E El_konsult skrev:
Några dagar senare fick farfar ett brev där lantmätaren skriver: En myndighet har rätt att ta ut kostnad, eftersom ni fått mer service av en kommun som överstiger normal servicegrad kommer vi att debitera er i enlighet med fastslagen uppdragstaxa.
Vad skulle uppdraget ha varit? Ge "mer service"? Förklara rutinerna kring ändringar i registerkartan?
Låter märkligt att komma i efterhand med detta. Då ska han isf säga ifrån att nu kan jag inte göra mer utan att det börjar kosta pengar, och vänta på svar om man vill det eller ej. Man ska kunna förutsätta att det är gratis att ställa frågor till en kommun, tills man blir informerad om motsatsen.

Dessutom: Om inte mitt minne är helt ringrostigt så är beslut om kommunala avgifter där det finns någon grad av bedömningsutrymme vid tillämpningen av taxan att räkna som myndighetsutövning och ska vara ett överklagbart beslut, dvs delges med besvärshänvisning. (t.ex. inträde till simhallen 25:- per person är inte det) Antar detta är en timtaxa och då bör det kunna överklagas? Fick ni brev med enbart den texten?
Ironiskt med tanke på TS ursprungliga fråga :rofl:
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Det har inte flyttats någon gräns annat än på en karta. Alltså är gränserna kvar. Registerkartan har ingen juridisk giltighet vilket tjatats igenom i den här tråden. De har begärt att få kartan justerad. På samma sätt som du själv kan göra. Att de borde kollat lite mer innan de ändrade i kartan är en sak. Du har kvar din gräns där den ska vara. De har rätt att eftersom det inte finns något ärende så behöver inte sakägare tillfrågas. De kanske inte skött det jätte snyggt men jag kan inte se att det gjort något fel.
På vilket sätt har lidit av att registerkartan inte stämmer med verkligheten? Mer än att rätt ska vara rätt?

Tänk till lite och lugna ner dig. Låt det vara. JO kommer säkerligen inte göra någonting. Eftersom det ända som ändrats är registerkartan. Du har fortfarande lika stor fastighet som tidigare.
Du får själv anmäla att kartan inte stämmer, det gör du på deras hemsida. Bifoga samtliga dokument du har.

Fakturan låter skum, börja med att se till att få den detaljerad. Där efter så kan du fundera på om du ska bestrida fakturan. Vad är det de har behövt göra eftersom de vill ha betalt? Att leta fram dokument kostar inget.
Skulle det kosta så ska det framgå.
Aaah Nu kom jag på varför de skickade fakturan, det är för att du ska koncentrera dig på den och inte gränserna :)
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Det har inte flyttats någon gräns annat än på en karta. Alltså är gränserna kvar. Registerkartan har ingen juridisk giltighet vilket tjatats igenom i den här tråden. De har begärt att få kartan justerad. På samma sätt som du själv kan göra. Att de borde kollat lite mer innan de ändrade i kartan är en sak. Du har kvar din gräns där den ska vara. De har rätt att eftersom det inte finns något ärende så behöver inte sakägare tillfrågas. De kanske inte skött det jätte snyggt men jag kan inte se att det gjort något fel.
På vilket sätt har lidit av att registerkartan inte stämmer med verkligheten? Mer än att rätt ska vara rätt?

Tänk till lite och lugna ner dig. Låt det vara. JO kommer säkerligen inte göra någonting. Eftersom det ända som ändrats är registerkartan. Du har fortfarande lika stor fastighet som tidigare.
Du får själv anmäla att kartan inte stämmer, det gör du på deras hemsida. Bifoga samtliga dokument du har.

