67 815 läst · 137 svar
68k läst
137 svar
Lägga begränsningskabel till robotgräsklipparen - test 4 metoder
Håller fullständigt med. Vår AM230ACX från 2009 tuffar fortfarande på uppe på landet och slingan kryper bara längre ner efter varje år. Ett helvete när man behöver felsöka brott. Så för mig låter det helt galet att gräva ner och dessutom spänna den. Nästa robot blir en slinglös.S Stuff skrev:Bra att tänka på är väl att inte ha för bråttom med att gräva ner den. Jag grävde ner min ganska direkt enligt instruktionerna men sedan blev det ett flertal justeringar av kabeln under de första veckorna så vissa partier fick jag ändå göra om.
Med facit i hand så skulle jag ha lagt kabeln ytligt under inkörningsperioden och sedan grävt ner den när jag är helt nöjd med hur klipparen sköter sig.
Val av lämplig metod kan skilja sig mycket mellan olika gräsmattor och olika områden på tomten. På de lite fuktigare områdena av tomten där det växer som bäst så hade det varit fullt tillräckligt att bara klippa gräset kort och lägga kabeln ytligt. På sådana partier är kabeln helt osynlig efter endast en säsong.
På andra lite torrare ställen, typ vid några mindre slänter, där gräset växer dåligt ser jag kabeln har kikat fram efter krattning så där behöver jag gräva lite djupare
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Lägga begränsningskabel Meec 800 robotklippare
Robotgräsklippare -
Fråga till alla golvläggare! - undergolv i trä på betongbjälklag??
Golv -
Går det att lägga på en våning till på en "sportstuga" från 60-talet?
Lösvirke & Timmerhus -
Hur byta snäckväxel markis och lägga till elmotor?
Altan & Uteplats -
Lägga begränsningskabel
Robotgräsklippare