Mikael_L
E El_konsult skrev:
har lämnat all info den är inte ändrad fastighetsbestämning har funnits som jag sagt hela tiden den är inte upphävd gränsrör finns fortfarande som gäller jag har inte ändrat dessa uppgifter. jag kan omöjligt lägga ut alla uppgifter och akter de är mer än hundra sidor . det som är väsentligt finns redan beskrivet att vändplaner och andra beslut efter mötet har inget egentligen med denna manipulering av gränsen att göra men påvisar andra underligheter, finns annat också men kan inte ta med allt tjafs om småttigheter som några tomtägare sysslar med. Jag fick frågan vilken kommun men vi vill inte hänga ut kommunen eller lantmätaren personligt här ännu. Eventuellt när denna fråga år ur världen kan vi lämna svar på vilken troligtvis...
Men hur är det, har du fortfarande någon fråga till oss andra på forumet?
Vad kan vi egentligen hjälpa dig med?


Vad tänker du göra själv?
Har du begrundat min lista av saker som jag skulle gjort själv?

dvs denna...
1. Använda polis, kronofogde och egen arbetsinsats till mota bort det som brer ut sig på min mark.
Kontrollera och dokumentera alla nu synliga gränsmarkeringar, så man har lite koll och bevis på ifall det händer något med dessa.

2. Varför har registerkartan ändrats så mycket, och blivit så mycket sämre just här.
Avkrävt svar, begärt ut handlingar som rör denna ändring, gått uppåt i hierarkin på LMV, ev hotat med att blanda in pressen, kanske även gjort det. Men det är ju kanske inte helt lätt, det ska ju vara en historia som de tror säljer också. Så bara eventuellt, på denna sista punkt.

3. Begära gränsutvisning alt fastighetsbestämning. begärt att registerkartan anpassas till att stämma med de nu säkerställda gränserna. Troligen börjat med ett mindre gränsavsnitt, för att hålla ner kostnaden. Njutit av att grannen som gjort intrång åker på halva kostnaden.
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
tommib
Mikael_L Mikael_L skrev:
2. Varför har registerkartan ändrats så mycket, och blivit så mycket sämre just här.
Avkrävt svar, begärt ut handlingar som rör denna ändring, gått uppåt i hierarkin på LMV, ev hotat med att blanda in pressen, kanske även gjort det.
Detta, men byt ut press mot JO.
 
  • Gilla
El_konsult och 1 till
  • Laddar…
Jag pudlar om lm. Men bara lite
Lm är en myndighet. Med lokala kontor. Men det är fortfarande inte en kommunalverksamhet
 
Redigerat:
B Byggdjuret skrev:
Jag pudlar om lm. Men bara lite
Lm är en myndighet. Med lokala kontor. Men det är fortfarande inte en kommunalverksamhet
Kommunala lantmäterimyndigheter
Det finns kommunala lantmäterimyndigheter i 39 av Sveriges kommuner.

De kommunala lantmäterimyndigheterna ansvarar för lantmäteriförrättningar och bildande av samfällighetsföreningar inom den egna kommunen. Detta innebär att de handlägger ärenden om till exempel fastighetsbildning, fastighetsbestämning, särskild gränsutmärkning och fastighetsregistrering.

För övriga kommuner i landet är det vi på Lantmäteriet som handlägger dessa ärenden.
 
tommib
B Byggdjuret skrev:
Lm är en myndighet. Med lokala kontor. Men det är fortfarande inte en kommunalverksamhet
Nej, du missförstår. De kommunala lantmäterierna är egna myndigheter.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Mina varningsflaggor hissas om man konsekvent måste använda påhittade ord som Klantmäteri eller Felia t ex. Det brukar innebär att man har en förutfattad mening och annat beteende redan innan man kontaktar företaget/myndigheten och det brukar leda till dålig stämning och att man får sämre hjälp.

