T
P PerA56 skrev:
Absolut, jag har precis lagt ner 300+m kabel med en tigersåg (från Jula faktiskt)
fick byta blad1 gång, sen använde jag slidan från en Morakniv, där jag lät tråden
gå ut ut hålet som fanns i botten, jag tryckte ner knivslidan i skåran jag hade sågat upp
och tryckte ut tråden i jorden, funkade helt över förväntan, sammanlagd tid ca 4 timmar.
Jag kapade även en morakniv till 5 cm längd för de områden där det fanns lite sten och drog
med den att par gånger. Nu ligger hela kabeln på drygt 5 cm djup, ingen risk
att förstöra den med vertikalskärare eller plastmärlor som frosten trycker upp
(hände oss 2 vintrar på raken). Den gula plastbiten hade jag ingen nytta av,
tänkte om kabeln skulle behöva tryckas ner men det behövdes ej.
[bild]
Håller på att lägga begränsningskabel enligt tipsen här. Är det någon som vet vad det gula plastföremålet är för något i inlägget? Eller kan rekommendera något smalt ej trubbigt att eftertrycka med efter att ha använt knivfodral (vilket för övrigt är ett fantastiskt tips :D).
 
T Tobbe_G skrev:
Håller på att lägga begränsningskabel enligt tipsen här. Är det någon som vet vad det gula plastföremålet är för något i inlägget? Eller kan rekommendera något smalt ej trubbigt att eftertrycka med efter att ha använt knivfodral (vilket för övrigt är ett fantastiskt tips :D).
Kan det vara en kil? Typ sån man använder när man lägger laminatgolv. Det lustiga är att jag tror att jag har en exakt likadan...men vet inte var jag fått den ifrån. :rofl:
 
  • Gilla
Tubie
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Kan det vara en kil? Typ sån man använder när man lägger laminatgolv. Det lustiga är att jag tror att jag har en exakt likadan...men vet inte var jag fått den ifrån. :rofl:
En drevkil, för att kila in drev mellan fönster och vägg..
 
  • Gilla
Tubie och 1 till
  • Laddar…
T
S salkin85 skrev:
En drevkil, för att kila in drev mellan fönster och vägg..
Tack! Verkar dock inte gå att köpa, antar att den följer med när man köper drevisolering. Hittade en tapetspackel i plast i förrådet nu, kanske den kan funka.
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
Jag fastnade för, och testade att först spåra upp med en gammal motorsåg, och sen med hjälp av ett knivfodral trycka ner kabeln i spåret... Oerhört smidigt!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T
rampante rampante skrev:
Jag fastnade för, och testade att först spåra upp med en gammal motorsåg, och sen med hjälp av ett knivfodral trycka ner kabeln i spåret... Oerhört smidigt!
[media]
Snyggt, själv kämpar jag på med kantskärare. Vad är det för monsterkabel?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
På några känsliga ställen så har jag nu lagt fiber-duct som jag trär in tråden i. Den ger sig inte ens sorken på. Jag har även lagt duct under stenläggningen så att jag inte behöver lyfta på den om jag skall lägga om tråden. Där guiden och kanttråden följs åt ligger det dubbla ductar (jag har lite special iom att jag använder en guide åt två olika håll och då följer den kanttråden en rätt bra bit också).

En bra sak med ducten är att man kan sätta spaden i den utan problem. Jag har bla lagt duct där guiden går mitt i gräsmattan. Det är lätt att glömma bort vart den går nämlligen (vis av erfarenhet, jag har bla lyckats kapa den en gång när jag bara ställde ifrån mig spaden).

En annan fördel med detta är att det är lätt att flytta den, ducten går inte av när man drar i den.

Hur kom jag över ducten då? Jo, jag hittade en kvarglömd rulle i skogen där jag bor, en rulle där trumman ruttnat bort så den hade nog legat i tio år i alla fall. Jag tog dock med mig järnförstärkningarna från rullen också, de hade nämligen inte rostat bort än (men det var inte mycket kvar av dessa heller).
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vad är duct för något undrar säkert fler än jag
 
rampante rampante skrev:
Vad är duct för något undrar säkert fler än jag
Kan tänka mig att det är fiberduct, tunn slang av polyeten. Den vanligaste är väl 7mm utvändigt.
 
  • Gilla
Ripley och 1 till
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Kan tänka mig att det är fiberduct, tunn slang av polyeten. Den vanligaste är väl 7mm utvändigt.
Precis, sådana här:
- https://www.oref.se/Fibertub.gif
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T
Kabeln på plats med kantskärare och ”knivfodralsmetoden”! :) Tack för detta underbara tips! Ibland tryckte jag ned kabeln med en isskrapa men sällan det behövdes.

Var lite rädd att öarna inte skulle funka, har en hel del, då dessa också drogs med knivfodral. Husqvarna är tydliga med att kablarna till och från öar måste ligga parallellt och inte över varandra vilket är svårt att garantera när man gräver ner kabeln. Men verkar fungera helt ypperligt! Troligen lite hängslen och livrem på deras anvisningar.
 
  • Kabel nedtryckt i gräsmattan med röd kantskärare och grön kabel synlig, omgiven av blommor och plattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Trådarna till en ö ska ligga nära varandra, över, under eller tvinnade om varandra kvittar.
När de är nära så tar magnetfälten ut varandra. Tvinnat är bäst.

Protte
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
T
prototypen prototypen skrev:
Trådarna till en ö ska ligga nära varandra, över, under eller tvinnade om varandra kvittar.
När de är nära så tar magnetfälten ut varandra. Tvinnat är bäst.

Protte
Ok, tack för tipset och skönt att veta! Det är helt mot Husqvarnas manual som endast anger parallella kablar vid ö-dragning.
 
Att tvinna kablarna ut till en ö är enl. mig onödigt och komplicerar bara installationen.
Det finns otaliga exempel på hur det görs fel vid kabeldragningen ut till en ö (ändrad riktning) som sedan ger upphov till problem.
Att börja tvinna kabeln ut till ön hade gett ännu fler installationsrelaterade fel.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.