Fakturan låter skum, börja med att se till att få den detaljerad. Där efter så kan du fundera på om du ska bestrida fakturan. Vad är det de har behövt göra eftersom de vill ha betalt? Att leta fram dokument kostar inget.
Skulle det kosta så ska det framgå.
Aaah Nu kom jag på varför de skickade fakturan, det är för att du ska koncentrera dig på den och inte gränserna :)
Vilken hemsida tänker du på att vi kan anmäla att kartan inte stämmer, den statliga lantmäteriet handlägger inte kommunens lantmäteri. Kommunens lantmäteri har ingen hemsida för kartförbättring/kartförsämring.
Vi har per mail, telefon och personligt besök hos lantmäterimyndigheten begärt rättelse, som lantmäteriet inte svarat eller inte beaktat ännu.......
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
E El_konsult skrev:
Vilken hemsida tänker du på att vi kan anmäla att kartan inte stämmer, den statliga lantmäteriet handlägger inte kommunens lantmäteri. Kommunens lantmäteri har ingen hemsida för kartförbättring/kartförsämring.
Vi har per mail, telefon och personligt besök hos lantmäterimyndigheten begärt rättelse, som lantmäteriet inte svarat eller inte beaktat ännu.......
Hej! vad sägs om att ge oss svar på våra frågor så..., du verkar svara på vad du vill, lägg ut kartorna som du har o gör dom anonyma om du inte vill lägga ut personligt material.
Har svårt att bilda uppfattning när det skrivs i affekt..

//Goerana
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Det har inte flyttats någon gräns annat än på en karta. Alltså är gränserna kvar. Registerkartan har ingen juridisk giltighet vilket tjatats igenom i den här tråden. De har begärt att få kartan justerad. På samma sätt som du själv kan göra. Att de borde kollat lite mer innan de ändrade i kartan är en sak. Du har kvar din gräns där den ska vara. De har rätt att eftersom det inte finns något ärende så behöver inte sakägare tillfrågas. De kanske inte skött det jätte snyggt men jag kan inte se att det gjort något fel.
På vilket sätt har lidit av att registerkartan inte stämmer med verkligheten? Mer än att rätt ska vara rätt?

Tänk till lite och lugna ner dig. Låt det vara. JO kommer säkerligen inte göra någonting. Eftersom det ända som ändrats är registerkartan. Du har fortfarande lika stor fastighet som tidigare.
Du får själv anmäla att kartan inte stämmer, det gör du på deras hemsida. Bifoga samtliga dokument du har.

Fakturan låter skum, börja med att se till att få den detaljerad. Där efter så kan du fundera på om du ska bestrida fakturan. Vad är det de har behövt göra eftersom de vill ha betalt? Att leta fram dokument kostar inget.
Skulle det kosta så ska det framgå.
Aaah Nu kom jag på varför de skickade fakturan, det är för att du ska koncentrera dig på den och inte gränserna :)
Fast just "borde kollat bättre först" och "inte skött snyggt", dvs om man levt upp till normen för en myndighets agerande är sådant JO sysslar med.

Förtydligande: göra något i meningen påverka gränsens läge på kartan kan inte JO. Var det kanske det du menade?
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
E El_konsult skrev:
Vilken hemsida tänker du på att vi kan anmäla att kartan inte stämmer, den statliga lantmäteriet handlägger inte kommunens lantmäteri. Kommunens lantmäteri har ingen hemsida för kartförbättring/kartförsämring.
Vi har per mail, telefon och personligt besök hos lantmäterimyndigheten begärt rättelse, som lantmäteriet inte svarat eller inte beaktat ännu.......
Du hade kunnat informera om att det var kommunen.
Då är det kommunen ni ska ge er på. Inte LM. Varför vill inte kommunen ändra på kartan?
Men egentligen varför denna hets för att inte kartan stämmer? Sedan är det lite tråkigt att du ändrar informationen, först var det kartan sedan lät det som att de hade ändrat gränserna. Nu får vi reda på att det bara är kartan, det finns inga beslut om någon justering av gränserna. Alltså är det problemet ur världen.
du pratar om skadestånd, på vilket sätt har du lidit skada av att kartan är felaktig?


Men vi kan konstatera att JO kommer att avslå en anmälan av LM. eftersom det är kommunen
 