Försök rensa skallen från gamla oförätter och börja om i tankegången, bara det i sig tror jag kommer underlätta för att få en positiv utgång av ärendet.

De som sitter och styr är helt vanliga människor som lätt reagerar negativt om de märker att kunden/medborgaren på förhand bestämt vad de tycker.

Som andra påpekat får även jag uppfattningen att trådskaparen bara delger utvald information och inte hela bilden direkt, men det beror antagligen på det jag redan tagit upp, att man absolut anser myndigheten har fel i allt och man själv 100% rätt. Därför vill man ha bekräftat det man redan tycker och informationsflödet blir därefter. Då blir det tyvärr också svårt för andra att svara korrekt.
 
  • Gilla
civilingenjören och 6 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nej, du missförstår. De kommunala lantmäterierna är egna myndigheter.
Tja... okej då får jag fortsätta pudla... Men dessa är alltså olika myndigheter?
 
E El_konsult skrev:
Kommunala lantmäterimyndigheter
Det finns kommunala lantmäterimyndigheter i 39 av Sveriges kommuner.

De kommunala lantmäterimyndigheterna ansvarar för lantmäteriförrättningar och bildande av samfällighetsföreningar inom den egna kommunen. Detta innebär att de handlägger ärenden om till exempel fastighetsbildning, fastighetsbestämning, särskild gränsutmärkning och fastighetsregistrering.

För övriga kommuner i landet är det vi på Lantmäteriet som handlägger dessa ärenden.
Det är myndigheter, inte en kommunal verksamhet som jag skrev. En viktig skillnad.
 
Och så här står det på "mina sidor" hos lantmäteriet gällande kartan.
Här listas de fastigheter du äger enligt fastighetsregistret. Välj den fastighet du vill veta mer om.
Tips! Du kan alltid använda frågetecknet för att få mer hjälp om hur tjänsten kan användas.
Kartredovisningen har inte rättsverkan, jmfr mot beslut i lantmäterihandlingar. © Lantmäteriet
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
H
Tror det spårade ur lite nu. Jag skulle fortfarande vilja veta varför gränsen flyttades i drk. Hur denna tråd än slutar så får @El_konsult gärna återkomma med resultatet av det hela.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
H hhenning skrev:
Tror det spårade ur lite nu. Jag skulle fortfarande vilja veta varför gränsen flyttades i drk. Hur denna tråd än slutar så får @El_konsult gärna återkomma med resultatet av det hela.
Av kopior av korrespondans som vi fått har lantmäterimyndigheten haft samråd med stugägarna som inte är sakägare i gränsen. när vi frågade varför fick vi svar av LM : De ansåg att kartan inte stämde därför informerade stugägarna muntligt lantmäterimyndigheten. Vem som gjorde det finns inte antecknat. efter det så begärde vi ut alla handlingar dagbok mm som berör gränsflytt. Men det finns inga anteckningar eller ärendenummer för den eftersom det inte är ett förättningsärende.
Vi ställde frågan varför markägare på bägge siadan gränsen inte blivit kallade eller fått föra talan om omständighetesom myndigheten borde beaktat före beslutet att med myndighetsutövning flyta fastighetsgräns som innebär stor skada och förlust och varför stugägarna blir beslutsförande men inte sakägare till gränsen. LM svarar Sakägare är man bara i förrättningärende detta är inget förrättningsärende
Vi ifrågasatte varför lantmäterimyndigheten inte följer anvisningar enligt FBL 19 kap eller handbok registerkarta när man ändrar i registerkartan. LM svar detta är inget förrättningsärende.
Vi har begärt att få besvärshänvisnng av denna myndighetsutövning när fastighetskartan ändras trots att det finns en fastighetsbestämning. Vilket lagstöd har kommunens lantmäterimyndighet att inte lämna besvärshänvisning när en part lider skada. LM svarar detta är inget förrättningsärende, ansök om fastighetsbestämning.
Vi har fortfarande inte fått ut några handlingar som behandlar hur och varför man inte beaktat den befintliga fastighetsbestämningen som gäller.

