett lagakraftvunnet beslut det beror helt på förutsättningarna i den förrättningen. Är det tex en stor skogsfastighet som regleras ihop med en annan så används ju bara de gränserna som ligger inne i registerkartan (oavsett kvalite), att alltid behöva bestämma gränserna i sådana fall är inte rimligt och gränserna i sådana kartor stämmer således inte alltid med verkligheten.
Så kan det absolut vara, ingen ifrågasätter nog det men koordinaten finns antagligen inte inlagda i registerkartan.B nord123 skrev:Det finns inmätta gränsrör vid alla tomtavstyckningar även runt 38:25 som avtstyckades helt ur min stamfastighet där finns till och med höjd över havet angivet för gränsrören vid fastighetsbestämningen år 1976 vilket visar att det i den långa utredning som gjordes och slog fast att den avstyckningen var rätt ur min stamfastighet och att gränsrören mot stranden motsvarade 1908 års strandlinje för min fastighet
Nytt laga skifte gjordes år1914 med nya ägofigurer mot havet och karta vilka måste ligga nedanför dessa gränsrör som är ca 3-4 m från vattenlinjen.
Därför är registerkartan inte mer värt än dasspapper....
Registerkartan (Digitala RegisterKartan) är en del av Fastighetsregistrets allmänna del som regleras i flera författningar.
Fastighetsregisterlagen (2000:224) och Fastighetsregisterförordningen (2000:308) utgör en grund men kompletteras med andra lagrum.
I Sverige har vi utöver den statliga lantmäterimyndigheten 39 stycken kommunala lantmäterimyndigheter, som alltså ansvarar för att föra in uppgifter i registret inom sina områden.
Det ska göras i samband med att en förrättning vinner laga kraft
Fastighetsregisterlagen (2000:224) och Fastighetsregisterförordningen (2000:308) utgör en grund men kompletteras med andra lagrum.
I Sverige har vi utöver den statliga lantmäterimyndigheten 39 stycken kommunala lantmäterimyndigheter, som alltså ansvarar för att föra in uppgifter i registret inom sina områden.
Inte samma sak som att ändringen av registerkartan måste göras som ett eget ärende.B nord123 skrev:Registerkartan (Digitala RegisterKartan) är en del av Fastighetsregistrets allmänna del som regleras i flera författningar.
Bra, då skall jag försöka förklara nästa sak.B nord123 skrev:
Ingen av dessa bestämmer gränsen mot havet, så de har ingen betydelse.Jag har hela tiden sagt att det är markeringar i mark som gäller i första hand, Därefter år 2013 års förrättningsakt med karta samt 2008 års dito med förrättningskarta tillsammand med fastighetsbestämning 1976 & 1981 och Högsta Domstolens beslut år 1983 i Stockholm samt avstyckningsakter av stugtomter 1982. 1972, 1970 , 1969, 1968 samt Omaronderingen år 1961, förrättningar 1947, 1933, 1914, 1908 laga skiftet och säkert någon fler som jag nu glömt...
Detta skifte bestämmer inte heller gränsen mot havet, så det har ingen betydelse.
Så, är det något mer som är oklart?