Jag har förklarat att det är en kommunal lantmäterimyndighet. Punkt
JO granskar även denna .
Det är bara du som tror att JO avslår. Jag & fler vet och hoppas på annat och ja vi vet att JO inte rättar men granskar handläggningen ur /myndighetsaspekten och avger ut.
Skadestånd kan falla ut läs FBL 19 kapitel.
Men vi börjar inte där först en vända till med Lantmäterimyndigheten(Kommunens).
Ev klagan till mark & miljdomstolen alternativt förvaltningsdomstolen.
JO kan innebära hjälp till självransakan av LM.
Den gränsbestämning som finns är lagligen bestämd och därför finns ingen anledning att begära ny. Liksom lagfartskartan
Gällande rätt skall avspeglas i fastighetskartan...inget annat
Vi får se vem som vinner....
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
E El_konsult skrev:
Jag har förklarat att det är en kommunal lantmäterimyndighet. Punkt
JO granskar även denna .
Det är bara du som tror att JO avslår. Jag & fler vet och hoppas på annat och ja vi vet att JO inte rättar men granskar handläggningen ur /myndighetsaspekten och avger ut.
Skadestånd kan falla ut läs FBL 19 kapitel.
Men vi börjar inte där först en vända till med Lantmäterimyndigheten(Kommunens).
Ev klagan till mark & miljdomstolen alternativt förvaltningsdomstolen.
JO kan innebära hjälp till självransakan av LM.
Den gränsbestämning som finns är lagligen bestämd och därför finns ingen anledning att begära ny. Liksom lagfartskartan
Gällande rätt skall avspeglas i fastighetskartan...inget annat
Vi får se vem som vinner....
Vad trevligt att flera håller med dig om JO, men det innebär inte att chansen är större. Jag är inte alls lika säker på att JO prövar saken och jag svårt att förstå vad det skulle leda till?

Nu bör du verkligen lugna ner dig.... Vad är det du ska överklaga till domstol? Finns det något beslut att överklaga? Jag tycker att du överdriver ganska rejält. Hade det varit en gräns som flyttats (inte i en karta)Då hade jag verkligen förstått att du bråkat. Om du ska processa så bör du inse att det finns risk att du förlorar Då riskerar du att stå där med både dina kostnader och LM´s kostnader. Så skippa domstolen det är inte värt risken.
Sen så undrar jag hur du lidit skada pga kartans felaktighet? För det är inte så att man bara får pengar om man säger att jag vill ha. Du måste motivera varför. Så börja nu med att skriv här på vilket sätt du lidit skada. (du har tjatat ihjäl oss med vilken paragraf det gäller)

Nä gör så att du backar ett steg och tänk igenom allting ännu en gång.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Överklagar man inte Kommunala Lantmäterimyndigheters beslut till "vanliga " Lantmäteriet som är tillsynsinstans för de kommunlala enheterna ?
 
Jag förstår mer och mer TS frustration, men det har tagit en vecka och 200 inlägg.

Jag tycker väl inte att TS varit något under av klarhet och visst har han emellanåt varit konfrontativ, men till skillnad från (vissa) andra tycker jag att han svarat på frågor relativt ärligt och konsekvent. Det har delvis kommit till information efter hand, men att man inte börjar en tråd med att strukturerat redogöra för alla omständigheter må väl vara hänt. Och att (exempelvis) många trådläsare inte förstår att det kan finnas ett kommunalt lantmäteri som sköter vissa av Lantmäterimyndighetens uppgifter i förevarande kommun och att man kan kalla dem båda lantmäteriet är ju inte TS fel.

Jag tycker vidare att det inte ska krävas att man är akademiker för att kunna förstå och tolka det en myndighet (kommunal eller statlig) gör i ärenden man är berörd av, utan det bör faktiskt varje rimligt läs- och skrivkunnig person (till vilka jag räknar TS) kunna. Och så verkar ju inte skett här, utan TS har bemötts med tekniska invändningar om vad som är ett beslut och inte och varför det ena går att överklaga men inte det andra.

Jag ser också att något som historiskt varit tänkt som översiktliga hjälpmedel (jag tänker här på registerkartan) med tiden och i en allt mer digitaliserad värld är något som var och en kan förvänta sig är hyfsat rätt och om det ändras i den till att bli sämre (mindre överensstämmande med faktiska gränser) så bör det åligga ändrande myndighet att på egen bekostnad rätta detta.

Nu blev det långt och en salig blandning av att vilja förstå respektive av hur gällande rätt kanske inte är bra nog, men jag hoppas att det inte är helt omöjligt att läsa.

Hur som haver, jag har en ökad förståelse för TS frustration. Det är inte detsamma som att jag tror att han har rätt, men jag tycker nog att det borde vara lite mer såsom han förväntar sig.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
F fusion skrev:
Överklagar man inte Kommunala Lantmäterimyndigheters beslut till "vanliga " Lantmäteriet som är tillsynsinstans för de kommunlala enheterna ?
Nej, det är inte någon hierarki mellan dem, enbart en geografisk indelning av vem som sköter fastighetsförrättningarna på olika platser.