Några dagar senare fick farfar ett brev där lantmätaren skriver: En myndighet har rätt att ta ut kostnad, eftersom ni fått mer service av en kommun som överstiger normal servicegrad kommer vi att debitera er i enlighet med fastslagen uppdragstaxa.
Vänligen
XXXXX lantmätare
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
H
Är det farfar eller du som har haft kontakt med klm? Om han inte har haft kontakt och heller inte givit er en fullmakt att företräda honom så är det konstigt hur de kan fakturera honom. Sedan när det kommer till gränsen så är det som de säger att det inte har varit någon förrättning och då kan de inte göra något åt det.
Även om det inte har inneburit någon förlust för dig så är det obegripligt hur klm kan ändra gränsen i drk utan att ens kolla fastighetsbestämningen som är gjord.
Det skulle vara roligt att se deras svar om du ansöker om fastighetsbestämning.
 
Jag vill även tro att de måste informera om kostnad innan det börjar kosta pengar. Att ringa till en kommunal tjänsteman och ställa frågor/få några handlingar skickade är normalt inget som kostar något (med undantag för avgift att få mer än 9 fysiska papperskopior plus porto).
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…

Bästa svaret

E El_konsult skrev:
Av kopior av korrespondans som vi fått har lantmäterimyndigheten haft samråd med stugägarna som inte är sakägare i gränsen. när vi frågade varför fick vi svar av LM : De ansåg att kartan inte stämde därför informerade stugägarna muntligt lantmäterimyndigheten. Vem som gjorde det finns inte antecknat. efter det så begärde vi ut alla handlingar dagbok mm som berör gränsflytt. Men det finns inga anteckningar eller ärendenummer för den eftersom det inte är ett förättningsärende.
Vi ställde frågan varför markägare på bägge siadan gränsen inte blivit kallade eller fått föra talan om omständighetesom myndigheten borde beaktat före beslutet att med myndighetsutövning flyta fastighetsgräns som innebär stor skada och förlust och varför stugägarna blir beslutsförande men inte sakägare till gränsen. LM svarar Sakägare är man bara i förrättningärende detta är inget förrättningsärende
Vi ifrågasatte varför lantmäterimyndigheten inte följer anvisningar enligt FBL 19 kap eller handbok registerkarta när man ändrar i registerkartan. LM svar detta är inget förrättningsärende.
Vi har begärt att få besvärshänvisnng av denna myndighetsutövning när fastighetskartan ändras trots att det finns en fastighetsbestämning. Vilket lagstöd har kommunens lantmäterimyndighet att inte lämna besvärshänvisning när en part lider skada. LM svarar detta är inget förrättningsärende, ansök om fastighetsbestämning.
Vi har fortfarande inte fått ut några handlingar som behandlar hur och varför man inte beaktat den befintliga fastighetsbestämningen som gäller.

Några dagar senare fick farfar ett brev där lantmätaren skriver: En myndighet har rätt att ta ut kostnad, eftersom ni fått mer service av en kommun som överstiger normal servicegrad kommer vi att debitera er i enlighet med fastslagen uppdragstaxa.
Vänligen
XXXXX lantmätare
Jag tycker verkligen att du ska JO-anmäla.

Myndigheten har ju svarat dig. De anser att det inte är myndighetsutövning och att det inte är något formellt beslut fattat. Därav inte besvärshänvisning och dokumentation.

Du är rejält oense och detta med status på rättelser/ändringar/korrigeringar verkar inte vara helt solklart och okomplicerat ur det förvaltningsjuridiska perspektivet.
Så låt JO titta på det och kolla om LM har rätt i sin tolkning eller inte. Du vill ju uppenbarligen få den saken utredd.

Försök skriva förloppet konkret, sakligt och kronologiskt utan en del av den affekt som slår igenom på dina formuleringar här.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.