Sen har statliga Lantmäteriet andra funktioner också, tex. att det finns kartor och grundläggande geodata för hela landet.
Men ingen tillsyn eller någon överordnad roll mot kommunlantmäterierna.

Det hade ju varit smidigt om man haft kvar det gamla namnet Lantmäteriverket på organisationen, så man slapp dubbeltydigheten med ordet lantmäteriet = organisation som utför lantmäteriuppgifter (kan vara både statlig och kommunal)
 
Redigerat:
R Räknenisse skrev:
Men ingen tillsyn eller någon överordnad roll mot kommunlantmäterierna.
Läste detta på Wiki, därav min kommentar <<Från 1972 kunde det finnas kommunala fastighetsbildningsmyndigheter och fastighetsregistermyndigheter. Sedan 1 januari 1996 kan kommuner genom Lagen (1995:1393) om kommunal lantmäterimyndighet ansöka skriftligt till Lantmäteriet och av regeringen få tillstånd att upprätta en kommunal lantmäterimyndighet. Lantmäteriet är även den myndighet som utövar tillsynen över de kommunala lantmäterimyndigheterna.[2] Det finns nu 39 kommunala lantmäterimyndigheter.[3]
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
F fusion skrev:
Läste detta på Wiki, därav min kommentar <<Från 1972 kunde det finnas kommunala fastighetsbildningsmyndigheter och fastighetsregistermyndigheter. Sedan 1 januari 1996 kan kommuner genom Lagen (1995:1393) om kommunal lantmäterimyndighet ansöka skriftligt till Lantmäteriet och av regeringen få tillstånd att upprätta en kommunal lantmäterimyndighet. Lantmäteriet är även den myndighet som utövar tillsynen över de kommunala lantmäterimyndigheterna.[2] Det finns nu 39 kommunala lantmäterimyndigheter.[3]
Det måste vara på ett väldigt övergripande plan, inte i den meningen att man granskar vad man gör i enskilda ärenden (som t.ex. när IVO har tillsyn över kommunerna)

Gissar att §8 "Om verksamheten vid den kommunala lantmäterimyndigheten inte uppfyller de förutsättningar som anges i 2 § eller om myndigheten i något väsentligt hänseende brister i sin myndighetsfunktion, får kommunens tillstånd återkallas av regeringen efter anmälan från den statliga lantmäterimyndigheten." är det man ska koppla det till i detta fall (§2 som hänvisas till är de grundläggande kraven för att man ska få ha en kommunal lantmäterimyndighet) Om det är någon fundamental förutsättning som fallerar så kan man be regeringen dra in tillståndet.

Tillsyn brukar innefatta någon typ av regelbunden kontroll och det tvivlar jag på att man sysslar med. Mer att det ger möjligheten att reagera om något skulle bli tokknas i en kommun. Den enda befogenheten verkar ju vara att föreslå indraget tillstånd, inte att agera mot kommunen med granskningar, förelägganden eller något liknande.

(Sen är överklagande en funktion där man avgör om bedömnginarna i ett visst beslut var riktiga, vilket nästan alltid görs av en domstol. Och tillsyn där man tittar på om någon följer de regler, tillstånd, villkor etc. som krävs något annat, vilket görs av en myndighet. Man överklagar inte beslut till tillsynsmyndigheten, utan till besvärsinstansen. Så det är ändå inte aktuellt)
 
Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Hej igen varit i kontakt med Kommunens Lantmäterimyndighet igen.
Det enda svar vi får är vi kan inget göra åt deras ändring i fastighetskartan.
Bifogar därför avstyckning som skedde ur stamfastigheen & fastighetsbestämning 1981 där 38:10 omger 38:25.
Det som beslutas vid lantmäteriförrättningen blir rättsligt bindande för framtiden
Samt kopia av fastighetskartan före ändringen som stämmer överens med avstyckningen och fastighetsbestämningen som gäller och som skall vara rättsligt bindande för framtiden.
Sant sist bild efter ändringen i fastighetskartan som vi inte får rättad av LM. trots gällande fastighetsbestämning....
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.